bouw van een honda 500 classic racer voor seizoen 2015

Voorbije weken groten opruiming gehouden om een hoekje te crieeren waar ik voldoende plaats heb om te werken . ondertussen ben ik nog aan het wachten tot de motorlift aankomt en dan kan echte werk beginnen :P .


[afbeelding]

Mijn oog valt op die lamp die daar boven in hangt, eigenlijk bedoeld als "floodlighting" maar jij gebruikt 'm dus alternatief voor Tl-armaturen? Is dat wat? Heb zelf nl. ook nog ergens 2 van die lampen liggen, echter nog nooit iets mee gedaan. mag indien gewenst ook per PB, om het topic "schoon" te houden :+
 
Vandaag voorschot gekregen van de blauwe Honda die ik te koop had staan met dat vooruitzicht kan mijn waslijst aan onderdelen worden ingekort *O* .
Om dat ik van het principe ben eerst leren rijden en dan gas geven .
Ga ik het eerste en het tweede seizoen aandacht en geld besteden aan een goed rijwiel gedeelte :] .
Ik zit nog maar in de begin fazen van de bouw dus ik hoop dat de levertijden wat gaan meevallen . :/

lijst der onderdelen en benodigdheden:

-frame enkel nog met de slijptol overgaan voor het overtollig gewicht er af te halen.
-trommelrem achteraan ik ga de originele 500 trommel gebruiken enkel wat gewicht afhalen.
-kuipen set
-uitlaten enkel nog passend te maken met nieuwe bochten en flensen.
-carburators worden nog bijgewerkt
-tomaselli snelgas
-dyna 2000 ontsteking besteld
-swingarm van Davies motorsport besteld
-clip on van Davies motorsport besteld
-kuipsteun Davies motorsport besteld
-rem en koppeling hendels
-rem schakelset
-kuipbevestiging
-olie opvangbak
-ceriani GP35mm voorvork
-yss schokbrekers
-velgen 18 inch ik weet nog niet goed welke iemand een idee welke dat de minste van gewicht zijn maar toch nog sterk ?
-fontana 4ls
-olie koeler
-toerenteller scitsu model B type blue
-stuurdemper

Mochten er iemand zijn die hier iets van hebben liggen stuur me even een PB.

full

ondertussen is de lift al gearriveerd :P
 
Het word nog eens tijd voor een kleine update van de stand van zaken.

In voorbije weken al de bestelde onderdelen aan gekregen . *D

Van Davies Motorsport Engeland :
-windscreen bracket alu
-swing arm
-clip-ons alu

Van motocicli veloci Italie
-fontana 210mm 4ls magnesium trommel *O*
-rem/koppeling hendels Competizione
-kuip bevestiging onderdelen
-olie cooler
-tomaselli snelgas
-benzine ontkoppeling
-en nog wat kleine prul
full

full



Ondertussen alles gestript tot er enkel nog maar het frame over bleef.Het frame ontdaan van het overtollig gewicht en gezandstraald .dan naar de lasser geweest om het frame te verstevigen en al de bevestiging beugels voor de tank,zit en olie cooler .
De kuip en tank netjes bevestigd met snel systemen ,de achterbrug passend gemaakt. :P
full

full

full
 
Mooi spul allemaal , maar ik denk dat die 210 mm rem voor deze fiets te klein is aangezien de Honda redelijk zwaar is.
Wij hadden eerst een 230 mm maar zijn zelfs overgestapt naar een 250mm.
Vooral bij circuits waar veel en hard geremd moet worden schiet de 210 mijns inziens te kort, bij ons deed de 230mm dat.
Maar misschien heb ik het verkeerd, de praktijk zal het je leren.
Succes verder met de opbouw.
 
Mooi spul allemaal , maar ik denk dat die 210 mm rem voor deze fiets te klein is aangezien de Honda redelijk zwaar is.
Wij hadden eerst een 230 mm maar zijn zelfs overgestapt naar een 250mm.
Vooral bij circuits waar veel en hard geremd moet worden schiet de 210 mijns inziens te kort, bij ons deed de 230mm dat.
Maar misschien heb ik het verkeerd, de praktijk zal het je leren.
Succes verder met de opbouw.


Ik zelf ben al een lichtgewichtje (65kg) en de fiets krijgt ook een kleine weight watchers dieet .Dus ik hoop wel dat deze rem nog wel een 2 jaartjes voldoet om dat ik nog zeker 2 jaar met een niet extreme opgedreven motor ga rijden enkel de kop flowen ,elektronische ontsteking, andere uitlaatlijn en de boel goed afstellen dus van echt hoge snelheden is nog geen spraken .


Nu nog even een vraagje aan iedereen ik ben nog opzoek naar goede velgen 18" die weinig wegen nu heb ik al wat rond gemaild naar verdelers van borrani velgen maar niemand weet precies echt zeker hoe zwaar ze nu zijn .
Wat zijn nu de lichtste 18" velgen en toch nog stevig genoeg op de markt ? :?
 
Het word nog eens tijd voor een kleine update van de stand van zaken.

In voorbije weken al de bestelde onderdelen aan gekregen . *D

Van Davies Motorsport Engeland :
-windscreen bracket alu
-swing arm
-clip-ons alu

Van motocicli veloci Italie
-fontana 210mm 4ls magnesium trommel *O*
-rem/koppeling hendels Competizione
-kuip bevestiging onderdelen
-olie cooler
-tomaselli snelgas
-benzine ontkoppeling
-en nog wat kleine prul
[afbeelding]
[afbeelding]


Ondertussen alles gestript tot er enkel nog maar het frame over bleef.Het frame ontdaan van het overtollig gewicht en gezandstraald .dan naar de lasser geweest om het frame te verstevigen en al de bevestiging beugels voor de tank,zit en olie cooler .
De kuip en tank netjes bevestigd met snel systemen ,de achterbrug passend gemaakt. :P
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Dat verstevigen van dat frame he? Waarom verstevig je de starre driehoek En niet de bovenste framebuis? Daar komen mijn inziens de grootste krachten op te staan... En waarom doe je er een enkel plaatje tussen lassen? Ipv een 'koker' om de dwarskrachten op te vangen?? Verder mooi bezig :}
 
Dat verstevigen van dat frame he? Waarom verstevig je de starre driehoek En niet de bovenste framebuis? Daar komen mijn inziens de grootste krachten op te staan... En waarom doe je er een enkel plaatje tussen lassen? Ipv een 'koker' om de dwarskrachten op te vangen?? Verder mooi bezig :}


Om het bovenste gedeelte van het frame te verstevigen ben ik enigszins beperkt in plaats door de tank die er op komt ,en ik wil nog voldoende plaats over hebben om een grote buis van vooraan het frame tot aan de carburateurs te krijgen om koude lucht in de inlaat te hebben . Dat vind ik op dit moment belangrijker dan er bv 2kg extra staal in te lassen om het geheel wat steviger te hebben . En om de dwarskrachten op te vangen zijn hier en daar wat aanpassingen gebeurd op het frame maar deze zijn niet goed te zien op de foto's. Maar als ik na enkele maanden vind dat het frame onvoldoende blijkt te functioneren dan lossen we het dan wel op. Naar mijn mening zijn de aanpassingen nu voldoenden :)
 
Het is al weer even geleden dat ik hier nog een up date heb op gezet .
In tussentijd heel veel wachten op onderdelen en om materiaalen '( , en met het koude weer ontbreekt ook wel eens de zin om in een koude garage te werken O-) .

Hier wat foto's van een tijd geleden , het frame netjes gestript klaar om er met de slijpmolen over te gaan.
full


Frame na dat el het overtollige gewicht en prullen er zijn af gahaald het frame woog eerst 16,1 kg . deze foto is wel zonder de verstevigingen en dergerlijke er op gelast deze moet ik nog op de weegschaal zetten.
full


De bestelde goederen komen mondjesmaat binnen. *D
full


De orginele 500 achter trommel eens onderhanden genomen , denk wel dat de remschoenen zelf te zwak zijn geworden door dat er teveel materiaal is weg genomen maar dat zal ik wel merken bij de testrit, rem is nu ook voorzien van een luchthapper.
full

full

full

full

full

full


Ook even de uitlaat gedaan de uitlaat lijn is een 4in2in1 van een kawasaki zx6r van 2005 (shark peformance) deze heb ik nieuw voor een prijsje kunnen kopen en leek mijn zonder al te veel moeiten passend te maken voor de 500. Daar voor heb ik enkel 4 nieuwe voorbochten en uitlaat flensen gemaakt. deze zal in het nieuwe jaar verder worden afgewerkt samen met het frame.
full

full

full

full


ALS HIER TOEVALLIG IEMAND EEN CB650 OLIEPOMP HEEFT LIGGEN EN DEZE VOOR EEN SCHAPPELIJKE PRIJS WEG DOET MAG MIJ CONTACTEREN. *D
 
Goed bezig,begint er op te lijken.
Onze toenmalige CB500 racer met Davies frame en achtervork, 9 kg totaal voor frame en vork.

img1088qy.jpg
 
~
Goed bezig,begint er op te lijken.
Onze toenmalige CB500 racer met Davies frame en achtervork, 9 kg totaal voor frame en vork.


De achtervork heb ik al van davies en de clip-ons ook , het frame pasten dit jaar niet in de begrooting maar de achterburg heb ik al dus het frame staat zeker ook op de verlanglijst . ze maken echt mooi spul die mannen van davies motorsport .

ik zal mijn frame en achtervork ook eens weger als deze gespoten zijn

René alle tips en tricks zijn welkom *D
 
Het is weer even stil geweest hier dus zal even een update houden .
Ik heb de afgelopen maand niet al de aandacht in de 500cc gestoken om dat ik mijn vriendin ook graag in het classic racen wil storten . Daarom heb ik voor haar verjaardag even een cb350F voor haar opgebouwd :

-stalen remleidingen
-polyester zit en tank
-morad 18" hoogschouder velgen
-tommaselie clipons
-domino snelgas
-avon race banden

full

full

full


Aan de 500 is nog even aan de achternaaf gewerkt en de naven laten inspaken met exel velgen met alu nippels en inox spaken .
voorwiel weegt 1,9kg ( velg,nippels,inox spaken ) velge maat 1.85
gewicht voorwiel met de magnezium fontana weegt 8,4 kg
gewicht achterwiel met naaf en rem weegt 8,4 kg

full

full

full

full

full

full

full
 
De werken van voorgaande weken :

-uitlaatlijn afgewerkt en gepast
-alu afdekplaten gemaakt
-dyna ontsteking geplaatst
-motor blok opgekuist
-onderdelen gepolierd
-banden geplaatst
-nieuwe wiel assen en pas bussen gemaakt
-maxton suspention plaatsten *O*
-voetsteuen geplaatste

Aangeschafte onderdelen:

-Maxton 35mm ceriani gp replica met GP20 cartridges verstelbare rebound damping en compression damping de pre-load staat nu op 12mm, veren zijn aangepast op gewicht van motor en rijder gewicht 2,80 kg per poot
-Maxton T260-C achter veren met verstelbare preload en rebound de veren zijn aangepast op gewicht van motor en rijder gewicht 0,99 kg per poot
-leovince sbk titanium demper
-ohlins stuurdemper
-heidenau heidenau k65 rsw banden



Werken voor volgende weken :

-al de bekabeling maken en platsen (de onderdelen zijn in bestelling
-nieuwe tandwielen en ketting plaatsen
-rem ankers maken
-stuurdemper plaatsen
-olie kooler verzetten



Uitlaten passen.
full

full

full

full

full

full


Maxton op maat gemaakte veren set zeker niet de goedkoopste maar zeker wel een top product. eender welke wense je hebt met je veren zij kunnen het voor je maken .
full

full

full


De nieuwe gezellige cockpit.
full
 
Dat begint er echt op te lijken,alleen de keuze voor de Heidenau's had ik niet gedaan.
Een paar Conti CR classic racebanden doen wonderen, zijn super goed en heel betaalbaar.
Mooie veer componenten.
Wordt het blok nog verder getuned ?
 
Dat begint er echt op te lijken,alleen de keuze voor de Heidenau's had ik niet gedaan.
Een paar Conti CR classic racebanden doen wonderen, zijn super goed en heel betaalbaar.
Mooie veer componenten.
Wordt het blok nog verder getuned ?


Hey René

Ik wouw eerst de continental cr er onder plaatsen maar ik heb velgen maat voor 1.85 en achter 2.15 .Op de site van continental staat dat ik velgen maat 2.50 moet hebben , daarom heb ik maar op safe gespeeld en de heidenau banden geplaatst waar ik voorig jaar al ervaring mee had op de blauwe 360 honda .
Ik ga zeker dit seizoen aan de rijders vragen die met de continental's rijden wat hun ervaringen zijn en welke velgen maat zij hebben gebruikt dus ik ga volgend seizoen of misschien dit seizoen al voor de continental's .
Het blok blijft nog +- 2 seizoenen origineel er zit nu enkel een dyna ontsteking op en de cilinder kop is licht bewerkt .Ik ga de komende maanden wel uitkijken aan een goedkoop setje CR carburators maar daar is nog geen haast bij .
Ik ga eerst eens leren remmen en sturen en dan pas gas geven O-) .

Groetjes Jeroen
 
Terug
Bovenaan Onderaan