De ergste hoerige schijt klussen

Ik heb niet het hele topic doorgelezen... Maar ik denk dat het vervangen van een accu in een BMW R1150RT hier wel thuis hoort...

Ondanks de geniale (over)engineering van deze motoren, hebben ze bij het bepalen van de locatie van de accu echt liggen slapen. De hele zijkant moet demonteert worden om er bij te komen (en das best wel heel veel plastic)
 
Ik heb niet het hele topic doorgelezen... Maar ik denk dat het vervangen van een accu in een BMW R1150RT hier wel thuis hoort...

Ondanks de geniale (over)engineering van deze motoren, hebben ze bij het bepalen van de locatie van de accu echt liggen slapen. De hele zijkant moet demonteert worden om er bij te komen (en das best wel heel veel plastic)
Dit is bij een hele serie en decennia lang bij verschillende type Boxers. :Y
Bij mijn HP2 Sport zat die wel weer gewoon onder het zitje. :9
 
Laatst bewerkt:
Als ik me goed herinner (meer dan 30 jaar geleden) zat bij mijn R100RS de accu wel onder het zadel maar kon hij niet tussen de buizen van het subframe door naar boven. De accu moest eerst naar voren zodat het luchtfilterhuis er eerst uit moest.
De tank eraf, aanzuigbuizen eraf, luchtfilterhuis eruit en dan de accu eruit. Nou ja, nog lang niet zo erg als bij zijn nazaten maar lichtelijk omstandig.
 
Als ik me goed herinner (meer dan 30 jaar geleden) zat bij mijn R100RS de accu wel onder het zadel maar kon hij niet tussen de buizen van het subframe door naar boven. De accu moest eerst naar voren zodat het luchtfilterhuis er eerst uit moest.
De tank eraf, aanzuigbuizen eraf, luchtfilterhuis eruit en dan de accu eruit. Nou ja, nog lang niet zo erg als bij zijn nazaten maar lichtelijk omstandig.
De R1100S in 1998 is nog mijn nachtmerrie.
Even stilstaan en niet meer te starten.
De accu helemaal beneden en niet snel te bereiken. .
Gelukkig (wist ik later) via de startmotor makkelijk te hotstarten of op te laden van buitenaf.
 
Als ik me goed herinner (meer dan 30 jaar geleden) zat bij mijn R100RS de accu wel onder het zadel maar kon hij niet tussen de buizen van het subframe door naar boven. De accu moest eerst naar voren zodat het luchtfilterhuis er eerst uit moest.
De tank eraf, aanzuigbuizen eraf, luchtfilterhuis eruit en dan de accu eruit. Nou ja, nog lang niet zo erg als bij zijn nazaten maar lichtelijk omstandig.
Het kon wel, al ging dat ook niet vanzelf. Dat bakje onder het zadel weghalen, expansievat kantelen, de ECU los halen en met een twist de accu een kwart slag draaien en optillen.
 
Ergste schijtklus is voor mij het smeren van de ketting. Niet omdat het zo moeilijk is maar omdat het zo vaak moet en de fabrikant het totaal niet interesseert. Een middenbok kan er niet meer vanaf. Je zult dus zelf iets moeten knutselen (paddockstand, smeersysteem enz.) In de autowereld zou zoiets totaal onacceptabel zijn. Motorrijders vinden het normaal. Terwijl het prima op te lossen is (gesloten kettingkast, af-fabriek smeersysteem, middenbok). Nog afgezien van ontwerpkeuzes als riem en cardan,
Je kunt motor ook een paar keer verzetten hoe moeilijk kan het wezen.
 
Of je koopt dit
 

Bijlagen

  • IMG-20240114-WA0001.jpg
    IMG-20240114-WA0001.jpg
    348,3 KB · Weergaven: 0
Ergste schijtklus is voor mij het smeren van de ketting. Niet omdat het zo moeilijk is maar omdat het zo vaak moet en de fabrikant het totaal niet interesseert. Een middenbok kan er niet meer vanaf. Je zult dus zelf iets moeten knutselen (paddockstand, smeersysteem enz.) In de autowereld zou zoiets totaal onacceptabel zijn. Motorrijders vinden het normaal. Terwijl het prima op te lossen is (gesloten kettingkast, af-fabriek smeersysteem, middenbok). Nog afgezien van ontwerpkeuzes als riem en cardan,
niet zo janken :) en je als een kerel (echte motorrijder) gedragen.
Thuis zet je hem in 1 sec op de paddockstand
onderweg op de zijstandaard trek je de motor naar je toe zodat achterwiel los komt, en spuiten en draaien.
Ongeveer 15 sec.

Motor met cardan is geen motor :+
over een motor met een riem praten we niet eens
 
niet zo janken :) en je als een kerel (echte motorrijder) gedragen.
Thuis zet je hem in 1 sec op de paddockstand
onderweg op de zijstandaard trek je de motor naar je toe zodat achterwiel los komt, en spuiten en draaien.
Ongeveer 15 sec.

Motor met cardan is geen motor :+
over een motor met een riem praten we niet eens
Cardanmotoren waren er al in 1903......
 
Het kon wel, al ging dat ook niet vanzelf. Dat bakje onder het zadel weghalen, expansievat kantelen, de ECU los halen en met een twist de accu een kwart slag draaien en optillen.
Expansievat? ECU, op een R100? Die scheepsaccu draaien?
Het schijnt mogelijk te zijn om het subframe achterover te kantelen, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Het luchtfilter en de inlaatbuizen liggen er zo af.
 
'Even' de veer voorspanning van mijn Dominator wat opschroeven. Oke, het luchtfilterhuis valt om de veer heen dus kan er niet bij. Dan maar even het luchtfilterhuis loshalen. Zijkappen los, zadel er af. Accu er uit, deksel van het luchtfilterhuis er af. Nee, niet links uit het frame, niet rechts uit het frame, ook te breed om tussen de bovenste frame buizen te passen. Toch maar het WPH er op naslaan. Oke, compleet achterspatbord en kofferdrager moeten er ook af, 10 stekkers voor elektronica er af, één uitlaat loshalen en ja hoor, eindelijk genoeg ruimte. Wie verzint dit soort grappen?
 

Bijlagen

  • IMG_20240409_123500.jpg
    IMG_20240409_123500.jpg
    389,5 KB · Weergaven: 0
'Even' de veer voorspanning van mijn Dominator wat opschroeven. Oke, het luchtfilterhuis valt om de veer heen dus kan er niet bij. Dan maar even het luchtfilterhuis loshalen. Zijkappen los, zadel er af. Accu er uit, deksel van het luchtfilterhuis er af. Nee, niet links uit het frame, niet rechts uit het frame, ook te breed om tussen de bovenste frame buizen te passen. Toch maar het WPH er op naslaan. Oke, compleet achterspatbord en kofferdrager moeten er ook af, 10 stekkers voor elektronica er af, één uitlaat loshalen en ja hoor, eindelijk genoeg ruimte. Wie verzint dit soort grappen?
Gewoon punt van een schroevendraaier met isolatie tape in pakken en tikken ( doet HK ook zo )
 
Terug
Bovenaan Onderaan