Fotorapportage hoe ik van een roestige CB750F2 een caferacer heb gebouwd.
De foto's zijn niet volgorderlijk.
Klik op de link:
MyAlbum - Gratis online fotoalbum maken
Een kleine toelichting op de ombouw :
Betreft een F2 uit 1978 bij mij in het dorp gekocht voor een schijntje , stond al lang buiten onder een zeiltje , heel veel roest maar liep nog redelijk goed.
Bijna alle polyester delen bij een voormalig polyester bedrijf (Dogger in Daarlerveen) tesamen met de clipons kunnen ruilen tegen overbodige originele F2 onderdelen.
De kuip met steun had René van Maanen nog liggen.(
www.honda4.nl)
De kuipruit is door Dogger nieuw voor mij gemaakt.
Rem/schakelset via Marktplaats bemachtigd , de voorvorkstabilisator via Ebay.
CB900F dubbelzuigerremklauwen via motorsloop Woesthof in Brummen , deze klauwen passen zondermeer op de F2 vork en schijven , geweldige remwerking.
Nu voorzien van stalen remleidingen , tevens de hoofdremcilinders voorzien van revisiesetjes.
De uitlaat ook van Marktplaats , vanaf de bochten verder zelf aangepast voor meer grondspeling.
Verder natuurlijk heel veel nieuwe originele Honda onderdelen bij René van Maanen vandaan.
Aan het onderblok hoefde verder behoudens nieuwe keerringen , kettingen , spanners en rollen niets vervangen te worden.
Wel waren de klepgeleiders totaal versleten en ook enkele gebroken , de kleppen waren op de stelen ingeslagen door de klepstelboutjes.
Daarom ook dank aan Gerrit Lether (classic bike tuning) voor de nieuwe kleppen , het pas maken van de nieuwe klepgeleiders en kleppen en het ' flowen' en vlakken van de cilinderkop en het gaten boren in de remschijven.
Inmiddels is de cilinderhoud ook naar 822 cc vergroot , met de originele zuigers verbruikte ie nogal wat olie.
Ook inlaatkleppen( van mitsubishi auto) nu vergroot naar 35 mm .
Loopt nu met alle aanpassingen als een turbine , blijft maar doortrekken.
Je kunt er heel schakellui mee rijden , in z'n vijf rustig 120 rijdend dan een draai aan het gas en je haalt in zonder terugschakelen.
Verder zijn blok , frame en uitlaat gestraald en met VHT lak gespoten.
Polyester zoals tank/zit/spatbord/kuip gewoon met een spuitbus Dupli Color en 2K blanke lak gespoten.Wel heel erg veel plamuur en schuurwerk aan vooraf gegaan.Dit is de basis voor glad spuitwerk.
Het frame is met de kwast gelakt , de achtervork gespoten , beide met Hammerite.
Aluminium zijplaten komen van de Gamma.(verkrijgbaar met diverse motieven)
Verder is de olietank naar binnen geplaatst , daarom moesten aan en afvoerpijpjes aan de tank verlengd worden.
Zo ook de elektra naar binnen verplaats , accu staat nu onder het opklapbare zitje.
Van de bovenste kroonplaat zijn de stuurlussen afgeslepen vervolgens gepolijst en een eigen controlepaneeltje gemaakt.
Overbodige zaken van het frame geslepen en veel nieuwe steuntjes gemaakt en aan het frame gelast. Alle framelassen volgelast voor zover mogelijk.
Achtervork gelagerd met bronzen bussen , balhoofd met naaldlagers.
Banden zijn Bridgestone Battlax BT45.
Inmiddels is de cilinderhoud ook naar 822 cc vergroot , met de originele zuigers verbruikte ie nogal wat olie.
Loopt nu met alle aanpassingen als een raket , blijft maar doortrekken.
Wat ik verder nog van plan ben is de motor voorzien van spaakwielen met aluminium velgen , hiervoor ben ik nog zoekende naar andere naven en velgen.
Voorwiel wil ik naar 18 inch om een flitsender stuurgedrag te krijgen , ik heb nu de vorkpoten al 3 centimeter door de kroonplaten laten steken en langere achterschokbrekers gemonteerd , maar nog stuurt ie sloom en wil nog teveel rechtdoor in de bochten.
De rechtdoorstabiliteit is nog steeds prima gebleven.
Een ander idee is misschien om de wielbasis ook nog te verkorten dmv de achtervork in te korten of een compleet nieuwe kortere achtervork te maken.
Deze Honda's hebben naar huidige maatstaven een veel te grote wielbasis.
Ik heb inmiddels ook een ander frame waaraan ik het onderframe wil wegzagen en dan op andere plaatsen verstevigingen wil toevoegen.
Dit om oa een gemakkelijker in/uitbouw van het blok mogelijk te kunnen maken , bedoeling is om het blok naar onderen eruit te laten zakken.
Bij deze het emailadres en wachtwoord om te kunnen inloggen op mijnalbum.nl als de link niet rechtstreeks werkt.:
emailadres:
r.vandermeijden3@chello.nl
wachtwoord: honda750