Bougies vonken niet..

Michel1984

MF'er
11 jun 2014
61
0
Groningen
Goedemiddag!

Ik heb een suzuki gs 850 uit 1980 gekocht. Ik heb de carburateurs ultrasoon laten reinigen en daarna startte de motor en liep hij redelijk. Tijdens het rijden begon de motor na een tijdje slecht te lopen (net alsof hij op 3 cilinders ging lopen). Ik ben toen direct gekeerd om naar huis te rijden en na 10 minuten begon hij in 1 keer weer goed te lopen. Aangezien de vorige eigenaar er open luchtfilters (kelkjes) op heeft gezet zonder de motor er verder op af te stellen heb ik er grotere sproeiers ingezet (van 102.5 naar 108) en de mengelschroeven een kwart verder opengedraaid. Ik dacht dat er misschien te veel lucht werd aangezogen. Carburateurs weer op de motor gezet. Toen ik hem wou starten sloeg hij niet aan. Dus toen ben ik gaan kijken of de bougies vonkten en alleen in cilinder 2 (van links) vonkt een klein beetje. De rest van de bougies vonken niet.... Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Thanks!

Groeten

Michel
 
Michel, het beste kun je even opzoeken via Google hoe de ontsteking werkt. Dat is in feite een vrij simpel systeem en als je weet hoe het werkt heb je het probleem snel gevonden.

Ik weet niet welk systeem er op jouw motor zit, maar in principe werken ze allemaal hetzelfde. De taak van de ouderwetse contactpunten werd overgenomen door de elektronica, maar er wordt nog steeds een of meerdere bobines gebruikt en die werken al meer dan 100 jaar hetzelfde.

Vaak is de oorzaak van een probleem heel eenvoudig, de kunst is om het te vinden en daarvoor moet je weten hoe het werkt.
 
Bedankt voor de tips! Ik heb het gevonden. Kortsluiting in 1 van de draden tussen de bobine en de ontsteking. Nieuw draadje ertussen en het was opgelost!
 
Kijk, dat is mooi en daar zijn forums voor. De bobine krijgt directe spanning via de ene draad en hij krijgt massa via de contactpuntjes of de elektronica die deze taak heeft via de andere draad. Een transistor maak en breekt het contact en die wordt gestuurd door een sensortje, maar in principe doet hij hetzelfde als wat de oude contactpuntjes doen.

Maakt een van die draden naar de bobine sluiting, dan zijn er twee mogelijkheden: je hebt een gewone kortsluiting en je blaast een zekering op, of de bobine krijgt constant massa en dan heb je geen vonk meer.

Mooi toch?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan