Carburateur, meerdere vragen

Dotzor

Rookie
5 mei 2013
15
0
Amsterdam
Hoi,

Ik ben bezig met een caferacer project, een Yamaha XS500 ('76).
Ik heb een aantal vragen:

1 Motor loopt niet
Toen ik ging kijken bij de moto, zat er geen benzine in de tank dus werd even gedemonstreerd dat hij wel liep door wat remreiniger in de filters te spuiten. En inderdaad, hij liep. Nu heb ik thuis wat benzine in de tank gegooid, maar krijg ik hem niet gestart. Accu is in orde en het lijkt mij niet de ontsteking aangezien hij dus wel liep met de remreiniger. Ik denk dus dat het de afstelling van de carb is. Is dat een logische conclusie? Boegies zijn zwart maar dat komt wellicht door de remreiniger? Of staat dat er los van? Ik wou eerst eens kijken of ik hem met benzine aan de praat krijg en dan nog eens kijken naar de bougies.

2. Sproeiers
Er zitten podfilters op en megaton dempers. Nu is zitten er 122.5 sproeiers in. Het zijn Mikuni carbs maar ik kan verdere naamgeving niet vinden. Ik vraag me dus af wat de stock sproeiers zijn en of ik dus grotere moet kopen.

3. Podfilters
Ik heb een nieuw setje filters meegekregen, moet ik die een beetje insmeren met vaseline (het rubber dan) voor ik ze er op steek? Op de oude lijkt het wel te zitten.

4. Slangetje
Op de foto staat een (afgefikt) slangetje, nu zit die dus alleen op de linker carb, die wil ik sowieso even vervangen, maar moet er niet ook eentje op de rechter?

5. Afstellen
Nu lijkt het mij sowieso een goed idee om de boel eens af te stellen, nu heb ik daar de kennis en gereedschap niet voor mij het lijkt mij wel bijzonder interessant en leuk om bij te zijn/te helpen. Is er iemand in regio Amsterdam die hij leuk vind om mij daar bij te helpen voor een bakje bier? Of is dit een onrealistische vraag?

Groet,
Tom
full
 
zou beginnen met het uit elkaar halen en schoonmaken van de carburateurs. Ik heb geen idee wat de standaard naalden en sproeiers horen te zijn, maar met een open pijp en pod filters zullen die groter dan standaard zijn lijkt me. waarschijnlijk het beste dit op het forum van deze fiets na te vragen.
lijkt me wel dat alle aansluitingen een slang of dop horen te hebben.
 
eens met guntherrex, beginnen met goed schoonmaken van de carbs. Schroef de sproeiers even uit de carb bodies maar onthou goed waar ze vandaan kwamen. Schenk nauwkeurig aandacht aan alle zeer kleine gaatjes in de diverse sproeiers. Die moeten open zijn, eventueel door prikken met een dunne naald.
Haal ook de dekseltjes van de carbs, daar onder zitten de membranen, inspecteer deze, er mogen geen gaatjes of scheurtjes in zitten.
Let op dat je de clips en ringetjes op de naalden op de zelfde positie laat zitten als dat ze zaten. Dat is nl. de afstelling voor het midden toeren bereik.
Dat slangetje ziet er uit als een carb ventilatie slang. Als je goed kijkt zie je dat dat slangetje ruimschoots boven het vlotterbak niveau zit aangesloten. Als de vlotterbakjes vol lopen met benzine moet de lucht immers wel weg kunnen. Daar is die ventilatie voor bedoeld.

Maak je geen zorgen over die sproeiermaat, laat die voorlopig eerst maar eens gewoon zitten, de motor heeft immers eerder gedraaid met die sproeiers. Concentreer je maar eerst op het goed schoon maken van de carbs.
En zorg dat de carbs een goeie gefilterde aanvoer van benzine krijgen. (grote kans dat er veel roest en rommel in de tank zit)

Als je dan eenmaal het blok draaiend hebt is het vroeg genoeg om je aandacht te geven aan afstelling, synchronisatie en de sproeier maat.

verder:
zwarte bougies wijzen vaak op een rijk mengsel maar dat kan veroorzaakt zijn door kort draaien op de choke. Je kan er nu nog niks van zeggen.

Die filters hoef je niet met vaseline in te smeren. het is belangrijker dat die filters goed aansluiten op de carbs d.m.v. een slangklem of zip-ties. Als de motor draait gaan er honderden liters lucht per minuut door iedere carb. Het is belangrijk dat al die lucht gefilterd wordt.
 
Bedankt voor de vlotte reacties!

Ik heb de carbs open gehad en alles ziet er netjes uit, geen gaatjes in de naalden zitten verstopt ed. Membranen zijn ook nog netjes (thank god want die zijn prijzig).

Dat ventilatie slangetje ontbreekt dus op de rechter?
 
alleen kijken en eens met een naald in prikken is niet voldoende, je moet ook zeker zijn dat alles proper en open is.

hoe ? remmenreiniger (spuitbus met zo'n slangetje in de spuitkop) door alle kanalen spuiten en kontroleren of het er aan de andere kant uit komt. en in dezlfde mate bij alle carbu's
 
Laatst bewerkt:
Motor start inmiddels, maar alleen met choke en zodra die uit gaat stopt die ook. Ik heb ook het idee dat die backfired, dat kan natuurlijk een te lean (ik kan even niet op het Nederlandse woord komen) mengsel zijn aangezien er dus een andere uitlaat en podfilters op zitten.

Ik ga nu maar een setje sproeiers bestellen en de boel nog eens uit elkaar halen en (nogmaals) goed schoonmaken. Kijken hoe het dan verder gaat.

Groet!
 
Motor start inmiddels, maar alleen met choke en zodra die uit gaat stopt die ook. Ik heb ook het idee dat die backfired, dat kan natuurlijk een te lean (ik kan even niet op het Nederlandse woord komen) mengsel zijn aangezien er dus een andere uitlaat en podfilters op zitten.

Ik ga nu maar een setje sproeiers bestellen en de boel nog eens uit elkaar halen en (nogmaals) goed schoonmaken. Kijken hoe het dan verder gaat.

Groet!

niet blijven draaien zonder choke ga je niet kunnen oplossen met grotere sproeiers.
zelfs al zouden de podfilters behoorlijk meer lucht doorlaten, zou je met de mengschroef nog steeds een op zijn minst draaiende motor zonder choke moeten hebben.

stationnair gedeelte is dus nog steeds niet goed (lees verstopt).
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan