Het artikel heet: De file voorbij en is verschenen in Motor 09/2001. Dit is een samenvatting van dat artikel.
-----------------------------------------
\"De File Voorbij\" is een gedragscode die is ontwikkeld door het landelijk motorplatform (o.a. KNMV, LOOT, MAG, ANWB). In deze gedragscode staat beschreven hoe en onder welke omstandigheden de file gepasseerd mag worden.
Het ontstaan / achtergrond van de code:
De gedragscode is ontstaan toen eind 1990 het nieuwe RVV (Regels Verkeerstekens en Verkeersmiddelen) is ingevoerd. In die nieuwe RVV was alle overbodig lijkende regelgeving geschrapt. In hun enthousiasme hebben de betreffende ambtenaren ook het artikel geschrapt waarin stond vermeld dat het verboden was voor twee motorvoertuigen om elkaar op dezelfde rijstrook in te halen.
Duidelijk niet gedacht aan de motorfiets. Maar feit blijft dat het artikel geschrapt is en je dus op legale wijze met de motor een andere motor of auto op dezelfde rijstrook kan inhalen.
Juich echter niet te vroeg want naast het RVV bestaat er ook de Wegen VerkeersWet (WVW). In de WVW staat, in artikel 5, dat je andere verkeersdeelnemers niet in gevaar mag brengen. Hetgeen inhoudt dat je geen motorvoertuig op dezelfde rijstrook mag inhalen als deze met normale snelheid aan het verkeer deelneemt.
Doe je dit toch en ontstaat er een ongeval dan zal de verzekeraar (van de tegenpartij) met succes een beroep kunnen doen op artikel 5 WVW. Daarnaast loop je kans op een forse boete en rijontzegging.
Normaal mag je een voertuig alleen links inhalen. Tijdens een file mag dit ook rechts. Het feit dat je met een file zowel links als rechts mag inhalen en het feit dat een motorrijder een ander voertuig op dezelfde rijstrook legaal mag inhalen hebben ertoe geleid dat de gedragscode werd opgesteld.
Een motor is als evenwichtsvoertuig niet bijzonder geschikt om stapvoets te rijden of stil te staan. Ook kan bij stilstand de koeling van zowel motor als motorrijder (zeker tijdens de zomermaanden) in de knel komen. Daarnaast is het niet prettig om met een motor, een voertuig zonder kreukelzone, aan het einde van een file te vertoeven. Bovendien beperkt men de lengte van de file voor de automobilisten.
Gedogen ?
Nee dus, want in de gedragscode staat omschreven onder welke omstandigheden je legaal (= zonder artikel 5 WVW te overtreden) de file mag passeren. De gedragscode adviseert een snelheidsverschil van 10 km/u. Zodra de file weer sneller dan stapvoets (is laatst vastgesteld op 15-20km/u geloof ik) moet je, volgens de gedragscode weer invoegen in de rij auto\'s.
Aansprakelijkheid
Er zijn altijd automobilisten die, zodra ze merken dat de andere rijbaan sneller gaat, snel van baan willen verwisselen. Als de automobilist hierbij in aanraking komt met een motorrijder dan zijn beide met een speciale verrichting bezig en als er geen getuigen zijn dan zijn beide voor 50% aansprakelijk / schuldig. Zijn er wel getuigen die het verhaal van de motorrijder kunnen bevestigen dan rust de schuld volledig bij de automobilist. Dit is ook het geval als de motorrijder in aanraking komt met een plotseling openslaande deur. Komt de motorrijder in aanraking met een automobilist die gewoon op zijn rijstrook blijft dan rust de bewijslast volledig bij de motorrijder. (Let wel, als je dus kan bewijzen dat de automobilist fout zit dan is de schuld volledig voor de automobilist).
Zo, ik hoop dat jullie er wat aan hebben en Indigo: Als je bent gepakt terwijl je met 40 - 50 tussen een file doorreed dan heb je een goede kans om van de boete af te komen. Zeker omdat er niet eens sprake was van een ongeval o.i.d. (Het is gewoon mierenneukerij geweest in dat geval)
Ik zou in dat geval in ieder geval bezwaar aantekenen.