Bout afgebroken in cilinder

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Bah. Na het checken van de klepspeling bij het terugplaatsen van de kleppendeksel de torquewaarde verkeerd gelezen, namelijk in de handleiding gekeken naar de torque van de Head fixing screws ipv. de Head cover fixing screws. Oftewel 15Nm ipv 8Nm. Resultaat, 1 van de bouten is afgebroken. Kan mijzelf wel voor mijn kop slaan. Het gaat om een gegalvaniseerde bout in aluminium.

Zijn deze bouten:
a29944-1-2.jpg_t_1538172016


Iemand tips wat wel te doen om het stuk schroefdaad eruit te krijgen. Het is er op ongeveer 3mm diepte gebroken, er is dus geen stukje dat uitsteekt helaas.
 
Laatst bewerkt:
Zit dat afgebroken deel in een lagerkap van de nokkenas of zit ie echt in de kop? Zo'n linksdraaiende boor of linkse tap is ook mogelijk want het afgebroken deel zal er los in zitten.

Ik weet de juiste technische benaming niet, maar de bouten zitten vast in de 4 kleine uitstekende cilindervormige delen van dit onderdeel (klepbehuizing?):

s-l225.jpg
 
Een dikker boortje heeft meer vat op het boutje maar het risico dat je buiten het boutje boort neemt toe.
Houd het bij 4mm en als hij niet los komt kan je nog eens met 5mm boren mits je in het midden blijft.
Ik weet niet of je in de buurt van oirschot woont, dan wil ik je wel helpen. ik heb daar speciale setjes voor.
 
Pas wel op met teveel krachten op het draadeindje uitoefenen, het kan vervormen vanuit het midden naar buiten en dan gaat het vastzitten als een fischerplug
 
Als de bout dieper is afgebroken betekend het dat er nog een stukje draad in de lagerkap aanwezig is.
Eventueel een inbusbout van M5 van een gecentreerd gat van 3-4mm voorzien. (Handig als je een draaibank tot je beschikking hebt)

Het inbusboutje in de lagerkap draaien totdat deze aanligt op het afgebroken stuk. Middels hetzelfde boortje door de inbusbout heen in het afgebroken stuk boren. De inbusbout geeft dan geleiding aan het boortje en voorkomt scheef weglopen.

Als je geen draaibank hebt, zijn er mogelijk andere tooltjes om een gecentreerd gat in een inbusboutje te maken..
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Het is idd geen eenvoudig boorklusje.
Je probeert zo goed als mogelijk in het midden van het boutje te boren.
In het begin gaat dat goed maar al snel zal de boor iets naar de zijkant lopen richting het zachte aluminium. (Vooral als je een haakse boormachine gebruikt. Je kunt niet goed druk geven op het hart van de boor en vaak kun je álles slecht zien en ga je de boormachine scheef houden, door de "uit het hart" druk die je spontaan gaat uitoefenen. Ook mede omdat het materiaal van de bout vrij hard is, het is geen zacht pisbakken staal).

Kom je daadwerkelijk te ver uit het midden zonder dat het boutstompje loskomt, dan is het gelijk einde oefening.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al de hele zaak weer losgehaald en gekeken of het losse eindje niet gewoon los in dat gat zit. Met los bedoel ik dat het met een scherp puntje of iets dergelijks rond geduwd kan worden, je zou daar al een gevoel over kunnen hebben als je terug denkt aan het indraaien, ging dat met 2 vingers soepel, dan kan het zomaar zijn dat het tapje in het gat makkelijk loskomt. Moestje moeite doen, dan kan je wel eens pech hebben.
 
Heb je al de hele zaak weer losgehaald en gekeken of het losse eindje niet gewoon los in dat gat zit. Met los bedoel ik dat het met een scherp puntje of iets dergelijks rond geduwd kan worden, je zou daar al een gevoel over kunnen hebben als je terug denkt aan het indraaien, ging dat met 2 vingers soepel, dan kan het zomaar zijn dat het tapje in het gat makkelijk loskomt. Moestje moeite doen, dan kan je wel eens pech hebben.
:^
Eventueel een klein schroevendraaiertje met een druppeltje 10sec lijm aan de punt kan dan ook helpen.
Mits het vetvrij is
 
dat eindje zal helemaal niet vast zitten, het is nu eenmaal enkel afgebroken door teveel kracht zetten bij VAST draaien, niet omdat het vastgerot is. Ik heb al vaker dergelijke bouteindjes los gekregen door er simpel een schroevendraaien op te zetten en met veel druk te draaien. dat is risicoloos te proberen voor je met linksdraaiende boortjes oid bezig gaat.
 
Als die niet te diep is afgebroken kan je meestal een afgebroken bout wel rond tikken en, los krijgen.
Zet schuin een schroevendraaier of priem op het afgebroken stuk en, tik em met een hamer rond
 
Als die niet te diep is afgebroken kan je meestal een afgebroken bout wel rond tikken en, los krijgen.
Zet schuin een schroevendraaier of priem op het afgebroken stuk en, tik em met een hamer rond

Dat gaat vaak wat moeilijker doordat je er schuine krachten opzet, meer wrijving.

Tip eentje hoger is beter, kracht in het hart van het stompje.
 
Dat gaat vaak wat moeilijker doordat je er schuine krachten opzet, meer wrijving.

Tip eentje hoger is beter, kracht in het hart van het stompje.

Je tikt er een put in waardoor je juist meer grip heb.
Als je op een gladstuk een schroevendraaier gaat zetten en, met de hand gaat draaien kan je lang niet zo veel draai kracht overbrengen, je schroeven draaier zal eerder rond glijden.
Het is niet een boutje die er los in zit.
Hij is met kracht af gebroken.

Kan je beter een slagschroevendraaier gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan