carburateur vs injectie

grimmklot

MF veteraan
12 apr 2007
1.081
0
Mijn prangende vraag betreft de carburatie van motoren. Wat zijn de voor en/of nadelen van bijde carburatievormen. Ik heb tot nu toe enkel nog kunnen bedenken dat injectie handig is als je van plan bent om te gaan verhuizen..omdat het in sommige landen voorkomt dat je belast word volgens euronormen. Hierbij hebben injectiemotoren dus altijd een hogere euronorm. Ik ben benieuwd naar wat echte technische voor en nadelen - mede met betrekking tot onderhoudskosten!
 
Injectie heeft meer elektronica (onder andere een ECU). Mits je een elektronica techneut bent met de juiste gereedschappen is hier zelf bij problemen minder aan te doen (bijvoorbeeld ECU uitlezen). Je bent dus vrijwel altijd beperkt tot de dealer voor het oplossen met je (elektronica)problemen.
 
Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar het énige echte voordeel is dat er geen brandstof in de mengbuis omhoog gezogen hoeft te worden..........
Tuurlijk moeten we niet vergeten dat de instelmogelijkheden bijna limietloos lijken te zijn, en dat is natuurlijk ook een sprong in de voorwaartse richting.
 
Daar schuilt hem het grootste voordeel. Net als commonrail techniek ( is de injectietechniek probleemloos geheel softwarematig te sturen, terwijl je met carburateurs altijd mechanisch gelimiteerd bent met instelmogelijkheiden door de werking van de carb zelf.
 
Daar schuilt hem het grootste voordeel. Net als commonrail techniek ( is de injectietechniek probleemloos geheel softwarematig te sturen, terwijl je met carburateurs altijd mechanisch gelimiteerd bent met instelmogelijkheiden door de werking van de carb zelf.


dit wilt ook zeggen dat je bijna niets meer zelf kunt doen,
en voor elk ding je de motor moet uitlezen op een pc....
voor mij lang leve de carburateurs......
qua milieueisen is het wel nodig vrees ik |(
 
Een carburateur is een verzameling van compromissen en injectie is ruim instelbaar.
Daarnaast heeft injectie een hoger rendement en kan je zo meer vermogen eruit halen ( wat sommigen als meer zuipen zien :z )
 
Motoren met injectie zijn wel degelijk veel zuiniger dan carburatormotoren. De motor kan veel fijner afgesteld worden waardoor de brandstofinspuiting optimaal wordt benut, dus zuiniger.
Ben ik niet met je eens. Sommige motorfietsen zijn juist behoorlijk meer gaan gebruiken nadat ze waren voorzien van injectie. Honda heeft hierin een ware reputatie opgebouwd....

Injectie kan beter zijn, maar is dat lang niet altijd.
 
Om aan de emissie eisen te kunnen voldoen was injectie nodig.

Injectie is duurder in produktie dan carbs.
Vermogen haal je uit brandstof.
Met de huidige vermogens 180 + pk zou een carb. motor nu twee keer zoveel brandstof verbruiken als een ouder type met 90 pk. Het verbruik zou nu in de buurt liggen van 1 op 8.

Door verbeterde verbrandings technieken kunnen de motoren weer verarmen en terug gebracht worden op 1 op 15. (Wel ten koste van vermogen)

Carbs zijn in 100 jaar flink door ontwikkeld. (De konstant vacuum carb.)
Injektie nog niet, de uitvoering op motorfietsen wordt nog steeds goedkoop gehouden.

Met injektie zijn wel meer dingen mogelijk.
In de racerij ben je al snel klaar met carbs.
Injectie cq. elektronica heb je veel meer mogelijkheden. en instellingen.
echter kwa. omgevings temperatuur, Hoogten en vochtigheid zijn de instellingen onbeperkt.

Voor ons "leken" met een carb. hield het met een Dyno set al op.
Voor diegenen die iets verder in de elektonica staan kom je met een AVO meter al verder dan de Dyno kit.

Wat mij betreft . Leve de Injectie.
Ik ben van 180 pk naar 220 pk gegaan.

Uitlaat, K&N filter, en een AVO meter. Dat had ik met een Dyno setje niet gered.
 
Laatst bewerkt:
Om aan de emissie eisen te kunnen voldoen was injectie nodig.

Injectie is duurder in produktie dan carbs.
Vermogen haal je uit brandstof.
Met de huidige vermogens 180 + pk zou een carb. motor nu twee keer zoveel brandstof verbruiken als een ouder type met 90 pk. Het verbruik zou nu in de buurt liggen van 1 op 8.

Door verbeterde verbrandings technieken kunnen de motoren weer verarmen en terug gebracht worden op 1 op 15. (Wel ten koste van vermogen)

Carbs zijn in 100 jaar flink door ontwikkeld. (De konstant vacuum carb.)
Injektie nog niet, de uitvoering op motorfietsen wordt nog steeds goedkoop gehouden.

Met injektie zijn wel meer dingen mogelijk.
In de racerij ben je al snel klaar met carbs.
Injectie cq. elektronica heb je veel meer mogelijkheden. en instellingen.
echter kwa. omgevings temperatuur, Hoogten en vochtigheid zijn de instellingen onbeperkt.

Voor ons "leken" met een carb. hield het met een Dyno set al op.
Voor diegenen die iets verder in de elektonica staan kom je met een AVO meter al verder dan de Dyno kit.

Wat mij betreft . Leve de Injectie.
Ik ben van 180 pk naar 220 pk gegaan.

Uitlaat, K&N filter, en een AVO meter. Dat had ik met een Dyno setje niet gered.

Huh avo meter ? ff googlen oh je bedoeld een multimeter?

Hmm 40 pk extra?
injectie - check
Multimeter - check
electronica opleiding - MTS check
uitlaat - check (laser extreme)
filter- kan ik aan schaffen check

Maare wat en hoe moet je met behulp van die meter afstellen zodat je meer pks er uit perst?

motor: Honda VFR Vtec 800 standaard tussen de 100 en de 115 pk
 
Laatst bewerkt:
Motoren met injectie zijn wel degelijk veel zuiniger dan carburatormotoren. De motor kan veel fijner afgesteld worden waardoor de brandstofinspuiting optimaal wordt benut, dus zuiniger.



Om aan de emissie eisen te kunnen voldoen was injectie nodig.


Vermogen haal je uit brandstof.
Met de huidige vermogens 180 + pk zou een carb. motor nu twee keer zoveel brandstof verbruiken als een ouder type met 90 pk. Het verbruik zou nu in de buurt liggen van 1 op 8.


Sorry hoor, maar mijn '99 R1 (carbs) met 150 pk vergeleken met mijn '02 R1 (inj), ook 150 pk, reed de 02 echt stukken minder zuinig, en niet zo klein beetje ook.

Dit alles had te maken met het feit dat carbs wel degelijk zeer ver waren door ontwikkeld, alleen niet op het gebied van emissie-eisen.

En ik ben er van overtuigd dat er met injectie meer te behalen valt, uiteindelijk, echter staat injectie toch, vergeleken met carbs, nog in de kinderschoenen. Zeker een paar jaar geleden.
 
waarom worden die technieken niet direct uit de autoindustrie over genomen? daar moet toch zoveel kennis zitten. Zeker bedrijven als honda en suzuki hebben daar jaren ervaring mee! klinkt niet logisch!
 
tot niet zo erg lang geleden had een carburateur een fijnere verneveling van de brandstof. tegenwoordig met 12-gaats injectors gaat injectie beter. ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dan een carburateur tot 50 ppm ging, terwijl een injector (toen) zat rond de 200-300 ppm. Dit zal nu anders liggen. Daarom is injectie nu zuiniger dan in het begin.
 
waarom worden die technieken niet direct uit de autoindustrie over genomen? daar moet toch zoveel kennis zitten. Zeker bedrijven als honda en suzuki hebben daar jaren ervaring mee! klinkt niet logisch!

Daar zit inderdaad kennis zat omdat de milieueisen wat eerder opkwamen bij auto's.
Verder is het gewoon een geldkwestie, als het niet nodig is zullen ze er ook niet aan beginnen.

De BMW K-serie heeft overigens al heel lang injectie en dat is ook gewoon een auto systeem (Bosch L-jet tronic).
 
De techniek van injectie was er al.
Bosch en Lucas hadden al heel veel kennis en ervaring opgedaan.

De vraag is of de motor fabrikant bereid is al deze techniek in de motor te stoppen.
Het kan wel echter hangt er een prijskaarje aan.
Vandaar die simpele techniek op onze motor.

Het is de fabrikant er om te doen zoveel mogelijk stuks te verkopen. voor een lage produktie prijs. Dit omwille van de conqurentie.

In de racerij waar deze kosten post niet telt. Zijn er al heel geavencerde injectie systemen toegepast.

Als wij met ons motorretje willen gaan racen dan zijn we gebonden aan dit simpele systeem.

Met dubbele achter elkaar geplaatste injectoren zijn enorme vooruitgangen geboekt.
Dubbele injector is dus ook dubbele prijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan