Cyclelok vouwslot niet meer ART gekeurd???

Instructeur

Die hard MF'er
3 nov 2002
341
1
IJsselstein
Pas geleden is onze Honda VTR 1000 SP-1 gestolen. Hij stond op het stuurslot en een Cyclelok 6-armig vouwslot. Deze is in 2002 verkocht met ART 4+ sterren goedkeuring. Nu wil onze verzekeraar de schadepenningen niet uitkeren omdat dit slot niet meer voorkomt op de officiële lijst van www.stichtingart.nl Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Het kan toch niet zo zijn dat het bestaansrecht van het ART keurmerk in gevaar wordt gebracht omdat een goedkeuring komt te vervallen? Dit kun je als consument ook nooit weten als je een dergelijk slot koopt! Dus heb je ook zo'n slot: informeer bij je verzekeraar of een eventuele diefstal wel vergoed wordt! Het is maar een waarschuwing...
 
je verzekeraar is blijkbaar niet goed op de hoogte van de ART regels: sloten die in het verleden het ART keurmerk hebben behaald, blijven dit behouden! ook voor een eventulele verzekeraar.
stond laatst een stuk over in het blad 'motor' als ik me niet vergis.
op het moment van verzekeren van je motor, schreef je verzekeraar een ART slot voor volgens de TOEN geldende ART regels. dit slot mag je nu nog gebruiken, ook al staat het niet meer op de lijst.

anders FF bellen met harry beugelink (schrijver van het stuk) die kan je er veel over vertellen.
 
Ik ben bang dat de verzekeraar gelijk heeft. Het zit zo: het Cyclelok slot is volgens de oude ART methode getest. Toen bestond er nog geen ART 3/4/4+ etc. Dat er op de verpakking van Cyclelok wel 4 sterren staan is puur marketing van Cyclelok, want die 4 sterren werden toen nog niet uitgegeven.

Het Cyclelok armslot staat nu op een zogenaamde addendumlijst. Deze lijst staat hier. De sloten op deze lijst zijn ooit getest en goedgekeurd volgens de oude ART methode en hebben dus geen nieuw klasse 4 of 4+ keurmerk.

Als je verzekeraar dus vraagt om een ART 4 of 4+ goedgekeurd slot (en Motorfret, dat is dus niet hetzelfde als een ART goedgekeurd slot), dan moet deze voorkomen op de nieuwe lijst van Stichting ART. Voor alle duidelijkheid, een 4+ slot is niet beter dan een 4 slot, maar met een + slot kun je je motor ergens aan vast maken en met een 4 slot niet.

Al deze info (met name het niet meer goedgekeurd zijn van het Cyclelok vouwslot) staat ook in Kijk uit met het slot dat je gebruikt..

 
Laatst bewerkt:
ik heb net een abus granit schijfremslot gekocht en nu ???


het was een ABUS granit 39 victory schijfrem slot
 
Laatst bewerkt:
ik heb net een abus granit schijfremslot gekocht en nu ???


het was een ABUS granit 39 victory schijfrem slot

Het is simpel, als je van je verzekeraar een ART 4 of hoger goedgekeurd slot moet hebben en het ABUS granit 39 victory schijfrem slot staat niet op de ART lijst, dan moet je vandaag nog een nieuw slot gaan halen. Als je alleen een ART goedgekeurd slot nodig hebt (zonder klasse), dan mag een slot van de addendumlijst ook.

Op de lijst goedgekeurde sloten staat een Abus 39. Dus ik denk dat je wel goed zit. Zeker weten doe ik het niet.

Pas overigens op met Abus, die schijnen oude ART sloten aan motordealers verkocht te hebben als zijnde ART 4 sloten. Dit zijn ze dus niet. En neem van mij aan, het hele ART verhaal is voor de dealers net zo verwarrend. Yamaha (de importeur van Cyclelok) heeft pas onlangs aan de dealers doorgegeven dat het Cyclelok slot niet meer verkocht mag worden. Terwijl het slot ook in 2002 al niet meer op de ART lijst stond.
 
ik heb net een abus granit schijfremslot gekocht en nu ???


het was een ABUS granit 39 victory schijfrem slot
Heb net hetzelfde slot gekocht, en deze is goedgekeurd. Je kan altijd even je verzekeraar bellen. De mijne faxte gewoon een lijstje met sloten waaruit ik kon kiezen.

Instructeur: het is natuurlijk geen manier van doen van de verzekering :(
Een slot gaat toch altijd wel een paar jaar mee. Zo verplichten ze ons straks om elke twee jaar een nieuwe te kopen |(
 
Pas geleden is onze Honda VTR 1000 SP-1 gestolen. Hij stond op het stuurslot en een Cyclelok 6-armig vouwslot. Deze is in 2002 verkocht met ART 4+ sterren goedkeuring. Nu wil onze verzekeraar de schadepenningen niet uitkeren omdat dit slot niet meer voorkomt op de officiële lijst van www.stichtingart.nl Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Het kan toch niet zo zijn dat het bestaansrecht van het ART keurmerk in gevaar wordt gebracht omdat een goedkeuring komt te vervallen? Dit kun je als consument ook nooit weten als je een dergelijk slot koopt! Dus heb je ook zo'n slot: informeer bij je verzekeraar of een eventuele diefstal wel vergoed wordt! Het is maar een waarschuwing...
Als jouw slot voldeed aan de eisen die werden gesteld ten tijde van het sluiten van de nieuwe verzekering, dan moet dat afdoende zijn bij evt diefstal in latere instantie. TENZIJ je apart een bericht hebt gekregen van je verzekeraar dat de eisen zijn gewijzigd (middels een nieuw clausuleblad bij je polis). In dat laatste geval kan de aanvullende eis zodanig zwaar worden beschouwd dat je om die reden de verzekering direct kunt beëindigen. Accepteer je die extra clausule, dan is die idd van kracht.

De verzekeraar is verplicht je specifiek op de hoogte te brengen van een wijziging in de polisvoorwaarden.
 
Als jouw slot voldeed aan de eisen die werden gesteld ten tijde van het sluiten van de nieuwe verzekering, dan moet dat afdoende zijn bij evt diefstal in latere instantie. TENZIJ je apart een bericht hebt gekregen van je verzekeraar dat de eisen zijn gewijzigd (middels een nieuw clausuleblad bij je polis). In dat laatste geval kan de aanvullende eis zodanig zwaar worden beschouwd dat je om die reden de verzekering direct kunt beëindigen. Accepteer je die extra clausule, dan is die idd van kracht.

De verzekeraar is verplicht je specifiek op de hoogte te brengen van een wijziging in de polisvoorwaarden.

Absoluut mee eens. Ik was al van plan ongeveer hetzelfde te schrijven, maar ik kan het niet beter verwoorden.
 
Ik had van de week Harry Beugelink, schrijver voor het blad motor aan de telefoon.
Schrijft steeds een artikel in het blad Motor, onder de kop "recht in het geding".

Bij dit gesprek ging het ook over ART sloten. De keuring, hoelang de keur geldigis. En hoe verzekeringmaatschappijen met de lijst om moeten gaan. Ze hebben de verplichting om je te melden bij verandering van clausules. En dit op het polisblad te vermelden.

Hij weet veel van verzekeringen en heeft voor clienten vaker een diefstalgeval uitgespeeld met goed succes.

Begin zelf niet te touwtrekken met je verzekering, laat dat een terzake kundige doen. Deze weten de in en outs.

Het je ook een rechtsbijstand verzekering, gebruik die dan, en geef aan dat je zelf wie je als vertegenwoordiger wilt hebben. Hint vraag Harry.

Succes, deze strijd win je!!!!!!!!

KLX
 
Motor verzekeren bij Centraal Beheer. Zij stellen geen bijzondere voorwaarden wat betreft sloten en alarmsystemen. Alleen stuurslot is voldoende :]

Neemt natuurlijk niet weg dat onze fiets gewoon met 2 goedgekeurde sloten vast staat.
 
je verzekeraar is blijkbaar niet goed op de hoogte van de ART regels: sloten die in het verleden het ART keurmerk hebben behaald, blijven dit behouden! ook voor een eventulele verzekeraar.
stond laatst een stuk over in het blad 'motor' als ik me niet vergis.
op het moment van verzekeren van je motor, schreef je verzekeraar een ART slot voor volgens de TOEN geldende ART regels. dit slot mag je nu nog gebruiken, ook al staat het niet meer op de lijst.

anders FF bellen met harry beugelink (schrijver van het stuk) die kan je er veel over vertellen.
:^

Zo werd het mij ook verteld; ik heb ook zo'n slot...
Tussenpersoon staat er garant voor...
 
Terug
Bovenaan Onderaan