Crosmotor schakelde niet goed naar eerste

Ev355

Rookie
28 sep 2021
15
1
Beste
Als ik wil schakelen van neutraal naar eerste met mijn crossmotor dan pakt de eerste versnelling niet gelijk maar ratelt die eerst het lijkt alsof hij vanbinnen niet wilt pakken en de tandwielen over alkaar schuuren of ik moet ik 1 keer heel hard naar onder trappen dan pakt die ook maar dat is niet normaal maar toen ik de blok openhaalde zag ik niet drek iets ergs de tandwielen zijn nog allemaal perfect iemand een idea wat het dan kan zijn ?
Alvast bedankt
 
Had hij het altijd,of met koude motor?
Komt de koppeling wel goed vrij?
Bleef de motor goed stil staan in 1e met de koppeling ingetrokken?
Koppelingskorf niet ingeslagen?
 
En had je misschien nog van die rare witte olie?


1694630840625.png
 
Nou ja, met een crossmotor zonder koppelen schakelen zal ook wel met flink trappen gepaard gaan. Daarbij moet je niet raar opkijken dat je met flink raggen ook de zooi regelmatig weer kan herstellen omdat je de boel zo standaard vernaggelt.
 
Tsja als de vork nog recht is en de olie goed dan heb je of een stuk uit je schakelwals getrapt of de dogs van je tandwielen zijn extreem rond afgesleten, maar dan zou je ook wel slijtage sporen op je vork moeten terug vinden.
 
Nou ja, met een crossmotor zonder koppelen schakelen zal ook wel met flink trappen gepaard gaan. Daarbij moet je niet raar opkijken dat je met flink raggen ook de zooi regelmatig weer kan herstellen omdat je de boel zo standaard vernaggelt.
Ik zie niet in waarom dat met flinke trappen zou moeten gepaard gaan. :?
Ik heb dat jarenlang gedaan,maar nooit 1 cent kosten aan een versnellingsbak gehad.
Ook op de wegmotor doe ik dat nog steeds heel veel,zonder enig probleem.
 
Nou ja, met een crossmotor zonder koppelen schakelen zal ook wel met flink trappen gepaard gaan. Daarbij moet je niet raar opkijken dat je met flink raggen ook de zooi regelmatig weer kan herstellen omdat je de boel zo standaard vernaggelt.

Het is geen auto koppeling, een motorkoppeling werkt anders. Je kan bij een motor, en wat bij cross veel gedaan wordt, geen koppeling gebruiken, als je tijdens het schakelen maar niet belast. Trappen kan ook.
 
Het is geen auto koppeling, een motorkoppeling werkt anders. Je kan bij een motor, en wat bij cross veel gedaan wordt, geen koppeling gebruiken, als je tijdens het schakelen maar niet belast. Trappen kan ook.
Ja, dat kan. Maar blijft dat wanneer je ragt (en met crossen zal dat best gebeuren), de boel (meestal vroeger dan) later naar de kl@ten gaat.

"Je bent jong en je wil wat!" Maar dat kost dan ook wat. 🤷‍♂️
 
Ja, dat kan. Maar blijft dat wanneer je ragt (en met crossen zal dat best gebeuren), de boel (meestal vroeger dan) later naar de kl@ten gaat.

"Je bent jong en je wil wat!" Maar dat kost dan ook wat. 🤷‍♂️

Bij geen belasting geen verschil. Bij deze versnellingsbakken kan het alleen een versnelling hoger of lager, meer niet.
Misbruik van koppeling heeft meer effect op werking. Ingeslagen korf komt vaak voor en kan relatief prijzig zijn. Bijvijlen is dan meestal de eerst gekozen maatregel.
 
Tsja als de vork nog recht is en de olie goed dan heb je of een stuk uit je schakelwals getrapt of de dogs van je tandwielen zijn extreem rond afgesleten, maar dan zou je ook wel slijtage sporen op je vork moeten terug vinden.
Ik heb mijn schakelwals na gekeken en er zitten wel kleine slijtage sporen op maar er is niks uit of geen deuk
 
Bij geen belasting geen verschil. Bij deze versnellingsbakken kan het alleen een versnelling hoger of lager, meer niet.
Misbruik van koppeling heeft meer effect op werking. Ingeslagen korf komt vaak voor en kan relatief prijzig zijn. Bijvijlen is dan meestal de eerst gekozen maatregel.
Wat bedoelt u met een ingeslagen korf dan kan ik dat ook is na kijken
 
De raakvlakken (sleuven) waar de platen in de korf schuiven moeten mooi vlak zijn.
Na een tijd slagen de platen daar putjes in,en schuiven dan niet goed meer.
Dan komt de koppeling niet meer goed vrij en wordt in 1e zetten moeilijk.
 
Wat bedoelt u met een ingeslagen korf dan kan ik dat ook is na kijken

Motor in z'n 1 op z'n zijkant leggen, koppelingsdeksel eraf schroeven. Dan de deksel er voorzichtig aftillen, want er plakt soms nog wat mee door olie, zoals eeen rubber pakking wellicht. Dan kom je een disk tegen met een centrale as en 4 a 5 bouten daar omheen. Die bouten zijn vastgemaakt en steken door veren heen. Als je ze loshaalt diagonaalwijs en gelijlmatig tov elkaar, kun je disc/deksel eraf halen. Daar zitten een aantal koppelingsplaten met lamellen ertussen en die zie je passen in de korf, de befaamde koppelingskorf dus. Als je de platen verwijderd (denk om de volgorde), kun je voelen bij de sleuven of ze mooi glad zijn of juist niet. Dat bedoelen ze met ingeslagen koppelingskorf, als ze ruw en nof onregelmatig zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan