Bucket list Noordkaap reis juni/juli 2021 op Harley Road King

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Hallo allemaal,

Zojuist heb ik de knoop doorgehakt en vrij geregeld, ticket ferryboot gekocht en ga ik vanaf nu mijn reis voorbereiden.
Op 17 juni vertrek ik naar Kiel, daar pak ik de boot naar Oslo en vanaf Oslo ga ik dan op mijn Harley Davidson Road King naar de Noordkaap!
Heb totaal 3 weken, dus dat komt goed.

In dit topic wil ik mijn voorbereidingen delen, wellicht tips krijgen en volgt ook een reisverslag.

Groet, Matthijs
 
Laatst bewerkt:
Ik vind 't stoer dat je deze reis gaat ondernemen in corona-tijd.
Zelf heb ik ook plannen die kant uit, maar die laat ik voorlopig nog in de ijskast. (ook omdat ik persé door Rusland wil)
Op dit moment heb ik nog helemaal NIETS in de planning. Ik wacht nog wel een maand of 2 voor wat er mogelijk gaat worden.
Plannen genoeg: Van Andalusië tot Albanië. We gaan 't wel zien.

Maar prima dat je dit topic bent gestart. Ik blijf het volgen.
Mettertijd natuurlijk ook benieuwd naar het verslag. Succes!
 
Ik volg. Tips komen wel als ik iets zie waar je in de buurt bent en waar ik wat zinnigs over te vertellen heb.
Geniet alvast van de voorbereiding, da's al een groot stuk van de pret ! :]
 
Leuk mensen! Ja mijn hoofd zit er vol mee intussen.

Na het maken van 2 eerdere wat langere solo reizen (Schotland 2014, ongeveer 3200 km in 7 dagen, en Dolomieten 2019, ongeveer 2500 km in 6 dagen) stond de Noordkaap al lang op mijn lijstje. Nu zijn de omstandigheden, ook prive, er geschikt voor! En ik heb reeds twee vaccins via mijn werk gehad dus ben corona-proof! Hopelijk lukt het wel om Noorwegen in te komen tegen die tijd, anders moet ik het hele feestje afblazen.

Maar het plan is dus: 17 juni vertrek, heel vroeg in de ochtend en dan zorgen dat ik om 13.00 uur in Kiel ben, aangezien de ferry om 14.00 vertrekt. Dan kom ik de volgende morgen om 10.00 uur aan in Oslo. Op deze manier begint het feest meteen en scheelt het honderden snelweg km's. Terug zie ik wel weer wat ik doe. Misschien via Noorwegen weer omlaag, anders via Finland en Baltische staten retour.

Ik wil dus op mijn Road King want die rijdt echt goddelijk, maar ik twijfel een beetje, misschien is mijn FJ1200 een betere reis toermotor... nou ja, we zien wel.

To do:
  • Michelin wegenkaart bestellen
  • Tomtom upgraden
  • Motor klaar maken (beurt, banden)
  • Nieuwe tent kopen --> Coleman Batur 3: met voldoende binnenruimte en verduisterd.
  • Goed motor regenpak kopen
  • Paklijst checken
  • Inpakken
  • Gaan!
 
De FJ lijkt iig wel betrouwbaarder dan die USA-motor????
Wat ook nog wel fijn kan zijn is handvat-verwarming als de temp. richting vriespunt gaat.
 
Moderne HD 's hebben een goede reputatie in de 50.000 km testen van "Motorrad". Het betreft dan wel niet-gemodificeerde exemplaren.
 
Er rijden heel veel locals op HD in Scandinavië, dus mocht er iets gebeuren, dan is service/pechverhelping geen groot probleem. Waarom zeg ik "geen groot"? De afstanden. Die zijn dus anders dan bij ons in BE of NL. Dichtstbijzijnde dealer kan zomaar 150km verderop zijn. Maar eerlijk gezegd, de Scandinaviërs maken daar niet zo'n probleem van. En als je daar bent, jijzelf ook niet meer na een tijdje. 8-) Dat gezegd zijnde: een goede pechverhelpingsverzekering is goud waard, want transportkosten op een depanneur kunnen dus aardig in de papieren lopen.

En wat @mean-machine over handvatverwarming zegt: helemaal mee eens. Desnoods verwarmde handschoenen, ga je nooit spijt van hebben.

Tomtom: Google maps en vooral streetview is je vriend. De laatste vooral bij de voorbereiding: je ziet op wat voor weg je gaat rijden.

Ik had 3 wegenkaarten bij me, heb ze uiteindelijk bijna niet gebruikt. Neem een tablet mee, dat neemt minder ruimte in beslag.

En tot slot: gemiddelde snelheid die je tijdens een rit in Noorwegen haalt: 60km/uur Hou daar rekening mee tijdens het plannen ! (En over een hele dag gerekend is het zelfs eerder 50km/u dan 65).

Hoeveel tijd trek je er eigenlijk voor uit?
 
Hi, dat zijn goede tips, thanks! Mijn HD is onlangs compleet gereviseerd, dus in nieuwstaat. Daarmee durf ik de reis makkelijk aan. Echter, steenslag, gravelwegen, kutweer etc, daarvoor ben ik misschien wel te zuinig op mijn HD. Anderzijds is een motor gemaakt om mee te rijden, niet alleen om mooi te wezen!

Ik heb dik 3 weken. Na dag 1 ben ik al in Oslo dus als ik zo'n 350 a 400 km/dag rijd in Noorwegen moet dat goedkomen.
Heb een grof schema gemaakt, dan ben ik in een week op de Noordkaap:

1620302818127.png


Schermafbeelding 2021-05-06 om 14.02.51.png
 
Als je naar Fauske rijdt, en je hebt de tijd, sla dan af naar Bodo en neem de ferry naar de Lofoten en Vesteralen. Vandaar verder noordwaarts. Zeer de moeite waard ! Mooie motorroute.
De wegen op je route zijn geen gravel, als dat je kan geruststellen. Gravel kom je daar hooguit tegen als er wegenwerken zijn.

In mijn reisverslag kom je een paar plekken tegen die op je route liggen. Hier te vinden:
(of gebruik de zoekfunctie en vul Noordkaap in)
 
Ha, da's toevallig, ik zit net jouw verslag te lezen. Haha, las net over die pech met E85...
Dank je! Heb de Lofoten hoog op mijn lijstje staan dus zojuist de beoogde route aangepast! Goede tip om dat zo te doen! Jij had 3 maanden (wauw!), ik 3 weken...
 
Mooi plan, ben je van plan om zo'n beetje de gehele E6 af te rijden met als doel de Noordkaap? Lijkt me prachtig om dit zelf ook te doen, maar ik vraag me af of ik dit soort afstanden in zo'n kort tijdsbestek trek.... je moet ook weer terug :)
 
Dat is inderdaad het plan, mits ik überhaupt Noorwegen in kom. Momenteel zijn de grenzen dicht wegens corona....
 
Noordkaap wil ik ook nog wel een keer doen.

Ik keek even op Aferry.nl naar de boot van Kiel naar Oslo (en retour): circa 900 euro. Oeps!
Dan is Frederikshavn - Oslo een stuk goedkoper (300 euro). Wel 500 kilometer verder natuurlijk (2x, heen en terug).
Of Hirtshals - Kristiansand (111 euro).
 
Weet ik. Ik heb een enkele reis voor €375.
maar scheelt me een dag, 500 km en ik kom na een luxe cruise uitgerust in de ochtend aan in Oslo.
 
Je hebt dik 3 weken. Dan zou ik overwegen om wat meer tijd uit te trekken voor Noorwegen. Terugweg kan je dan via Zweden, dat gaat sneller: max. toegelaten snelheid ligt hoger en de wegen zijn rechtdoor. Moet je willen natuurlijk. Of je rijdt na Oslo vroeg Zweden in om snel aan de Noordkaap te zijn en zakt dan in je eigen tijd langzaam af naar het zuiden. Dat biedt het voordeel dat je het mooiste tot het tweede stuk houdt, blijft langer in je herinnering hangen ook. 8-)
 
Ha meneer Marx, bedankt voor je reactie en tips! Gisterenavond heb ik jouw complete reisverslag doorgespit, wat een geweldig mooie reis en erg appetijtelijk beschreven, zeer plezierig om te lezen. Dank daarvoor! Ook heb ik er diverse tips uitgehaald.
Qua route zijn er natuurlijk diverse opties. Zoals jij heen via Zweden en Finland en terug door Noorwegen. Of andersom, of zowel heen als terug door Noorwegen. Daar ben ik nog niet uit, al was dat laatste mijn idee en dan inderdaad slow down. Al heb ik wel een ferry ticket voor de heenreis van Kiel naar Olso, maar dit kan ik tot 24 uur vooraf annuleren. Misschien ook wel erg uitdagend om via Finland, de Baltische staten, Polen en Duitsland naar huis terug te rijden.
We gaan het zien! Ben al volop van de voorpret en voorbereidingen aan het genieten, maar ja, Noorwegen is wel nog steeds op slot door corona...
 
Jouw laatste optie is ook zoals ik het wil doen. Maar dan omgekeerd. Eerst naar Baltische landen.
Mijn redenering is om tegen de klok in te rijden zodat je eindigt in Noorwegen.

Noordelijk Noorwegen en gebied Lofoten/ Vesterälen goed bekijken. Daar ben je nog niet zo maar weer terug.
Als de tijd krap wordt, kan je onderweg kiezen om kortste route naar Oslo te nemen. Daarna in 1 dag weer thuis.
Zuidelijk Noorwegen kan je natuurlijk altijd later simpel nog eens apart bezoeken.
 
Ik heb het rondje ook andersom gedaan, heen door Zweden en terug door Noorwegen. Zweden heeft ook zo zijn charme, maar vergeleken bij Noorwegen is het wel een stuk minder interessant. Ik ben vanuit Goteborg via de E45 omhoog gereden. De overtocht Kiel-Goteborg is veel goedkoper dan Kiel-Oslo. Als je een beetje tempo maakt rij je vanaf Goteborg in 3 a 4 dagen naar de Noordkaap. 600-700km per dag is op de E45 prima haalbaar, niet heel boeiend maar het schiet wel lekker op. Dan kan je de Noordkaap afvinken, en heb je daarna alle tijd aan jezelf om door Noorwegen weer terug te rijden en bewaar je het mooiste voor het laatst. En mocht je tijd tekort komen, in een dag zit je vanuit NL in Zuid-Noorwegen, dus beter daar iets overslaan en later terug gaan dan je lopen haasten in het Noorden, daar kom je niet zomaar weer terug. 3 weken lijkt lang, maar je hebt het over serieuze afstanden dus verkijk je niet op de tijd.

Ik heb er destijds 4 weken over gedaan, waarin ik 4 dagen niet heb gereden. Ik had aan het eind niet echt tijd over, dus 3 weken heb je echt wel nodig als je ook nog een beetje wilt genieten onderweg. Dan kan je ook nog eens iets bezoeken, of een dagje vroeg stoppen omdat het bv slecht weer is. Het totale rondje was voor mij 9500km, heen dus Kiel-Goteborg, terug Kristiansand-Hirtshals.

Baltische staten zou ik persoonlijk schrappen als je maar 3 weken de tijd hebt, vergeleken bij Noorwegen is daar echt geen ruk aan. Vergeleken bij andere landen trouwens ook niet, maar dat is mijn mening. Zou ik echt zonde van de tijd vinden.

Mijn verslag (hoewel het al in 2016 was) moet ik nog steeds plaatsen. Misschien dat ik voor die tijd de drive nog vind, maar momenteel wordt dat niks. Als je gerichte vragen hebt zal ik ze uiteraard beantwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Na dag 1 ben ik al in Oslo dus als ik zo'n 350 a 400 km/dag rijd in Noorwegen moet dat goedkomen.
Reken er niet op dat je dat soort afstanden in Noorwegen iedere dag zo makkelijk haalt. Het zuiden is bergachtig, daar is 250km per dag een stuk realistischer. Langs de fjorden rij je soms 100km, om hemelsbreed slechts 10km af te leggen.

Volg je de kustroute FV17 door midden Noorwegen dan kom je een hoop veerponten tegen, de ene doet er 10 minuten over, de andere een uur. Reserveren hoeft niet (kan volgens mij niet eens), maar heb je net de pech dat hij voor je neus weg vaart sta je dus zomaar ruim een uur te wachten. Dan nog de overtocht zelf, en je bent dik 2 uur verder zonder één kilometer gereden te hebben. Die FV17 is 650km lang, ik kwam mensen met een camper tegen die dachten dat in 1,5 dag wel even te rijden, ik deed er 4 dagen over.

Verkijk je niet op de afstand en stel jezelf de vraag waarom je daar bent. Kom je alleen maar benzine verbranden en een wedstrijd tegen de klok rijden, of wil je ook nog genieten en wat kunnen zien? Ik zou voor de laatste optie gaan, en eerder uitgaan van 250-300km per dag. En zelfs dat ga je op sommige dagen niet halen. Het is gewoon zonde om achteraf op je foto's te moeten kijken wat je had kunnen zien, daarvoor maak je zo'n reis niet.
 
Noordkaap wil ik ook nog wel een keer doen.

Ik keek even op Aferry.nl naar de boot van Kiel naar Oslo (en retour): circa 900 euro. Oeps!
Dan is Frederikshavn - Oslo een stuk goedkoper (300 euro). Wel 500 kilometer verder natuurlijk (2x, heen en terug).
Of Hirtshals - Kristiansand (111 euro).
Ik heb begrepen van @Traffic Taurus met Verslag Z.Noorwegen dat varen vanaf Langesund ipv Kristiansand een stuk goedkoper zou zijn.
zie post #80
 
Reken er niet op dat je dat soort afstanden in Noorwegen iedere dag zo makkelijk haalt. Het zuiden is bergachtig, daar is 250km per dag een stuk realistischer.
Ja, 3 weken van TS lijkt best wel kort.
Heb je een paar veerponten 'tegen' dan kom je niet ver op een dag. Dat wordt een race tegen de klok.
Daarom heb ik er zelf 6 weken voor in gedachte.
Kan je onderweg ook nog iets bezoeken of een dagje 'luieren'. (als je 't rijden zat bent)

Maar we gaan de belevenissen van @M'Thijs volgen................... :t
 
Ik heb begrepen van @Traffic Taurus met Verslag Z.Noorwegen dat varen vanaf Langesund ipv Kristiansand een stuk goedkoper zou zijn.
zie post #80

Het hangt er ook vanaf wanneer je boekt en voor welke dag, vrijdag/zaterdag/zondag is altijd duurder. Afgelopen jaar wilde ik op zondag van Kiel naar Goteborg over, maar de overtocht op maandag was 60 euro goedkoper. Dan wacht ik wel een dagje, dat is makkelijk verdienen. Langer vooraf boeken maakt je misschien wat minder flexibel, maar kan ook veel schelen. Bij een nachtboot ook de keuze van een hut natuurlijk, ik neem altijd de goedkoopste binnenhut, ik slaap er toch alleen maar. Snacks en broodjes voor onderweg neem ik zelf wel mee.

En bereken voor jezelf eens wat het je waard is, veel vinden een overtocht duur, maar zet het eens af tegen de extra kilometers, evt tolkosten en extra tijd+overnachting die je over de weg kwijt bent. Ik zeg niet dat je onder aan de streep gelijk uitkomt, maar soms scheelt het echt maar een paar tientjes. Daarvoor kom je dan wel uitgerust uit, en scheelt je op een retour ook soms ook wel 1000 saaie snelweg km's. En wat is nou 50 euro op je vakantiebudget in Noorwegen, dat zijn 2 biertjes :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan