**DE KANTINE** praat-café in TECHNIEK

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.957
4.207
De Betuwe
Off topic, technisch, zijstraten, doorlopende discussies, extra vragen nav bestaande topics, stom geouwehoer, leuke praat, stoere verhalen, vette klauwen, libelle adviezen.

Hier kan het.

Om twee redenen:

Allereest om de rubriek TECHNIEK zo schoon mogelijk te houden.

Ten tweede, en niet veel minder belangrijk, de sfeer op MF is dat toch veel besproken moet kunnen worden. En dat kan dan dus hier.

Proost!
 
uitlaat DB killer (IN-pipe) CAT 45 tot 51 mm

@Worldbeater @Robinjo of een ander, iemand ervaring met dit soort extra "dbkillers"? Ik heb nu een akra waar nog een dbkiller voor komt, maar met het hedendaagse gezeik heb ik gewoon geen zin meer in gezeik :+ Als zo'n in lijn killer niet lomp veel knijpt kan ik daar ook wel mee leven maar was benieuwd naar wat ervaringen..
Exact deze staan ook op AliExpress.
Lijkt me wat vermogen te kosten.
Voor de rest kan ik er een hoop theorie op loslaten, maar heb er geen ervaring mee.
De Akra dB moet altijd in de BMW omdat deze al op de rand zit en de R3 heeft al een extra demper van Pajic Racing onder het blok en daar is de Akra killer er juist uit.
 
Was even als voorbeeld, maar, goeie tip :+
Ik maak ze liever zelf. Zo heb ik meer invloed op het resultaat en de mate van demping. Die grote is voor m’n S&S 1850CC Vtwin blok. De andere is voor de uitlaat van @jgpeggeman. Om beide komt wat demperwol en zullen wat knijpen maar omdat ze langer zijn dan die uit de winkel zal dat niet desastreus voor de prestaties zijn.

982B1BC9-3078-4B50-B950-20DC5DA3518D.jpeg
C24F4962-7012-4FF9-9887-576E2ABB372D.jpeg
3DA7EC18-5FCF-48E2-99D9-517238018018.jpeg
DFF8EEAC-8DD8-4DA1-A01C-429C2BD94193.jpeg
0C3F91C8-872A-4B31-80D7-9210A5D51423.jpeg
 
Ik maak ze liever zelf. Zo heb ik meer invloed op het resultaat en de mate van demping. Die grote is voor m’n S&S 1850CC Vtwin blok. De andere is voor de uitlaat van @jgpeggeman. Om beide komt wat demperwol en zullen wat knijpen maar omdat ze langer zijn dan die uit de winkel zal dat niet desastreus voor de prestaties zijn.

Bekijk bijlage 1973329Bekijk bijlage 1973330Bekijk bijlage 1973331Bekijk bijlage 1973332Bekijk bijlage 1973333
Wijs!

Exact deze staan ook op AliExpress.
Lijkt me wat vermogen te kosten.
Voor de rest kan ik er een hoop theorie op loslaten, maar heb er geen ervaring mee.
De Akra dB moet altijd in de BMW omdat deze al op de rand zit en de R3 heeft al een extra demper van Pajic Racing onder het blok en daar is de Akra killer er juist uit.

Gouwe handel die Mile, neeej die akrademper moet er uit das niet goed, maar wel daar moet er eentje bij, das dan €300

_O-
 
Wijs!



Gouwe handel die Mile, neeej die akrademper moet er uit das niet goed, maar wel daar moet er eentje bij, das dan €300

_O-
Ik geloof hem wel, maar je moet het eigen werk ook niet te moeilijk maken natuurlijk. :+
Timo Pajic heeft mij de tweede en derde keer ook goed geholpen na het fantastische laswerk van Mille.
De prijzen zijn nog behoorlijk ouderwets.
Maar een volledige Akra demper is natuurlijk af fabriek wel prijzig. :o
 
Bij Pajic doen ze weinig met dB killers omdat een langere killer de dempingwol in de uitlaat heel snel kan verbranden.
Dit zal naar mijn idee met name voor motoren gelden die op het circuit komen.
Voor de nieuwe R1 en S1000RR typen heeft Akrapoviç zelfs geen carbon dempers meer omdat het eindstuk er onder de grote hitte die deze motoren leveren zelfs afgeblazen kan worden.
En race systemen voor consumenten zijn om die reden zelfs RVS inplaats van dun titanium.
Dit vertelden ze uit hun dagelijkse ervaringen.
 
Ik blijf jullie hulp nodig hebben

M’n opslag is een lange pijpenlade. Van voor tot achter is het >40m (onder hellingbaan). Er is geen mogelijkheid voor een normale ventilatie door de wanden of plafond. Nu wil ik met een Itho huis ventilator en 125mm spiro wat gaan knutselen om een luchtstroom te maken met overdruk vanuit achterin. Waar kan ik het beste de Itho hangen? ~35m aanzuigbuis of juist ~35m uitblaas? Alvast und wederom ENORM bedankt
 
Dat zijn serieuze lengtes. Ik zou hem halverwege doen, en de aanzuig maatje groter maken dan de afblaas. Er zijn ook hoge druk ventilatoren, misschien wel beter geschikt voor dit soort lengtes. Een bouwmarkt ventilator gaat waardeloos zijn
Vroeger hadden wij ook aardappel bewaarcellen, als ik zag wat er toen over een betrekkelijk korte afstand aan vermogen nodig was, dan gaat gamma variant niet echt opschieten.
 
Belangrijk is dat wat je afzuigt er ook in kan komen,dus grote toevoer liefst laag en hoge afvoer liefst hoog
Kruislings is het allermooist,deden ze vroeger in ketelhuizen ook
M’n hok ziet er uit als op de foto:
IMG_9129.jpeg

Aanzuiging gaat bij een rooster vd deur. Het is niet ideaal, maar ik heb geen andere keus om het van buitenaf onzichtbaar te maken. Dat er een luchtstroom komt vanaf achterin is het belangrijkst. Al is het maar 100 liter per uur

Edit: omdat je een pad van 2,5m in het midden moet houden is het aantal nuttige meters beperkt
 
Zuiver natuurkundig gezien, zou ik zeggen dat een langere zuigleiding minder efficient is dan een langere blaasleiding. Onderduk is een stuk moeilijker in stand te houden dan overdruk. Als je achterin overdruk creëert, heb je wellicht ook genoeg aan alleen roosters in de deur voor afvoer van de lucht. Bij klussen met stof of rook zou ik ter plekke voor afzuiging zorgen (uiteraard).
 
Ff iets heel anders... heb inmiddels stuk of 5 zeecontainers staan omdat we echt uit onze voegen barsten 😶😶.
Om hier zoveel mogelijk nuttige ruimte uit te halen, wil ik aan de zijkanten plank of bandenrek maken zodat we er onder gewoon bij kunnen.
Is er aan het gewone dakstaal van zeecontainers een beetje lassen? Wil aan de zijkanten en dak een constructie maken, maar niet naar onderen/vloer.
 
Ff iets heel anders... heb inmiddels stuk of 5 zeecontainers staan omdat we echt uit onze voegen barsten 😶😶.
Om hier zoveel mogelijk nuttige ruimte uit te halen, wil ik aan de zijkanten plank of bandenrek maken zodat we er onder gewoon bij kunnen.
Is er aan het gewone dakstaal van zeecontainers een beetje lassen? Wil aan de zijkanten en dak een constructie maken, maar niet naar onderen/vloer.
Daar kun je prima aan lassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan