Compressor terugregelen voor spuitwerk

RISL

MF veteraan
11 mrt 2012
1.332
598
Beste medeforummers,

Ik heb sinds kort een Crimex compressor die 16 bar kan leveren. Zit ook een flinke tank onder, kortom, een fijn ding. Heb er al eens wat mee schoon geblazen en een bandje opgepompt enzo.

Maar nu wil ik ook wat gaan spuiten, eerst beginnen met wat simpel werk en daarna mogelijk wat meer.

Maar op het spuitpistool dat ik heb, staat vermeld 'maximaal 3 bar'. Ik moet de compressor dus terugregelen zodat er maximaal 3 bar uitkomt. Kan echter nergens een reduceerventiel op de compressor of tank vinden. Zoek ik naar het verkeerde?
Of moet ik gewoon tussen de slang en het spuitpistool zelf een reduceerventiel hangen?

Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.
Zal vanavond nog een foto posten van de compressor.

Alvast bedankt,
Jordi
 
Laatst bewerkt:
waarom er geen reduceer op zit heeft een goede rede. dit zijn professionele machines die een bedrijf van lucht moeten voorzien. de meeste apparatuur werkt op 8 bar of minder maar als je op een lange leiding meerdere gebruikers hebt is de druk aan het einde van de leiding lang geen 8 bar meer. als je nou een leiding aan legt met 16 bar met een reduceer op elke werkplek heeft iedereen wel de druk die hij nodig heeft ook aan het eind van de leiding. misschien dat er daar niet meer met 16 bar wordt gevoed maar met 10 maar dan heb je na de reduceer nog steeds 8 bar en voldoende werklucht om alles goed te laten functioneren.
 
Klinkt zeer logisch, thx voor de uitleg, weer wat opgestoken.
Had er niet bij nagedacht dat de weerstand dusdanig kon zijn dat je in een bedrijf liever een reduceer per werkplek hebt.
 
@Ploert, inderdaad...werktuigbouw is één van de meest brede disciplines in de techniek.
Als ik zie dat je in een 3-jarige opleiding slechts de basis krijgt....

En dat je in die drie jaar nog geen reet leert als ik onze stageklanten zie. '(

On-topic: Zorg dat je een ouwe pressostaat vind die tot tien bar schakelt. Scheelt weer kosten. ;)
 
Haha, inderdaad, de "basis" die je krijgt, is erg smal. Het meeste moet je leren van meer ervaren collega's in de praktijk en zelf zoveel mogelijk proberen.

Als ik een pressostaat tot 10 bar vind, heb ik alsnog een reduceer nodig die 'm tot 3 bar kan verlagen. Maar ik ga zeker op zoek, wel zo prettig als hij gewoon afslaat ipv door blijft lopen :)
 
Laatst bewerkt:
waarom er geen reduceer op zit heeft een goede rede. dit zijn professionele machines die een bedrijf van lucht moeten voorzien. de meeste apparatuur werkt op 8 bar of minder maar als je op een lange leiding meerdere gebruikers hebt is de druk aan het einde van de leiding lang geen 8 bar meer. als je nou een leiding aan legt met 16 bar met een reduceer op elke werkplek heeft iedereen wel de druk die hij nodig heeft ook aan het eind van de leiding. misschien dat er daar niet meer met 16 bar wordt gevoed maar met 10 maar dan heb je na de reduceer nog steeds 8 bar en voldoende werklucht om alles goed te laten functioneren.
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

sorry nog een
service engineer scheeps meet en regel techniek.
 
Laatst bewerkt:
@kawa, niks beters te doen dan met je offtopic commentaar mijn topic te vervuilen? :r

Ga lekker :] dan ben jij blij en wij ook...
 
Laatst bewerkt:
@kawa, niks beters te doen dan met je offtopic commentaar mijn topic te vervuilen? :r

Ga lekker :] dan ben jij blij en wij ook...

Tja kun je vinden, maar begrijp je wel wat hij zegt.....
Als ik een pijp neem van 2 km, en ik zet op het begin 10 bar , hou je aan het einde nog maar 5 bar over, waarom zou de druk in het begin niet naar het einde stromen waar de druk veel lager is.....

Er mag hier rustig om advies en raad worden gevraagd, maar klinkklare onzin verspreiden, en dan ook nog beamen dat je wat geleerd hebt, doet mij pijn...
En ja ik heb de technische scholen ook doorlopen, maar druk was al iets van de LTS,
en bij mijn WTK opleiding, kreeg ik Electro, hydrauliek, pneumatiek, Stoom, en nog veel meer, en ben er niet veel van vergeten, en als ik iets niet weet ga ik hier niet zomaar iets roepen...

Nu weet ik ook waarom jonge sollicitanten bij ons direct binnen hun proeftijd afvallen, ze weten niks, ze kennen niks, en willen gelijk 2500 netto verdienen
 
Uhh, volgens mij heeft K@w@ gelijk wanneer er op het moment geen lucht gebruikt wordt. Dan zal de druk overal in het systeem gelijk zijn.

Maar volgens mij heeft too gelijk zodra je aan het eind van die leiding ook daadwerkelijk lucht gaat gebruiken, want dan krijg je te maken met wrijvingsverliezen en dergelijke.

Nu is het natuurlijk de vraag welke 2 van de situaties je belangrijker vindt. Het lijkt mij een feit dat er met een druk van 16 bar meer liters lucht door dezelfde leiding passen dan met een druk van 8 bar. Dus enig hout lijkt de uitleg van too wel te snijden.
 
De druk heeft niks met de hoeveelheid lucht te maken ;)

Dat er 10 bar aan het uiteinde heerst omdat je 10 bar op het begin hebt gezet is niet helemaal waar, hier haal je pneumatiek en hydraulic door elkaar, denk ik.
Olie of beter gezecht hydraulische vloeistof, is niet tot nauwelijks samendrukbaar, dus heerst er 3000psi op een systeem, dan is de druk overal gelijk.

Als jij lucht op druk brengt ben je het in feite aan het samendrukken, je kan lucht niet samendrukken zonder het te laten bewegen............dus nu snap je het al denk ik ;)
 
kawa als jij het allemaal zo goed weet kan je dan ook even uitleggen hoe een vliegtuig vliegt. of zal ik het voor je doen? dat in namelijk precies de zelfde rede waarom er aan het einde van de leiding minder druk over blijft als aan het begin in combinatie met frictie verliezen. hoe sneller lucht of vloeistof stroomt hoe lager de druk wordt. oftewel hoe meer gebruikers er lucht af nemen hoe hoger de luchtsnelheid in de pijp wordt en hoe lager dus de druk in de pijp. dat is de zelfde reden dat een slagmoersleutel aan een dunnen slang niet lekker werkt door het grote gebruik krijg je een enorme luchtsnelheid in de slang en krijg je niet genoeg druk bij het apparaat.
shit nou heb ik zelf het antwoordt al gegeven. nou ja hij leert er toch niks van veel te eigenwijs en alwetend.
 
Nu weet ik ook waarom jonge sollicitanten bij ons direct binnen hun proeftijd afvallen, ze weten niks, ze kennen niks, en willen gelijk 2500 netto verdienen

Had ik daarom direct na sollicitatie een vast contract? En €2500 netto kun je altijd om vragen. Ik verdien het niet, maar mijn baas is zo gek ook niet omdat te betalen.
Je lult een eind weg, maar ik heb liever dat je het ONTOPIC houdt.
 
kawa als jij het allemaal zo goed weet kan je dan ook even uitleggen hoe een vliegtuig vliegt. of zal ik het voor je doen? dat in namelijk precies de zelfde rede waarom er aan het einde van de leiding minder druk over blijft als aan het begin in combinatie met frictie verliezen. hoe sneller lucht of vloeistof stroomt hoe lager de druk wordt. oftewel hoe meer gebruikers er lucht af nemen hoe hoger de luchtsnelheid in de pijp wordt en hoe lager dus de druk in de pijp. dat is de zelfde reden dat een slagmoersleutel aan een dunnen slang niet lekker werkt door het grote gebruik krijg je een enorme luchtsnelheid in de slang en krijg je niet genoeg druk bij het apparaat.
shit nou heb ik zelf het antwoordt al gegeven. nou ja hij leert er toch niks van veel te eigenwijs en alwetend.

Ja je kunt er nu wel proberen een punt aan te lullen, maar in een professioneel lucht netwerk wordt rekening gehouden met afname per aftakking, en er wordt nergens rekening gehouden met het feit dat je achteraan een netwerk zit en je daar dus geen reduceer nodig zou hebben ...zo vertel jij het en dat is lulkoek...
Een professioneel luchtnetwerk zorgt dat elke gebruiker krijgt wat hij nodig heeft, anders worden er buffertanken of vaten tussen gezet, en bij normaal gebruik kan de druk wel iets varieren, maar dat is geen 6 bar wat jij voorschrijft...

En een vliegtuig vliegt, omdat als het zou varen een boot zou zijn
 
kawa als jij het allemaal zo goed weet kan je dan ook even uitleggen hoe een vliegtuig vliegt. of zal ik het voor je doen? dat in namelijk precies de zelfde rede waarom er aan het einde van de leiding minder druk over blijft als aan het begin in combinatie met frictie verliezen. hoe sneller lucht of vloeistof stroomt hoe lager de druk wordt. oftewel hoe meer gebruikers er lucht af nemen hoe hoger de luchtsnelheid in de pijp wordt en hoe lager dus de druk in de pijp. dat is de zelfde reden dat een slagmoersleutel aan een dunnen slang niet lekker werkt door het grote gebruik krijg je een enorme luchtsnelheid in de slang en krijg je niet genoeg druk bij het apparaat.
shit nou heb ik zelf het antwoordt al gegeven. nou ja hij leert er toch niks van veel te eigenwijs en alwetend.


En wat is het verschil als die gebruikers allemaal een aansluiting op de compressortank hebben, of dat ze aangesloten zijn op een leiding van 2 kilometer, er van uitgaande dat de diameter van de hoofdleiding groot genoeg is om de verbruikers van voldoende perslucht te voorzien?
Je hebt een mooie theorie maar die gaat niet altijd op in de praktijk.


Edit: Kawa, je was me voor.
 
Laatst bewerkt:
Is toch vreemd ik had altijd het idee dat techniek verbroederd met name onder motorrijders die toch wel bekend staan om hun passie voor techniek.

Maar goed hier een paar dingen die mij zijn geleerd tijdens mijn opleiding en werkzaamheden.

- druk verspreid zich altijd rechtevenredig in alle richtingen. Dus 10 bar aan het begin is ook 10 bar aan het eind. Echter kunnen weerstanden in de leiding, afsluiters of lekkages er wel voor zorgen dat de tijd die er voor nodig is om de druk aan beide kanten gelijk te krijgen langer word. Zo kan je je voorstellen dat een leiding van 2 meter eerder in balans is dan een leiding van 100 meter. Even de leiding diameter en inwendig oppervlakte buiten beschouwing gelaten.

- De reden waarom elk station een apparte regelaar zou hebben heeft alleen betrekking met het feit dat niet elk station de zelfde druk nodig hoeft te hebben en ook niet de zelfde kwaliteit lucht. Zo zijn er bijvoorbeeld bedrijven met een zware werkplaats en een laboratorium die perslucht van de zelfde compressor gebruiken. Dit heeft dus niets te maken met een luchtvoorraad.

- Wanneer bv een slagtol niet lekker werkt terwijl de druk op een reduceer wel goed staat afgesteld zonder afname van perslucht dan betekend dit dat het te lang duurt voor de perslucht om het afnamepunt van perslucht te voorzien. Dit heeft dan vooral te maken dat de diameter van de leiding het benodigde aantal liters niet kan verwerken. Dit zorgt voor weerstand en weerstand zorgt voor zogenaamde verliezen. Je kan in dit geval de druk iets verhogen maar dit zorgt ook voor meer weerstand en verliezen en je efficiëntie gaat omlaag wat geld kost. Beste oplossing is dan ook weerstanden verminderen door bv een grotere doorlaat en ander type leiding,bochten afsluiters.

- Het feit dat lucht samendrukbaar is en olie niet heeft niets te maken met verliezen of weerstanden. De dichtheid van gassen en vloeistoffen wel.

Nou zal ook ik vast wel its vermeld hebben waar iemand het niet mee eens is maar hè er gaan meer wegen naar Rome en juist door andere denkwijzen worden er nieuwe dingen verzonnen.
 
@Ploert, ik heb je terug gemaild.
Kom de spullen graag halen, heb er gelijk nog wat bijgedaan (verloop van compressor naar reduceer en verloop van redueer naar m'n slang).
 
Ja, ik vertrek dus overmorgen voor een korte vakantie, ben op of rond 5 augustus weer thuis.
Hopelijk kan het in de week van 5 augustus?
Dan maak ik er een dagje strand van met m'n vriendin en haal ik het 's ochtends gelijk op.

Heb er nog een foto bij gedaan + de maten van de verlopen die ik nodig heb. Hoop dat ik de situatie goed heb uitgelegd: uitgang van het kraantje is 3/8" buitendraad. Daar moet dus de reduceer op komen dan. En dan vanuit de reduceer moet ik naar 3/8" binnendraad (verloop naar de slang). Had er ook een foto bij gedaan in de mail, mocht ik nog iets vergeten zijn door te geven, dan hoor ik het graag.

Bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Een professioneel luchtnetwerk zorgt dat elke gebruiker krijgt wat hij nodig heeft, anders worden er buffertanken of vaten tussen gezet, en bij normaal gebruik kan de druk wel iets varieren, maar dat is geen 6 bar wat jij voorschrijft...
ik werd een tijdje geleden bij een hoofdmotor geroepen die die niet wou starten (ja dat gebeurt bij schepen pneumatisch) tijdens het zoeken kwam ik er achter dat de start solunoid nog maar 3bar stuurlucht kreeg in plaats van de normale 8 bar en minimale 5 bar. aan het begin van de leiding was het keurig 8 bar en die leiding was niet langer als 5 meter. het bleek een andre stuursolunoid te zijn die op de zelfde leiding zat die een beetje versleten was intern en daardoor wat lucht lekte. de hoeveelheid was niet eens te voelen aan de buitenkant van de solunoid en tog al 5 bar verlies in de leiding. dus praat geen poep waar je geen verstand van heb. ga eens dynamisch meten aan een pneumatisch systeem wat in gebruik is in plaats van dat statische gelul van je.
 
ik werd een tijdje geleden bij een hoofdmotor geroepen die die niet wou starten (ja dat gebeurt bij schepen pneumatisch) tijdens het zoeken kwam ik er achter dat de start solunoid nog maar 3bar stuurlucht kreeg in plaats van de normale 8 bar en minimale 5 bar. aan het begin van de leiding was het keurig 8 bar en die leiding was niet langer als 5 meter. het bleek een andre stuursolunoid te zijn die op de zelfde leiding zat die een beetje versleten was intern en daardoor wat lucht lekte. de hoeveelheid was niet eens te voelen aan de buitenkant van de solunoid en tog al 5 bar verlies in de leiding. dus praat geen poep waar je geen verstand van heb. ga eens dynamisch meten aan een pneumatisch systeem wat in gebruik is in plaats van dat statische gelul van je.

Oh dus nu is een defect in het systeem je drukregelaar....
Zulke operators heb ik ook in de ploeg....overal een antwoord op om hun ongelijk recht te lullen...
En ja ik heb op de grote vaart gezeten, en ja ik heb met 30-50-600 MW stoominstallaties gewerkt, maar gelukkig heb ik geen verstand van druk en gassen, en draai ook nog niet zo lang mee in het technische wereldje
 
ik werd een tijdje geleden bij een hoofdmotor geroepen die die niet wou starten (ja dat gebeurt bij schepen pneumatisch) tijdens het zoeken kwam ik er achter dat de start solunoid nog maar 3bar stuurlucht kreeg in plaats van de normale 8 bar en minimale 5 bar. aan het begin van de leiding was het keurig 8 bar en die leiding was niet langer als 5 meter. het bleek een andre stuursolunoid te zijn die op de zelfde leiding zat die een beetje versleten was intern en daardoor wat lucht lekte. de hoeveelheid was niet eens te voelen aan de buitenkant van de solunoid en tog al 5 bar verlies in de leiding. dus praat geen poep waar je geen verstand van heb. ga eens dynamisch meten aan een pneumatisch systeem wat in gebruik is in plaats van dat statische gelul van je.

Kan niet. 5 bar lek valt echt wel op, ook op een klein stuurleidingkje. :P
 
Ik ben ook maar 5 jaar persluchtmonteur geweest dus ik weet er niet zo veel van. :')

Moet K@w@ op sommige punten wel gelijk geven!
Ik weet helemaal niks, behalve dat k@w@ gelijk heeft :)

Natuurlijk is er een probleem met druk, als er ergens een lek zit door een defect apparaat :')

Bij een normaal systeem, CP, dan geldt: druk is overal gelijk.

TS is inmiddels wel verder geholpen met een reduceer voor de compressor, begrijp ik. Mooi zo :)

En best wat bruikbare tips van mensen die wat van perslucht tbv spuiten weten. Ook mooi.

De anderen mogen per PB uitmaken wie het meeste van perslucht en zo weet. Het eindresultaat kan dan mooi hier worden gepost :Y
 
Klinkt zeer logisch, thx voor de uitleg, weer wat opgestoken.
Had er niet bij nagedacht dat de weerstand dusdanig kon zijn dat je in een bedrijf liever een reduceer per werkplek hebt.

Ging er niet om , om mijn gelijk te krijgen, maar eerder om te voorkomen dat er straks iemand met volle overtuiging ging beweren dat een circuit onderweg gewoon druk kwijt raakt, want dat was hem zo verteld op MF...
Wil best wel mijn kennis delen, heb er ook geduld zat voor, maar soms vraag ik me gewoon af hoe je met een technische opleiding zelf niet tot bepaalde conclusie's kunt komen, en dan komt er door een andere technicus een verkeerd antwoord, wat ook nog eens voor waar wordt aangenomen..en DAT wilde ik voorkomen
 
Terug
Bovenaan Onderaan