BMW S1000XR

Beetje huisvlijt vandaag...

20200414_152106_resized.jpg
20200414_180648_resized.jpg
20200414_173016_resized.jpg
 
Afgelopen week proefritjes gemaakt op de f900xr en een 2019 s1000xr.

Hart zegt de 1000, verstand de 900.

Ga de pk's niet nodig hebben en ben ook niet zo'n enorme hardrijder, maar vond de 1000 wel de fijnere en misschien ook de mooiere fiets.

Niet vreemd om een dergelijk kanon onder je te hebben, terwijl je (nog) geen gebruik maakt van het potentieel? Of zijn er hier meer mensen die er relatief rustig mee rijden?

Heb overigens ook redelijk rustig gedaan tijdens het testrijden en nog niet echt een goede mening kunnen vormen over het stuurgedrag van zowel de 900 als de 1000. Ook benieuwd naar mensen hier die beide fietsen hebben gereden en er iets over kunnen vertellen.

Alvast bedankt.

:)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf in het bezit van de 1000 en heb gereden op de 900. Helaas niet de wegligging onder snelle omstandigheden uit kunnen testen omdat het wegdek behoorlijk nat was en de bandjes nieuw.

Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de 1000, maar ik mag dan ook bij gelegenheid graag een beetje vermogen hebben, en ik ben liefhebber van vier in lijn motoren.
Maar als je een rustiger rijder bent zou ik toch vrij snel kiezen voor de 900. Veel betere versnellingsbak verhouding en een stuk minder lawaai.
 
Afgelopen week proefritjes gemaakt op de f900xr en een 2019 s1000xr.

Hart zegt de 1000, verstand de 900.

Ga de pk's niet nodig hebben en ben ook niet zo'n enorme hardrijder, maar vond de 1000 wel de fijnere en misschien ook de mooiere fiets.

Niet vreemd om een dergelijk kanon onder je te hebben, terwijl je (nog) geen gebruik maakt van het potentieel? Of zijn er hier meer mensen die er relatief rustig mee rijden?

Heb overigens ook redelijk rustig gedaan tijdens het testrijden en nog niet echt een goede mening kunnen vormen over het stuurgedrag van zowel de 900 als de 1000. Ook benieuwd naar mensen hier die beide fietsen hebben gereden en er iets over kunnen vertellen.

Alvast bedankt.

:)

Recentelijk stond ik voor dezelfde keuze. Ik wou de 900 maar de 1000xr was mijn droom motor. 900 was erg fijn maar mijn handen werden doof na 20 minuten en ik miste toch wat vermogen / en het souplesse van een 4 cillinder.

De f900XR koste mij full option nieuw 16200 euro +/- zonder kortingen/inruil etc. Ik heb mijn budget 2k opgerekt en ben toch voor mn droom motor gegaan.. Occassion uit 2019 met 5k km gereden door BMW kantoor personeel gewoon met 2 jaar garantie etc.

Je moet gewoon bedenken dat de 900XR nieuw is en (nog) niet de tand des tijds heeft doorstaan. Daarintegen heeft de S1000XR dat wel. Niet dat dit model probleemloos was maar je weet wat je kunt verwachten. Tel daarbij op de betere vering, vermogen, remmen, en meer 'big bike' gevoel (als is dat laatste pure emotie) en wellicht heb je de redenen gevonden om toch voor die 1000 te gaan.

Kies je met je verstand (lees financieel vertandiger), rijdt je rustig(er), geef je niks om die betere vering, meer vermogen, 2 cillinders meer (en vooral de souplesse ervan), de fellere remmen en wilt graag een TFT display met wat leuke optie's.. Kies dan de 900 XR.

Wat je ook kiest, beide hele dikke bike's waar je prima mee voor de dag kunt komen en trots op kunt zijn. als je de korting wel mee rekent in de 900XR kom je misschien op zo'n 2500 euro meerprijs voor een vergelijkbare motor die ik hierboven noemde. Geef je daarintegen niks om 'bijna nieuw' en garantie, kun je ook voor een 2016 of 2017 model gaan evt met bmw premium selectie (geen idee of dit bestaat trouwens), en dan ben je voor hetzelfde maar waarschijnlijk minder geld klaar dan een nieuwe 900XR.

Persoonlijk, koos ik in dat laatste geval toch voor een nieuwe 900xr qua emotie en beleving van aankoop. Maar ieder voor zich waar hij of zij waarde aan hecht :)!

Heel veel succes!
 
Niet twijfelen en gewoon voor de 1000 gaan. Van de 900 kan je later spijt krijgen omdat je wat mist. De 1000 heeft het allemaal en vind je hem wat te veel power hebben in het begin zet je hem gewoon op "RAIN".
De 1000 is een van de beste motoren op de markt op dit moment. Daar ga je nooit spijt van krijgen...
 
Net toch aanbetaling voor een "gebruikte" f900xr gedaan. Was na 70 km weer ingeruild en daardoor voordeel van 2200,-

Genoeg power voor mij, maar wel gekocht met in het achterhoofd, dat als het toch niet genoeg blijkt te zijn, ik 'm dan weer zonder al teveel verlies kan verkopen om er een s1000xr voor terug te kopen.

Bedankt voor het meedenken. Wordt zeer gewaardeerd. :)
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand ervaring met een motorlift geschikt voor de S1000XR.
Ik ben op zoek naar iets om de motor hoger te krijgen, maar het mag niet zo'n hele grote hefbrug zijn.
 
Ik heb sinds kort een S 1000 XR gekocht. Bij afhalen gaf de dealer aan dat het geen kwaad kon als ik via de snelweg naar huis toe zou rijden. Nu lees ik op meerdere plaatsen dat ik dat dus niet had moeten doen. Ik heb ongeveer 180 km snelweg gereden, wel wat gevarieerd in snelheid. Ondertussen heb ik nog eens 200 km binnendoor gereden. Dus ik moet nu nog ongeveer 600 km tot de eerste beurt.
Wat is het risico wat ik nu loop? Zorgt dit voor veel olie verbruik in de toekomst? Iemand hier problemen met olie bij een S 1000 XR?
 
Het inrijden is niet meer zo verschrikkelijk belangrijk als vroeger. Er is onlangs een test geplaatst op dit forum waarin ze vergeleken of het invloed had als je snel reed of langzaam. Belangrijkste is dat je niet meteen je motor doortrekt naar de 10000 tpm en 250 knalt.
 
Ik heb sinds kort een S 1000 XR gekocht. Bij afhalen gaf de dealer aan dat het geen kwaad kon als ik via de snelweg naar huis toe zou rijden. Nu lees ik op meerdere plaatsen dat ik dat dus niet had moeten doen. Ik heb ongeveer 180 km snelweg gereden, wel wat gevarieerd in snelheid. Ondertussen heb ik nog eens 200 km binnendoor gereden. Dus ik moet nu nog ongeveer 600 km tot de eerste beurt.
Wat is het risico wat ik nu loop? Zorgt dit voor veel olie verbruik in de toekomst? Iemand hier problemen met olie bij een S 1000 XR?

Vroeger was het inlopen van de zuigers en cilinders nog van belang. Tegenwoordig zijn de materialen en toleranties zo consistent dat het vooral gaat om het inlopen van lagers en versnellingsbak. Dus het liefst veel variaties in schakelen en toerentallen. Je mag immers ook al direct de eerste 300 km tot 7000 toeren draaien en daarna tot 9000...
 
BMW S1000XR.jpg


Weet iemand hoe ik de kap om de koplamp los krijg? Ik wil deze misschien vervangen omdat deze beschadigd is. Ik weet niet hoe moeilijk dat is?
 
Ik heb hem er een paar weken geleden vanaf gehad om die lip er onder te wrappen. Het is een lastig klusje omdat vooral de smalle randjes kwetsbaar zijn en goed vast zitten.

Sowieso moeten alle bovenste schroeven uit het zwarte kunststofpaneel dat bij je tank begint, ook de binnenste onder de koplamp. De kunststof binnenkap naast je teller moet los en dat kan lastig zijn omdat de de kabel van de externe voeding vrij strak zit. Er zit wel een stekker aan de onderzijde dus hij kan los. Daarachter vind je ook een schroef en in het onderste deel van het gekleurde deel zit een klempunt.

Hier een foto van een 2e handse op eBay zodat je een beetje ziet waar de bevestigingen zitten en hoe e.e.a. los hoort te komen.
 
Nog meer mensen hier die van Detailen houden? geniet van de plaatjes!

Hoe en wat gebruiken jullie?
 

Bijlagen

  • 072AAD93-5FE7-4BF9-A163-BB16C61D9067.jpeg
    072AAD93-5FE7-4BF9-A163-BB16C61D9067.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 33
  • 0972FC94-E29F-4005-99F3-DACC1A5BD616.jpeg
    0972FC94-E29F-4005-99F3-DACC1A5BD616.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 28
  • 72DE6852-FF56-4C78-B28D-BD84A037A336.jpeg
    72DE6852-FF56-4C78-B28D-BD84A037A336.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 36
  • 8641D519-93E8-485B-B2BC-8876B171656F.jpeg
    8641D519-93E8-485B-B2BC-8876B171656F.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 33
  • BB6214D1-FC4B-4E8F-A5D8-8310F373A429.jpeg
    BB6214D1-FC4B-4E8F-A5D8-8310F373A429.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 32
  • 023C2C74-F31F-4470-89B0-9A79C712A29C.jpeg
    023C2C74-F31F-4470-89B0-9A79C712A29C.jpeg
    2,2 MB · Weergaven: 32
  • D87C2ABC-BF16-4164-8CFB-4A65DD648C71.jpeg
    D87C2ABC-BF16-4164-8CFB-4A65DD648C71.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 34
  • 7F2361D8-FDAB-4A29-B24E-BEF628616599.jpeg
    7F2361D8-FDAB-4A29-B24E-BEF628616599.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 31
  • D1BAFC95-E35A-4066-8F8B-51B7A0D99F12.jpeg
    D1BAFC95-E35A-4066-8F8B-51B7A0D99F12.jpeg
    889 KB · Weergaven: 33
  • 3DC0CD3D-060A-4451-9BB2-FB9827A7F6A9.jpeg
    3DC0CD3D-060A-4451-9BB2-FB9827A7F6A9.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 29
  • 08FE748C-B882-4E0A-B343-7477955060C7.jpeg
    08FE748C-B882-4E0A-B343-7477955060C7.jpeg
    952 KB · Weergaven: 30
  • 39576461-B2B3-4B2E-88D6-D2E837C89D10.jpeg
    39576461-B2B3-4B2E-88D6-D2E837C89D10.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 27
Wie heeft hier extra LED lampen gemonteerd en dan graag een foto indien mogelijk en welke. Kan het zo snel niet terugvinden maar wie weet wat de maximale belasting op de externe voedingsaansluiting (links onder de kappen) is...?
 
Prachtige motorfiets! Wat gebruik je zelf? Ik gebruik voornamelijk chemical guys.

Waar heb je jou radiator beschermer vandaan?
Ik gebruik eigenlijk van alles, welk goed spul maar net wat betaalbaar is. Veel gyeon, mr turtle, auto finesse, monello, meguiars..

verder heb ik een foamgun en een nilfisk recentelijk aangeschaft. Echt verliefd op😍

edit; de guard is van r&g racing. De olie koeler guard is nog onderweg :)
 
Ik gebruik eigenlijk van alles, welk goed spul maar net wat betaalbaar is. Veel gyeon, mr turtle, auto finesse, monello, meguiars..

verder heb ik een foamgun en een nilfisk recentelijk aangeschaft. Echt verliefd op😍

edit; de guard is van r&g racing. De olie koeler guard is nog onderweg :)


Staat ook nog op het verlanglijstje een foamgun:)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer terug naar Tovami en eindelijk zijn mijn problemen opgelost.
Ze tunen altijd de lamba sensoren maar blijkbaar deed mijn motor daar raar op, na veel zoeken en testen hebben we de lamba sensoren stock gehouden en nu werkt alles perfect, en wat een power niet normaal! *O*

Ook even nieuwe radiator guards geplaatst, stuk mooier zo.

guards.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan