1967, Den Haag. Dan rijd je natuurlijk een Puch, tenminste, als je nog 17 bent. Maar dat jaar ging ik 18 worden en steeds sterker drongen de beelden door van de superbikes van die tijd: Triumph Bonneville, BMW R69S, Norton Commando om er maar eens een paar te noemen.
Samen met het autorijbewijs, 10 lessen in een Simca 1000 voor 85 gulden, vroeg ik een oefenbewijs aan. Samen met de examens had ik voor in totaal 125 gulden beide rijbewijzen.
Echter de UTS werd de HTS en van het geld van de vakantiebaantjes blijft na de vakantie niet veel over. Van mijn zwager kon ik zijn DKW overnemen. Een RT 250/2 van 1954. Oerdegelijk, voor slechts 150 gulden, dus dat leek een goede keus. Tussendoor kocht ik ook nog een BSA B33, ex wegenwacht. Als je het stuur losliet schoot-ie naar rechts. Samen met het probleem om inch-maat sleutels aan te moeten schaffen heb ik 'm maar weer weggedaan.
Volgens mij was het rond 1970 dat ik met m'n vrienden Easy Rider zag. Helemaal om. Gelijk moest de arme DKW een hoog stuur en een sissy bar krijgen. Het jaar erop ging ik met m'n nieuwbakken vriendin naar Yoegoslavië. Hier een foto van mij en de DKW op een camping.
Bekijk bijlage 1581312
Uiteindelijk heb ik met dit trouwe werkpaard half Europa gezien.
Nauwelijks had ik een echte baan, of de door mij begeerde tweedehands BMW R50S stond op de stoep. Met windscherm en tassen dachten we ermee naar India te rijden, maar halverwege Turkije zakte ons de moed in de schoenen. Koud, slechte wegen, jongetjes die met stenen gooiden, dat kon alleen maar erger worden, dachten we. Niet wetende dat Iran (toen nog onder de Sjah) een beschaafd land met prima wegen was.
Op de terugweg brak er bij Keulen een uitlaatklep af. Ik had wel spullen bij me, maar dit was niet te repareren. Tot onze grote vreugde stopte er een Hollandse vrachtwagen die ons en de motor terug naar Nederland bracht. Later pakten we de Magic Bus naar Istanboel, zodat we alsnog naar India kwamen, maar dat is een ander verhaal.
Nadat ik de R50 gerepareerd had zijn er nog heel wat motoren de revue gepasseerd. BMW R60, R69, Moto Guzzi V50, V50 Monza, 850T, Yamaha SRX, Moto Guzzi 1000S, Honda VTR1000F, BMW R1200R, R1200R DOHC en nu mijn laatste aanwinst, de BMW R1200RS.
Die Honda was toch ook een hele fijne motor. Dat is ook best een plaatje waard. Hier op het circuit van Croix.
Bekijk bijlage 1581323
En tenslotte mijn R1200 RS uit 2017, vorig jaar gekocht. In het bouwjaar 2017 waren de kinderziektes eruit en hadden ze mijn favoriete kleuren nog. Reizen, toeren, sport, een geweldige alleskunner. Afgelopen jaar 15.000 km gereden. 8000 kilometer daarvan met de Pirelli Angel GT2's. Een paar nieuwe eronder en gáán maar weer.
Fantastische hobby, toch?
André
Bekijk bijlage 1581325