Camping nabij Houffalize, tips zijn welkom!

Oooosterling

MF veteraan
14 jun 2020
1.811
2.587
BRD
Collega kampeerders,

Ik ga komend seizoen mijn camping gear maar eens uit de langdurige mottenballen halen en gebruiken. Als voorbereiding op mijn komende tenttrip naar de IOMTT, heb ik (samen met broertjelief) een weekend Ardennen gepland staan, rondom het weekend van Bevrijdingsdag (5 mei heen, 8 mei retour). Omdat we tickets hebben voor zowel brouwerij Achouffe én het WWII museum in Bastenaken, lijkt het handig om zo rond Houffalize te kamperen. Reden is praktisch gekozen (centraal gelegen, brouwerijbezoek, kistje achouffe mee, Ubertje naar de camping en lekker slobberen)
Googlestudie geeft een aantal campings aan, maar het liefst lekker een vuurkorfje bij het biertje 's avonds lijkt geweldig, iets wat uit studie niet duidelijk blijkt...

Tips? Ik hoor graag van de meer ervaren kampeerders!

Groet'n,
Oooosterling
 
Niet direct Houffalize maar bij La Roche heb je camping Du Pouhou, kleinschalig met een leuk veldje.

Mooie is dat je daar een vuurplaats hebt voot je kampeerplaats en je ter plekke hout daarvoor kan kopen.
 
Thanks @demifort ! Goed alternatief tov Houffalize!. Gaat mij er om dat je na een brouwerijbezoek niet weer op je bike stapt.. kun je beter een taxi bellen..
 
Thanks @VonDutch ! Had hem al wel voorbij zien komen bij mijn zoektocht, maar ook weer niet echt.. ga er eens induiken.. @TeamHeronSuzuki ben op zoek naar specifiek een kampeerplek, 3 week later moet het spul mee naar IOMTT. Desondanks thanks voor het meedenken!
 
Maar van Brouwerij Achouffe naar Camping Viaduc in Houffalize is een flinke wandeling, kilometer of 7,5 tot 8.
En dat met dat heerlijke bier in de kuiten. Ubertje naar de camping.
Camping Du Viaduc vlak bij Hoeffalize is niet echt top. Iets naar het westen camping Chasse et Pêche.
 
Laatst bewerkt:
thanks @Beekberger ! Du Viaduc kon ik ook geen recensies over vinden op de ASCI site, maar hebben droeve beelden op het interweb staan, dus dat was al zozo..
Maar gezien mijn BMI en mijn haag naar drank, is daar een beroep om uitgevonden.. taxichauffeur.. Daar heb ik mij mee verzoend. Ooit een keer dronken naar huis gelopen vanuit de stamkroeg, na 3-4 km was ik weer (min of meer) nuchter.. nooit weer...
 
Luxrmburg: Camping De la Sure in Diekirch ligt ook gunstig. Op 500m1 lopen van het centrum van Diekirch. En dat is een leuke stad met genoeg horeca. Echt aanrader.
 
Is een camping een vereiste? Wij gaan (bijna) elk jaar met een groepje vrienden naar een huisje in Taverneux. Afgelegen, groot, heerlijke overkapping en vuur stoken is toegestaan. Sterker nog, toen de eigenaar hoorde dat wij een kampvuur wilde maken kwam bij met een oplegger vol met hout langs. De enige camping waar ik daar ervaring heb is met camping du Rivage. Word gerund door Nederlandse en werd vaker door motoren bezocht. Bushalte is direct voor de camping.

Het bezoekje aan de LaChouffe brouwerij is geweldig leuk. Na de rondleiding krijg je 3 (of 4 als de gids je mag) x 150ml aan bier. Dus als je daarna rustig je bammetje eet kan je weer de weg op.

Nog een pro tip als je daar toch bent. Bastogne barracks is geweldig om te bezoeken. Staat vol met tanks die in de slag om de Ardennen zijn gebruikt. Daarnaast is het gratis en worden er rondleidingen gegeven door (ex)militairen.
 
Chase et Pêche camperen aan de oever van de Ourthe, heerlijk een kabbelende rivier op de achtergrond. Ben daar vroeger veel geweest en ze bestaan nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
@Mophius Kamperen is een vereiste. Wil mijn campingspul testen, 3 week na het kampeerweekend ga ik naar Isle of Man TT en dan is het 12 dagen kamperen met hetgeen ik dan mee heb (en getest).
Ik ben zelf ook meer van de onderkomens, maar goed reden staat omschreven + reispartner vind fikkie stoken wel leuk op de camping..

Thanks voor je tip! Ik ga Bastogne Barracks toevoegen aan de te do lijst voor dat weekend!
@Sonny1 Thanks voor de tip!, ga ik serieus afwegen...

Momenteel staat in de shortlist;
Camping Trodoway;
Camping Chase et Pêche
Camping Do Pouhou
 
Momenteel staat in de shortlist;
Camping Trodoway;
Camping Chase et Pêche
Camping Do Pouhou
Ik zie alle 3 de campings op ca 2-3 km lopen van het dorp.

Mss een punt om mee te nemen...................?
Zelf wil ik nooit al te ver weg zitten van een dorpje. <als kan>
Leuk als de camping/ herberg ook een bar heeft, maar ik wil er niet toe gedwongen zijn.

Liefst de kroeg, kruidenier, bakkertje................. Bij voorkeur op (normale) loopafstand.
 
thanks @Lemmy , in Vielsalm ben ik al eens geweest een weekend, maar mij zien ze er niet weer... (En daar laat ik het maar bij, mijn persoonlijke mening...)

@mean-machine Normaliter heb je gelijk, we komen echter (naar verwachting) in de avond aan, gaan de volgende dag naar een museum (en wellicht 2), 's middags een brouwerijbezoek, en de dag erop weer richting huis. Dan kan ik ook wel even zonder hetgeen je noemt (al is het wel fijn om niet te veel te hoeven lopen). Denk eraan om met m'n CBR1000F of 1100 Pan European te gaan, en daar zitten grote koffers op (desnoods een tray daarin mikken voor 's avonds). Komt goed!
 
Bij C&P in houffalize mag je vuurtje stoken. Iets wat bij andere campings meestal niet mag.
Als je daar voor kiest, zou ik reserveren, het kan er soms erg druk zijn. Het is wel een stevig eind lopen naar het dorp, langs de doorgaande weg. Je kan ook door het bos, maar dat is vrij steil.

Du viaduc ligt beter, maar is qua faciliteiten niet meer up to date. Mag je geen vuur stoken.
 
Bastogne barracks schijnt leuker te zijn dan het grote officiële museum. Dat laatste ken ik wel, was ok, niet spectaculair. Bij Bastogne is ook een camping, met (3 jaar terug) sanitair onder constructie en een incheck/betaalautomaat. toen begin oktober was er verder niemand, behalve een paar vaste bewoners. Supermarkt is vlakbij.

Diekirch is een mooi alternatief, genoeg horeca, op der sauer is een camping met kroeg van Nederlander(s). Sanitair ook niet briljant, maar supermarkt en centrum op loopafstand (10-15min) én het Luxemburgse legermuseum dat een bezoek zeker waard is.
 
wij vonden het altijd heerlijk om een vuurtje te stoken bij C et P, en je slaapt zo lekker met een kabbelende Ourthe achter je, je tent bijna aan de oever😀
 
Ik vroeg me al af hoe het er mee stond. De restauratie zou eigenlijk in 2019 klaar zijn, maar dat is niet helemaal gelukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan