Bochtenwerk tips?!

Ik ga in de kleinere bochten altijd in zijn 2 (of 3) en heb
er vaak mijn achterremmetje bij om mijn gas stabiel te houden,
komt omdat (bij mijn bike) de gasrespons in zijn 1 en 2 niet
subtiel is zegmaar.

Maar het ligt wel aan de fiets. Bij mijn vorige bike moest ik toch
weer veel sneller dingen in zijn 1 of 2 doen.

Wat ik ook heb geleerd/gezien/gemerkt is dat zo goed als elke bike
in zijn 6 (of 5) nog 50km./uur kan zonder te bokken.
 
Heb een vraag over bochten binnen de bebouwde kom (in een woonwijk, op gelijkwaardige kruizingen). Hoe nemen jullie die? In z'n 1 of in z'n 2?
Ik zit namelijk altijd te twijfelen wat ik moet doen. Soms kan ik 'm niet helemaal trekkende houden in z'n 2, omdat ik afrem om te kijken of er iets aankomt van rechts. Op zich slaat hij ook niet af (injectie). En in z'n 1 reageert-ie weer heel bokkig. Hoe doen jullie dat?

Ik heb sinds kort mijn rijbewijs (2x gereden) en ik ben de volgende situatie tegengekomen. Ik rijd in een straatje (eenrichtingsverkeer), en ik wil rechtsaf slaan bij een klein onoverzichtelijk kruispuntje. Het straatje dat ik wil inslaan is smal, eenrichtingsverkeer, maar ik kan fietsers en brommers verwachten, die moeilijk zijn te zien ivm hoge panden dicht aan de straat. :X
Ik reed in mijn 1e versnelling, hield het gas erop, en gebruikte mijn voetrem. Hoe zouden jullie dit doen? :?

Nog een vraag: Hoe zouden jullie vanuit stilstand een scherp bochtje maken? Voetje aan de grond of stapvoets? (By the way, er is niet veel ruimte beschikbaar.)
Ik probeerde het lopend te doen, maar ik kwam tot stilstand, en moest de motor neerleggen '(
Knipperlichtje afgebroken en schaafplek op uitlaat. Bummer !

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, want ik zie er best wel tegenop om te rijden in drukke A'dam Centrum (waar ik woon). :r
 
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs (2x gereden) en ik ben de volgende situatie tegengekomen. Ik rijd in een straatje (eenrichtingsverkeer), en ik wil rechtsaf slaan bij een klein onoverzichtelijk kruispuntje. Het straatje dat ik wil inslaan is smal, eenrichtingsverkeer, maar ik kan fietsers en brommers verwachten, die moeilijk zijn te zien ivm hoge panden dicht aan de straat. :X
Ik reed in mijn 1e versnelling, hield het gas erop, en gebruikte mijn voetrem. Hoe zouden jullie dit doen? :?

Nog een vraag: Hoe zouden jullie vanuit stilstand een scherp bochtje maken? Voetje aan de grond of stapvoets? (By the way, er is niet veel ruimte beschikbaar.)
Ik probeerde het lopend te doen, maar ik kwam tot stilstand, en moest de motor neerleggen '(
Knipperlichtje afgebroken en schaafplek op uitlaat. Bummer !

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, want ik zie er best wel tegenop om te rijden in drukke A'dam Centrum (waar ik woon). :r

Ik heb twee situaties;

UNO.. ik kom aanrijden en blijf nog rollen, dan gebruik ik mijn evenwicht, lichte achterrem en evt. de koppeling er bij nemen....

DOS... ik sta stil en moet daarna bochie om, koppeling d'r bij, evenwicht, voeten langs de motor voor stabiliteit....(voeten op de steunen als ik wat meer rol...)

Sux6 :W
 
Trixz, wat is het effect van koppeling erbij? Je moet bedoelt je snelheid doseren met koppeling?
 
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs (2x gereden) en ik ben de volgende situatie tegengekomen. Ik rijd in een straatje (eenrichtingsverkeer), en ik wil rechtsaf slaan bij een klein onoverzichtelijk kruispuntje. Het straatje dat ik wil inslaan is smal, eenrichtingsverkeer, maar ik kan fietsers en brommers verwachten, die moeilijk zijn te zien ivm hoge panden dicht aan de straat. :X
Ik reed in mijn 1e versnelling, hield het gas erop, en gebruikte mijn voetrem. Hoe zouden jullie dit doen? :?

Nog een vraag: Hoe zouden jullie vanuit stilstand een scherp bochtje maken? Voetje aan de grond of stapvoets? (By the way, er is niet veel ruimte beschikbaar.)
Ik probeerde het lopend te doen, maar ik kwam tot stilstand, en moest de motor neerleggen '(
Knipperlichtje afgebroken en schaafplek op uitlaat. Bummer !


Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, want ik zie er best wel tegenop om te rijden in drukke A'dam Centrum (waar ik woon). :r

Dit is in feite wegrijden parkeervak van je AVB. Ik doe gehannes met bochten (steegjes bv) vaak lopend als ik op de motor zit.
 
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs (2x gereden) en ik ben de volgende situatie tegengekomen. Ik rijd in een straatje (eenrichtingsverkeer), en ik wil rechtsaf slaan bij een klein onoverzichtelijk kruispuntje. Het straatje dat ik wil inslaan is smal, eenrichtingsverkeer, maar ik kan fietsers en brommers verwachten, die moeilijk zijn te zien ivm hoge panden dicht aan de straat. :X
Ik reed in mijn 1e versnelling, hield het gas erop, en gebruikte mijn voetrem. Hoe zouden jullie dit doen? :?

Nog een vraag: Hoe zouden jullie vanuit stilstand een scherp bochtje maken? Voetje aan de grond of stapvoets? (By the way, er is niet veel ruimte beschikbaar.)
Ik probeerde het lopend te doen, maar ik kwam tot stilstand, en moest de motor neerleggen '(
Knipperlichtje afgebroken en schaafplek op uitlaat. Bummer !

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, want ik zie er best wel tegenop om te rijden in drukke A'dam Centrum (waar ik woon). :r


scherp bochtje, lage snelheid: zachtjes met het gas, en de motor inkantelen terwijl jij zelf rechtop blijft zitten. Zo blijf je alle controle houden en kun je heel gecontroleerd de bocht door komen.
 
Ik ben bijna vergeten hoe ik mijn soes de bochten in gooi ;(


[me]Redline Rider snakt naar de lente![/me]
 
1 is om weg te rijden, niet voor bochten. Meeste bochten neem ik in z'n 3 (lage toeren), toen ik net begon met rijden deed ik bijna alles in z'n 2. Op een gegeven moment wordt je er gewoon vlotter mee, goed insturen is ook een wereld van verschil.

EDIT: Zit ik hier ff te reageren op een oeroud bericht! |( _O-

Nou..... Ik ga regelmatig in zn 1 door een bocht. Met haarspelden bergop moet je vaak wel als je ECHT trekkend een (haarspeld)bocht wilt uitknallen... :] Maar wel oppassen geblazen met insturen en terugschakelen naar zn 1.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs (2x gereden) en ik ben de volgende situatie tegengekomen. Ik rijd in een straatje (eenrichtingsverkeer), en ik wil rechtsaf slaan bij een klein onoverzichtelijk kruispuntje. Het straatje dat ik wil inslaan is smal, eenrichtingsverkeer, maar ik kan fietsers en brommers verwachten, die moeilijk zijn te zien ivm hoge panden dicht aan de straat. :X
Ik reed in mijn 1e versnelling, hield het gas erop, en gebruikte mijn voetrem. Hoe zouden jullie dit doen? :?

Nog een vraag: Hoe zouden jullie vanuit stilstand een scherp bochtje maken? Voetje aan de grond of stapvoets? (By the way, er is niet veel ruimte beschikbaar.)
Ik probeerde het lopend te doen, maar ik kwam tot stilstand, en moest de motor neerleggen '(
Knipperlichtje afgebroken en schaafplek op uitlaat. Bummer !

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, want ik zie er best wel tegenop om te rijden in drukke A'dam Centrum (waar ik woon). :r

Ik heb het zo geleerd:

Versnelling in de 1 en knieen heel hard tegen de tank duwen. Zo dwing je jezelf met de heupen te sturen. Motor rond de 2000 toeren houden.

Vervolgens door de gebouwen heen 200meter ver kijken en je hoeft niet eens te sturen want je rijdt zo de bocht door ;)

Wegrijden en direct de bocht om (zoals parkeervak): Voet op de achterrem voor stabiliteit. Wegrijden en de eerste en halve meter rechtuit zodat je die snelheid al hebt. Kijk vooral niet naar de weg maar 3km ver naar waar je heengaat en als het goed is en je de koppeling gelijkmatig laat slippen is dit niet veel moeilijker als dat bochtje met langzame snelheid

Overigens leert iedereen dit met rijlessen. Een uurtje oefenen op een parkeerplaats doet wonderen.

Knieen tegen de tank en ver kijken is het belangrijkst
 
Ahum.... heeft er nog iemand een foto van mij hoe ver het kan.

En nee dat is niet op een circuit maar op een parkeerplaats.

Ik neem aan dat jij een stuk lichter bent dan ik, dus je kan nog veel verder hellen.
 
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs (2x gereden) en ik ben de volgende situatie tegengekomen. Ik rijd in een straatje (eenrichtingsverkeer), en ik wil rechtsaf slaan bij een klein onoverzichtelijk kruispuntje. Het straatje dat ik wil inslaan is smal, eenrichtingsverkeer, maar ik kan fietsers en brommers verwachten, die moeilijk zijn te zien ivm hoge panden dicht aan de straat. :X
Ik reed in mijn 1e versnelling, hield het gas erop, en gebruikte mijn voetrem. Hoe zouden jullie dit doen? :?

Nog een vraag: Hoe zouden jullie vanuit stilstand een scherp bochtje maken? Voetje aan de grond of stapvoets? (By the way, er is niet veel ruimte beschikbaar.)
Ik probeerde het lopend te doen, maar ik kwam tot stilstand, en moest de motor neerleggen '(
Knipperlichtje afgebroken en schaafplek op uitlaat. Bummer !


Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, want ik zie er best wel tegenop om te rijden in drukke A'dam Centrum (waar ik woon). :r

Misschien een stomme vraag, maar: zoiets leer je toch tijdens het lessen :? Je begint toch met oefeningen zoals achtjes draaien, cirkels draaien, stapvoets e.d. :? En die oefeningen doe je toch ook tijdens je examen?
Of begin ik al een oude knakker te worden in de trant van «vroegah leerde je dat nog» :+

Maar een advies misschien: doe nog eens zon VRO cursus, eentje waar je veel van dat soort langzame oefeningen moet doen. Lijkt me nooit verkeerd :]
 
VRO wil ik doen als ik wat meer ervaring heb.

Geen stomme vraag. Ik heb dit ook wel met AVB geleerd, maar er stonden toen alleen pionnen. En het was de meest ideale situatie (geen ander verkeer).
Nu is er een stoeprand, fietsers / brommers die uit het niets van rechts komen, en een groot grachtenpand dat het zicht naar rechts belemmerd. Da's toch anders.
Ik rijd nu ook een veel grotere motor dan met rijles.
Ik vroeg me af, wat kan je het beste toepassen van wat je hebt geleerd.
 
Ahum.... heeft er nog iemand een foto van mij hoe ver het kan.

En nee dat is niet op een circuit maar op een parkeerplaats.

Ik neem aan dat jij een stuk lichter bent dan ik, dus je kan nog veel verder hellen.

Ik heb geen foto's, Lemmy waarschijnlijk wel. :Y

En ja, ik denk dat jij wel een goed voorbeeld bent met hoe ver het kan. _O-
Alles wat aan de grond kon komen zat er ook. :}
 
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs (2x gereden) en ik ben de volgende situatie tegengekomen. Ik rijd in een straatje (eenrichtingsverkeer), en ik wil rechtsaf slaan bij een klein onoverzichtelijk kruispuntje. Het straatje dat ik wil inslaan is smal, eenrichtingsverkeer, maar ik kan fietsers en brommers verwachten, die moeilijk zijn te zien ivm hoge panden dicht aan de straat. :X
Ik reed in mijn 1e versnelling, hield het gas erop, en gebruikte mijn voetrem. Hoe zouden jullie dit doen? :?

Nog een vraag: Hoe zouden jullie vanuit stilstand een scherp bochtje maken? Voetje aan de grond of stapvoets? (By the way, er is niet veel ruimte beschikbaar.)
Ik probeerde het lopend te doen, maar ik kwam tot stilstand, en moest de motor neerleggen '(
Knipperlichtje afgebroken en schaafplek op uitlaat. Bummer !

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, want ik zie er best wel tegenop om te rijden in drukke A'dam Centrum (waar ik woon). :r

ik neem aan dat je met het stuur tegen de aanslag zat.
dan word een motor zo goed als ombestuurbaar en wil alleen nog maar meer tegen de aanslag.
dat leer je volgens mij nergens.
gewoon een voet aan de grond en eventueel meesteppen en steken.
 
VRO wil ik doen als ik wat meer ervaring heb.
Geen stomme vraag. Ik heb dit ook wel met AVB geleerd, maar er stonden toen alleen pionnen. En het was de meest ideale situatie (geen ander verkeer).
Nu is er een stoeprand, fietsers / brommers die uit het niets van rechts komen, en een groot grachtenpand dat het zicht naar rechts belemmerd. Da's toch anders.
Ik rijd nu ook een veel grotere motor dan met rijles.
Ik vroeg me af, wat kan je het beste toepassen van wat je hebt geleerd.

Kijken, kijken, kijken en kijken! ;-)

Waarschijnlijk ga je nu op de een of andere manier veel meer angstig bezig zijn met alle andere obstakels in plaats van kijken EN denken aan de plek waar je heen wilt. Zelfs al kijk je goed in de richting waar je heenwilt, maar je denkt meer aan die enge stoeprand dan zul je onbewust daar vanuit je ooghoeken toch meer aandacht aan besteden dan nodig is, en dan wordt je instabiel.

Waar je naar toe moet is aan komen rijden, situatie scannen, obstakels zien, koers plannen en je vervolgens daarmee bezig houden. Situatie scannen en obstakels zien doe je blijkbaar prima (misschien wel te goed) maar die dan gevoelsmatig los maken en bezig zijn met de route die je wilt rijden zit er nog niet genoeg in. Dus wen je aan om bewust met je ogen en je hoofd op het wegdek de route uit te stippelen die je wilt volgen en je zult zien dat het na een poosje een gewoonte wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan