Reis van Guatemala naar Panama

luuk_buurman

Rookie
25 jan 2024
2
0
Hi allemaal,
Ik maak aankomende zomer een reis van Guatemala-stad naar Panama in 3/4 maanden. Het plan is om een motor te kopen in Guatemala en dan rustig aan naar beneden te rijden. Ik ben alleen in Costa Rica geweest en heb daar voornamelijk alles met de bus gereden. Daarom mijn vraag naar ervaren rijders die eerder zo een vergelijkbare route hebben afgelegd. Als eerst het kopen van de motor, ik heb begrepen dat het relatief gemakkelijk gaat bij de tweedehands motor dealers in Guatemala-Stad. Hebben andere hier ervaring of aanbevelingen naar bepaalde shops daar? Daarnaast vraag ik me af welke papieren je nodig hebt voor het oversteken van de grens en of dit zomaar kan? Alle andere tips, routes of leuke/slechte ervaringen graag!
- Luuk
 
je bent net terug uit Canada...
-O-

wat wil je kopen...


en..
waar is mijn popcorn!!

wel wat onrustig in die postcodegebieden..
 
je bent net terug uit Canada...
-O-

wat wil je kopen...


en..
waar is mijn popcorn!!

wel wat onrustig in die postcodegebieden..
Dankje! Ik heb nog niet precies een model wat ik op het oog heb, maar ik neig toch naar een Japans merk. Moet tegen een stootje kunnen en lekker simpel te repareren zijn als er iets mis gaat. Enige aanraders die misschien in dat gebied te krijgen zijn. Wat bedoel je trouwens met dat het onrustig is in die postcodegebieden?
 
Hi allemaal,
Ik maak aankomende zomer een reis van Guatemala-stad naar Panama in 3/4 maanden. Het plan is om een motor te kopen in Guatemala en dan rustig aan naar beneden te rijden. Ik ben alleen in Costa Rica geweest en heb daar voornamelijk alles met de bus gereden. Daarom mijn vraag naar ervaren rijders die eerder zo een vergelijkbare route hebben afgelegd. Als eerst het kopen van de motor, ik heb begrepen dat het relatief gemakkelijk gaat bij de tweedehands motor dealers in Guatemala-Stad. Hebben andere hier ervaring of aanbevelingen naar bepaalde shops daar? Daarnaast vraag ik me af welke papieren je nodig hebt voor het oversteken van de grens en of dit zomaar kan? Alle andere tips, routes of leuke/slechte ervaringen graag!
- Luuk
Ik heb geen idee van motor kopen in Guatemala, maar aan de grens heb je een eigendomsbewijs nodig dat op jouw naam staat, of een notariële acte. De grensovergangen zijn over het algemeen niet erg lastig maar trek er 1 1/2 -2 uur voor uit. Alleen Nicaragua is wat lastiger en neem geen drone mee want dat is niet toegestaan en leidt tot enorm gedoe (Dat geldt dus voor Nica) Denk er om dat deze landen niet heel goedkoop zijn, vooral Costa Rica en Panama zijn pittig. En oefen wat op je Spaans, want dat maakt een wereld van verschil. In sommige landen moet je verplicht een verzekering kopen aan de grens, zoals in CR. Dat heet een SOAT, zonder dat papiertje krijg je geen TIP (Temporary Import Permit). Let er op dat je die altijd krijgt en weer inlevert als je het land uitgaat. Kijk maar eens naar het filmpje van Itchy Boots in Guatemala toen ze bij een grensovergang geen TIP kon regelen. Mijn routes staan op Myroute App op openbaar. Kijk ook eens naar de belevenissen van Sophie on Wheels op FB.
Er is ook een Whatsapp groep over rijden in de Amerika’s. Als je vragen hebt verder hoor ik het wel.
 
Kijk maar eens naar het filmpje van Itchy Boots i
Inderdaad , Ichy Boots (Noraly) heeft een mooi verslag van deze landen gemaakt op YT.



Ik vraag mij af of het lukt om je motor te registreren + verzekeren als niet ingezeten. Ook het verkopen in een ander land.
In deze serie heeft Noraly een motor naar zuid Amerika getransporteerd.
Note: Als ik het goed heb , heeft Noraly ook nog een andere motor in Brazilie staan.

Mooi plan. Veel succes
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad , Ichy Boots (Noraly) heeft een mooi verslag van deze landen gemaakt op YT.



Ik vraag mij af of het lukt om je motor te registreren + verzekeren als niet ingezeten. Ook het verkopen in een ander land.
In deze serie heeft Noraly een motor naar zuid Amerika getransporteerd.
Note: Als ik het goed heb , heeft Noraly ook nog een andere motor in Brazilie staan.

Mooi plan. Veel succes
Precies dat. Wij stuurden onze motoren vanaf Europa (Hamburg) naar Valparaiso in Chili om die reden. Het plan was immers van het zuiden van Zuid-Amerika naar het noorden van Canada/Alaska te rijden. Koop je een motor in Chili of waar dan ook, waar en hoe ga je die dan ooit weer verkopen? Ik geef voorbeeld: een in Mexico gebouwde auto die daar op kenteken heeft gestaan, krijg je nooit geregistreerd in de USA of Canada, zelfs niet als hij voor die markt gebouwd is in Mexico :) (Voertuigeisen) Dus je kan hem dan alleen aan een landgenoot verkopen en waar vind je die? Eindig je je trip in Ushuaia, dan zou je nog kunnen proberen om hem in Punta Arenas te verkopen, maar veel zal je er niet voor krijgen. De koper weet immers dat je weg wil/gaat en zal je een bodemprijs bieden. Ik heb dat op Curaçao vaak genoeg zien gebeuren met mensen die weer vertrokken van het eiland, soms tot op het vliegveld... Wat wel kan is bijv. een deal maken met een dealer lokaal als je daar ook weer terugkomt. Ga je een rondje Zuid- of Midden-Amerika rijden dan kan je misschien daar een deal over maken. Maar dan gebeurt het ook dat je, na aankomst een paar weken aan het zoeken bent naar een motor die je wil hebben. "Big Bikes" en dan heb ik het over een Vstrom 650 of een KLR650 zijn gewoon zeldzaam daar, laat staan een 1000-1250 cc. De meeste locals rijden op 150-250 cc motoren, leuk maar met mijn lengte en formaat geen pretje voor duizenden kilometers. Verzekeren is overigens minder een probleem, dat lukt vrij gemakkelijk als je eenmaal de weg weet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan