Buell 1125CR 2010 Motor slaat af bij opkomen koppeling

ArjenBrem

Rookie
11 jun 2020
12
1
Hoi,

Mijn Buell 1125CR heeft sinds kort en steeds vaker dat deze bij het laten opkomen van de koppeling afslaat op het aangrijpingspunt. Tot nu toe verdwijnt dit meestal na geruime tijd de motor stationair laten draaien (15-20 minuten). Soms gebeurt het ook niet en kan ik in één keer wegrijden.
Ook komt het nu sinds kort voor dat wanneer ik in lage toeren in de eerste versnelling rijdt de motor afslaat wanneer ik de koppeling half in heb of laat opkomen, bijvoorbeeld bij filerijden of een rotonde.

Ik dacht zelf eerst aan de beveiligingsschakelaar van de standaard. Maar misschien is het ook de schakelaar die ervoor zorgt dat ik alleen de motor in neutraal kan starten.

Graag hoor ik jullie advies of tips. Want een Buell naar een garage brengen, is heel duur zoals de Buell bezitters wel weten.. :D

Alvast bedankt!

Groet,
Arjen
Zwolle
 
Na installatie van mijn openuitlaat en dyno afstelling moest ik het stationair wel iets omhoog zetten. Iets van 100 rpm anders viel hij ook weleens uit.

Zijn er aan jou motor dingen veranderd?
 
Er is inderdaad een modificatie beschikbaar voor de dynamo, maar ik betwijfel of dit je probleem veroorzaakt.
Dan zou het niet weg zijn door de motor langer stationair te laten lopen. Voor de zekerheid zou je je laadstroom eens kunnen meten.
 
Hier op MF heb je een gebruiker die MAX-JVA heet. Die weet gegarandeerd wel de oplossing.
Maar lees eerst zijn topic eens door. Dan heb je waarschijnlijk je antwoord al wel
 
Dat ligt er aan of het een maak- of breekcontact is. Dit is eenvoudig na te meten met een multimeter. Als je meet dat er contact gemaakt moet worden om de motor te laten lopen, dan kan je gewoon een paperclip in de eerste stekkerverbinding steken. Als je meet dat er contact gebroken moet worden, dan haal je de eerste stekkerverbinding los en doe je verder niets.

Ik heb sowieso nooit helemaal begrepen waarom er allemaal van die beveiligingen op zitten. Het enige wat het mijns inziens doet is het uitschakelen van het zelfstandig nadenken. Je hoeft maar één keer de jiffy te vergeten en een bocht links af te maken, en je vergeet het noooooit meer ;)
 
Het loont de moeite om ergens op het i-net je draadschema te vinden en te bestuderen. Mogelijk heeft je koppelingshandel ook zo'n extra contact ter beveiliging van onnadenkend gedrag. Vaak zorgt een bepaalde combinatie van schakelaars in de jiffy, koppelingshandel en de neutraalstand ervoor dat je wel of niet kan starten en rijden.

Als voorbeeld: als ik bij mijn Kawa GPZ500 de jiffy vergeet in te klappen, dan kan ik wel starten in zijn neutraal. Als ik dan de motor in zijn eerste versnelling zet, dan slaat de motor af doordat de ontsteking wordt uitgeschakeld.
 
Bij de XB wilde er bij het balhoofd door scheuren van de bedrading de isolatie beschadigen. Het is een klus om dit na te gaan. Ik weet helaas niet of dit bij een CR ook het geval is.
 
Probleem opgelost. BeBedankt voor alle tips! Draden gecontroleerd, spanning gecontroleerd, etc.

Volgende was er aan de hand. Dit wordt een beetje een technisch verhaal hoor, dus misschien lastig te volgen: er miste een schroefje... 8)7
 
IMG_20200617_130734.jpg
IMG_20200617_130742.jpg
 
Het zilveren schroefje was er ongeveer anderhale maand geleden afgevallen. Kon nergens vinden waar die hoorde. Blijkbaar daar. Zorgt ws voor een betere gesloten stroomkring wanneer de standaard in is.
 
Vervolg....

Te simpel natuurlijk. Motor deed het een paar dagen zonder probleem met wegrijden. Nu heb ik 'm weer gewassen (nee, geen hogedruk spuit) en nu doet ie het weer niet..

Iemand een idee waar dit op zou kunnen duiden?
 
Elektrisch probleem gok ik dan. Vocht en elektra gaan vaak slecht samen. Ergens een niet goed afdichtend contact, corrosie op een elektrische verbinding, zeg het maar.

En ff advocaat van de duivel: Als je weet dat een Buell wegbrengen voor onderhoud of reparatie (te) duur is, waarom koop je dan niet een andere motor? Wanneer je nu een beetje willekeurig wat vervangt of naloopt en daardoor het probleem groter maakt, wordt dat wegbrengen alleen maar duurder. Je hebt opgemerkt dat het boutje terugplaatsen tijdelijk het probleem heeft opgelost, kom je er niet makkelijk uit, breng je hem weg toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan