dB killer race motor

Thijzel

Die hard MF'er
25 jul 2010
336
12
Amsterdam
Hoi,

Mijn racer heeft een titanium uitlaat systeem met 2 dempers. In beide dempers zit een dB killer, met deze opstelling is de motor afgesteld op de testbank.

Nu krijg ik nog steeds zwarte vlaggen vanwege teveel geluid op Assen en Zandvoort.

Ik heb een tip gekregen de dB Killers bij de ingang dicht te lassen en meerdere gaatjes te boren in het pijpje. Dit scheelt meetbaar veel geluid. Maar uitlaat gassen flow is minder en dit kost vermogen. Dempers worden stuk warmer, waarschijnlijk uitlaat kleppen ook.

Heeft iemand hier ervaring mee? Geeft dit technische problemen op langer termijn?

Mvg,
Thijs
 
Gsxr1000, Leo Vince.
Maakt dit uit dan?
Een 1000 met 2 knappe dempers met db killer maakt in principe niet teveel lawaai. Ricardo Brink en Ferry (Racecracks) rijden allebei met een kanon van een S1000RR en hebben ook geen zwarte vlaggen. Die Leovince SBK dempers zijn veel te klein, daarom zul je ook wel zoveel lawaai maken. Ik heb toevallig een leovince SBK set op m’n Kawasaki Z1000 straatfiets zitten, daar zitten de DB killers ook in, maar dat maakt alsnog een dikke bak herrie. Ik zou zoals eerder al gezegd, naar een uitlaatspecialist gaan voor 2 knappe dempers.
 
Ik lees de startpost en denk meteen: "Dat is een Gixxer"
Nu lees ik "twee dempers" en dat is dan voor 2 cilinders 1 demper?

Op zolder zag ik juist de Gixxers met twee dempers achter elkaar, een compleet nieuw fenomeen destijds voor mij want ik kon in eerste instantie geen beeld krijgen bij die buis die achter de achterband langsliep
 
GSXR1000 kan er nog af gehaald worden als ie compleet origineel is. Vergeet zeker het inlaat geluid niet, en niet laag in toeren in een hoge versnelling volgas voorbij het meetpunt (dit verergert het inlaat geluid)
 
Navraag gedaan bij mvs, te veel flow restrictie kan motor schade als gevolg hebben.

Nouja, dan maar ff door sparen en 2 andere dempers aanschaffen. Voor nu gas los bij de meet palen. Had 95dB op Zandvoort, grens is 93dB en 103dB op Assen, grens was die dag 101dB.

Mvg,
Thijs
 
Ik lees de startpost en denk meteen: "Dat is een Gixxer"
Nu lees ik "twee dempers" en dat is dan voor 2 cilinders 1 demper?

Op zolder zag ik juist de Gixxers met twee dempers achter elkaar, een compleet nieuw fenomeen destijds voor mij want ik kon in eerste instantie geen beeld krijgen bij die buis die achter de achterband langsliep
Is een 4-2-1 systeem, met een eind splitsing. 2 link pijpen, 2 dempers.
 
Je kan ook tijdelijk zelf een extra pot op de huidige dempers bouwen. Dit haalt al snel een paar extra dB van het uitlaatgeluid af. Het is niets bijzonders, gewoon een holle pot. Instroomgat gelijk aan het uitstroomgat van de LeoVince. Lengte minimaal 2x het instroomgat, maar liever zoveel mogelijk. Maximaal effect bereik je door de instroom- en uitstroompijpjes naar binnen te laten steken en om te krullen (b.v. een grote dop uit een doppenset in het pijpje persen zodat deze wat omkrult). Meer insteek is meer weerstand van de gasstroom. Een centimetertje of 2 insteek geeft nauwelijks effect op de uitlaatgasstroom.

uitlaatpotextra.png


V50_pipe_8677c.jpg


Met dank aan een cursusje (circuit)uitlaten bouwen van Ted Haanappel.
 
Je kan ook tijdelijk zelf een extra pot op de huidige dempers bouwen. Dit haalt al snel een paar extra dB van het uitlaatgeluid af. Het is niets bijzonders, gewoon een holle pot. Instroomgat gelijk aan het uitstroomgat van de LeoVince. Lengte minimaal 2x het instroomgat, maar liever zoveel mogelijk. Maximaal effect bereik je door de instroom- en uitstroompijpjes naar binnen te laten steken en om te krullen (b.v. een grote dop uit een doppenset in het pijpje persen zodat deze wat omkrult). Meer insteek is meer weerstand van de gasstroom. Een centimetertje of 2 insteek geeft nauwelijks effect op de uitlaatgasstroom.

Bekijk bijlage 1639337

Bekijk bijlage 1639338

Met dank aan een cursusje (circuit)uitlaten bouwen van Ted Haanappel.
Ted zal het wel weten uit zijn BOTT tijd. Vroeger zag je dit soort potjes zelfs op TZ racers op Zandvoort.
 
Hoi,

Mijn racer heeft een titanium uitlaat systeem met 2 dempers. In beide dempers zit een dB killer, met deze opstelling is de motor afgesteld op de testbank.

Nu krijg ik nog steeds zwarte vlaggen vanwege teveel geluid op Assen en Zandvoort.

Ik heb een tip gekregen de dB Killers bij de ingang dicht te lassen en meerdere gaatjes te boren in het pijpje. Dit scheelt meetbaar veel geluid. Maar uitlaat gassen flow is minder en dit kost vermogen. Dempers worden stuk warmer, waarschijnlijk uitlaat kleppen ook.

Heeft iemand hier ervaring mee? Geeft dit technische problemen op langer termijn?

Mvg,
Thijs
Zijn het E keur dempers ? dan zou het met killer goed moeten zijn. Dempers nog goed gevuld ??
Maar kan ook wat al opgemerkt aanzuiggeluid zijn. Zou eerst ff uitzoeken of het wel de uitlaten zijn voordat je andere aanschaft.
 
Je kan ook tijdelijk zelf een extra pot op de huidige dempers bouwen. Dit haalt al snel een paar extra dB van het uitlaatgeluid af. Het is niets bijzonders, gewoon een holle pot. Instroomgat gelijk aan het uitstroomgat van de LeoVince. Lengte minimaal 2x het instroomgat, maar liever zoveel mogelijk. Maximaal effect bereik je door de instroom- en uitstroompijpjes naar binnen te laten steken en om te krullen (b.v. een grote dop uit een doppenset in het pijpje persen zodat deze wat omkrult). Meer insteek is meer weerstand van de gasstroom. Een centimetertje of 2 insteek geeft nauwelijks effect op de uitlaatgasstroom.

Bekijk bijlage 1639337

Bekijk bijlage 1639338

Met dank aan een cursusje (circuit)uitlaten bouwen van Ted Haanappel.
Bedankt voor de info.
 
Zijn het E keur dempers ? dan zou het met killer goed moeten zijn. Dempers nog goed gevuld ??
Maar kan ook wat al opgemerkt aanzuiggeluid zijn. Zou eerst ff uitzoeken of het wel de uitlaten zijn voordat je andere aanschaft.
Zijn E-keur en helemaal nieuw.

Ik heb isolatie rond de inlaat kanalen en zo'n luchtfilter met plaatje erboven (mwr).

Zou verder niet weten hoe inlaat geluid stiller te krijgen.
 
E-keur zeg niets over wat er is toegestaan aan geluid op een race dag alleen dat die aan de wettelijke voorwaarde voldoet .
Maatje van me werd van de baan gehaald met nieuwe motor met standaard dempers erop 93 dba die dag was het 91 dba dus eraf weg geld .
Ik mag toen nergens rijden met mijn weg motor ( LeMans ) daar die standaard vanaf de fabriek 101 dba mag maken en daar mee ook de kenteken keuring heeft gehaald .
Een extra demper erop of een betere die wat minder mooi is en vooral volume heeft om te kunnen dempen zonder een lose of uitneembare db killer
 
Volume is inderdaad het sleutelwoord. Ted maakt b.v. ook alleen maar gebruik van kamers, niet van absorptiedemping. Zijn huidige dempers steken nog zo'n 20cm achter de motor uit, maar door dat extra volume is het geluid lager dan menig goedgekeurde straatmotor.

Niet mooi maar wel praktisch voor de topic starter: koop twee dempers van een R1 van 2004 op Ebay Kleinanzeigen. Kosten relatief weinig. Boor de popnagels aan de achterkant uit en verwijder de catalysator. Het gewicht is niet super licht maar ook niet overdreven zwaar. De flow door die lompe schoorstenen is ruimschoots voldoende. Het enige lastige is dat ze volledig van titanium zijn, inclusief de aangelaste linkpijp. Samen met Guzzigek hebben we dit opgelost door er een rvs verloopstuk in pas te draaien en vanaf daar zelf met rvs lasbochten een systeem te bouwen.

c172da1327125253.jpg
 
E-keur zeg niets over wat er is toegestaan aan geluid op een race dag alleen dat die aan de wettelijke voorwaarde voldoet .
Maatje van me werd van de baan gehaald met nieuwe motor met standaard dempers erop 93 dba die dag was het 91 dba dus eraf weg geld .
Ik mag toen nergens rijden met mijn weg motor ( LeMans ) daar die standaard vanaf de fabriek 101 dba mag maken en daar mee ook de kenteken keuring heeft gehaald .
Een extra demper erop of een betere die wat minder mooi is en vooral volume heeft om te kunnen dempen zonder een lose of uitneembare db killer
Je hebt gelijk nu ik er even over heb nagedacht. Wettelijke toelating wordt ook statisch gemeten. Zegt weinig over het geluid rijden bij hoge toeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan