Bochtenwerk tips?!

Ondertussen heb ik er al 6 uren rijles opzitten!
En waar mijn eerste 2 uren zoals jullie weten echt verloren uren waren, zijn de laatste 4 super geweest!
De dame heeft mij achterop de motor meegenomen om de manoeuvers te doen, zo durfde ik wat meer kantelen!
en het lukte als vanzelf!
Ook de balk kan ik nu meestal over, maar op mijn examen zal dat erop of eronder zijn, want soms rijd ik er nog wel naast!

traag rijden moet ik nog wat oefenen, ik had 11"57 en je moet 12" hebben, de remtest was makkelijk...

De laatste 2 uren zijn we op de weg gaan rijden, ik heb gent centrum al doorkruist en ze heeft mij de autostrade opgestuurd!
de moeite, was wat bang, maar heb er vooral van genoten!

En zo moet hij zijn, toch!

Ik kijk al uit naar donderdag! dan heb ik nog 2 uren les en daarna examen.
probeer zo weinig mogelijk zenuwen te krijgen, als ik er niet door ben, probeer ik het gewoon de volgende keer opnieuw...

maar wil wel zo vlug mogelijk kunnen rondrijden zenne! met mijn man achterop!
en we zullen wel zwieren! van ver zelfs...
 
Nou moe..


Ze doen dat wel snel daar in het zuiden...

Ik heb 15-20 uur les gehad.. Toen afgereden en gezakt. Ik reed te slordig.

Daarna een kleine 10 uur gelesd. Weer afgereden. Maar ik reed nog steeds te "slordig" wat het ook zijn mag. Instructeur op de examinator ingepraat, gozer rijdt wel goed, beetje slordig, maar goed...

Geslaagd !

Nou rij ik nog steeds slordig, denk ik.
 
gefeliciteerd...ik heb morgen sinds lange tijd weer les. druk met studie en werk geweest en instructeur op vakantie....hij zei dat mijn wegkunsten netjes waren (dus ook de oorzaak vanb dit topic grotendeels opgelost), maar dat mijn bv (bijzondere verrichtingen) nog te slordig waren. hebben laatste keer vertragingsoefening gedaan., ben benieuwd wanneer ik mag afrijden....
 
even weer een vraag:
ik heb inmiddels 3 lessen gehad waarvan er 2 goed gingen. rijden op de weg gaat "prima", maar ik krijg die kl*te noodstop niet onder de knie. ik krijg de motor niet in zijn 1 en das toch wel handig als dat wel lukt. Steeds blijf ik in 2 of vrij steken. hij heeft me weer eens achterop genomen en hem lukt het wel natuurlijk. Ik begrijp ook wel hoe het werkt, maar het lukt me niet. hoe doen jullie dit?
 
even weer een vraag:
ik heb inmiddels 3 lessen gehad waarvan er 2 goed gingen. rijden op de weg gaat "prima", maar ik krijg die kl*te noodstop niet onder de knie. ik krijg de motor niet in zijn 1 en das toch wel handig als dat wel lukt. Steeds blijf ik in 2 of vrij steken. hij heeft me weer eens achterop genomen en hem lukt het wel natuurlijk. Ik begrijp ook wel hoe het werkt, maar het lukt me niet. hoe doen jullie dit?

Mijn instructeur heeft me gewoon eerst laten concentreren op het remmen zelf (denk aan uitknijpen natte spons), vervolgens de achterrem er (zachtjes!) bij (eigenlijk gewoon je voet op laten leunen, door het remmem gaat je gewicht naar voren en rem je automatisch wat meer), en toen ik dat onder de knie had ben ik gaan terugschakelen. Eigenlijk ging dat toen vanzelf, omdat je toch de koppeling al in hebt. Als je je voet er boven houdt, gaat het bijna vanzelf (ook weer door je gewicht dat naar voren wordt verplaatst).

Ik heb trouwens nog een vraag over die bochten. Ook ik had er moeite mee. Ben zelfs de eerste keer gezakt op m'n bochtenwerk (AVD) B| rest was wel goed... Nu heb ik een KNMV-instructeur (zelfde rijschool) die dus zo'n vervolgopleiding heeft gedaan, en hij zag meteen wat er aan de hand was: kijken en klaar zijn voor de bocht.
Omdat mijn vorige rijinstructeur alleen maar zei: 'Met 80 die bocht door, deze moet je met 90 nemen' reed ik vrij opgefokt. Ik probeerde alleen de 'juiste' snelheid te halen, en concentreerde me daarom niet meer op de rest (geen tijd voor). Nu heeft m'n huidige instructeur die snelheid eruit gehaald, en me eerst laten concentreren op het kijken. Kijken waar je heen gaat. Door het langzamere rijden heb ik nu ook meer tijd om mee voor de bereiden voor de bocht, en om de bepalen hoe de bocht verloopt. Volgens de instructeur moet je dat eerst goed onder de knie krijgen. Eenmaal onder de knie, dan kun je ook steeds harder. Er ging een wereld voor me open... Heb nu ook weer lol in de bochten, dat is toch juist het leuke van motorrijden. En heb meer vertrouwen in het tweede examen!

Maar goed, nog de vraag: ik zag dat sommigen adviseerden te remmen met de voetrem (in z'n twee). Ik heb geleerd dat dat juist het strengste verboden was, kan je zelfs op zakken?? In z'n één, bij echt haakse bochten vanuit stilstand mag dat wel, maar verder toch niet? Ik kreeg elke keer flink op m'n donder als ik dat deed...
 
@knoltje: heb niet het hele topic doorlezen maar ik zag dat je wat problemen had met de balk? Mss deze tip: je rijdt gewoon rustig op de plank af, kijkt naar de plank als je erop rijdt maar eens je erop zit met je voorwiel kijk je naar een punt ver voor de plank. Vanaf dat moment bestaat die plank niet meer, je rijdt gewoon mooi rechtdoor en kijkt alleen maar naar dat punt in de verte. Heb eigenlijk nooit problemen gehad met de plank, moest zelfs eens over een betonnen richel rijden die 2 keer zo hoog was als die plank. Maar als je ernaast schiet, probeer er dan niet weer op te rijden. Ik denk dat je daardoor bent gevallen.
Ik vond het traag rijden ook de moeilijkste oefening van allemaal.
Ben je ook van rond Gent? Heb er hier de laatste tijd nog wel een paar gezien :) Al een idee welke motor je zou aanschaffen?
 
hey

ik heb ondertussen dus 1 keer mijn examen gedaan, al een maand geleden, maar was niet geslaagd.
traag rijden ging niet...

een vriend van mij heeft mij dat nu geleerd, dat lukt wel. Hij leerde mij om heel veel toeren te maken, dus gas goed open en met koppeling spelen.
ik heb het nog nooit iemand zo zien doen, maar ondertussen haal ik wel makkelijk 15 seconden, dus ...

Maar nu zijn er de nieuwe manoeuvers, en die heb ik dus nog niet geleerd.
Die balk is er wel uit nu, daar hoef ik mij dus geen zorgen meer over te maken...

ik ga dus nog wat afwachten en die manoeuvers eens goed bekijken eerst!

een moto heb ik nog niet, mag met die van een vriend rijden, maar die is wel wat te groot voor mij, kan amper met mijn voeten aan de grond, dus ideaal is het niet...
nog even uitkijken, want ik wil er niet zo veel geld aan geven, zijn aan het bouwen, dus als je een tip hebt, altijd welkom!
 
Mijn instructeur heeft me gewoon eerst laten concentreren op het remmen zelf (denk aan uitknijpen natte spons), vervolgens de achterrem er (zachtjes!) bij (eigenlijk gewoon je voet op laten leunen, door het remmem gaat je gewicht naar voren en rem je automatisch wat meer), en toen ik dat onder de knie had ben ik gaan terugschakelen. Eigenlijk ging dat toen vanzelf, omdat je toch de koppeling al in hebt. Als je je voet er boven houdt, gaat het bijna vanzelf (ook weer door je gewicht dat naar voren wordt verplaatst).

Ik heb trouwens nog een vraag over die bochten. Ook ik had er moeite mee. Ben zelfs de eerste keer gezakt op m'n bochtenwerk (AVD) B| rest was wel goed... Nu heb ik een KNMV-instructeur (zelfde rijschool) die dus zo'n vervolgopleiding heeft gedaan, en hij zag meteen wat er aan de hand was: kijken en klaar zijn voor de bocht.
Omdat mijn vorige rijinstructeur alleen maar zei: 'Met 80 die bocht door, deze moet je met 90 nemen' reed ik vrij opgefokt. Ik probeerde alleen de 'juiste' snelheid te halen, en concentreerde me daarom niet meer op de rest (geen tijd voor). Nu heeft m'n huidige instructeur die snelheid eruit gehaald, en me eerst laten concentreren op het kijken. Kijken waar je heen gaat. Door het langzamere rijden heb ik nu ook meer tijd om mee voor de bereiden voor de bocht, en om de bepalen hoe de bocht verloopt. Volgens de instructeur moet je dat eerst goed onder de knie krijgen. Eenmaal onder de knie, dan kun je ook steeds harder. Er ging een wereld voor me open... Heb nu ook weer lol in de bochten, dat is toch juist het leuke van motorrijden. En heb meer vertrouwen in het tweede examen!

Maar goed, nog de vraag: ik zag dat sommigen adviseerden te remmen met de voetrem (in z'n twee). Ik heb geleerd dat dat juist het strengste verboden was, kan je zelfs op zakken?? In z'n één, bij echt haakse bochten vanuit stilstand mag dat wel, maar verder toch niet? Ik kreeg elke keer flink op m'n donder als ik dat deed...

wat ik weet van remmen in de bocht is dat je voor de bocht klaar moet zijn en dus geschakeld hebt en niet meer hoeft te schakelen/remmen daar zullen ze waarschijnlijk op doelen. als het echt moet dan met de achterrem omdat je anders het voorwiel onderuit haalt. bedankt voor je tip over het remmen bij de stop. ik trap juist te hard achter en te zacht voor waardoor ik wat strepen trek soms en niet genoeg duik. ik kon de oefening wel, maar de laatste keren gaat het echt totaal de soep in. -O-
 
Maar goed, nog de vraag: ik zag dat sommigen adviseerden te remmen met de voetrem (in z'n twee). Ik heb geleerd dat dat juist het strengste verboden was, kan je zelfs op zakken?? In z'n één, bij echt haakse bochten vanuit stilstand mag dat wel, maar verder toch niet? Ik kreeg elke keer flink op m'n donder als ik dat deed...

Tijdens het lessen heb ik (vruuger) altijd geleerd dat je moet bijremmen
met je voetrem, maar in de bocht gaat als het goed is het gas erop.
Dus moet je ook niet remmen (accelererend de bocht uitkomen dus).

Maar tegenwoordig gebruik ik de voetrem nooit, en wat betreft remmen
met je voorrem in een bocht; Je motor komt dan als het ware weer 'rechtop'
waardoor je de bocht steeds wijder neemt, dat kan wel link zijn, aangezien
je dan in de vangrail zit...

Dus in een bocht met lessen; knietje aan de grond en gas erop! ;)

Er zijn zoveel dingen veranderd in die 5 jaar, dat ik niet
zou durven zeggen wat ze nu weer 'goed' vinden. Het ene jaar moet
je juist harder rijden, en het jaar erop is dat weer uit den boze :?
 
tjonge, wat een kluns van een instructeur. Achtjes moet je doen door een klein beetje gas te geven en je voetrem (achterrem) lichtjes in te drukken, zodat ie aansleept. Hierdoor kun je een konstante snelheid houden, zonder dat de motor te veel op gang komt en wordt het achtje veel makkelijker, dan dat je aan en uit met je gas zit te kloten.

Schijnbaar mag dat niet meer bij elke verichting.. bij welke wel en welke niet weet ik niet maar ik vind het onzin.. Als het met a en b kan waarom moet het dan met a b en c ineens?! Gelukkig heb ik hem al.. of .. nog :z
 
Maar nu zijn er de nieuwe manoeuvers, en die heb ik dus nog niet geleerd.
Die balk is er wel uit nu, daar hoef ik mij dus geen zorgen meer over te maken...

ik ga dus nog wat afwachten en die manoeuvers eens goed bekijken eerst!

Ik heb ervan gehoord ja, maar ik dacht dat er enkel iets veranderde met de remproef. Blijkbaar verandert er meer dan dat dus.
 
Tijdens het lessen heb ik (vruuger) altijd geleerd dat je moet bijremmen
met je voetrem, maar in de bocht gaat als het goed is het gas erop.
Dus moet je ook niet remmen (accelererend de bocht uitkomen dus).

Maar tegenwoordig gebruik ik de voetrem nooit, en wat betreft remmen
met je voorrem in een bocht; Je motor komt dan als het ware weer 'rechtop'
waardoor je de bocht steeds wijder neemt, dat kan wel link zijn, aangezien
je dan in de vangrail zit...

Dus in een bocht met lessen; knietje aan de grond en gas erop! ;)

Er zijn zoveel dingen veranderd in die 5 jaar, dat ik niet
zou durven zeggen wat ze nu weer 'goed' vinden. Het ene jaar moet
je juist harder rijden, en het jaar erop is dat weer uit den boze :?

Mij is recent aangeleerd dat als je bv een halve draai maakt of het 8je je voor de bocht de achterrem er bij moet pakken om de snelheid er uit te halen. Het gas hou je er op om hem trekkende te houden. De snelheid zou er uit moeten om een krappere bocht te kunnen maken?
 
jep is zelfs bij de slalom, maar daar moet het weer met de koppeling. laten ronken dat blok, maar je mag niet vooruit komen.
 
Zo'n 5 jaar geleden is mij geleerd om het 8je en het bochtje keren in de 1e versnelling te doen met trekkende motor. Gas erop en de voetrem erbij.
De slalom deden we altijd in z'n 2 zonder de koppeling erbij. Aankomen rijden met juiste snelheid en gaan met die banaan!
 
Leuk topic, ook een hoop goeie tips (althans, voor mij dan)
Zeker die link van de luie motorfiets, echt super, als ik die een paar jaar geleden had gezien, was ik nooit gestopt met lessen.
Ik heb inderdaad ook veel angst gehad en vooral in bochten en met regen/nat wegdek, maar als je de feiten kent en kan relativeren gaat het eigenlijk vanzelf goed.

Sorry, moest ik even kwijt.
 
Leuk topic, ook een hoop goeie tips (althans, voor mij dan)
Zeker die link van de luie motorfiets, echt super, als ik die een paar jaar geleden had gezien, was ik nooit gestopt met lessen.
Ik heb inderdaad ook veel angst gehad en vooral in bochten en met regen/nat wegdek, maar als je de feiten kent en kan relativeren gaat het eigenlijk vanzelf goed.

Sorry, moest ik even kwijt.


klinkt bekend daarom heb ik dit topic geopend en het helpt me echt en dus anderen ook
 
Heb een vraag over bochten binnen de bebouwde kom (in een woonwijk, op gelijkwaardige kruizingen). Hoe nemen jullie die? In z'n 1 of in z'n 2?
Ik zit namelijk altijd te twijfelen wat ik moet doen. Soms kan ik 'm niet helemaal trekkende houden in z'n 2, omdat ik afrem om te kijken of er iets aankomt van rechts. Op zich slaat hij ook niet af (injectie). En in z'n 1 reageert-ie weer heel bokkig. Hoe doen jullie dat?
 
Heb een vraag over bochten binnen de bebouwde kom (in een woonwijk, op gelijkwaardige kruizingen). Hoe nemen jullie die? In z'n 1 of in z'n 2?
Ik zit namelijk altijd te twijfelen wat ik moet doen. Soms kan ik 'm niet helemaal trekkende houden in z'n 2, omdat ik afrem om te kijken of er iets aankomt van rechts. Op zich slaat hij ook niet af (injectie). En in z'n 1 reageert-ie weer heel bokkig. Hoe doen jullie dat?


In zijn 2, en dan vlot de bocht in sturen, als je het gas er een beetje op
houd trekt hij toch wel door?

In zijn 1 gaat hij inderdaad nogal springen op het gas, bijna op mijn plaat
gegaan door in zijn 1 te vlot in een bocht gas bij te geven met koude banden :X
 
Tijdens het lessen heb ik (vruuger) altijd geleerd dat je moet bijremmen
met je voetrem, maar in de bocht gaat als het goed is het gas erop.
Dus moet je ook niet remmen (accelererend de bocht uitkomen dus).
`

Een beetje de achterrem erbij in de bocht doe je met name vanwege de stabiliteit. Je moet ook niet remmen, maar hem een heel klein beetje laten aanlopen. Ik doe het ook lang niet altijd trouwens, maar het werkt wel.
 
`

Een beetje de achterrem erbij in de bocht doe je met name vanwege de stabiliteit. Je moet ook niet remmen, maar hem een heel klein beetje laten aanlopen. Ik doe het ook lang niet altijd trouwens, maar het werkt wel.


Als ik de bocht te hard heb genomen doe ik het héél af en toe, maar
doorgaans zorg ik dat ik harder de bocht uitkom dan inga, omdat je
dan optrekt heb je ook diezelfde stabiliteit.
 
Heb een vraag over bochten binnen de bebouwde kom (in een woonwijk, op gelijkwaardige kruizingen). Hoe nemen jullie die? In z'n 1 of in z'n 2?
Ik zit namelijk altijd te twijfelen wat ik moet doen. Soms kan ik 'm niet helemaal trekkende houden in z'n 2, omdat ik afrem om te kijken of er iets aankomt van rechts. Op zich slaat hij ook niet af (injectie). En in z'n 1 reageert-ie weer heel bokkig. Hoe doen jullie dat?

1 is om weg te rijden, niet voor bochten. Meeste bochten neem ik in z'n 3 (lage toeren), toen ik net begon met rijden deed ik bijna alles in z'n 2. Op een gegeven moment wordt je er gewoon vlotter mee, goed insturen is ook een wereld van verschil.
 
Misschien moet je es een paar keer bij je rijleraar achterop gaan? Dat heeft bij mij verschrikkelijk geholpen.

Ik bakte er helemaal niks van in het begin. Hij zei dan tegen me : uit je heupen sturen, kantelen.........

Oke, wij onderweg en ik blij :) want jawel, ik stuurde uit mn heupen (dacht ik)
Tot we weer terugkwamen en hij vroeg; wat deed je? Dus ik zeg; uit mn heupen sturen, zoals je zei :? . Waarop hij antwoordde : nou meisje, je stuurde met al je lichaamsdelen behalve met je heupen..... :+

Toen ben ik een paar lessen meegeweest achterop en de eerste keer dat ik weer zelf moest rijden; vroeg ie, wat is er gebeurd. Ik ging als een speer *O* Ik had in ene het gevoel gekregen en dat was precies het zetje wat ik nodig had. Vanaf dat moment ging het helemaal top en had ik er heeel veel plezier in.

[edit] zag dat je probleem al min of meer was opgelost [/edit]
 
Laatst bewerkt:
ik neem de meeste bochten in de 2 afhankelijk van hoe hard ik al ga (op 80km weg ga ik natuurlijk niet naar de 2 terug). haakse bochten meestal in de 1.
 
Terug
Bovenaan Onderaan