Reis naar iran en paar van de kaz landen 2024

Met code rood maakt het alleen veel spannender, dus alleen gaan zoals ichty boots alleen is gegaan je leeft maar één keer toch…….
 
Succes in Rusland!! Wat bezielt je zou ik zeggen. Sorry hoor, my 2 cents. (En niet mauwen als het tegenzit en de overheid diplomatiek moet zijn om jou terug te halen).
 
Wat een stelletje azijnzeikerds hiero.
Droom je dromen.
En nee dat is niet voor het het kuddevolk een tesla met triple motor ipv dual motor.
En ja kut dat rusland op slot zit.
Wilde dat ik met je mee kon.
Wil na 4x marokko nog 1x gaan en dat is dan voor mij het ultieme.
Veel verder zal ik niet komen.
DUs een ieder die verder komt.
Een diepe vette coole respescta.
Joh je leeft maar 1 x
En de grote massa hiero op het forum sterft nog liever op de dagelijkse file van de A1.
Maar je haalt dan wel de eeuwige roem voor 3. 4 seconde op sbs sex.
 
Leuk topic, ik had het nog niet gelezen.
Ik ben in de jaren 90 een aantal keren voor mijn werk in een aantal "stan" staten geweest
Kazachstan, Oezbekistan, Tadzjikistan en Kirgizië (aka Kirgistan)
Ongelooflijk mooi, groot, ruig, anders dan hier.
Ik snap je dromen helemaal.
In de wereld van toen zou ik er ook heel graag nog eens op de motor heen gegaan zijn. Het is een compleet andere wereld met net zulke vriendelijke mensen als op de rest van de wereld.

Ik snap alleen niet goed dat je een reisgenoot zoekt. Ik denk dat je in je eentje dingen als onderdak en zo gemakkelijker geregeld krijgt.
Mensen zijn eerder geneigd een eenling aan te spreken en uit te nodigen.
 
Leuk topic, ik had het nog niet gelezen.
Ik ben in de jaren 90 een aantal keren voor mijn werk in een aantal "stan" staten geweest
Kazachstan, Oezbekistan, Tadzjikistan en Kirgizië (aka Kirgistan)
Ongelooflijk mooi, groot, ruig, anders dan hier.
Ik snap je dromen helemaal.
In de wereld van toen zou ik er ook heel graag nog eens op de motor heen gegaan zijn. Het is een compleet andere wereld met net zulke vriendelijke mensen als op de rest van de wereld.

Ik snap alleen niet goed dat je een reisgenoot zoekt. Ik denk dat je in je eentje dingen als onderdak en zo gemakkelijker geregeld krijgt.
Mensen zijn eerder geneigd een eenling aan te spreken en uit te nodigen.
Ook in die Stan-landen geweest, uitgezonderd Tadzjikistan, wel met de motor, onderweg naar einddoel Mongolië. Mijn ervaring is dat dat met z'n tweeën ook prima kan, maar je moet niet als een onafscheidelijk duo zijn, zeker niet naar buiten toe. En ik denk idd ook dat als je iets van bv onderdak via locals geregeld moet hebben, dat dat dan makkelijker is voor een eenling.
Maar laat dromen geen dromen blijven, gewoon doen en zien waar je uitkomt, dat zijn de mooiste ervaringen! En ik heb nergens vriendelijker en fijnere mensen meegemaakt als daar, en voor een klootzak te ontmoeten hoef ik mijn dorp echt niet uit, die kom je hier ook tegen.
 
En volgens mij mag je Iran niet in met een brommer met meer dan 200 cc
(Maar ik kan me vergissen)
Weet bijna zeker dat dat wel mag (reisverhaal gehoord op motorpodcast in Spotify). Maar als er een onderdeel van je motor kapot gaat heb je een flinke uitdaging want bijna iedereen rijd daar inderdaad op opgevoerde brommers.

Afgelopen zomer in Georgie een Fransman gesproken die via Rusland boven de Kaspische zee langs geweest is. Visum kost de hoofdprijs (meen 600 euro voor 10 dagen) en een wachtrij voor de grens maar het kan dus wel.
Geld om de oorlog mee te financieren? Door alle sancties komt daar fors minder binnen.

Code rood wil niks meer zeggen dan dat de overheid je niet helpt daar. De grens passeren zou moeten kunnen
Dat klopt, je bent echt op jezelf aangewezen. Als ik veel reisverhalen hoor valt het allemaal wel mee met de lokale bevolking, dat die enorm hulp bereid zijn. De echte problemen kun je verwachten van de lokale overheid, grenswachten, leger, corrupte politie, lokale milities, (georganiseerde) criminelen welke slechte bedoelingen in de zin heeft. Je bent tenslotte een rijke westerling en sommige denken dat je een wandelende goudmijn bent.
Indien je een corrupte beambte treft kan het nog redelijk goed aflopen als je flink geld schuift. Maar het kan ook allemaal erger uitvallen (b.v. onterecht in jouw ogen naar de gevangenis, en zie er maar weer uit te komen).

Ik zou je aanraden om toch iets meer georganiseerd te gaan zoals bijvoorbeeld zoiets: Centraal Azie Zijderoute - Avontuurlijke motorreizen

Zij kennen daar locals wat je enorm kan helpen en kennen ook de situatie ter plekke. Spreken de talen. Weten ook precies op welke plekken je niet moet komen. Ook kunnen zij helpen indien je motor kapot gaat.

Vaak ben je te bang, dat ben ik wel met je eens. Maar de andere kant overmoedig, zonder noemenswaardige ervaring, de locale situtatie en taal niet kennende erin te gaan, wetende dat jouw eigen overheid je niet gaat helpen lijkt mij ook dat je wat voorzichtig moet zijn.....
 
Ben van mening als je wilt gaan dan ga je toch, ook met alle bijbehorende risico’s….neem aan dat je daar over nagedacht hebt. Hier krijg je allerlei meningen, ook de mijne maar ook je eigen ideeen hierover.

Voor mij heel simpel: jouw keuze en jouw avontuur/problemen, niet de mijne.

Veel reisplezier…. :]
 
Motormaatje van me heeft z.n motor moeten afstaan.
Corruptie is er overal.
Alleen is het in die landen meestal iets beter zichtbaar.
Heb het ook geprobeerd in m.n eentje.
Maar na 3 weken vondt ik het wel erg alleen.
Een motormaatje is dan wel prettig.
En zeker off road zoals ik reis.
 
Geen idee hoe het nu is maar Iran was in 1991 (de benzine kostte daar toen minder dan 1 eurocent per liter! ) voor mij een ongelofelijk fijn land om doorheen te reizen en dat komt uitsluitend door de inwoners want het regime is ronduit misdadig toen en nu. Ik heb in de jaren daarna via de Stichting GTI die ik had opgericht na mijn wereldreis vele motorreizigers geholpen en ook in de 20 jaar daarna heb ik alleen maar lovende verhalen gehoord van alle motorreizigers over Iran en haar inwoners dus dat zegt genoeg. In 2019 ben ik in 35 dagen dik 18.634 km op en neer gereden naar Kirgizië. Was een gave motorreis alleen was Kazachstan wel heel erg leeg en verlaten (soms kwam ik maar 1 voertuig op een dag tegen) en waren de wegen extreem slecht = alleen maar kuilen en gaten. Ik zou dus altijd via Turkije aanrijden en dat is trouwens ook een mooie route zeker langs de Kaspische Zee. Wat betreft de Indianenverhalen die ik soms lees: "Niets van aantrekken!" De meeste motorrijders die angstverhalen rondstrooien zijn 99 van de 100 keer zelf nog nooit buiten Europa geweest op hun motor.
 
Via Wit-Rusland/Rusland/Azerbaidjan richting Iran moet geen enkel probleem zijn. De oorlog in Oekraïne/Rusland kun je ruimschoots omheen rijden dus dat komt wel goed. Ik zou me in ieder geval totaal geen zorgen maken en ik reis al sinds 1989/1990 door toen nog de oude USSR en later Oekraïne/(Wit-)Rusland/Georgië/Armenië/Kazachstan. Ik ben vele malen in al deze landen geweest in de afgelopen 30+ jaar en nog nooit problemen gehad in welk opzicht dan ook. Voor Georgië/Armenië heb je geen visum nodig dus dat scheelt al. Een visum voor Azerbaidjan is niet duur en Rusland valt ook best mee net als Iran. Voor Iran geldt code rood maar dat is aan jou wat je daarmee doet. Ik zou zelf gewoon gaan.
 
Via Wit-Rusland/Rusland/Azerbaidjan richting Iran moet geen enkel probleem zijn. De oorlog in Oekraïne/Rusland kun je ruimschoots omheen rijden dus dat komt wel goed. Ik zou me in ieder geval totaal geen zorgen maken en ik reis al sinds 1989/1990 door toen nog de oude USSR en later Oekraïne/(Wit-)Rusland/Georgië/Armenië/Kazachstan. Ik ben vele malen in al deze landen geweest in de afgelopen 30+ jaar en nog nooit problemen gehad in welk opzicht dan ook. Voor Georgië/Armenië heb je geen visum nodig dus dat scheelt al. Een visum voor Azerbaidjan is niet duur en Rusland valt ook best mee net als Iran. Voor Iran geldt code rood maar dat is aan jou wat je daarmee doet. Ik zou zelf gewoon gaan.
Het lijkt wel een grap...
 
Terug
Bovenaan Onderaan