Voor iedereen, alle goeds voor 2015. Heel veel meevallers en geen tegenslagen!
Ben al onmiddellijk het jaar vlijtig begonnen. Ik heb dan wel geen CV in mijn schuur, maar vandaag was het doenbaar.
Op verzoek van Wout een (foto)verslagje van het vervangen van de dempingsrubbers in de koppelingskorf. Het werkje is nog niet helemaal af, want ik kon vandaag nergens aan schroefdraadborgmiddel (Loctite) geraken en ik ben vanavond ook nog ergens een M6 draadtap gaan lenen.
Dit is het revisiesetje van Wout met de handleiding:
Om aan de koppelingskorf te geraken, haal je de koppelingskabel los en de rempedaal. Vervolgens schroef je het deksel los, nadat je eerst de motorolie hebt afgetapt. Dan zie je dit:
Schroef vier v/d zes schroeven v/d koppelingsdrukplaat los en laat er twee, die kruislings tegenover elkaar zitten, vast tot het laatst. Schroef die twee kruislings los, zodat de plaat geleidelijk los komt. Neem dan de koppelingsplaat met de druklager en drukpen af en plaats 3 veren terug door de schroef terug in te draaien met een grote rondel. Op die manier blijven de platen bij elkaar.
Blokkeer het achterwiel en zet de motor in de hoogste versnelling
Fabriceer een speciaal gereedschap voor het losdraaien v/d koppelingsmoer. Ik heb daar een dop van 21mm voor gebruikt.
Achter de koppelingsmoer, die je met het speciaal gereedschap gaat losdraaien, zit een borgplaatje. Plooi het lipje terug, zodat de moer kan draaien en draai de moer dan los.
De partij koppelingsplaten kan in zijn geheel uit de korf genomen worden:
De koppelingskorf trek je van de primaire versnellingsbakas:
Centerpunt aanbrengen op de zeven klinknagels:
Boor de klinknagels eerst uit met een boor van 4 mm: (de klinknagels zijn 5mm diameter)
Boor dan de klinknagelkopjes voorzichtig af met 8 mm:
Verwijder dan de klinknagels met een doorslag en hamer:
Nu kan je aan de andere kant (tandwielzijde) de schijf met 7 gaten afnemen:
En vervolgens verwijder je het tandwiel en de oude rubbers:
In de pilaren v/d korf moet nu nog schroefdraad van M6 getapt worden.
De oude rubbers zijn bij mij keihard. Het resultaat van deze revisie gaat ongetwijfeld goed hoorbaar zijn.
De zeven gaten v/d afgenomen schijf, uitboren tot 6mm:
Ik heb bij het uitnemen v/d koppelingsplaten niet gemarkeerd hoe die precies in de korf zaten. Ik had ze al uitgenomen toen ik eraan dacht. Maar het lijkt mij dat het niet nodig is dat ze precies op dezelfde manier in de korf geplaatst worden. Of heb ik dat mis? Alle groeven v/d koppelingskorf, waar de uitstekende delen v/d koppelingsplaten in passen lijken mij allemaal dezelfde te zijn.
Ik heb de platen ook nog niet van elkaar gehaald. De dikte v/d frictieplaten kan ik langs de buitenkant v/d "cilinder" ook ongeveer meten. Ze zijn nog zo'n 3,7mm dik en dat zou voldoende moeten zijn. Ik had ook geen last van een slippende koppeling of zo. Is er misschien toch een goede reden om de platen individueel te inspecteren?