Bochtenwerk tips?!

gvd :(

ik kan dat boekie niet vindûh. Ik kan het globaal vertellen.

Het ging over de werking van je vering en wat voor invloed die heeft op het rijgedrag van je motor. Op het circuit gebeurt het natuurlijk in het extreme, maar het is toepasbaar voor op de weg. Een coureur neemt een bocht als volgt ( correct me if I'm wrong please ): Hij remt voor de bocht. Tot op een kwart van de bocht blijft ie remmen, omdat de motor dan meer op zijn kop staat. Dit heeft als gevolg dat de balhoofdhoek en naloop ten opzichte van het asphalt kleiner worden en dat houdt in dat de motor beter zal sturen. Dan laat hij de rem langzaam los en laat de motor tot het midden van de bocht rollen. Vervolgens geeft hij een beetje gas, voldoende om de motorrem op te heffen. En op zo'n vanaf dat punt gaat er steeds meer gas op en hierdoor zal de motor naar buiten 'driften'. Doordat je gas geeft komt de voorkant omhoog en kun je mooi buiten, binnen, buiten rijden.

Op de straat rijdt je natuurlijk niet zo extreem als op het circuit, dus kan je het in wat mindere mate toepassen. Maar het helpt wel degelijk :Y

En het allerbelangrijkste is natuurlijk voor je uit kijken, want waar je heen kijkt, daar ga je ook heen ;)

Geniet met mate 8-)
 
gvd :(

ik kan dat boekie niet vindûh. Ik kan het globaal vertellen.

Het ging over de werking van je vering en wat voor invloed die heeft op het rijgedrag van je motor. Op het circuit gebeurt het natuurlijk in het extreme, maar het is toepasbaar voor op de weg. Een coureur neemt een bocht als volgt ( correct me if I'm wrong please ): Hij remt voor de bocht. Tot op een kwart van de bocht blijft ie remmen, omdat de motor dan meer op zijn kop staat. Dit heeft als gevolg dat de balhoofdhoek en naloop ten opzichte van het asphalt kleiner worden en dat houdt in dat de motor beter zal sturen. Dan laat hij de rem langzaam los en laat de motor tot het midden van de bocht rollen. Vervolgens geeft hij een beetje gas, voldoende om de motorrem op te heffen. En op zo'n vanaf dat punt gaat er steeds meer gas op en hierdoor zal de motor naar buiten 'driften'. Doordat je gas geeft komt de voorkant omhoog en kun je mooi buiten, binnen, buiten rijden.

Op de straat rijdt je natuurlijk niet zo extreem als op het circuit, dus kan je het in wat mindere mate toepassen. Maar het helpt wel degelijk :Y

En het allerbelangrijkste is natuurlijk voor je uit kijken, want waar je heen kijkt, daar ga je ook heen ;)

Geniet met mate 8-)
Kost dit niet veel tijd omdat je dit redelijk voorzichtig moet opbouwen?
Ipv met een ligt trekkende motor de bocht in te gaan.
Mijn gevoel zegt dat je dan nl. in 1 keer goed in de bocht zit en meteen het gas er op kan zetten.
Ik kan het mis hebben natuurlijk ;)
 
dat kan ook, maar dat houd volgens mij dan in dat je te langzaam de bocht bent ingegaan. Qua bocht inremmen is het natuurlijk wel veiliger, maar de theorie erachter is dat je je vering gebruikt om de motor beter in te laten sturen of uit een bocht te laten komen.

Maar ik merk zelf dat het voor je uit kijken de grootste invloed heeft op je bochtentechniek. En natuurlijk geen angst hebben. 8-)
 
Vorige week heb ik ook mijn eerste les gehad.
Vroeger al wel eens met een 125 gereden, dus ik keek er echt naar uit!
Maar het is echt enorm tegengevallen!

Ik mocht eerst wat rondjes rijden om de motor gewoon te worden en na 10 minuutjes moest ik aan mijn manoeuvers beginnen!

slalom en 8jes maken.
Pff, heb ik gezweet! de slalom lukte behoorlijk, maar die 8jes!!
ik heb echt gebibberd!

anderhalf uur heb ik hierop geoefend en op het einde lukte de bocht naar rechts behoorlijk, maar in de linkerbocht val ik telkens stil!
Ik ben bang als ik wat te snel ga en dan begin ik nog maar te sukkelen.

We hebben dan maar iets anders geprobeerd: de balk! daar was ik op voorhand al bang voor en dat deed er zeker al geen goed aan. Ik ben gevallen met de motor, gelukkig mij niet echt pijn gedaan...

Mijn instructeur gaf mij helemaal geen tips, heeft niets voorgetoond, gewoon gezegd hoe ik moest rijden.
Aan het einde van de les zei hij wel dat alle anderen normaal alle manoeuvers kunnen op 2 uren tijd!
Ikke dus dubbel ontgoocheld!

Anders ben ik zo een held, ik rijd zo graag met de auto, ben dol op karten en op moto's... Maar blijkbaar durf ik niet genoeg om zelf te rijden.

Donderdag heb ik mijn tweede les, ik dacht eerst al om af te bellen, dacht dat het niets voor mij was, maar nu ik jullie tips heb gelezen, ga ik doorbijten.
Ben blij dat ik niet de enige ben die bang is en bij wie het niet direct lukt...
 
tjonge, wat een kluns van een instructeur. Achtjes moet je doen door een klein beetje gas te geven en je voetrem (achterrem) lichtjes in te drukken, zodat ie aansleept. Hierdoor kun je een konstante snelheid houden, zonder dat de motor te veel op gang komt en wordt het achtje veel makkelijker, dan dat je aan en uit met je gas zit te kloten.

Succes, en als ik jou was zou ik kijken of je geen andere instructeur kunt krijgen, want dat is het eerste wat ie moet vertellen.
:] ride on
 
Vorige week heb ik ook mijn eerste les gehad.
Vroeger al wel eens met een 125 gereden, dus ik keek er echt naar uit!
Maar het is echt enorm tegengevallen!

Ik mocht eerst wat rondjes rijden om de motor gewoon te worden en na 10 minuutjes moest ik aan mijn manoeuvers beginnen!

slalom en 8jes maken.
Pff, heb ik gezweet! de slalom lukte behoorlijk, maar die 8jes!!
ik heb echt gebibberd!

anderhalf uur heb ik hierop geoefend en op het einde lukte de bocht naar rechts behoorlijk, maar in de linkerbocht val ik telkens stil!
Ik ben bang als ik wat te snel ga en dan begin ik nog maar te sukkelen.

We hebben dan maar iets anders geprobeerd: de balk! daar was ik op voorhand al bang voor en dat deed er zeker al geen goed aan. Ik ben gevallen met de motor, gelukkig mij niet echt pijn gedaan...

Mijn instructeur gaf mij helemaal geen tips, heeft niets voorgetoond, gewoon gezegd hoe ik moest rijden.
Aan het einde van de les zei hij wel dat alle anderen normaal alle manoeuvers kunnen op 2 uren tijd!
Ikke dus dubbel ontgoocheld!

Anders ben ik zo een held, ik rijd zo graag met de auto, ben dol op karten en op moto's... Maar blijkbaar durf ik niet genoeg om zelf te rijden.

Donderdag heb ik mijn tweede les, ik dacht eerst al om af te bellen, dacht dat het niets voor mij was, maar nu ik jullie tips heb gelezen, ga ik doorbijten.
Ben blij dat ik niet de enige ben die bang is en bij wie het niet direct lukt...

[moraalverhaal]
Ik was op school superslecht in Frans. Ik kon er geen reet van. Totdat ik een andere leraar kreeg en ineens supergoede cijfers ging halen
[/moraalverhaal]

Conclusie: HereIam is ook iemand die iets niet gelijk kon, maar daarna dubbel en dwars heeft teruggeslagen :Y . Dus kijk het nog even aan, en wellicht inderdaad een andere instructeur.

Je gaat niet opgeven hoor!!! Kom op! Je zult zien dat het met de minuut beter zal gaan. Ik wil namelijk naar zoveel mogelijk mensen kunnen zwaaien. :] ;) :W
 
Hoop ook dat ik over niet al te lange tijd kan zwaaien zonder L-etje achterop maar de BV-tjes vallen niet mee. Nu 3 lessen gehad en de laatste keer...onderuit bij de slalom. Moet je ook meegemaakt hebben denk ik maar ik hoop wel dat het de laatste keer was. Aan m'n instructeur ligt het gelukkig niet.....oefenen, oefenen.

Succes
 
We hebben dan maar iets anders geprobeerd: de balk! daar was ik op voorhand al bang voor en dat deed er zeker al geen goed aan. Ik ben gevallen met de motor, gelukkig mij niet echt pijn gedaan...

Wat houdt "de balk" eigenlijk in? Is dat een oefening waarbij je over een balk moet rijden, ofzo?

Donderdag heb ik mijn tweede les, ik dacht eerst al om af te bellen, dacht dat het niets voor mij was, maar nu ik jullie tips heb gelezen, ga ik doorbijten.
Ben blij dat ik niet de enige ben die bang is en bij wie het niet direct lukt...

Jammer dat je de les niet zo ziet zitten. De instructeur heeft een verkeerde inschatting gemaakt, en had je niet zo snel het 8tje moeten laten doen.

Ik leerde de 1e les eerst keren (beetje gas, beetje remmen met achterrem, en kijken naar de instructeur om een bocht te maken). Hij veranderde het keren langzaam in een 8tje. Hij ging elke keer ergens anders staan, en ik moest naar hem kijken als hij me riep. Zo veranderde het keren in een 8tje.

Je kan de 2e les volgen met de gedachte dat je naar een andere instructeur / rijschool gaat, als het niet bevalt. Misschien werkt dat wat relaxter.
 
de balk is inderdaad gewoon een balk die er ligt waarover je moet rijden, 15 cm breed, 6 m lang...
waarschijnlijk is het niet echt moeilijk, maar ik zal dat zo in mijn hoofd gestoken hebben.

Ik denk idd ook dat die instructeur het verkeerd heeft ingeschat. Ik mocht eerst wat gewoon rijden en dat ging heel goed, ik heb dan ook bochten gemaakt en groten lussen en 8en gereden.
Zonder twijfelen of stilvallen.
Waarschijnlijk heeft mijn instructeur mij overschat en gedacht dat ik onmiddellijk aan de manoeuvers kon beginnen...

Achteraf had ik liever eerst gewoon wat rond gereden, misschien beter voor mijn zelfvertrouwen...
Mijn spieren doen nu nog altijd pijn van zaterdag, gewoon door mij in te spannen!
hmmm, ongelooflijk, zo ken ik mij zelf helemaal niet!

Donderdag heb ik een andere instructeur, een vrouw, misschien kan die meer tips geven en we beginnen gewoon opnieuw...

Ik geef het in elk geval niet op, desnoods neem ik gewoon nog wat meer lessen!
 
...lang verhaal...

Ik geef het in elk geval niet op, desnoods neem ik gewoon nog wat meer lessen!

Dat is in ieder geval de goede instelling. En onderuit gaan is geen schande tijdens de rijlessen. Is mij indertijd ook gebeurt. succes verder met lessen.

:)
 
@Knolletje:

ik ben blij te horen dat je de moed niet opgeeft..! *O*
ik ben begonnen met m'n VBtjes tijdens de 2e les... ik moest ook meteen 8jes en langzame slalom enz enz.. doen.. en het viel behoorlijk tegen.. 't lukte gewoon niet.. ik kon en durfde m'n motor niet te kantelen.. maar ik dacht als iedereen 't kan... dan kan ik 't ook ! en heb gewoon wat zitten oefenen (gevraagd of ik gewoon ff vrij mocht rijden).. op die manier je krijg je veel zelfvertrouwen..

*lees m'n post ergens in deze topic met een aantal tips die mij geholpen hebben met de VB-tjes*

Nu heb ik een vragie aan jou... ik heb nog nooit gehoord over een "balkje"?? :?
Is het dan de bedoeling dat je daar overheen rijdt.. 6 meter lang?? dus de hele 6 meter berijden?? ik ken dat VB-tje nie.. en volgens mij is dat ook nie eens een officiele VB... maar laat het me (en de rest van deze topic-readers) ff weten :)

als laatste nog ff... DON'T GIVE UP! :+
 
Reageer hier ff, maar hoort ook hier thuis, http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/100265/ (granny topic)
Valt me op bij het lezen van beide topics dat de relatie niet gelegd word of linker of rechter boggies lekkerder gaan, bij het feit dat we in nederland rechts rijden en zodoende ook sterker rechts georienteerd zijn. Ik las ergens op het net (weet niet meer waar) dat landen die links rijden juist het omgekeerde hebben. Links rijden is btw logischer omdat je dan beter zicht hebt op kruisingen, maar voor ons rechtrijdend landje voelt dat weer tegen-natuurlijk.
Gelukkig zijn er nergens ter wereld links draaiende klokken (grappie Einstein)
 
Het valt me op door verschillende verhalen, hoe slecht veeel Rij-instructeurs blijkbaar les geven.
Zelfs iemand die je niet leert om met voetrem die oefeningen te doen... :?

Maar het is voor een lesser ook wel een beetje belangrijk wat de voorgeschiedenis is denk ik. Als iemand nooit op een brommer of scooter heeft gereden dan is het al wat lastiger om direct met een zwaardere motor te lessen denk ik.

Ik ben een vrij onzeker persoon, maar door mijn fietscross, wielren, brommer en een beetje enduro (speel) ervaring ging het me vrij makkelijk af. Belangrijk is de instructeur en hoeveel vetrouwen die persoon je geeft. Omdat mijn 8-jes en cirkel met de uitlaten (kawa GT550) aan de grond ging (platter ging dus niet) mocht ik het altijd voor doen aan andere lessers. Maar oefeningen doe je dus MET voetrem en KIJKEN naar waar je toe wilt en rechtop zittend stuur en motorplat drukken. Kijken is eigenlijk het belangrijkste, voor op de weg. En als zon instructeur dat niet goed overbrengt is het lastig voor een lesser om dat te begrijpen.

Maar laat je als lesser niet gek maken door verhalen van knieen aan de grond e.d. Dat komt allemaal wel als je ervaring na je rijbewijs op doet. En knie aan de grond bijv. is absoluut niet nodig, omdat het geen maatstaf is voor hoe plat een motor/iemand kan/gaat in de bocht. Ik neem bochten net zo hard zonder knie aan de grond waar anderen knie aan de grond hebben/drukken. Mijn stepjes schrapen dan behoorlijk en rij banden ook op de rand.
Wil gewoon maar ff voorbeeld maken. Probeer je als lesser niet krampachtig te zijn en geniet van het rijden op zich! Iets mooiers dan motorrijden is er (bijna) niet! :]
 
Tijdens de les hield ik mijn voet op de rem bij die 8jes omdat ik anders te snel ging als ik mijn gas constant openhield.
maar toen zei mijn instructeur dat ik mijn voet van mijn rem moest halen!

jongens toch... soms vraag ik mij wel af of hij het zelf goed wist.
En zeker, als hij dan ziet dat het niet lukt, zou hij toch beter zelf eens op de motor kruipen en het eens voortonen...

Nog iets raar, mijn bocht naar rechts lukte dan wel beter dan die naar links. en ik ben rechtshandig, naar het schijnt is het meestal omgekeerd.

en voor die balk, dat is inderdaad een balk van 6 m lang waar je over moet, niet echt moeilijk op zich.
t is zo dat in belgie de rijexamens veranderen vanaf september, dan vliegt die balk eruit en komen er andere manoeuvers in de plaats, wordt het iets moeilijker!
 
Tijdens de les hield ik mijn voet op de rem bij die 8jes omdat ik anders te snel ging als ik mijn gas constant openhield.
maar toen zei mijn instructeur dat ik mijn voet van mijn rem moest halen!

jongens toch... soms vraag ik mij wel af of hij het zelf goed wist.
En zeker, als hij dan ziet dat het niet lukt, zou hij toch beter zelf eens op de motor kruipen en het eens voortonen...

Nog iets raar, mijn bocht naar rechts lukte dan wel beter dan die naar links. en ik ben rechtshandig, naar het schijnt is het meestal omgekeerd.

en voor die balk, dat is inderdaad een balk van 6 m lang waar je over moet, niet echt moeilijk op zich.
t is zo dat in belgie de rijexamens veranderen vanaf september, dan vliegt die balk eruit en komen er andere manoeuvers in de plaats, wordt het iets moeilijker!

Het is toch niet zon instructeur die er met de auto achteraan rijdt
:?

Maar gas openhouden betekent dus niet vol open! Maar dat lijkt me duidelijk, of niet? Het is natuurlijk wel zo dat je met je voetrem een beetje spelen kan, daar kan je inderdaad wat snelheid mee regelen door wat harder of minder hard te drukken. Daar heb je wel wat gevoel voor nodig maar het is lastig om gevoel uit te leggen natuurlijk.

Als ik nu die oefeningen zou moeten doen moet ik ook weer ff oefenen denk ik, want ik rij nooit 8-jes meer natuurlijk, alleen nog maar haarspelden ;) en over een balk rijden heb ik nooit gedaan.

Maar inderdaad, laat het hem zelf eens voordoen! Deed mijn instructeur ook. Misschien is ie zelf niet zo geoefend :N

Btw. hoe oud/jong ben je?
 
ik ben 27...

we zien morgen wel, dan krijg ik een vrouw, ik vraag haar wel of ze t eens wil voortonen en gewoon eens opnieuw wil uitleggen!

en gewoon minder schrik hebben, ik ben nu eens gevallen weet nu wat het is he... hmhmhm

morgen laat ik wel weten of het beter gelukt is... let 's hope!
 
Leuk topic :}

Ik heb niet alles doorgelezen, maar het volgende:

Toen ik begon met lessen had ik ook zo mijn twijfels over de grip van de banden. Ik ben toen met de instructeur (ook VRO instructeur) naar een viaduct gereden. Daar heb je onder zo'n viaduct zo'n 30% talud van een of andere tegelsoort. Eerst moest ik daar tegenop lopen. Aardig glibberig. Daarna moest ik met de motor rustig schuin aan komen rijden, een stukje de helling op en dan weer laten zakken naar beneden. Toen was ik wel overtuigd. Nu rij ik knieen, en onderdelen van de motor aan de grond. De keren dat het fout is gegaan bij mij (bermtourisme) waren de momenten dat ik twijfelde aan de grip van de banden en niet durfde te remmen of te sturen waardoor het mis ging. Had ik gewoon vertrouwen, was er niets aan de hand geweest.

Wanneer ga je onderuit ? Met een normale motor met normale banden en normaal wegdek kan je alles aan de grond rijden. Stepje, knieen, standaard. Nou ja, tot ie niet verder meer gaat en de wielen op tilt. Belangrijk is wel dat je VOOR de bocht voldoende afgeremd hebt en buiten aan de bocht zit. Dan stuur je in en ga je licht gas geven. De motor loopt dan als vanzelf de bocht door. Druk je knieen stevig tegen de tank aan, dat vergroot je gevoel van stabiliteit in de bocht. Je kan ook iets op het buitenste stepje drukken, dan ligt je motor nog stabieler in de bocht, maar dat kan een beetje vreemd aanvoelen in het begin. Laat je stuur zoveel mogenlijk met rust. Een stuur heb je helemaal niet nodig in de bocht met een motor. Losjes vasthouden en laat de motor maar rustig de bocht doorlopen. Ga je gek met je remmen of je gas (los) lopen doen, dan is je balans zoek. De motor gaat dan alle kanten op. Dat is voor later. (remmen in de bocht is nooit erg wijs... En gas los kan gezien worden als remmen !)

Wat veel mensen niet weten is dat je voor de bocht het voorwiel onder de motor uit moet sturen. Je drukt even op de binnenste stuurhelft en "voila", je motor valt de bocht in die je wou maken. Gas bijgeven zorgt ervoor dat je sneller gaat, maar ook dat je weer overeind komt.

Vergeet niet de bocht DOOR te kijken. Kijk naar het verste punt in de bocht dat je kan zien. Dit is mogenlijk wel de belangrijkste. Een hairpin in de bergen kan je onmogenlijk vlot nemen als je em niet helemaal doorkijkt. De bocht doorkijken zorgt er ook voor dat je de motor wat platter durft te leggen. Dus: Bocht DOORkijken, zo ver moegelijk voor je uitkijken. Vergelijk het met een balk waar je over moet lopen. Kijk je naar het eind van de balk, loop je er zo over. Kijk je naar je voeten, dan kan je je ballans niet vinden en val je er vanaf.

Maak je bij droog weer echt helemaal geen zorgen over grip, bij nat weer heb je vermoedelijk nog zat grip over om te rijden zoals je nu bij droog wegdek rijdt. Ik glij ook nog wel eens. Meestal heeft de motor zich al gecorigeerd voor ik "wow !" kan zeggen. En het is echt opmerkelijk hoe enorm je kan glijden op een motor zonder onderuit te gaan. Er is dus een aardig grensgebied tussen glijden met een motor en vallen. Dat is je marge om stomme dingen te gaan doen als je je papiertje hebt.

Gebruik wel een deel van je aandacht om te speuren naar witte strepen en puttdeksels. Daar kan je een uitstapje op maken.

Nog een allerlaatste en de meest gemaakte fout met motorrijden:

Kijk daar waar je naar toe wilt ! Je gaat namelijk gek genoeg altijd daarheen waar je naar kijkt. Dus ook als dat een auto is.. Of een boom. Leer van gevaar weg te kijken en kijk naar vrije plekken, plekken waar je met de motor zou willen rijden, daar ga je dan ook rijden.

Een nuttig verhaal, maar wel zwaar voor een beginnenden motorrijder is "the twist of a whrist, zwerft hier ook ergens op het forum rond.

Nog een laatste, probeer alle tips die je hier krijgt voor jezelf op papier te krijgen. Ga met lessen uitvinden wat werkt en wat niet. Lees voor je gaat rijden even je papiertje door en stap dan lekker ontspannen op de motor.

Heel veel succes en keep us updated over je vorderingen. De motor kan veel meer dan je zou denken !
 
mijn laatste les was de beste ooit. het heeft te maken met wat er in je koppie omgaat en hoe je instructeur daarop inspeelt. Mijn instructeur werd hier eerst afgezeken (min of meer) en dat heb ik dus ook voorzichtig gezegd. een beetje sneaky peilen wat hij vind van de mening van iemand die ik ken (van mf dus) en hij gaf jullie allemaal gelijk maar zei dat het voor wat meer gevorderden was en hij heeft overlegd met een examinator. lijkt er een beetje op dat hij mij rustig alles beetje bij beetje (in andere volgorde ) aanleert. als ik het maar haal het hoeft niet morgen. ik let op mijn portemonnee en ken mezelf en wat ik kan en nu de motor ook een stuk beter. wat betreft de vorige posts. oefenen en meters maken (heb ik ook gedaan op mijn mtb, wielrenfiets en solex) zo plat als je durft en steeds harder stap voor stap die bocht door. je voelt wel wat gaat. maak eens achtjes met je fiets, slalom als je even alleen fietst op een rustig stuk. leen ergens een brommer en ga zo gecontroleerd de bochten en vbs oefenen. het zit voornamelijk in je eigen hoofd. ik herken al die angstverhalen. nu ben ik wat meer erin gegroeid (motorrijden) en merk dat je het gewoon moet doen. gecontroleerd die bocht in en dan goed eruit trekken. dan krijg ik echt die kick, en gaat het goed. zodra ik teveel ga twijfelen in die bocht of met het vb dan gaat het mis, komt er angst, gaat de motor schokken en slaat ie af of weet ik het wat. luister dus naar jezelf, zet alles op een rijtje lees de tips in dit geweldige topic :} , oefen (de motor kan meer dan jij denkt en jij bestuurt hem en niet andersom) en vooral heb lef! is je instructeur echt zo'n boer dan kijk je het even aan en ga je evt op zoek naar een andere. succes! *O*
 
...heeel verhaal...


*O* ben blij te horen dat alles nu op z'n pootjes terecht komt.. :Y

hebben jullie trouwens ook 't gevoel dat de snellere oefeningen
makkelijker gaan dan de langzamere?? ik ken ze nu allemaal..
maar toch vind ik de snellere leuker en makkelijker..
iemand zelfde mening?
 
Haha :+

Zelfverzekerdheid brengt je ver in het leven. Ook met motorrijden.

Het is een heel verschil als je een beetje naar voren hangt en je ogen naar een plek priemt en bij jezelf denkt: "Daar wil ik heen, zo rap mogenlijk !"

Of...

Je je tegen het stuur afzet en denkt: "Wowowow, motortje, waar ga je met me naar toe, niet zo vlot !

Nou ja, bij ervaren rijders treden beide gedachten nog wel eens op. De eerste bij het lekker doorgassen van de bocht, de tweede als men heeft geleden onder zelfoverschatting....

Ik moet zeggen dat die tweede gedachtegang bij mij nu aardig gesmoord is na het aanschaffen van een fiets met ABS. Je kan je niet voorstellen hoe fijn het is om zonder al te veel te hoeven nadenken de rem helemaal aan te trekken als het nodig is.


Waar het om gaat is dat je je tempo zo hebt ingezet dat je in de eerste (veilige) sfeer blijft zitten waardoor je lekker in je vel en zelfverzekerd op je motor zit.
 
Leuk toppic, erg interessant. Heb net op het 'internet' dat twist of the wrist gevonden, zelfs in een NL vertaling. Ik weet niet hoe de policy hier is op het forum betreffende coyrighted materiaal, maar anders zou zomaar en puur per ongeluk, echt heel gek, een linkje naar zo'n docje komen te staan in een post van mij.

Laat maar horen.
 
Leuk toppic, erg interessant. Heb net op het 'internet' dat twist of the wrist gevonden, zelfs in een NL vertaling. Ik weet niet hoe de policy hier is op het forum betreffende coyrighted materiaal, maar anders zou zomaar en puur per ongeluk, echt heel gek, een linkje naar zo'n docje komen te staan in een post van mij.

Laat maar horen.
kijk anders even hier in deze post:
Post van Gizzmo in topic 'De bocht in....hoe en wat ???'
UTFS zullen we maar zeggen :+
 
ik ben 27...

we zien morgen wel, dan krijg ik een vrouw, ik vraag haar wel of ze t eens wil voortonen en gewoon eens opnieuw wil uitleggen!

en gewoon minder schrik hebben, ik ben nu eens gevallen weet nu wat het is he... hmhmhm

morgen laat ik wel weten of het beter gelukt is... let 's hope!


ik weet niet wat voor tips je instruvcteur je gegeven heb, maar hier zijn de mijne :+ . Ik heb nu 2 jaar mijn rijbewijs, dus de achies en dergelijke zitten er nog vrij fris in :P

Ik reed op een ER-5 trouwens, tijdens het lessen.
je komt aanrijden op het 'vierkant'. rijd 2000 toeren en druk je achterrem in totdat de motor 1500 toeren maakt. Begin als je naast de tweede pylon in het midden rijd (links)achterom te kijken en druk met je heup de motor een beetje op zijn (linker)kant. En blijf goed kijken waar je heen wilt. Dat is echt het allerbelangrijkste als motorrijder.

Ik had zelf ook moeite met die verrichtingen omdat ik mijn gas niet goed constant kon houden. Dus toen heb ik is met wat dikkere handschoenen gereden en dat ging een stuk beter.
Met die verrichtingen is het bleangrijk dat je goed 'voor'je uit kijkt, de motor goed met je heupen stuurt en je het gas constant kan houden. Als dat je lukt dan haal je dat papiertje in no-time ;)

Succes met lessen allemaal en vergeet niet te zwaaien naar je mede
motorrijders :+ :+ :+ :+ :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan