bougie zit vast

'k Zal ook nog een kooltje op het vuur gooien......probeer het eens met spiritus...ja...je weet wel!! Niet bij een hete motor doen natuurlijk. Laat een dagje of 2 spiritus rond de bougie staan en dan proberen los te draaien met goede, passende bougiesleutel.
Heb ooit eens deze tip gekregen n.a.v. vastzittende gloeibougie in cil.kop van een auto (voor de snuggeren onder ons........dit was een diesel ;) ) met als opgegeven reden dat kruipolie nagenoeg niet werkt omdat dit geen/weinig kans heeft om langs het schroefdraad te zakken in combinatie met aluminium...spiritus is dunner, alleen..........gloeibougie heeft aanligvlak onder het schroefdraad en das bij een bougie boven het schroefdraad :? . De betreffende gloeibougie kwam inderdaad los! Nu de bougie nog!!
 
wat is er mis met een slagschroevendraaier :? ,van de klap die volgt schrikt ie echt wel los,wel gelijk flink meedraaien de goeiekant op anders werkt zo'n ding helemaal niet :X
 
Bougiedop uit doppenset erop... ff wat kracht op zetten met de ratel (liever nog zo'n rechte stang ipv een ratel), en dan met een hamer ff op de ratel/stang een mep geven :) dan istie vast wel los.

Met wat pech heb je ook de draad mee wanneer het echt vast zit.

Maar probeer het eens met wat kruipolie, wd40,...
Als het dan niet lukt dan proberen warm te stoken met brander
Als de kop los ligt dan eens met een tap door het bougie gat gaan om alles schoon te maken. Anders met wat oplosmiddel de draadgangen schoonmaken en bij het monteren wat grafiet of olie gebruiken. (Bosch bougies zijn lichtjes ingeölied)
 
Met wat pech heb je ook de draad mee wanneer het echt vast zit.

Maar probeer het eens met wat kruipolie, wd40,...
Als het dan niet lukt dan proberen warm te stoken met brander
Als de kop los ligt dan eens met een tap door het bougie gat gaan om alles schoon te maken. Anders met wat oplosmiddel de draadgangen schoonmaken en bij het monteren wat grafiet of olie gebruiken. (Bosch bougies zijn lichtjes ingeölied)

Met de brander op een lichtmetalen kop???
Lijkt mij niet een echt handige oplossing.
Heb t in t verleden ooit een keer gehad bij een auto dat een bougie echt knettervast zat. Zelfs na extreem warmrijden kwam deze ook niet los.
Toen met de met een bougie sleutel iets gedaan wat normaal gesproken compleet tegen je geweten in gaat:
Vaster draaien!!
Niet veel hoor. Gewoon een zetje geven en dan direct weer linksom.
Toen kwam er beweging in. Daarna met kruipolie inspuiten en dan steeds stukkie indraaien en weer uit zoals hierboven al besproken is.
Mocht dit nie willen dan blijft er weinig anders over om gewoon te beginnen met los te draaien. Ongetwijfeld zal er dan wel wat sneuvelen maar der zit weinig anders op dan.
 
Flink meppen op dat kreng er zit namenlijk een ringetje tussen die dan platter/dunner raakt en zo kruipolie ook nog eens weer de kans geeft bij het draad te komen *D
 
zo te zien hebben we alle mogelijke oplossingen gehad:
vaster draaien/slaan zodat je ruimte krijgt.
heetstoken, aluminium kan wel 300 graden hebben, wel regelmatig dus niet op een plek.
een flinke arm op je bougiesleutel maken, pijpje?





enneuh,........heeft er al iemand kopervet gezegd?




issie al los?
 
Terug
Bovenaan Onderaan