Het spijt me verschrikkelijkOctaanGETAL
Tank met m'n '95 Gixxer750 en m'n '87 Volvo meestal RON91, lopen ze prima op!
Maar...Het idee dat benzine met een hoger octaangetal meer vermogen levert is een hardnekkig bakerpraatje.
Wat sommigen ervaren is het "placebo-effect". Je dénkt dat het werkt en dus voel je ook dat het zo is....
Heel simpel: bij sommige compressie-verhoudingen voldoet het standaard octaangetal (95) niet. Dan gaat de motor "pingelen" (=detoneren wat een moeilijk woord voor een extreem soort explosie is, dat veroorzaakt VEEL schade)
Door de hogere druk "valt" de benzine als het ware uit elkaar, wat vroegtijdige ontbranding tot gevolg heeft. In dat geval moet je benzine met een hogere klopvastheid gebruiken (RON 98). Dat soort motoren (met hogere compressie) levert over het algemeen hogere prestaties.
Daar komt het idee vandaan dat je met RON98 ook sneller rijdt met een "gewone" motor. Dat is dus gewoon niet zo...
Nadeel is dat benzine met een hoger octaangetal minder goed ontbrandt bij een motor met lagere compressie. Daardoor vervuilt je motor inwendig meer, dat komt ook door de toevoegingen die de benzine klopvaster (hoger octaangetal) maken.
Als je het niet nodig hebt voot jouw type motor, is het zinloos, nadelig en alleen maar duurder om RON98 te gebruiken. Uiteraard kan het niet meteen kwaad om een enkel keertje super te tanken als dat zo uitkomt.
Maar...
Als je nu een motor hebt met een pingelsensor (voor zover ik weet alleen in auto's, maar goed). Dan regelt de motor als het goed is zelf het ontstekingsmoment zodat ie net niet gaat pingelen. In dat geval kun je, lijkt mij, wel vermogens winst hebben door 98 te tanken. Maar goed, dit geldt natuurlijk alleen voor de laatste generaties automotoren. Volgens mij zijn er nog geen motorfietsen met een pingelsensor.
Even uit mijn geheugen (wat niet zo heel goed meer isMaar een pingelsensor kan toch niet verhinderen dat je ontbranding bij bv. een hete motor wat vroeger komt? Een hoger octaangetal wel.
Even uit mijn geheugen (wat niet zo heel goed meer is):
Bij pingelen ontstaan er door zelfontbranding meerdere vlamfronten in de verbrandingskamer in plaats van dat er één gecontroleerde ontbranding plaatsvindt tgv de bougievonk. Dit veroorzaakt grote temperatuur- en drukverschillen tussen verschillende plaatsen in de verbrandingskamer wat dan schade kan veroorzaken. Te vroeg ontsteken op zichzelf is niet schadelijk. Alleen inefficiënt. Om het pingelen tegen te gaan verlaat je de ontsteking waardoor je wel weer een gecontroleerde verbranding hebt (maar dan vroeger dan je eigenlijk zou willen). Een motor met een pingelsensor zal de ontsteking verlaten zodra pingelen gedetecteerd wordt. Hierdoor gaan de prestaties achteruit maar wordt motorschade voorkomen. Gebruik je dus brandstof met een hogere klopvastheid, dan zal de motor het ontsteekmoment weer kunnen verlaten tot het, voor de motor, optimale tijdstip.
Racemotoren hebben een hogere compressie. Daardoor wordt de temperatuur waarbij zelfontbranding optreedt eerder bereikt. Om dus toch op het juiste moment gecontroleerd te kunnen ontsteken gebruikt men benzine met een hogere klopvastheid (en die dus niet zelf ontbrandt).
Dit is tenminste wat ik me herinner. Maar misschien dat ik het niet helemaal (of helemaal niet) goed heb.
detoneren wat een moeilijk woord voor een extreem soort explosie is
Vraagje mijnerzijds: Wordt je brandstofverbruik ook minder bij gebruik van shell V power t.o.v. normaal 95. (verbruik is bij 95 ongeveer 1:14)
Ik rij normaal 95, maar ik wil die v power wel eens gaan proberen.
Nee, ik tank meestal in Duitsland.91? kun je dat hier ook nog krijgen dan?
Maar...
Als je nu een motor hebt met een pingelsensor (voor zover ik weet alleen in auto's, maar goed). Dan regelt de motor als het goed is zelf het ontstekingsmoment zodat ie net niet gaat pingelen. In dat geval kun je, lijkt mij, wel vermogens winst hebben door 98 te tanken. Maar goed, dit geldt natuurlijk alleen voor de laatste generaties automotoren. Volgens mij zijn er nog geen motorfietsen met een pingelsensor.