**DE KANTINE** praat-café in TECHNIEK

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.957
4.207
De Betuwe
Off topic, technisch, zijstraten, doorlopende discussies, extra vragen nav bestaande topics, stom geouwehoer, leuke praat, stoere verhalen, vette klauwen, libelle adviezen.

Hier kan het.

Om twee redenen:

Allereest om de rubriek TECHNIEK zo schoon mogelijk te houden.

Ten tweede, en niet veel minder belangrijk, de sfeer op MF is dat toch veel besproken moet kunnen worden. En dat kan dan dus hier.

Proost!
 
@SP1R
Kom zo weer in Veenendaal, berg vrouwen en dochters op!

14:00 hier:
IMG_5206.jpeg
 
  • Haha
Waarderingen: SP1R
Morning,

Ik wil een 12V DC motortje 2 kanten op laten lopen en loop vast in m’n hoofd. Ik krijg het niet beredeneert met een normaal relaistje. Die vd foto heb ik nog wel liggen van een Warn, maar is wat overkill. Ik moet er 1 gaan halen die ~5A aan kan. Wat is de specifieke naam van zo’n ding?
IMG_9003.jpeg
IMG_9004.jpeg
IMG_9005.jpeg

Iets zwaarder kan geen kwaad. Ik laat het motortje lopen op een 18V batterij. Per run zal het ding ~20 seconde lopen en genoeg tijd hebben om af te koelen
 
Morning,

Ik wil een 12V DC motortje 2 kanten op laten lopen en loop vast in m’n hoofd. Ik krijg het niet beredeneert met een normaal relaistje. Die vd foto heb ik nog wel liggen van een Warn, maar is wat overkill. Ik moet er 1 gaan halen die ~5A aan kan. Wat is de specifieke naam van zo’n ding? Bekijk bijlage 1971301Bekijk bijlage 1971302Bekijk bijlage 1971303
Iets zwaarder kan geen kwaad. Ik laat het motortje lopen op een 18V batterij. Per run zal het ding ~20 seconde lopen en genoeg tijd hebben om af te koelen
Winch motor reversable solenoid
Lier motor omkeerbaar relais
 
Voor direct op de kast is die inderdaad perfect. Ik vergeet te zeggen dat de bediening met een spiraalkabel gaat. Wat ik heb liggen is 3 x 0,75 of 5 x 0,35. Uitgerekt zal zo’n ding een meter of 6 zijn

Gisteren de proto in elkaar gezet. Mechanisch moet er nog wat aangepast worden, maar dit is de toepassing. Het is om die zeilen op hoogte te brengen
 
Voor direct op de kast is die inderdaad perfect. Ik vergeet te zeggen dat de bediening met een spiraalkabel gaat. Wat ik heb liggen is 3 x 0,75 of 5 x 0,35. Uitgerekt zal zo’n ding een meter of 6 zijn

Gisteren de proto in elkaar gezet. Mechanisch moet er nog wat aangepast worden, maar dit is de toepassing. Het is om die zeilen op hoogte te brengen
Bekijk bijlage 1971308
Heb je dat aanhaakpunt op de koker gezet waarop je dat zeil legt?
Dat is waarom hij wil schranken (gewiebel).
 
Heb je dat aanhaakpunt op de koker gezet waarop je dat zeil legt?
Dat is waarom hij wil schranken (gewiebel).
Ja, daar trekt hij hem omhoog. Dat zijn 2 kokertjes 30-30-2 die over de staanders 25-25 glijden. De las in de kokertjes weggehaald met een vingervijl. Ze zijn wat te kort en met schranken lopen ze vast. Dat wordt aangepast. Het worden 2 kokertjes 50-50-3 met nylon aan de binnenkant. Dan hou ik met het nylon wat ik heb liggen 27-28mm over
image.jpg
 
Ja, daar trekt hij hem omhoog. Dat zijn 2 kokertjes 30-30-2 die over de staanders 25-25 glijden. De las in de kokertjes weggehaald met een vingervijl. Ze zijn wat te kort en met schranken lopen ze vast. Dat wordt aangepast. Het worden 2 kokertjes 50-50-3 met nylon aan de binnenkant. Dan hou ik met het nylon wat ik heb liggen 27-28mm overBekijk bijlage 1971314
Mocht je ruimte overhebben dan kun je ook een evenaar maken
 
Morning,

Ik wil een 12V DC motortje 2 kanten op laten lopen en loop vast in m’n hoofd. Ik krijg het niet beredeneert met een normaal relaistje. Die vd foto heb ik nog wel liggen van een Warn, maar is wat overkill. Ik moet er 1 gaan halen die ~5A aan kan. Wat is de specifieke naam van zo’n ding? Bekijk bijlage 1971301Bekijk bijlage 1971302Bekijk bijlage 1971303
Iets zwaarder kan geen kwaad. Ik laat het motortje lopen op een 18V batterij. Per run zal het ding ~20 seconde lopen en genoeg tijd hebben om af te koelen
Ik doe dat soort dingen met twee simpele auto relais. Wel opletten dat het er één is met een wisselcontact.
20240207_194210.jpg
20240207_194342.jpg
 
Ik ga de 45-jaar oude stuurschakelaars van mijn Soezoekie uitkuisen, maar vroeg me af welk vet ik gebruik om alles terug te smeren? Op de contactpuntjes kan diëlektrisch vet, maar ik bedoel voor de bewegende delen. Wat gebruiken jullie daarvoor?
 
Ik ga de 45-jaar oude stuurschakelaars van mijn Soezoekie uitkuisen, maar vroeg me af welk vet ik gebruik om alles terug te smeren? Op de contactpuntjes kan diëlektrisch vet, maar ik bedoel voor de bewegende delen. Wat gebruiken jullie daarvoor?
Je kan vaseline gebruiken, maar kunststof op kunststof smeer ik normaal niet, kan er ook geen vuil aan plakken.

Voor de contacten gebruik ik meestal óók geen vet, maar 2 of 3 soorten contactspray:
Als ze gecorrodeerd zijn:
Contactspray / Kontaktspray | Elektronica Online

Daarna om die weer weg te spoelen, of gelijk deze als ze niet gecorrodeerd zijn:
Contactspray / Kontaktspray | Elektronica Online

En dan deze om ze te beschermen:
Contactspray / Kontaktspray | Elektronica Online
 
Terug
Bovenaan Onderaan