De eerste keer met 't hele gezin ... pech!!!

UDCN link doet ut nog gewoon hoor.
kom d`r net vandaan... B|

En roadhuppeldepup ( klote lange naam)
jij weet net als ik dat je een rusrijder nooit serieus dient te nemen...

wie rus neemt kan nooit serieus zijn, anders rijden ze wel Jap..
 
UDCN link doet ut nog gewoon hoor.
kom d`r net vandaan... B|

bedoelde eigenlijk de download-linkjes onder 'technische tips' (en dan vooral het MT16-documentje, daar stond het bobine-verhaal in)...die doen 't niet meer, de udcn-site zelf wel

En roadhuppeldepup ( klote lange naam)

i know, i know....eens iets fout gegaan met 2 nicknames en wachtwoorden...eigenlijk is het gewoon roadrocket...daar moet ik een moderator nog eens over laten buigen, heel die riedel erachter mag eigenlijk wel weg ondertussen..... |( |(

jij weet net als ik dat je een rusrijder nooit serieus dient te nemen...
wie rus neemt kan nooit serieus zijn, anders rijden ze wel Jap..

i know, i know...happen? beetje stangen = wel zo leuk :9
(ik rij naast m'n rus ook jap....is om het serieuze gehalte een beetje op peil te houden 8-) )
 
Op woensdag 15 september 2004 15:07 schreef roadrocket_aan_het_w het volgende:[/b][/url]
maarre....zo heb je ondertussen (stiekem) weer bijna ervaring genoeg om TOCH NOG die 48 kilometers naar het BOT te maken....toch? :9

Jahaa, roadrocket, je blijft wel goed proberen hoor ... ik zou het nog bijna gaan doen ook zeg! Ware het niet dat ik mijn pechgevalletje van afgelopen zondag nog niet vergeten ben :(

Eigenlijk zou ik idd niks liever doen dan komen naar het BOT, maar ja je an nu eenmaal niet alles hebben (trouwens die routeplanner van jou geeft wel iedere keer ander afstanden aan zeker???)

Enne O, ja, waar komt die term BOT vandaan ????????
 
bedoelde eigenlijk de download-linkjes onder 'technische tips' (en dan vooral het MT16-documentje, daar stond het bobine-verhaal in)...die doen 't niet meer, de udcn-site zelf wel

even een mailtje naar Benno en je hebt hem binnen hoor...
Er zijn een paar nog op te lossen probleempjes met de site.
maar als ik zo nadenk ( pijnlijk) heb ik nog ergens het clubblad
liggen met die gegevens erin..
"mmmmmm" "bobine verhaal mt16" klink me bekent in de oren.
zal eens gaan spitten in m`n clubbladen..
 
Jahaa, roadrocket, je blijft wel goed proberen hoor ... ik zou het nog bijna gaan doen ook zeg! Ware het niet dat ik mijn pechgevalletje van afgelopen zondag nog niet vergeten ben :(

Eigenlijk zou ik idd niks liever doen dan komen naar het BOT, maar ja je an nu eenmaal niet alles hebben (trouwens die routeplanner van jou geeft wel iedere keer ander afstanden aan zeker???)

Enne O, ja, waar komt die term BOT vandaan ????????

hoe meer zielen hoe meer vreugd (en dat ik niet de enige rus ben = ook wel eens fun), en als echte brabo-er mag je eigenlijk het enige echte Brabantse Olifanten Treffen niet missen toch? :9

wat betreft die afstand....ik zwalk nogal eens met m'n spannetje, dus dat verschilt... :+

(pechgevalletje = snel vergeten en doooooorgaan)
 
Ja roadrocket, je hebt gelijk, als tie ut goed doet, doet de afstand er niet meer toe heej???

Ik zou je graag een plezier doen (en mezelf, en de kids) door te komen maar 't kan echt niet. Ik ben op advies van mrQ op zoek naar een 2CV dynamo, en wat bossen draad (die nog koperkleurig zijn). Volgend jaar ga ik van de partij zijn!

En dat je de enige russen-rijder bent verbaasd me, iedereen die onze verhalen leest wil toch zo'n fiets hebben????


greetz
 
Kesteren is zeker een aanrader verder Vehikel in
Utreg 2x per jaar...
verder zijn er bij de club verschillende leden met
wel HEEL VEEL sleutel ervaring..
en der Benno is de aangewezen persoon voor technische vragen..

is dat kesteren gelderland? wist niet dat ze in dat enorme refodorp dat soort dingen hadden! (woon zelf in lienden, vlakbij...)

Vehikel is altijd leuk, veel leuk spul voor weinig ook
 
heel verhaald getyped....dnepr-mt16-documentje eraan gehangen....verzonden...krijg je een melding dat het bestand groter is dan 100kb en ben je meteen alles kwijt wat je getikkerdetikt hebt.... |( |( |(

..maar goed, ik had dat documentje van benno dus gevonden, maar kan het helaas niet uploaden voor je...het stuk "bobine" plak ik hier wel onder, er staat wel meer goede tips (voor rusrijders en mt16-bezitters in het bijzonder) in....

========

Afstellen van Dnepr’s

Benodigd gereedschap

Schroevedraaiers (groot en klein)
Proeflampje (12V gloeilampje met draadjes eraan gesoldeerd en evt. krokodillen-klemmetjes)
Voelermaatjes
Doekje
Contactpuntvijltje en/of fijn schuurlinnen


Punt 1 : Bobinewissel

Na op de sloop een mooie autobobine ontworsteld te hebben aan een al dan niet roestig koekblik kan dit probleemloos aangesloten worden op de huidige bedrading, misschien moet een draadje verlengd worden maar dat is dan ook alles. Als montageplaats raad ik bij een DNEPR aan boven op het motorblok aan de ophangplaat waar het zijspan mee vastzit. Lekker uit de regen en lekker warm om optredende vochtongemakken te vermijden. Hier gaan we dan, als we het ontstekingsdeksel van de Dnepr openen vinden we een metalen deksel en een russische bobine. Door dit deksel te verwijderen krijgen we toegang tot de contactpunten. Aan de bobine bevinden zich we twee draden. De originele bobine mag je laten zitten, alleen wel even de draden losmaken. Voeding van de bobine op rode draad Dnepr, massa op witte draad ontsteking. Gefeliciteerd stap 1 is voltooid, op naar stap twee.


Punt 2 : Goed afstellen van ontsteking en tijdstip

Ten eerste zijn er twee manieren om de ontsteking af te stellen, met een dynamische afstelling (lopende motor) of statisch (stilstaande motor). Ik geef zelf de voorkeur aan het op statische wijze afstellen van de ontsteking gevolgd door een dynamische controle met een stroboscoop en dwell-meter. Voor de onbekenden hiermee, met deze meter kan de contacthoek bepaald worden en dus indirect ook de contactpuntsafstand, een diepgaand theoretische onderbouwing zal ik je niet aandoen.


De statische afstelling


full


Hiertoe eerst de bout losmaken die door het onstekingsdeksel (voor op het blok) zit. Nu kan het deksel verwijderd worden. De contactpuntjes moeten vetvrij en vlak zijn (doekje en contactpuntvijl). Nu kan de contactpuntsafstand ingesteld worden. Als we de centrale bout (steeksleuteltje 10) losmaken op de onderbreker (9) kunnen we deze vrij ronddraaien zonder heel het motorblok rond te slingeren. Nu draai je de onderbreker door totdat de maximale contactpuntsafstand verkregen is. Deze kun je instellen met de onderste schroef (6) , zolang deze afstand ligt tussen 0,4 en 0,6 mm niks aan doen. Onderbrekerbout weer vastzetten op de goede plek. Als onverhoopt de afdekplaat van de onderbreker(11) bij deze operatie losgegaan is deze weer terugzetten en wel zo dat de openingen in afdekplaat en onderbreker een mooie rechthoek vormen waardoor de veertjes (10) zichtbaar zijn. Nu gaan we de timing van de ontsteking bepalen. Hiertoe sluiten we een proeflampje aan op de witte draad (18) en de massa. Met het contact aan kan nu gecontroleerd worden of de puntjes openen, en ook of dit op tijd gebeurt. Denk eraan dat het stellen van de ontsteking dient te gebeuren bij volledig uit geslingerde centrifugaalgewichtjes (7) (stokje o.i.d. ertussen ).

Verwijder de rubber stop uit het motorblok (linkerkant ter hoogte olievuldop). Draai met de kickstarter het vliegwiel zover door totdat de markering op het vliegwiel gelijk staat aan die van het blok. Als het proeflampje al oplicht voordat de markeringen gelijkliggen staat de ontsteking te vroeg, gevolg hiervan is het moeilijker in toeren klimmen van de motor, veel warmteontwikkeling en vermogensverlies. Dit is op te lossen door de grondplaat (3) te verdraaien. Linksom draaien is het verlaten van de ontsteking, rechtsom draaien het vervroegen. Ikzelf vind het ideale tijdstip het net iets te laat instellen van de timing. Hierdoor klimt de motor gemakkelijk in toeren, krijgt als het ware een douw na iedere verbrandingsslag en is minder gehorig in het blok. Het beetje vermogensverlies weegt op tegen de verbruiksverlaging. Na het opnieuw vastdraaien van alle schroefjes en boutjes is stap twee ook voltooid.


De dynamische afstelling

We kunnen nu dynamisch gaan controleren of alles klopt. Hiertoe sluit je een stroboscooplamp (indien in bezit) aan via accu en bougie. Na het starten van de motor moeten de markering op motorblok en vliegwiel ongeveer naast elkaar staan (Bij mij circa 2 mm onder markering op het blok vanwege gekozen verlating tijdstip). Bij toerentalverhoging verdwijnt het streepje op het vliegwiel naar boven toe (Controle op werking centrifugaalvervroeger). Als alles lijkt te kloppen dopje terug in blok en klaar is jan, kees, piet of in dit geval Benno.

Nu is weliswaar het ontstekingsgedeelte in orde, maar een groot deel van Dnepr’s bereidbaarheid tot starten bleek in de carburatie te liggen.
 
Heel verhaal zeg, maar heel duidelijk!!! Hier moet ik zelfs wat mee kunnen ...

Haal je dat nou van een link van de UDCN-site? Bij mij werken die om de een of andere duistere reden niet (mijn computer is niet van russische makelij, dus daar zal het probleem wel zitten :Z

Ik heb vandaag al 2 sloperijen hier in de buurt gebeld, maar de ene deed alleen in Opel, en de ander alleen in Japans ... en ik ga natuurlijk geen minderwaardige onderdelen op mijn russische kwaliteitswonder monteren :Z

Bedankt voor het duidelijke verhaal alvast, ik ga hier gewoon mee aan de slag. Daarna vervang ik 1 op 1 alle bedrading rond dat ding, en als dat nog niks oplost dan vervang ik alle bedrading die erop zit (daar zal het toch wel op uitdraaien), want zoals gezegd werken het remlicht, de knipperlichten, en de verlichting van het span ook (nog) niet.

Als jullie met dit soort tips blijven komen, heb ik volgend jaar al helemaal geen excuus meer om niet naar het BOT te komen natuurlijk ... 8-)

groetjes, en welterusten ...
 
wanneer is de onderdelenbeurs in Kesteren eigenlijk,
en wie / wat staat daar allemaal?? is het vooral op zijspannen gericht? :9
 
Ja, leuk dat jullie blijven proberen ... helaas gaat het me niet lukken.
Het "gevalleje" van vorige week was duideijk iets elektrieks, want ik krijg nu helemaal geen licht meer in mijn brommer, en starten doet hij al helemaal niet meer ... ;(

Ik ga gewoon starten met mijn restauratie (zodra ik m'n kater kwijt ben ... 8-) ), en ik hoop volgend seizoen hier en daar wel van de partij te kunnen zijn hoor.
Ben eigenlijk van plan om morgenavond alvast wat nieuwe bedrading aan te brengen enzo, in de hoop weer wat lampjes te zien branden ...

greetz
 
Als het een blauwe dnepjer is...en die zie je niet zo vaak...doe me een plezier dump hem dan weer terug in de sloot...

Ik had er ooit 1 gekocht van een Engelsman ..haal de koplamp open ..komt er kroos uit...

Pokkeding was niet fatsoenlijk ad praat te krijgen..Met man en macht aan gewerkt maar steed had dat kreng iets anders...Het zal wel een maandagochtend rus geweest zijn..

Voor 1 rooie weer verkocht met de bovenstaande waarschuwing..(ik had hem voor 800)
 
Als het een blauwe dnepjer is...en die zie je niet zo vaak...doe me een plezier dump hem dan weer terug in de sloot...

Nee hoor, het is ooit een zwarte met witte bies geweest, maar nu is tie voornamelijk bruin ... Ik ken er geen historie van, buiten het feit dat de vorige eigenaar hem 6 jaar heeft laten stilstaan. Op zich loopt hij best aardig, maar voornamelijk storingen in de elektriek zoals: niet bijladen, contacten geoxideerd, doorslaande bobine, draadbreuken, en ga zo maar door :(

Bij Gossie wisten ze me te vertellen dat hij nog in redelijk originele staat was, maar of dat echt een voordeel is of niet ...

greets
 
vorr alle dneprs geld, als het nog niet gebeurd is, eerst alles uit elkaar halen, hansaplast kopen en in ieder geval nieuwe lagers erin, zuigers en drijfstangen uitwegen(op zelfde gewicht) en het leifst het vliegwiel ook balanceren...
denk erom dat je de dynamo niet te strak erop zet en neem gereedschap mee in de bak..
maarre, hoe remt die van jou? vooral achter bedoel ik?
 
hoe remt die van jou? vooral achter bedoel ik?
:) Als je alle 100 Km de hele zaak demonteerd en ontvet en daarna weer keurig afsteld heb je daar toch geen problemen mee.
Ben inmiddels al zeer bedreven in het de- en monteren van dat achterwiel. De splitpennenvoorraad is er al bijna doorgedraaid. :)
 
Hoi sammie,

Nou het remmen is nog niet zo'n probleem eigenlijk ... (mijn zijspanwiel is ook geremd, ik weet niet of dat standaard zo is en of dat positief werkt?)
Ik ben met die brommert op Tholen bij Gossie geweest, en die zeiden dat hoogstwaarschijnlijk de echt nodige modificaties wel zijn gedaan door de vorige eigenaar (-s), want anders had hij nooit zoveel kilometers kunnen rijden (17000).
Ook zij kenden geen historie van mijn fiets trouwens ...

De problemen zitten hem bij mij voornamelijk in de electro, en de nodige olie en benzine lekkages natuurlijk ... maar wat wil je na 6 jaar stilstand.

Ik heb bij Gossie mijn pakkingen voorraad aangevuld, en ga de komende winter alles maar eens dicht proberen te krijgen. Alle bedrading zal ik ook wel moeten vervangen, en met een beetje pech ook mijn dynamo nog ... maar goed binnenkort onderdelenbeurs van de club (ik zal maar weer een volle portemonee meenemen)

Jouw remprobleem is nog niet opgelost? Wel balen zeg, maar 'k heb er ook geen oplossing voor ... is trouwens je remtrommel wel goed rond? (Ik heb namelijk het idee dat mijn reservewiel niet voor niks reserve geworden is (zit een goeie slag in welke volgens mij echt alles vervrongen heeft ...)

groeten, en succes.
 
de remtrommel is niet rond, is echt dnepr... ik ben er al jaren mee bezig, maar de opties raken op.
enne, 17000km kan wel op een origineel blok hoor.. als je het carterpan eronderuit schroeft, en er zit een lading slijpsel in, is het blok nog origineel..
 
Hoi Sammie,

Ik heb de carterpan er inderdaad onderuit gehad, want daar lekte hij nogal. Er zat van die verrotte olie in (want hij had 6 jaar stilgestaan) maar bijna geen bezinksel. Nu lekt hij alleen nog erger want ik heb er zo'n papieren/kartonnen pakking tussen zitten. Ik heb net op het UDCN-forum de tip gehad om er zelf 1 van kurk te snijden omdat die wat dikker zijn en dus meer oneffenheden opvangen. Ik ga dat de komende winter ook maar meteen doen, want nu wordt de stoep zo vettig.
Ik las trouwens laatst in een ander topic iets over een zijspanwiel met een schijfrem, wellicht iets voor jou?

Motorgroeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan