Carburateur synchroniseren vraag

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Ik zie wel eens mensen dit met waterflesen doen

of een bank synchronisatie

Werkt dat net zo goed als mano-vacium meter?

Als dat echt werkt, vind ik dat wel interessant zeker de bank synchronisatie, geen slangen aansluiten, het kost niks en, je kan dit doen zonder draaiende motor, dus lekker op het gemakje in de schuur zonder vergast te worden :)
 
Een "bench sync" is alleen maar om een startpunt te maken waarbij je in ieder geval een lopende motor hebt. Niet geschikt voor fijn afstellen.

Tevens heb ik diverse zelfbouw pilaren gehad met diverse vloeistoffen en viscociteiten maar niets haalt het bij mijn onlangs toch maar aangeschafte klokjes.

Dus nee, dit is niet beter, simpeler of zelfs even goed, anders zou iedereen het doen ;)

Voor de helderheid: ik heb mijn atf manometer met vacuüm potjes en stabilisatie op mijn tweecilinder nog gebruikt ter referentie vlak na het aanschaffen van de klokjes.

Waar hij bij de diy kolom perfect gelijk was, zat erbij de klokjes echt nog een flink verschil in. Het was ook heel goed te horen en te merken aan jet stationair toerental en tijdens het rijden, daar deze motor erg gevoelig voor een slechte afstelling is.
 
Laatst bewerkt:
Een bank synch is imho alleen een redelijk startpunt voor een echte synch beurt, je moet ook de logica achter synchen begrijpen hè, je stelt de carbs af op het vacuüm van de motor, niet precies op elkaar.
 
Even een inhoudelijk vraagje over het effect van onbalans tussen de carburateurs. Kan dit bij een tweecilinder 1 zwartere/vettere bougie geven? Mijn NTV650 loopt op zich prima en zuinig, maar de achterste cilinder lijkt een rijker mengsel te krijgen. Bougiebeeld van de voorste cilinder is OK, van de achterste lijkt wat te rijk te staan.
 
Even een inhoudelijk vraagje over het effect van onbalans tussen de carburateurs. Kan dit bij een tweecilinder 1 zwartere/vettere bougie geven? Mijn NTV650 loopt op zich prima en zuinig, maar de achterste cilinder lijkt een rijker mengsel te krijgen. Bougiebeeld van de voorste cilinder is OK, van de achterste lijkt wat te rijk te staan.

Je kunt niet aan een bougie aflezen of een motor goed staat afgesteld, velen beweren anders, maar haal de bougies maar eens uit een motor die goed staat afgesteld, dan begrijp je wat ik bedoel.
 
Even een inhoudelijk vraagje over het effect van onbalans tussen de carburateurs. Kan dit bij een tweecilinder 1 zwartere/vettere bougie geven? Mijn NTV650 loopt op zich prima en zuinig, maar de achterste cilinder lijkt een rijker mengsel te krijgen. Bougiebeeld van de voorste cilinder is OK, van de achterste lijkt wat te rijk te staan.

Nee, kan zijn dat ie olie verbrand.
 
Even een inhoudelijk vraagje over het effect van onbalans tussen de carburateurs. Kan dit bij een tweecilinder 1 zwartere/vettere bougie geven? Mijn NTV650 loopt op zich prima en zuinig, maar de achterste cilinder lijkt een rijker mengsel te krijgen. Bougiebeeld van de voorste cilinder is OK, van de achterste lijkt wat te rijk te staan.
Als het goed is, zal de achterste cilinder iets rijker staan. Bewust.
 
Bij 4 watergekoelde cilinders zit er meestal ook een andere maat sproeier in cilinder 2 en 3.

Zo ver ik weet zitten er in de voorste en, achterste cilinder van een ntv650 ook verschillende hoofdsproeiers.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden. Hij verbruikt btw geen olie en de '97 uitvoering van de NTV heeft op de voorste en achterste cilinder dezelfde spoeierbezetting. Maar kan natuurlijk ook zijn dat de vlotterniveau's verschillen of de chokekabel niet helemaal terugkomt op de achterste. Ik was gewoon benieuwd of een slechte synchronisatie volgens de kenners ook een dergelijk verschillende bougiebeeld kan veroorzaken.

In deze video zie je het bougiebeeld dat ik aantrof, alleen dus omgekeerd qua voorste en achterste cilinder. In een latere video kun je zien dat de synchronisatie van deze NTV behoorlijk ernaast zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan