Choke

Ik heb een Honda xr 100r en als ik de choke op het hoogste zet (hij heeft 3 standen) dan geeft hij veel gas en als ik hem daarna naar het midden zet loopt hij niet normaal als hij koud is, hij gaat dan uit. En op de stand geen choke wil hij niet starten. Wat is het probleem
als ik de choke op het hoogste zet (hij heeft 3 standen) dan geeft hij veel gas en als ik hem daarna naar het midden zet loopt hij niet normaal als hij koud is, hij gaat dan uit. En op de stand geen choke wil hij niet starten
-------
dat is je probleem
 
De choke is ervoor om koud de motor te starten. Veel motoren zullen zonder niet koud starten. Wat jij verteld klinkt redelijk normaal. Zodra de toeren echt opeens omhoog vliegen met choke is het tijd om de choke eraf te halen.
 
Als je een carburateur hebt met een handchoke dan is het volkomen normaal dat het toerental boven stationair ligt met de choke erop. Dat is om hem aan de gang te houden.
Als hij wat warmer wordt kan de choke een stukje eraf en als hij nog warmer is kan de choke eraf.

Dus ik zie geen probleem.

Heb je ervaring met andere voertuigen met handchoke? (Auto/ motor/ bromfiets/ grasmaaier)
 
klinkt idd normaal.
misschien je eerste aanvaring met carburateurs / choke e.d.??
in feite geld bovenstaande verhaal voor elk motorblok, alleen verloopt het aan de gang houden bij modernere motoren via de boordcomputer.
 
Weet ik niet hoe kom ik daar achter?
toerenteller.

of heb je alleen een snelheidsmeter op je motor?

EDIT: zie nu dat de xr100r niks heeft voor snelheid of rpm.
heeft de motor ook niet persé nodig, aangezien ie (vooropgesteld dat google gelijk heeft) niet voor de openbare weg bedoeld is.
er bestaat apparatuur waarmee je bijv. rpm kunt achterhalen, maar ik lees op het ww dat deze ééncilindertjes vrij hoogtoerig zijn, dus misschien is het hogere toerental bij het starten nog niet eens zo erg? :?
 
Laatst bewerkt:
hoeveel toeren per minuut draait hij dan met choke??
toerenteller.

of heb je alleen een snelheidsmeter op je motor?

EDIT: zie nu dat de xr100r noppes heeft voor snelheid of rpm
lees op het ww dat deze ééncilindertjes vrij hoogtoerig zijn, dus misschien is het nog niet eens zo erg? :?
Mmmm als u een filmpje op zoekt van een xr 100r ziet u dat ze zonder problemen starten
 
Mmmm als u een filmpje op zoekt van een xr 100r ziet u dat ze zonder problemen starten
dat betekent nog niet dat de motor in de filmpjes koud is, als ze gaan filmen...
bij veel filmpjes zijn ze eerst naar een locatie gereden om te gaan filmen (motorblok is dan al warm gelopen)

vanaf een website is moeilijk in te schatten hoe of wat er aan scheelt
afgezien van teveel benzine, of valse lucht, is zo even niet te bepalen wat de motor in de toeren jaagt bij de choke.
misschien iemand van hier die er ook een heeft staan en het herkent, of anders langs motorzaak gaan...
 
dat betekent nog niet dat de motor in de filmpjes koud is, als ze gaan filmen...
bij veel filmpjes zijn ze eerst naar een locatie gereden om te gaan filmen (motorblok is dan al warm gelopen)

vanaf een website is moeilijk in te schatten hoe of wat er aan scheelt
afgezien van teveel benzine, of valse lucht, is zo even niet te bepalen wat de motor in de toeren jaagt bij de choke.
misschien iemand van hier die er ook een heeft staan en het herkent, of anders langs motorzaak gaan...
De motor wil niet lopen zonder choke , ik rijd er altijd op met half choke
 
Je stationair sproeier zit dicht als hij niet wil bijven draaien.
nr 25


5bba761f494b6d16d846acd0bf41330c.png

s-l640.jpg


En zorg dat de gaatjes open zijn
 
Die tekening is dezelfde carburateur als 2003
Als de sproeier gaatjes open zijn zal hij wel blijven draaien op stationair toerental.

Beter laat je meteen de carburateur ultrasoon reinigen en vergeet je luchtfilter niet.
Kan het ook zijn dat het stationair schroefje zover in of uit is gedraaid dat de choke anders werkt dat hij loopt op half choke omdat hij veel te langzaam draait bijvoorbeeld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan