Correctie km-teller berekenen?

het makkelijkst om gewoon met 140 langs een flitspaal te rijden, dan krijg je vanzelf een brief met door een geijkte meter gemeten snelheid in de bus. :P

En ik weet uit ervaring dat ondanks mijn grotere achtertandwiel de snelheid op mijn meter wel klopt :)

je kilometer teller is overigens electronisch, dus ik denk dat het weinig uitmaakt wat voor tandwiel je hebt, het signaal staat op het roze draadje wat vanuit je tellerunit komt
 
Klopt dus niet :N
VB: met een 1 tand kleiner voortandwiel had ik bij een ritje van 220km 20km meer op de teller staan dan m'n maatjes :X
Snelheidsafwijking was zat ook zo rond de 10%
Je uitgaande as van de versnellingsbak (waar bij de gixxer de snelheidsopnemer zit) moet ten opzichte van je achterwiel meer toeren maken om dezelfde afstand af te leggen.
Hierdoor krijg je een hogere snelheid weergegeven en je afstand loopt sneller op (afstand is de snelheid maal de tijdsduur)
Rekenvoorbeeld:
origineel 100km/h * 4 uur = afstand 400km
aangepaste verhouding (10% afwijking) 110km/h * 4 uur = 440km
Alleen aprilia heeft het slim gedaan: die hebben bij veel modellen de snelheidsopnemer direct op het achterwiel en die klopt altijd (er vanuitgaande dat je de juiste bandenmaat hebt en de slijtage te verwaarlozen is)

Het duizelde mij ook even met al die verschillende ideeën er over. Maar volgens mij heb jij gelijk.
De snelheidsmeter registreert het aantal omwentelingen van de uitgaande as bij een gegeven tandwielverhouding. Daar komt dan een snelheid uit (toerental van de as x het verzet is afstand, met de factor tijd erbij heb je snelheid).
Tot zoverre niks mis. Maar als je de tandwielverhoudingen verandert, bv. een groter tandwiel achter, dan draait die uitgaande as een hoger toerental bij een gelijke snelheid.
Dat betekent dat er een hogere snelheid/afstand wordt geregistreerd dan de motor feitelijk rijdt.

Er bestaan overigens apparaatjes om een veranderde tandwielverhouding en dus een foute aanwijzing te corrigeren.
 
Ik dacht altijd dat de snelheid en afgelegde kilometers via het kabeltje aan je voorwiel werd gemeten.
Als dat wel zo is dan maakt het niet uit wat voor kettingwiel je hebt gebruikt.
Had je een andere band of velg (bv 16" ipv 17") dan maakt het wel uit.
 
Ik dacht altijd dat de snelheid en afgelegde kilometers via het kabeltje aan je voorwiel werd gemeten.
Als dat wel zo is dan maakt het niet uit wat voor kettingwiel je hebt gebruikt.
Had je een andere band of velg (bv 16" ipv 17") dan maakt het wel uit.

Klopt, maar dat gebeurt op die manier vooral bij de oudere motoren en de budgettypes. De opnemer aan het voorwiel is namelijk nogal kwetsbaar.
Klopt ook dat dan de tandwielverhouding niets uitmaakt.

Bij de FZ1 zit ie trouwens ook op de uitgaande as.
 
Laatst bewerkt:
hmm het beschreven tandwiel is een afwijking van 5%

maar ga je nu een 180 ipv een 190 band nemen ( dan heb je zo weer 5% erbij)

als je dat allemaal bij moet gaan houden/na moet gaan vragen kun je beter exacte wetenscahppen gaan studeren.

ooww ja en door de hoge snelheden vervormt een band ook nog eens dus ook weer afwijking.

zijn er misschien ook burn-out gemaakt, zeker het vermelden waard omdat er dan meer kilomters op de teller staan dan je voorwiel hedfft afgelegd
idem bij wheelies.

over het algemeen is de afwijking van de teller al dusdanig dat je je om de echte kilometers niet zo druk hoeft te maken.
 
Aprilia is wel bekend dat die snelheidsmeters erg precies zijn...

Maar ik lees al wel weer dat ik toch niet zo gek aan het denken was, al is het verschil met 2 tandjes schijnbaar klein.
Achter iig wel. Aan de voorkant maakt het wel degelijk verschil, twee tandjes eraf of erbij.
 
hmm het beschreven tandwiel is een afwijking van 5%

maar ga je nu een 180 ipv een 190 band nemen ( dan heb je zo weer 5% erbij)

als je dat allemaal bij moet gaan houden/na moet gaan vragen kun je beter exacte wetenscahppen gaan studeren.

ooww ja en door de hoge snelheden vervormt een band ook nog eens dus ook weer afwijking.

zijn er misschien ook burn-out gemaakt, zeker het vermelden waard omdat er dan meer kilomters op de teller staan dan je voorwiel hedfft afgelegd
idem bij wheelies.

over het algemeen is de afwijking van de teller al dusdanig dat je je om de echte kilometers niet zo druk hoeft te maken.

180 of 190 maakt elkaar nix maar als je een 50 hoog f 55 hoog neemt wel.
over de vervorming heb je weer gelijk dat zal best iets schelen
 
Voor de correctie van het tandwiel kan je deze berekening gebruiken:

nieuw voor * standaard achter
_________________________ -1.05 of - 1.10 > uitkomst * 100%
standaard voor * nieuw achter


5% of 10% is de correctie van de snelheidsmeter.
 
Het aantal omwentelingen ( rpm ) wordt toch niet aan het wiel of de versnellingsbak gemeten?

Of begrijp ik je nu verkeerd? :$
rpm niet maar de km/u wel als ik me niet vergis. Dus de snelheid (en dus ook afstand word wel in je versnellingsbak gemeten. De maat van je wiel veranderd niet maar de tandwielverhouding wel degelijk!

Met een groter tandwiel achter zal je achterwiel minder omwentelingen maken bij gelijk gebleven aantal omwentelingen van je voortandwiel.

Denk maar aan een racefiets/moutainbike. Als je achter een groot blad op hebt staan dan trap je je helemaal de rambam en je komt amper vooruit. Het achterwiel maakt dus minder omwentelingen.

Dus bij een groter tandwiel achter zal je km teller meer aangeven. Dus bij verkoop zou het ook lijken alsof je meer km gemaakt hebt.
 
Hoe nauwkeurig is maps van google? Maak een leuk ritje van 100km en bereken het verschil ;)

Zo heb ik vandaag volgens meter 119,9 mijl gereden terwijl google 114,1 zegt.
 
I'm lost...

Maar goed, het doet elkaar niet veel dus :W

Ik weet genoeg ;)


speciaal voor jou dan nog een stukje wiskunde op de vroege ochtend ;)

Let wel, versnellingsbak/kruk verhouding zijn van de zx6r he ;) wil je alles zelf narekenen dan moet je ff de verhoudingen van je eigen bak en krukas invullen

Ohw enne waarom ik deze ooit eens gemaakt heb?? Geen idee.... Heb speciaal voor jou met kleurtjes gewerkt :+ :+



full
 
Terug
Bovenaan Onderaan