Mijn bevindingenVandaag de bobines van de witte maar eens vervangen. De motor begon de afgelopen jaren nogal tegen te sputteren na 6000RPM. Nu was ik dit al een tijdje van plan, maar vandaag was het mooi lenteweer. Paar van een CBR1000 erop geknutseld en yuh, zo weer in 1 ruk het rood in.
Starten was ook weer 1 druk op de knop met de volle accu, na +/- 5mnd stilstand.
Me is weer happy. Moet alleen nog een diafragma van de voorrem vervangen, scheurde letterlijk uiteen, en wat remblokkies voor de voorkant.
Btw, mijn vrouw begon ook meteen vragen te stellen waarom deze motor zo makkelijk in het rood schoot, die zwarte van haar sputtert ook wat tegen zei ze. Meteen maar een 2de set bobines gescoord. Volgende week deel II ,waarschijnlijk.
Zitten bij de ontsteking op de krukas toch? Ook bij een elektronische ontsteking?Pick-up spoeltjes.
Ik hoop eigenlijk dat het zo simpel is. Donderdag zal ik het weten....Mijn bevindingen
Oke, bedankt voor de tip!Juist bij een electronische ontsteking,
Verbindingen goed checken en weerstand van beide opneemspoeltjes moeten gelijk zijn, bij warm worden willen ze wel eens inkakken en geven ze slechte/geen puls meer.
T spul is inmiddels behoorlijk gedateerd en zulk soort zaken geven langzaam de geest, ik heb al bij verschillende cb's die dingen vervangen,
Dunlop Arrowmax StreetsmartVandaag met de zwarte CB750 naar het werk gegaan. Vanmorgen was het choke uit, contact aan, druk op de knop en brooeeemm. En dat weer na 5mnd stilstand. Wel tussentijds de accus 2x aan de druppel gehangen.
Moeten wel nieuwe achterbanden op beide cb's, er zitten behoorlijk wat droogtescheuren in. Maar het ritje van 30km is nog prima gelukt. Nu weer op zoek naar een paar banden, anders dan de BT45 die er nu nog op liggen.
Ook iets om te controleren is of er geen sludge rond de pick up spoelen zit,dat word gevormd doorPick-up spoeltjes.
Ik heb de pick up spoelen nog niet gecheckt, zal ik zeker gaan doen. Op dit moment heb ik de nieuwe bobine's gemonteerd met nieuwe kabels en het starten doet hij nu goed. Alleen met rijden houdt de motor in en met terugschakelen en de koppeling in, slaat de motor af. Hij ruikt naar benzine en de bougies zijn zwart (dus slechte verbranding). Als het de pick up spoelen niet zijn dan begin ik toch de carbs zelf te verdenken. De carbs zijn ultrasoon gereinigd en er zitten nieuwe pakkingen en vlotternaalden in, misschien toch maar eens naar de motorzaak om de carbs op de testbank te laten controleren..... Het vreemde is wel dat hij goed liep, totdat mijn gaskabel knapte en na vervangen was het mis. Ik kan die combinatie niet plaatsen.Ook iets om te controleren is of er geen sludge rond de pick up spoelen zit,dat word gevormd door
condens in de olie,is dat veel dan gaat de motor er slecht door starten en lopen,een kennis van mij had
daar regelmatig last van,het kwam door korte stukken te rijden met te lage snelheid zodat het blok
niet warm genoeg werd,die zelfde sludge kan zich ook vormen in de carterventilatie en daar moet je extra goed
op letten mocht dat het geval zijn,raakt die verstopt kan het blok de druk niet kwijt met nare gevolgen.
Hagon maakt goede schokbrekers voor motoren tegen een redelijke prijs,alternatieven zijn Ikon(voormalig Koni) ofIk ben op zoek naar goeie schokdempers voor mijn bol d’or. Heeft iemand ervaring met andere schokdemper dan de originele en zo ja welke merken hebben de voorkeur? Ik heb nu een paar waar geen merk op staat en ze zien er wel mooi uit maar ik vraag me af of ik met een betere kwaliteit een betere wegligging krijg.
De motor is wel iets verbouwd, andere voorvork en achterbrug met breder achterwiel. hoor graag wat de ervaringen zijn