CBR900RR Fireblade houdt in/verslikt bij hoge toeren

pallette

Die hard MF'er
12 nov 2008
559
0
Overpelt
Beste lezers

Ik heb sinds een paar maanden een CBR900RR uit 95 (37.000 op de teller)

Hij reed in het begin best goed, ik denk ook dat door het wennen ik de motor in die periode nooit echt aan de tand gevoeld heb maargoed: Later werd het af en toe gloeiend heet onder het zadel en zo bleek de spanningsregelaar helemaal aan gort te zijn (opengebarsten en al). Die heb ik vervangen en de spanning is weer goed (13,5), accu heeft het overleefd. Echter begon in die zelfde tijds spanne de motor in te houden bij ca 10000 toeren (kan makkelijk tot 11.000). Het inhouden was zachtmoedig en leek meer op een beetje smoren dan echt inhouden. Ik heb de carbs toen schoongemaakt, bougie's gecheckt. Deze waren goed op eentje na die iets witter leek dan de andere koffiebruine exemplaren. In een enkele carb leek er een vuiltje in de sproeier te zitten. Na alles weer in elkaar gezet te hebben de volgende dag naar het werk gereden, niks aan de hand, motor LEEK goed te lopen. Echter s'middags naar huis terug begon het inhouden weer. het lijkt nu ook heftiger te worden, bij het trachten de top te bereiken gaat hij in zn 6 bij ongeveer 240 km/p/uur echt bokken. Nu gaat hij ook niet meer verder dan 220km/p/uur terwijl 280 makkelijk haalbaar moet zijn.

Als je, als hij dus in de "moeilijke periode" zit het gas onbelast vol open draait stottert de motor echt en springt van 11.000 naar 5/6/7/8/9000 toeren en weer terug al haperend en stotterend.

Ikzelf verdenk momenteel de ontsteking, mogelijk lekke bougiekabel of rotte bougie's??? Of door het te lang doorrijden met de kapotte regelaar misschien de bobine of cdi beschadigd??

Wie heeft een advies/oplossing? Meedenken is zeer gewaardeerd aangezien ik geen enkele ervaring heb met CBR's tot nu toe. Met het sleutelen merkte ik wel dat het redelijk makkelijk werken is aan een CBR maar storing zoeken is nu niet mn sterkste punt en ik weet ook niet precies wat nu veel voorkomende kwalen zijn bij dergelijke motors..

Opvallend detail: s'morgens heeft de cbr er geen last van, s'middags op de terugweg is het iedere keer weer raak, sputteren als ie richting t rood moet, en dus een flink kracht verlies.
 
Misschien handig om even op te sommen wat je nu gedaan en vervangen hebt, het liefst in de openingspost, zodat mensen die mee willen denken niet 15 pagina's door moeten nemen?
Ik begrijp dat je er goed chagrijnig van wordt. ;)

Volgens mij staat ergens in die 15 pagina's dat je de massapunten gecontroleerd had?

Het is misschien wel een optie om bij brezan of iets dergelijks een meter kabel te halen (originele dikte) met de bijbehorende dikke oogjes (makkelijk dicht te knijpen in de bankschroef) en daarmee een verse massakabel te leggen van blok -> frame en van frame -> accu. Dan weet je zeker dat je massa in orde is. Uiteraard even de contactvlakken schoonschuren.
 
Ik heb het idee dat de toeren begrenzing bij jouw sneller ingrijpt .

Het rode begint bij de 11.000 en 13.000 toeren wil je echt niet inzitten lijkt mij :?
 
Laatst bewerkt:
Toch is het ervoor gemaakt om af en toe flink door te zetten (lange bocht met knie op de grond)

Begrenzing ligt normaal bij 12.500 bij de cbr als ik rond speur.

T voelt ook niet goed, kijk de grafiek. Ook Ritzen is het met me eens dat er iets niet klopt.
 
Heb em vandaag ook eens doorgetrokken aan de hand van dit topic om eens te kijken wanneer er een hapering zou optreden heb deze eventjes in de 12000 tpm in z`n drie > 200 km/h laten lopen zonder hapering of wat dan ook . djeeeeeeee wat een geluid uit die viper :9~
 
Laatst bewerkt:
Ben zondag hard op mn bek gegaan. Ik nam de rotonde op de n69 en iemand reed zonder te kijken de rotonde op net toen ik passeerde. Lig nu in bed met een gebroken sleutelbeen, verder niks gelukkig (hulde aan t leten pak).

Hij was fout, maar ik weet nog niet wat de schade is. Ik ben nl afgevoerd per ambulance en de motor is getakeld. Heb m nog niet kunnen zien maar heb wel gezien dat de kuipruit gescheurd was. Gezien t plastic gehalte zal t aanzienlijk zijn......

Ik houd hwt hierbij...ook met de smartphone is een dergelijk berichtje een hop werk dus ik update als t wat beter gaat.

Maar dan weten jullie waar de aankomende stilte vandaan komt,

Gegroet allen, en blijf opletten, ongeluk zit in een klein hoekje....
 
Alvast een voorspoedig herstel gewenst!
Hm, indien de motor hersteld wordt blijkt nu toch wel ineens dat die motor sinds het ongeval inhoudt bij hoge toerentallen zeker? ;-)
 
je zus, das pech hebben, ik volg dit topic nou al een heeeeeeeele tijd , jammer genoeg nog steeds niet opgelost.
beterschap gewenst , hopenlijk komt het met de blade ook weer goed, heeft de koekblikker schuld bekent ?
politie heeft procesverbaal opgemaakt ?
nou sterkte, ik hoop ooit nog te horen wat het euvel nou eigenlijk geweest is.[ of nog steeds is]
 
Koekblikker heeft bekend, poltie heeft proces opgemaakt :)
Dat dan weer wel....

T was overduidelijk, ik ging 3/4e rond en bij 1/2 komt mijnheer zomaar de rotonde op zonder mij voorrang te verlenen. Hij had mij niet gezien was zijn zegje.

Eerst eens zien wat de verzekering doet, dan nadenken over t vervolg. Iedereen zal begrijpen als ze m totall loss verklaren en ik genowg terug krijg dat een andere blade toch wel DE oplossing wordt in deze...
 
Laatst bewerkt:
Ja wat moet je dan? Het had veel erger af kunnen lopen gezien ik de wielen van de auto van heel erg dichtbij voor bij zag komen. Het had niet veel gescheeld of ik was dr onder geschoven.

Ik ben erg benieuwd hoe mn cbr er nu bij staat....morgen gaat mn vrouw ff kijken en fotos maken..
 
Dagwaarde licht hoger dan de aanschaf waarde, niet veel maar misschien wel een tweede kans. Als je dan het "wrak" mag behouden.....

Maar zover zijn we nog niet...eerst zien, dan weet ik meer. Kuipruit was in twee-en, verder heb ik niks kunnen zien. Ik had het de druk met de pijn.
 
Houd je taai maar ontzie wel de botbreuk(en), niet te bruusk bewegen en laat je vooral niet aan het lachen maken ....

Botkneuzingen zijn pijnlijker en langer pijnlijk dan breuken, ik herinner mij 2 zulke ervaringen met rijkelijk veel van allebei, 1x links en 1x rechts ("voor het evenwicht") elk schouder en wat ribben en dat was nog maar met 49cc-spul want aan zwaardere tweewielers ben ik nooit toegekomen.

Ik bleef 1x bijna kapot door toch in de lach te schieten toen een dochter grapte: Pa, vanavond barbecue ... RIBJES.

B|
 
Overigens zit de toerenbegrenzer van een Fireblade op de 11.500 rpm. ;)

Maar voor de 11.000 rpm beginnen de pk's toch al in te zakken, dus zo ver doortrekken heeft weinig zin. 11.000 rpm heeft alleen zin in een tunnel.
 
Laatst bewerkt:
Hallo daar, hopelijk nog trouwe lezers van dit oude onderwerp.

Ik heb een uitslag, na veel tijd. Er is in die tijd ook veel gebeurd. Ik zou eigenlijk geopereerd worden omdat het sleutelbeen niet wilde genezen (te grote standafwijking).

Bij de tweede keer dat ik voor een foto terug moest komen was er dus geen verbetering maar de 2e chirurg die ik toen sprak weigerde gewoon te opereren. T moest maar vanzelf goed groeien, conservatief beleid blabla. Dus ik heb t hele dossier opgevraagd en ben naar Nederland gegaan voor second opnion. Ik was toen al 13 weken onderweg ofzo? Die vonden dat ik wel rijp was voor de OK en zogezegd zo gedaan, plaatje erin, weer 6 weken rustig aan doen.

En nu ben ik hier, ik kan mn schouder eindelijk weer fatsoenlijk bewegen, ben voor halve dagen therapeutisch aan de gang (thuis zitten als je niks kunt is ERG vervelend!) en we bouwen het zo langzaam weer op. Ben vandaag bij de arts geweest, foto, en de genezing begint nu langzaam een beetje op gang te komen. Hopelijk ben ik er klaar voor het volgend seizoen.

Wa de motor betreft is de schade redelijk meegevallen, wat krassen, dynamo deskel beschadigd en nog wat dingetjes, maar goed te doen als je het zelf nog zou moeten opbrengen. Echter is de motor economisch totall loss verklaard en beur ik met letselschade vergoeding en alles erbij genoeg om dit eindeloze verhaal af te sluiten en er zo goed als zeker van te zijn dat ik niet meer verder zoek naar het 10.000 rpm euevel, maar binnenkort, als het seizoen wat aanwakkerd ik de motor te koop zet. Moet nog wat voor te krijgen zijn met al die nieuwe spullen die erop zitten :)

Dus ik vermoed dat ik ergens in het 929 of zelfs 954 topic terecht ga komen in het volgende seizoen....en mogelijk een KTM erbij. Ik heb mn Dominator al verkocht dus het wordt als het meezit een seizoen met 2 nieuwe bikes, pak, helm etc etc.

Dus ik kan zeggen dat ik er financieel op vooruitga, echter als ik bedenk de ellende die ik de afgelopen maanden gehad heb......vlak voor kerst geopereerd worden, al die tijd met pijn thuis, onder de tramadol, naproxen en paracetamol.....tis me niet echt in de koude kleren gaan zitten, dan is zo'n vergoeding ook meer dan terecht.

Tis ook allemaal nog niet rond, ik heb nog steeds kans op een aantal procenten invaliditeit, een joekel van een litteken...voordat het medische dossier afgesloten is zijn we al ruim een jaar verder schat ik.

Dus sorry dat t ff stil geweest is, mn hoofd heeft er even niet naar gestaan zeg maar :)


En hoe is het met jullie in dit barre winterweer? Al aan t dromen van t volgende seizoen? ikke wel!!!
 
Jeetje man , heel veel beterschap en dat je er maar snel bovenop komt.

Leuk dat je weer voor een blade gaat hopelijk wel een die wel ver in de toeren duikt zonder gezeik. ;)

We horen tzt wel wat het geworden is .
 
Terug
Bovenaan Onderaan