**DE KANTINE** praat-café in TECHNIEK

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
Off topic, technisch, zijstraten, doorlopende discussies, extra vragen nav bestaande topics, stom geouwehoer, leuke praat, stoere verhalen, vette klauwen, libelle adviezen.

Hier kan het.

Om twee redenen:

Allereest om de rubriek TECHNIEK zo schoon mogelijk te houden.

Ten tweede, en niet veel minder belangrijk, de sfeer op MF is dat toch veel besproken moet kunnen worden. En dat kan dan dus hier.

Proost!
 
Kun je in dit gevak niet makkelijker een twee armige poelie trekker gebruiken? Je lijkt genoeg vlees te hebben er voor.

db
Er is 1 HBM poelietrekker op gesneuveld, de 2e betere trekker begon scheef te trekken t.o.v. het vliegwiel toe er serieus kracht op stond. Warmstoken kan amper ivm de ontsteking achter het vliegwiel. Er is een variant met rechtse draad. Ik heb natuurlijk die met linkse draad.
 
Nu we toch in de trekkers/bouten zitten, ik zoek nog een bout M28X1,5 maar dan met linkse buitendraad voor een Safi SSY vliegwiel. M28x1,5 vind ik wel de CV-techniek, maar niet links. Bij de stuurkogels zie ik er 1 van een Renault tractor (?). Dat draadeind zou ik dan kunnen gebruiken en daar een M10 rechtse draad in tappen om een trekker te maken.

Nu is € 50 is tikkie stijl voor een experimentje, is zoiets ergens gebruikt te koop? @Red Force zit jij in de landbouwmechanisatie?

Bekijk bijlage 1718235
Bekijk bijlage 1718240
in de bak met trekkers en bouten gekeken, maar zelfs ik heb hem niet
 
Er is 1 HBM poelietrekker op gesneuveld, de 2e betere trekker begon scheef te trekken t.o.v. het vliegwiel toe er serieus kracht op stond. Warmstoken kan amper ivm de ontsteking achter het vliegwiel. Er is een variant met rechtse draad. Ik heb natuurlijk die met linkse draad.
Welke modellen heb je gebruikt?


en/of


Niet meteen naar het einde willen draaien maar iets spanning er op zetten en dan met een kunststof hamer wat tikken. Thans dat is wat ik zou proberen.

db
 
Nu we toch in de trekkers/bouten zitten, ik zoek nog een bout M28X1,5 maar dan met linkse buitendraad voor een Safi SSY vliegwiel. M28x1,5 vind ik wel de CV-techniek, maar niet links. Bij de stuurkogels zie ik er 1 van een Renault tractor (?). Dat draadeind zou ik dan kunnen gebruiken en daar een M10 rechtse draad in tappen om een trekker te maken.

Nu is € 50 is tikkie stijl voor een experimentje, is zoiets ergens gebruikt te koop? @Red Force zit jij in de landbouwmechanisatie?

Bekijk bijlage 1718235
Bekijk bijlage 1718240

Ik zit inderdaad in de landbouwmechanisatie. Gebruikt moet je net een keer mazzel hebben, die stuurkogels worden best wel eens vervangen, maar er zijn ook veel verschillen in schroefdraad.
Ik heb er zo geen liggen in elk geval.

Je kan ook nog zoeken op "spoorstangeind" dan heb je wat meer keuze.
Op bijvoorbeeld autodoc is best wat te vinden. Op vrachtwagens wordt dat spul ook veel gebruikt.
 
Welke modellen heb je gebruikt?


en/of


Niet meteen naar het einde willen draaien maar iets spanning er op zetten en dan met een kunststof hamer wat tikken. Thans dat is wat ik zou proberen.

db
De 2e, en nog zo'n ding van een ander merk. Tikken met een kunststofhamer zat net onder niveau "beuken"
Ik zit inderdaad in de landbouwmechanisatie. Gebruikt moet je net een keer mazzel hebben, die stuurkogels worden best wel eens vervangen, maar er zijn ook veel verschillen in schroefdraad.
Ik heb er zo geen liggen in elk geval.

Je kan ook nog zoeken op "spoorstangeind" dan heb je wat meer keuze.
Op bijvoorbeeld autodoc is best wat te vinden. Op vrachtwagens wordt dat spul ook veel gebruikt.
Merci, ga ik ff verder zoeken. Spitse tanden voor in de landbouw (hooivork ofzo?) zijn ook M28x1,5, maar ook rechts
 
in de bak met trekkers en bouten gekeken, maar zelfs ik heb hem niet
Het kutte is dus dat ik nu M28x1,5 heb liggen, met rechtse draad. Zo kwam ik er achter dat het linkse draad was. Toen ben ik binnen verder gegaan met bier drinken.

Edit:
de vrachtwagentip was de goede tip @Red Force ,deze besteld na wat zoeken op ean en oem nummers.

1642709135361.png
 
Laatst bewerkt:
De 2e, en nog zo'n ding van een ander merk. Tikken met een kunststofhamer zat net onder niveau "beuken"

Merci, ga ik ff verder zoeken. Spitse tanden voor in de landbouw (hooivork ofzo?) zijn ook M28x1,5, maar ook rechts

Het is bijna altijd rechtse draad, behalve bij stuurdelen kan er een keer linkse draad tussen zitten.
 
Nieuwe schijven zijn zeker makkelijker en sneller. Maar als je zelf het CAD gedeelte kan doen kosten die 2 harten voor jouw schijven geen €100,-- aan lasersnijwerk. Als er ook nog weer nieuwe bobbins in moeten wordt het een ander verhaal. Wat dat betreft zijn die T-drive schijven eigenlijk wel lekker goedkoop te produceren.

Kan je die opnemers/vasthouders voor die tdrive dingen gewoon kopen? Ik had die normale ronde bobbins wel eens gevonden al, maar van de T drive nog niet.
 
Kan je die opnemers/vasthouders voor die tdrive dingen gewoon kopen? Ik had die normale ronde bobbins wel eens gevonden al, maar van de T drive nog niet.
Geen idee of de originele T-drive vasthouders te koop zijn. Mijn versies zijn ook lasersnijwerkjes in 0,5mm RVS. Die vouw ik er met de hand gewoon omheen als het ware, eerst een kant haaks om, dan die dingetjes op de T's schuiven, hart erin leggen en nog een keer omvouwen. Bij de echte zitten ze dan geklonken geloof ik. Ik heb er M3 boutjes inzitten met een borgmoertje erop, dat hele vasthoudertje heeft niks te houden, zorgt er alleen voor dat je schijven niet uit elkaar vallen.
 
Ik heb een muuranker gekocht en daar zitten montageklemmen/bussen bij.

16432956162568802241612479704896.jpg


Volgens mij zijn deze voor beton. Kunnen ze ook in een bakstenen muur of is het dan los te wrikken met een koevoet oid? Kan me ook voorstellen dat je er stenen mee kan breken als er veel kracht op wordt gezet. Het lijkt me beter om een chemisch anker te gebruiken zoals deze:


Kan ik daarmee de bouten mee vast"lijmen" die met de betonplug zijn geleverd of moet ik dan andere bouten kopen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een muuranker gekocht en daar zitten montageklemmen/bussen bij.

Bekijk bijlage 1720782

Volgens mij zijn deze voor beton. Kunnen ze ook in een bakstenen muur of is het dan los te wrikken met een koevoet oid? Kan me ook voorstellen dat je er stenen mee kan breken als er veel kracht op wordt gezet. Het lijkt me beter om een chemisch anker te gebruiken zoals deze:


Kan ik daarmee de bouten mee vast"lijmen" die met de betonplug zijn geleverd of moet ik dan andere bouten kopen?
Wat wil je? De kat er me binnen houden? De hond? Of je schoonmoeder?
Zonder voldoende gegevens kunnen we je niet het juiste adviseren.
In de bak hangen ze de blote wijven op met tandpasta....
 
Ik heb geen referentie op die foto en kan het dus niet zien, maar om je meest geliefde bezit mee vast te zetten heb ik het idee dat het wel een heel klein ankertje is.... m5 of m6 ofzo :? :X

Als ik m'n motor eraan vast zou willen zetten zou ik s bij M12 beginnen :X

De metalen betonpluggen zijn M16 😉.

Ik heb het nu vastgezet met een chemisch anker. Ik had het nog nooit gebruikt maar het zit nu zo vast als maar kan, perfect spul hiervoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan