**DE KANTINE** praat-café in TECHNIEK

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.957
4.207
De Betuwe
Off topic, technisch, zijstraten, doorlopende discussies, extra vragen nav bestaande topics, stom geouwehoer, leuke praat, stoere verhalen, vette klauwen, libelle adviezen.

Hier kan het.

Om twee redenen:

Allereest om de rubriek TECHNIEK zo schoon mogelijk te houden.

Ten tweede, en niet veel minder belangrijk, de sfeer op MF is dat toch veel besproken moet kunnen worden. En dat kan dan dus hier.

Proost!
 
Ik vind het ook een raar verhaal. Hoe kan een dynamo meer ampere geven dan dat hij kan, en daar dan ook nog bij sterven.
Ik rij met oudere auto's en motoren. Die hebben krappere dynamos die vaak volop moeten werken en lange tijd.
Dat kun je zien aan de accuspanning (laadspanning) die inzakt. Ook ooit een auto gehad die stopte met vonken als ik de verstralers een kwartier aan had. Lampen uit en dan ging hij weer. Dynamo doet het nog steeds.
Het toerental is meestal wel ver boven stationair.
Misschien dat dit het verschil maakt?
 
Ik vind het ook een raar verhaal. Hoe kan een dynamo meer ampere geven dan dat hij kan, en daar dan ook nog bij sterven.
Ik rij met oudere auto's en motoren. Die hebben krappere dynamos die vaak volop moeten werken en lange tijd.
Dat kun je zien aan de accuspanning (laadspanning) die inzakt. Ook ooit een auto gehad die stopte met vonken als ik de verstralers een kwartier aan had. Lampen uit en dan ging hij weer. Dynamo doet het nog steeds.
Het toerental is meestal wel ver boven stationair.
Misschien dat dit het verschil maakt?
Volgens mij zit het probleem van de oververhitting in de hogere weerstand van lithium-chemie ten opzichte van loodzuur-chemie.
 
ik had begrepen dat een verbruiker de stroomafname bepaalt. een accu verbruikt geen stroom.
Voor de gein had ik mijn 2000 watt inverter op een lithium motoraccu aangesloten en ging die eerste piepen als ik een waterkoker van 1100 watt aansloot, het voltage daalde zo snel dat gelijk werd aangegeven dat de accu te leeg zou zijn, deze kon gewoonweg niet langere tijd die ampere vraag aan, misschien dat je dan na verloop van tijd je accu sloopt omdat deze onder bemeten is, wat klopt , hij is bedoeld om een aantal secondes te starten, niet 2 minuten lang diezelfde hoeveelheid stroom te leveren.

Jammer dat zo een bedrijf/merk zijn producten wil verkopen dmv een dermate wazig filmpje te tonen, misschien komt de eigenaar uit de motorolie branche ;)
 
Enigzins niet gerelateerd aan motoren, maar voor mijn MTB heb ik een vraagje..

Ik heb de achter schokdemper (Fox DPX2) gereviseerd ivm een interne lekkage (stikstof kwam in de olie). Origineel moet je de stikstof bijvullen door met een naald door een rubber te prikken, maar ik wil dit graag met een auto ventiel (ook wel Schrader) doen. Het dekseltje waar dit ventiel in zou moeten heeft M8x1.25 inwendig draad, en hiervoor zijn (in de states?!) nippels voor te krijgen. Probleem is alleen dat ik dan 30 euro voor een envelop betaal, en een par euro voor het nippeltje zelf. Op een van de foto’s kun je de originele nippel zien die ik wil vervangen (inbus met witte plug er in, onderop het reservoir).

Nu de vraag, iemand een idee waar ik dit lokaal zou kunnen halen?
 

Bijlagen

  • F758B084-D22E-499B-AFA1-F15082CC5419.jpeg
    F758B084-D22E-499B-AFA1-F15082CC5419.jpeg
    557,4 KB · Weergaven: 33
  • 874A1DD6-003B-4B37-A9FD-B44090BB590E.jpeg
    874A1DD6-003B-4B37-A9FD-B44090BB590E.jpeg
    145 KB · Weergaven: 33
  • 2B0958B0-BDD6-4EC7-9C62-AF7AB9BBAA3D.jpeg
    2B0958B0-BDD6-4EC7-9C62-AF7AB9BBAA3D.jpeg
    51,1 KB · Weergaven: 32
Als revisie monteur zit ik regelmatig aan zwaar vervuilde machines en bijbehorende onderdelen, gebruik sinds een jaar of 4 van die dunne zwarte werkhandschoentjes, is even wennen maar ondertussen kan ik een m4 moertje oppakken en op het boutje draaien, handschoentjes zijn van dun stof met een dun kunststof laagje aan de binnen zijde, zijn niet waterdicht maar redelijk dicht voor stof en vet en andere zooi.
Voorheen gooide ik ze weg nu bewaar ik ze en gooi ze savonds in de wasbak van het hotel met van die gratis zeep erbij, uurtje laten trekken en daarna even uitspoelen en laten drogen.
zijn ze sochtends als nieuw.
gebruik zelden industrieele zeep voor mn klauwen :)
 
Als revisie monteur zit ik regelmatig aan zwaar vervuilde machines en bijbehorende onderdelen, gebruik sinds een jaar of 4 van die dunne zwarte werkhandschoentjes, is even wennen maar ondertussen kan ik een m4 moertje oppakken en op het boutje draaien, handschoentjes zijn van dun stof met een dun kunststof laagje aan de binnen zijde, zijn niet waterdicht maar redelijk dicht voor stof en vet en andere zooi.
Voorheen gooide ik ze weg nu bewaar ik ze en gooi ze savonds in de wasbak van het hotel met van die gratis zeep erbij, uurtje laten trekken en daarna even uitspoelen en laten drogen.
zijn ze sochtends als nieuw.
gebruik zelden industrieele zeep voor mn klauwen :)

Weet jij welk merk en type het precies is?
Ik heb er ook maar die zijn allang kapot voordat ik eraan denk ze te gaan wassen.
De vingertoppen gaan vrij vlug door
 
Accu niet verkeerd om aangesloten?

@sammie
Dan lach je, maar gebeurt helaas met regelmaat.. :')
1x meegemaakt bij een R1150RT, halve kabelboom gesmolten, dynamo kapot.. (Ja, herstel de kabelboom maar ;()
En later nog een keertje bij een R1200GS LC, eigenaar was de accu aan het vervangen, maar bij het aansluiten van de massa ( :+) ) ging de motor opeens toeteren. Daar bleef het bij een hoofdzekering gelukkig :') :+
 
@sammie
Dan lach je, maar gebeurt helaas met regelmaat.. :')
1x meegemaakt bij een R1150RT, halve kabelboom gesmolten, dynamo kapot.. (Ja, herstel de kabelboom maar ;()
En later nog een keertje bij een R1200GS LC, eigenaar was de accu aan het vervangen, maar bij het aansluiten van de massa ( :+) ) ging de motor opeens toeteren. Daar bleef het bij een hoofdzekering gelukkig :') :+
En als alles al heel blijft is achteruit naar je werk rijden ook geen lolletje :N
 
dat is prima, maar men suggereert dus dat hierdoor de dynamo kan doorbranden en die bewering snap ik niet.
Een dynamo is ook gewoon een spanningsbron, als je die te zwaar belast gaat die er gewoon aan.
De moderne dynamo heeft 3 fase statorwikkelingen in ster geschakeld. Achter elke wikkeling zit een gelijkrichterdiode.
De rotor wordt voor bekrachtigd uit de accu (vaak via het dynamo controlelampje) en fungeert als een soort regelbare magneet.
Als dynamo voldoende spanning heeft opgewekt, kan die zelf de rotorwikkelingen bekrachtigen.
Spanningsregelaar zit ingebouwd in de dynamo elektronica.
Zie ook: Dynamo | MVWautotechniek.nl
Als dynamo te zwaar wordt belast, kan die niet op zijn uitgangsspanning meer komen en zullen de wikkelingen en gelijkrichtdiodes te zwaar belast worden en doorbranden.

Als er een kastje achter de dynamo wordt geplaatst om de belasting te monitoren, kan dat de dynamo beschermen als er tenminste een regelkring wordt gemaakt om de dynamo dan af te schakelen of minder stroom te laten leveren dan er gevraagd wordt.

Het filmpje deed het niet, dus ik weet niet of het een verkooppraatje is.
 
Een dynamo is ook gewoon een spanningsbron, als je die te zwaar belast gaat die er gewoon aan.
De moderne dynamo heeft 3 fase statorwikkelingen in ster geschakeld. Achter elke wikkeling zit een gelijkrichterdiode.
De rotor wordt voor bekrachtigd uit de accu (vaak via het dynamo controlelampje) en fungeert als een soort regelbare magneet.
Als dynamo voldoende spanning heeft opgewekt, kan die zelf de rotorwikkelingen bekrachtigen.
Spanningsregelaar zit ingebouwd in de dynamo elektronica.
Zie ook: Dynamo | MVWautotechniek.nl
Als dynamo te zwaar wordt belast, kan die niet op zijn uitgangsspanning meer komen en zullen de wikkelingen en gelijkrichtdiodes te zwaar belast worden en doorbranden.

Als er een kastje achter de dynamo wordt geplaatst om de belasting te monitoren, kan dat de dynamo beschermen als er tenminste een regelkring wordt gemaakt om de dynamo dan af te schakelen of minder stroom te laten leveren dan er gevraagd wordt.

Het filmpje deed het niet, dus ik weet niet of het een verkooppraatje is.
je hebt het over een alternator, geen dynamo.
 
In Nederland kennen wij alleen de begrippen gelijkstroom dynamo en wisselstroom dynamo.
Waarbij de 1e een permanente magneet heeft zoals bij heel veel Japanse motoren en de 2e een door spanning bekrachtigde rotor heeft zoals bij auto's en sommige motorfietsen
Maar dan andersom. Een gelijkstroomdynamo wordt dynamo genoemd en dat is die zonder permanente magneten zoals in auto's wordt gebruikt. Hier zitten de regelaar en gelijkrichtdiodes in geïntegreerd. Die met permanente magneten is een alternator want die geeft wisselspanning. De gelijkrichter (en regelaar) bevinden zich buiten de dynamo.
 
En hoe heet dan een dynamo die op oude auto's en trekkers zit die alleen maar een mechanische spanningsregelaar hebben?
Deze heeft een permanente magneet. Wekt alleen gelijkstroom op die alleen afgeregeld moet worden
 
Maar dan andersom. Een gelijkstroomdynamo wordt dynamo genoemd en dat is die zonder permanente magneten zoals in auto's wordt gebruikt. Hier zitten de regelaar en gelijkrichtdiodes in geïntegreerd. Die met permanente magneten is een alternator want die geeft wisselspanning. De gelijkrichter (en regelaar) bevinden zich buiten de dynamo.
Er zijn diverse motoren die elektrisch bekrachtigde rotors hebben (met koolborstels, dus), maar externe regelaar/gelijkrichter. Waar vallen die dan onder?
 
En hoe heet dan een dynamo die op oude auto's en trekkers zit die alleen maar een mechanische spanningsregelaar hebben?
Deze heeft een permanente magneet. Wekt alleen gelijkstroom op die alleen afgeregeld moet worden

Op de werkvloer wordt dat een gelijkstroom dynamo genoemd. Maar ik weet niet of dat de juiste benaming is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan