CB550 caféproject

Dan Marc even bellen van blauweplaat motoren in Utrecht, hij heeft letterlijk een schuur vol frames..
 
denk dat een frame vinden niet zo moeilijk is als ik alle reacties hier lees,
't was trouwens een 500frame dat ik hier nog staan heb met blauwe plaat.
Dan blijft het hier nog wel even in de weg liggen als de plannen van Triaatje niet doorgaan.
 
Laatst bewerkt:
O, sorry. Ik dacht dat hij geen frame kon vinden. T'was niet de bedoeling om jouw aanbod te ondermijnen.
 
misschien moet ik ook maar eens de benzine filtertjes ervan tussen halen
en kijken of dat iets oplevert.

van't weekend nog eens bezig geweest met de blauwe CB550.
Begonnen met het benzinetraject na te zien,
carbs er nog eens vantussen om te reinigen,
maar dat leverde geen verbeteringen op.
Liep nog steeds op 2 cilinders.

vervolgens bougies eruit gehaald,
die waren alle 4 nat.
nieuwe bougies erin
maar liep nog steeds op 2 cilinders.

dan eens de vonken bekeken
en het was vrij duidelijk dat 1 en 4 een mooiere vonk hadden
dan 2 en 3 waar er maar een heel klein vonkje oversprong.

dus toen dacht ik aan de bobines,
had nog een ander setje liggen.
dus linkse bobine vervangen van cilinder 2 en 3
maar ook hier geen verbetering merkbaar.

ook nog iets gelezen in het handboek over de condensators bij de contactpuntjes,
als die hun werk niet doen, vliegt er een vonk over tussen de contactpuntjes
en zou de vonk aan de bougie ook niet echt fantastisch zijn
maar ook hier zie ik weinig problemen.

dus iemand tips voor de volgende stap ....
het wordt goed weer en het begint hier te kriebelen.
 
van't weekend nog eens bezig geweest met de blauwe CB550.
Begonnen met het benzinetraject na te zien,
carbs er nog eens vantussen om te reinigen,
maar dat leverde geen verbeteringen op.
Liep nog steeds op 2 cilinders.

vervolgens bougies eruit gehaald,
die waren alle 4 nat.
nieuwe bougies erin
maar liep nog steeds op 2 cilinders.

dan eens de vonken bekeken
en het was vrij duidelijk dat 1 en 4 een mooiere vonk hadden
dan 2 en 3 waar er maar een heel klein vonkje oversprong.

dus toen dacht ik aan de bobines,
had nog een ander setje liggen.
dus linkse bobine vervangen van cilinder 2 en 3
maar ook hier geen verbetering merkbaar.

ook nog iets gelezen in het handboek over de condensators bij de contactpuntjes,
als die hun werk niet doen, vliegt er een vonk over tussen de contactpuntjes
en zou de vonk aan de bougie ook niet echt fantastisch zijn
maar ook hier zie ik weinig problemen.

dus iemand tips voor de volgende stap ....
het wordt goed weer en het begint hier te kriebelen.
Staat de contactpuntenafstand (mooi scrabblewoord :+ ) wel goed?
 
Compressie?

Ik zou de bobine draden en bougiekabels even omruilen, dus dat de bobine van 1+4 de bobine wordt van 2+3. Heb eens met 2 ruil bobines geëxperimenteerd waarvan bij beide exemplaren de kabels te verrot waren om nog te werken.

Verder zijn de signaaldraadjes wel eens rot. Als de ene bobine werkt ligt het niet aan de 2 zwarte, maar mogelijk wel aan de blauwe of gele (even uit mijn hoofd). Als de draad van bobine 2 en 3 een breukje heeft dan kan dat invloed hebben op.. alles.

Verder even checken of de aansluitingen op de grondplaat v.d ontsteking geen kortsluiting maken, soms steekt er 1 zo'n haardun draadje naar achteren tegen de grondplaat aan en dat houdt alles op. Je kan het kabeltje van de defecte bobine eventueel loshalen op de grondplaat èn bij de bobine, dan kan je er een klein teststroompje doorheen sturen een aan de andere kant meten, weet je ook gelijk of er breuk is.
 
he omer
je buisjes zijn klaar

en ik heb nog wel een komplete ontstekings plaat liggen met alles erop en eraan anders die gewoon even omwisselen mss dat het werkt
 
alvast allen bedankt voor het advies.
Had nog een setje bobines liggen die van een goedlopende motor afkwamen,
dus heb die er alle twee opgeschroefd
en nu heb ik de indruk dat 1-3-4 goed vonken
maar dat 2 minder fel en minder regelmatig vonkt.
't was al vrij laat dus geen startpogingen meer ondernomen,
wordt vervolgd.

nog even vermelden dat ik een hekel heb aan elektrische storingen,
en dat mijn kennis/inzicht hierin vrij beperkt is
maar voorlopig gaan we nog even door
 
Dat er nu nog èèntje niet goed vonkt zit hem waarschijnlijk in die 35 jaar oude compleet versteende bougiekabels?
 
Laatst bewerkt:
aangezien mijn bevindingen louter optisch zijn vastgesteld,
is er geen garantie dat het ook daadwerkelijk zo is i.v.m de verminderde vonk.

Mijn volgende vraag is dus of die bobines kunnen nagemeten worden met een multimeter
zodat ik kan zien wat/waar het fout gaat.

nieuwe bougiekabels,
is dat een kwestie van de oude af te knippen, eruit te trekken, eruit te draaien, ....

huidige bougiekabels zien er trouwens niet zo slecht uit,
maar dat zegt weinig over de binnenkant.
 
Ik had tot voor kort 6 "afgedankte" bobines van de 550 liggen waarvan er geen een kapot is, het zijn altijd de kabels. Die kan je wel degelijk vervangen, alleen moet je handig zijn, heel veel geduld hebben en goed kunnen solderen. Zelf zet ik er altijd dyna kabels op omdat deze goed strak in de originele bobines passen en helemaal compleet zijn incl. bougiedoppen.

De how to staat hier.
Niet te dicht bij "het eind" zagen, ongeveer 1 cm vanaf het uiteinde gaat de draad naar binnen toe, dus dan sloop je de bobine.

Met dank aan G Lether van CB four club die de moeite heeft genomen het allemaal vast te leggen, ik doe het vervangen op deze manier al jaren, maar ben te lui om er een spreekbeurt van te maken ;) .

Enjoy..
 
Laatst bewerkt:
de elektrische problomen zijn ondertussen van de baan
en het probleem zat blijkbaar in de condensatoren van de ontsteking.
Ondertussen een elektronische onsteking
en dat rijdt een stuk aangenamer,
buiten het feit dat ik gisteren 10km van huis mijn gaskabel aftrok
in de behuizing aan het stuur.
Dus 1 hand aan het stuur en met de andere de gaskabel zo goed mogelijk
proberen aantrekken en naar huis sukkelen.

verder ben ik ook begonnen met het aanpassen
van mijn kroonplaat voor mijn racer in wording.
vriend van me heeft de onderzijde van de kroonplaat opgelast,
waarna ik wat slijpwerken verricht heb aan de bovenzijde,
nu wordt de bovenzijde terug opgelast
en kan ik nadien terug gaan slijpen en schuren.

full
 
het rode kuipje dat ik eerder had aangeschaft voor de racer in wording,
gaat nog even terug op de plank
omdat ik nog iets leukers heb gekregen.
Hier alvast een foto
vanop de motor,
nog met de oude kroonplaat.
Batterij was net op voor een foto van de voorkant O-) :N

full
 
ziet er goed uit ! maar ik denk dat dat rode kuipje toch een stuk mooier zal staan niet?
heb jij trouwens enig idee wat een achterwiel inspaken kost?
 
heb nog een mail gestuurd naar Haan Wheels
maar via mail willen ze blijkbaar geen prijzen doorgeven
 
Heb eens een gevraagd wat een set spken voor mij zou kosten en daar deden ze niet moeilijk over.
 
mocht er nog iemand recent prijzen opgevraagd hebben
voor het spaken en poedercoaten van velgen rond bestaande naven
mag je dat hier altijd met ons delen
Is een investering die in de toekomst nog moet gedaan worden.

deze week nog een pakketje binnen gekregen
waarvan ik dacht dat de investering gedaan was
maar de douane dacht daar iets anders over

full
 
Dan had je ze beter bij Roukama kunnen bestellen (afhankelijk van de "bijdrage" aan de douane. Weet je al wat van het spaken? Ik heb het de laatste keer zelf gedaan, gaat eigenlijk best als je blijft opletten en geduld kan opbrengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan