Bochtenwerk tips?!

pietervds

Die hard MF'er
22 mrt 2005
289
0
omg helmond
Hoi,

Ik ben inmiddels een tijdje aan het lessen en heb zeer wisselvallige resultaten B| . De ene les is alsof ik nog nooit heb gereden en de ander alsof ik al een tijdje rijd. Vandaag was echter te raar. Mijn instructeur wilde het bijltje erbij neergooien omdat ik zo slecht reed :( . Dit komt omdat ik de motor niet graag laat hellen in de bochten terwijl dat natuurlijk wel moet. ik ben bang om te vallen en erg bezig met het verkeer en schakelen |( . Toen mijn instructeur me aan de kant had gezet gingen we gewoon het verkeer in (we reden daarvoor op industrieterrein) en daar ging het wel goed :? . mooie strakke bochten (de meeste) en weinig angst; ik vond het weer leuk. Bij een bocht lagen er kiezels op de weg en ik begon te stressen omdat ik mezelf al zag liggen. Natuurlijk is dat een geestelijk iets wat ik ook had met de auto maar dan veel minder. Heeft iemand dezelfde problemen gehad en wat kan ik doen om mijn bochten beter te doen???? Hoe plat moet je gaan om te vallen??? Dank voor de tips alvast..ik wil er echt vanaf want het rijden is echt lekker als het goed gaat. 8-)
 
Heerlijk, zo'n bange poepert met zo'n icoontje :)
 
nou wat i je als tip kan geven is gewoon niet bang zijn er vertrouwen op je instucteur
oke is makkleijk gezegd maar zoon motor kan echt heel veel hebben hoor
en mocht je toevallig ene keertje vallenis dat helemaal niet erg zal ook wienig schade aan jezelf hebben en tja aan de moto daar is het ene lesmotor voor he :)
dus succes en gewoon gaan
 
Je kan verschrikkelijk plat, daar ligt het absoluut niet aan.
T zit hem puur in je hoofd.
is ook niet zo gek hoor want dat is eigenlijk bij iedereen zo, maar de meeste weten er een klein beetje mee om te gaan (dat heet voor een deel 'ervaring')

wat bij mij help is achter iemand aan rijden en zien dat het gewoon kan.
Ook het goed door de bocht heen kijken scheelt veel, niet willen zien waar je voorband overheen rijdt, maar echt voor je gevoel net iets te ver weg.

Ik neem aan dat je ook je oefeningen heb moeten leren, dan moet het afschuinen ed. toch al redelijk onder de knie zijn? Dan weet je ook dat als je schuin gaat dat je niet om KAN vallen.

Toch is mijn advies, oefenen oefenen oefenen en proberen niet te veel na te denken maar gewoon doen (is ff iets makkelijker gezegd dan gedaan hoor)

Veel succes iig
 
Je hoeft niet gauw bang te zijn om te vallen omdat je te plat gaat, eerst voel je je stepjes langs de grond schuren en dan ben je nog steeds niet in de problemen ;)

Probeer rustig te kijken naar het punt waar je naar toe wilt en dan op een normale snelheid de bocht door.

Vraag anders eens aan je instructeur of je even bij hem achterop mag en laat hem redelijk vlot en plat door de bochten gaa, dan zie/voel je met eigen ogen dat het allemaal niet zo'n vaart loopt.

Kijk ook eens naar de GP op TV ;)
 
Vraag je instructeur eens of hij een paar rondjes over het klaverblad rijd.. het liefst MET een paar klaverblad racers :P :] :+
 
Achterop bij de instructeur die even wat achtjes draait en wat voorbeelden geeft. Dan krijg je een idee wat een motor kan.
 
Opzich hoef je echt niet bang te zijn, maar ben je ook bang bij 8jes draaien enzo?
Je moet gewoon wat de meeste zeggen, doorkijken.En rustig in de bocht gaan en jezelf en de bike afschuinen.Geef rustig gas zodat je de bocht uittrekt.
Dan gaat het een stukkie makkelijker.Als je de bocht in rijd en je schuint af en geeft geen extra gas lijkt het net of je omvalt, als je dan gas geeft trek je de bocht gewoon uit.
Gewoon een trekkende moto houden dan kom je echt ver.
Als dit lukt ga je vanzelf plater
Veel suc6 ermee
 
oke, dank voor de vele (serieuze) reacties. wat betreft mijn icoontje..het was het enige wat paste en ik ben een brik/naked/chopper liefhebber. dus...

in reactie op jullie reactie:
ik ben alleen in bochten bang om onderuit te schuiven. op rechte stukken en slingers trek ik ook het gas open.
de grote slalom (pilonen op 8 meter) moet je met 30 km en dan moet je wel meeleunen. dat gaat goed en helpt ook super.
ik moet voelen hoe de motor reageert. hoorde vandaag pas dat ik in de bocht geen trekkende motor mocht hebben, maar op de koppeling moets rijden. stukje techniek mis ik ook dus en inderdaad wat angst.
ik ben een redelijk fanatiek mountainbiker en het stomme is dat ik het ok bij het mountainbiken had. de oplossing daar is slippend de bocht door of gewoon gaan. dit doe ik bij een motor niet...zoals je snapt
 
oke, dank voor de vele (serieuze) reacties. wat betreft mijn icoontje..het was het enige wat paste en ik ben een brik/naked/chopper liefhebber. dus...

in reactie op jullie reactie:
ik ben alleen in bochten bang om onderuit te schuiven. op rechte stukken en slingers trek ik ook het gas open.
de grote slalom (pilonen op 8 meter) moet je met 30 km en dan moet je wel meeleunen. dat gaat goed en helpt ook super.
ik moet voelen hoe de motor reageert. hoorde vandaag pas dat ik in de bocht geen trekkende motor mocht hebben, maar op de koppeling moets rijden. stukje techniek mis ik ook dus en inderdaad wat angst.
ik ben een redelijk fanatiek mountainbiker en het stomme is dat ik het ok bij het mountainbiken had. de oplossing daar is slippend de bocht door of gewoon gaan. dit doe ik bij een motor niet...zoals je snapt

Met de koppeling een bocht door ?
Dan lijkt het me dat je juist minder gevoel heb met je moto
 
Terug
Bovenaan Onderaan