Mijn reactie aan de DNRT (ZAC-organisatie):
Zoals jullie misschien ook al weten is de prijs voor een KNMV C-licentie voor 2005 in prijs verdubbeld t.o.v. 2004 (en verdrievoudigd t.o.v. 2002!) en in prijs daarmee gelijk geworden aan een SAM tot B-licentie.
Zie hiervoor de KNMV website:
http/www.knmv.nl/asp/page.asp?id=1352&textid=2099
Ik weet natuurlijk niets van extra te maken kosten als verzekeringen of belastingen, maar het lijkt erop dat de ZAC-deelnemers hiermee financieel moeten bijdragen aan de verkeerde beslissingen van de KNMV inzake Cup/ONK.
Een goed moment denk ik om de stem van de DNRT hierin te laten horen omdat daar tot half december, zoals de KNMV-directeur aangeeft in onderstaand stuk (gekopieerd van de KNMV-site).
De keuze voor de mix ipv een scheiding tussen breedte- en topsport betekent daarmee concreet: de winstgevende breedtesport gaat de verliesgevende topsport financieren.
Daarmee wordt deze topsport niet gezond zoals beweerd wordt, maar zal de breedtesport minder populair gaan worden. Met als resultaat dat de financiële positie daar ook minder gezond zal worden en dit beleid kan dan leiden tot het failliet van de motorsport in Nederland.
De parallel komt in me op met andere sporten waar dergelijk beleid -topsport ten koste van de breedte- van amateuristische incapabele bestuurders heeft geleid tot verarming/ minimalisering van de totale sport na het wegvallen van de toppers (bv volleybal en ijshockey).
Die breedtesporters zullen zorgen voor acceptatie in de samenleving: van begrip voor onze geluidsterreur tot interesse in sponsoring. In zo'n klimaat is het mogelijk voldoende steun te krijgen voor de ontwikkeling van toptalent op een structurele basis. Dat betekent een lange termijn planning, en dat blijkt altijd slecht te rijmen met de ambities van individuele bestuurders die uit zijn op persoonlijke succesjes; kennelijk ook nu weer.
Ik hoop dat we deze ontwikkeling kunnen tegenhouden ...
- Wegrace op een keerpunt
Half november wordt het jubileumboek 100 jaar KNMV gepresenteerd. De historie 100 jaar motorrijden in Nederland laat zien dat motorrijders al heel lang geleden wilden wedijveren met hun collega’s. Van de snelheidswedstrijden op onverharde wegen komen we uit op schitterende permanente wegraceaccommodaties met alle mogelijke voorzieningen.
In al die jaren heeft de KNMV ingespeeld op de behoeften uit de markt. We hebben de vermogens van de motoren zien toenemen tot wat ze nu zijn. Dit gegeven en nationale en internationale ontwikkelingen leren ons dat het onmogelijk is nog jaren op dezelfde manier door te gaan. De wegracecommissie is al geruime tijd bezig met de beleidslijnen voor de toekomst. Een enquête onder rijders, via de klassenvertegenwoordigers, geeft ons nieuwe impulsen en bevestigt ten dele wat al verondersteld werd.
Eenzijdige informatie en uitsluitend eigen ideeën vormen onvoldoende basis om beleidslijnen uit te zetten. Geen enkele rijder kan de sport beoefenen zonder circuit en organisator van evenementen. Voorafgaand aan de internationale kalendervergadering hebben alle ONK-organisatoren - en cuporganisator CRT - gesproken met een afvaardiging van de wegracecommissie, bestuur en het KNMV-secretariaat.
Een aantal jaren geleden is een onderscheid gemaakt tussen top- en breedtesport. Het is nu in diverse gevallen weer noodzakelijk een mix te maken om een organisator wedstrijden te bieden met een gezonde financiële exploitatie en waarbij alle klassen voldoende aan bod kunnen komen. De ontwikkeling van twee- en viertakten, de instroommogelijkheden voor jeugdige rijders en aansluiting bij de Europese- en wereldtop zijn hot items en van grote invloed op de toekomst van de wegrace.
Inmiddels wordt via diverse media te veel gespeculeerd en iedereen denkt het wegracewiel opnieuw te hebben uitgevonden. Wij zijn van mening dat succes uitsluitend mogelijk is als alle partijen oog en oor voor elkaar hebben. Daar hoort ook bij dat impopulaire maatregelen soms noodzakelijk zijn om het geheel gezond te maken. Het overleg gaat door tot half december. Samen met partners, zoals alle organisatoren, importeurs, sponsors, teams en rijders, werken we aan een positieve wending van de nationale en internationale (we hebben mooie circuits over de grens) wegracesport. Publiciteit en media-aandacht zullen deel uitmaken van dit plan.
We houden jullie op de hoogte.
Martin de Graaff
directeur KNMV