Cbr 900 snelheidsmeter

Remco1980

MF'er
27 mrt 2014
45
7
Maastricht
Hoi,

Ik heb sinds kort een honda cbr 900 er uit 1998.
Gister onder het rijden viel me op dat de snelheidsmeter het niet meer deed.
De rest van dashboard doet het wel.
Na een rit van een half uur bij een kennis gestopt.
Toen ik daar wou vertrekken startte de motor niet meer, hij probeerde wel te starten maar de accu leek te zwak.
We hebben de motor toen aangeduwd en ik ben naar huis gereden.
Thuis in de laatste bocht viel die in een keer uit toen ik de koppeling introk.
Starte ook niet meer.
Vannacht accu aan de druppellader gehangen, deze geeft vandaag 12,8 volt aan.
Motor startte ook direct.
Echter de laadspanning met iets hogere toeren dan stationair liep op tot bijna 18 volt.

Iemand zei me dat de spanningsregelaar kapot kan zijn.

Nu heb ik niet veel verstand van motoren en elektronica.
Wel de spanningsregelaar gevonden, denk ik.

Kan ik er vanuit gaan dat deze kapot is en een nieuwe bestellen of moet ik meer onderzoek (laten) doen?
En kan het zijn dat de meter het daar door niet deed, of is die door de hoge spanning kapot.
Zekering was in orde van de meter.
 
18 volt is veel te veel.
Als dat klopt is je spanningsregelaar kapot.

1520459606822.gif



En een goede kans dat jouw accu kapot gekookt is. Maar doe eerst de S.R. vervangen.
 
Accu gaf vanmorgen 12,8 aan.
Hoe weet ik of die ook kapot is, ben echt een leek.

En als ik die SR nieuw zet, en de dynamo zou kapot zijn, dan gaat die SR ook weer kapot neem ik aan.
Kan aan de SR niks zien verder trouwens.
Motor is eergister uit winterstalling gekomen, heb hem gister particulier gekocht.
In de avond die problemen.
 
Uit TS zijn verhaal bleek wel dat de accu aan de lader nog oplaadt. In de motor zou die met 18 volt boorrrrrdspanning niet opladen? Als het laadcircuit in de motor geen stroom kan leveren komt de spanning ook niet aan de 18 volt.
 
heb je een foto of afbeelding van de zekering van de snelheids meter ?
dit vraag ik mede omdat je aangegeven hebt een leek te zijn en ik mij dus afvraag of het het juiste onderdeel is.
Als 'de rest' het wel doet en je dashboard dus stroom krijgt zou het onderdeel stuk kunnen zijn die de snelheid meet, uitgaand van een
electrisch onderdeel, dus geen mechanisch wormwiel in je voorwiel ofzo, maar ik weet niet uit mn hoofd wat je er op een 1998 Fb zit ;)
 
heb je een foto of afbeelding van de zekering van de snelheids meter ?
dit vraag ik mede omdat je aangegeven hebt een leek te zijn en ik mij dus afvraag of het het juiste onderdeel is.
Als 'de rest' het wel doet en je dashboard dus stroom krijgt zou het onderdeel stuk kunnen zijn die de snelheid meet, uitgaand van een
electrisch onderdeel, dus geen mechanisch wormwiel in je voorwiel ofzo, maar ik weet niet uit mn hoofd wat je er op een 1998 Fb zit ;)
Zie ander topic
 
Ja de zeker die ik na heb gekeken ja een 10a zekering.
In de zekeringenkast.
Die van het gehele Dash.
Die was in orde
Alle zekeringen waren in orde.

Snelheid word niet bij voorwiel gemeten naar bij de motor.
Of althans daar zit dat wieltje in.
IMG_20200418_182159626.jpg

Dit is de printplaat van de meter.
Weet niet wat hier kapot aan kan.
Of iemand iets kapot ziet
 
Zie ander topic
ik heb net in het andere topic gevraagd of hij hier verder zou kunnen gaan, uit het verhaal hier bleek dus overspanning ipv alleen dat de SR defect is, dat kan natuurlijk beiden en hetzelfde betekenen , maar je zou het nou kunnen zoeken in wat ik net aangaf.

voor electra geld meten is weten, wat velen hier ook terecht verkondigen, maar op de foto hierboven is niks zichtbaar doorgebrand (volgens mijn dan )
In mijn CDI was het een diode die was doorgebrand maar dat was vanwege plus en min verwisselen.
ik vermoed dat het euvel dus ergens anders ligt, denk dat een electra fan er maar wat van moet vinden ;)

@jaap43 is de eerst die in me opkomt en klaas gtr ofzo :P , als iemand weet wie ik bedoel..
 
@jaap43 is de eerst die in me opkomt en klaas gtr ofzo :P , als iemand weet wie ik bedoel..
Ik voel me zeer vereerd dat er aan mij gedacht wordt. Als ik naar de printplaat kijk valt mij op dat de grote elco (dat grote zwarte ding links boven), geklapt is. De bovenkant staat open. Als die vervangen is kan de teller wel weer werken. Wat ik niet kan zien is of één van de IC's door de te hoge spanning ook overleden is.
 
Ik voel me zeer vereerd dat er aan mij gedacht wordt. Als ik naar de printplaat kijk valt mij op dat de grote elco (dat grote zwarte ding links boven), geklapt is. De bovenkant staat open. Als die vervangen is kan de teller wel weer werken. Wat ik niet kan zien is of één van de IC's door de te hoge spanning ook overleden is.

Dat grote zwarte ronde ding.
Cilindertje?
Bovenste ervan?

Kennis van me zei dat je de IC kan meten.
Echter geen idee hoe
 
het leek mij gewoon een groen streepje, maar zo zie je maar weer.
als die kennis zegt dat het kan mag die het gewoon voor doen ;) ben jij weer geholpen.
mijn zwager heeft mijn cdi gerepareerd maar die heeft dan ook 5 miljard ladenkastjes gevuld met weerstanden etc.

maar als je een soldeerbout hebt en weet hoe die werkt zou je natuurlijk naar de plaatselijke electronica boer winkel kunnen gaan en vragen of ze dat ronde tonnetje met dat groene streepje hebben.
Jaap reageerde op je eerste foto en daar zit hij linksboven ;)
 
Ik voel me zeer vereerd dat er aan mij gedacht wordt. Als ik naar de printplaat kijk valt mij op dat de grote elco (dat grote zwarte ding links boven), geklapt is. De bovenkant staat open. Als die vervangen is kan de teller wel weer werken. Wat ik niet kan zien is of één van de IC's door de te hoge spanning ook overleden is.

Als je dan toch vereerd ben ;) is het de toren met de groene streep ? ;)
 
Mensen die het wel kunnen meten,
Alternatief,al zit je dan wel met een afwijkende km stand,
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan