CR500 restauratie project

Vandaag verder gegaan met het demonteren en ben wel wat tegen gekomen...

Ik kreeg het link systeem met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk kwam er een scheur in de link dus was hij toch al verloren. Ik heb hem door gezaagd om alles uit elkaar te kunnen halen. De lagerbus zit aan de as vastgeroest en heb ik zelfs met brute kracht nog niet los gekregen.

Dus opzoek naar een nieuw link stuk en as.

full
 
Soms kan het zo vast zitten.. een ijzeren boutje dat afbreekt in een aluminium onderdeel, altijd lastig om eruit te halen... ff kijken hoe we dat gaan doen, meestal werkt verhitten met een gasvlam wel.

full


De balhoofdlagers zijn ook verroest, dan zijn de lagerschalen meestal ook ingeroest dus alles moet nieuw in het frame en balhoofd.
 
Laatst bewerkt:
De onderkant van een crossframe is vaak slecht. Dit komt vooral omdat een crosser geen standaard heeft dus vaak op een (trap)bokje staat. Hij staat dus met het frame op het bokje te schuren met dit als gevolg:

full


In het frame zitten ook afwateringsgaatjes die meestal, en bij mijne ook, dicht zitten.
Gelukkig is mijn frame niet doorgeroest. Lassen is dus niet nodig.
Het frame gaat naar de coater.
 
Alle boutjes en moeren laat ik opnieuw verzinken zodat het er weer als nieuw uit ziet.

full


Dit is het spul van het frame, de blokbouten komen er nog bij.
 
De zuiger, volgens de verkoper 1 uur oud. :P
De zuigermaat (90.00) die hij vertelde klopte wel en ook dat er een Vertex in zit.

Je ziet duidelijk slijtage sporen bij de uitlaatzijde.

full
 
De cilinder. Bij een 2t is het belangrijk dat ze de uitlaatspijl terug leggen. Dit wil zeggen dat ze hem zeg maar hol maken zodat hij niet gaat klemmen. Hier hebben ze dat duidelijk niet gedaan met dit als gevolg.
Gelukkig is de cilinder van staal en kan ik de cilinder dus groter laten boren.

full
 
Verder met het blok. Het demonteren is opzich niet heel moeilijk. Gewoon alle bouten los draaien die je ziet.
De koppeling demonteren is wel lastig aangezien de centrale bout met de koppeling mee draait. Ik heb zelf een tool gemaakt om hem te blokkeren. Een frictie en een gevoerde plaat aan elkaar maken dmv boutjes en je draait de boel zo los. Ideaal, zeker ook een must voor het monteren voor straks.

full
 
En daar ligt het blok dan, Het middelste carter is wonder boven wonder niet gescheurd. Meestal zit hier namelijk wel een scheur in.
De nokken van de 2e versnelling zijn wel erg slacht/afgesleten. De rest van de bak ziet er nog wel goed uit. Ik denk dat ik deze 2 tandwielen even laat slijpen, anders heb je kans dat hij tijdens het accelereren uit zn versnelling schiet. Ik zal kijken of ik hier nog een foto van kan maken.

full


De rest van het blok zag er goed uit.
 
Hier een foto van de bak en de versleten tandwielen. Dit hoort dus een scherpe hoek te zijn. De slijtage lijkt nihil maar omdat ze in een ander tandwiel grijpen wat altijd dezelfde slijtage vertoond moet je het dus keer 2 rekenen.

full
 
En de achterschokbreker ook gedemonteerd voor zover het kan. De revisie hiervan heb ik nog nooit gedaan en dar laat ik liever aan een expert over, mede omdat je hem op druk met stikstof moet zetten wat ik zelf niet kan.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan