**DE KANTINE** praat-café in TECHNIEK

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.950
4.196
De Betuwe
Off topic, technisch, zijstraten, doorlopende discussies, extra vragen nav bestaande topics, stom geouwehoer, leuke praat, stoere verhalen, vette klauwen, libelle adviezen.

Hier kan het.

Om twee redenen:

Allereest om de rubriek TECHNIEK zo schoon mogelijk te houden.

Ten tweede, en niet veel minder belangrijk, de sfeer op MF is dat toch veel besproken moet kunnen worden. En dat kan dan dus hier.

Proost!
 
Vraagje heren.

Wat zouden jullie doen aan een motor uit 2006 die veeeeeel te weinig heeft gereden. Slechts 19.000km. Gereden door iemand die hem nooit door heeft getrokken.

Hoe maak je zo’n blok wakker uit zijn saaie leventje zonder meteen te ver te gaan?

In ieder geval:
- verse olie
- verse kvs
- remleidingen vervangen en remolie flushen
- olie en luchtfilter vervangen

Ik doe liever een stapje te veel dan een stapje te weinig. En ja, ik kan ook gewoon opstappen en dat ding op zijn donder geven. Maar doe het dit keer liever met iets meer beleid.

Gaat om een Yamaha FZ6 uit 2006.

Dank alvast voor het meedenken!
 
Vraagje heren.

Wat zouden jullie doen aan een motor uit 2006 die veeeeeel te weinig heeft gereden. Slechts 19.000km. Gereden door iemand die hem nooit door heeft getrokken.

Hoe maak je zo’n blok wakker uit zijn saaie leventje zonder meteen te ver te gaan?

In ieder geval:
- verse olie
- verse kvs
- remleidingen vervangen en remolie flushen
- olie en luchtfilter vervangen

Ik doe liever een stapje te veel dan een stapje te weinig. En ja, ik kan ook gewoon opstappen en dat ding op zijn donder geven. Maar doe het dit keer liever met iets meer beleid.

Gaat om een Yamaha FZ6 uit 2006.

Dank alvast voor het meedenken!
In de maas gooien en als bootanker gebruiken :W:W
 
Vraagje heren.

Wat zouden jullie doen aan een motor uit 2006 die veeeeeel te weinig heeft gereden. Slechts 19.000km. Gereden door iemand die hem nooit door heeft getrokken.

Hoe maak je zo’n blok wakker uit zijn saaie leventje zonder meteen te ver te gaan?

In ieder geval:
- verse olie
- verse kvs
- remleidingen vervangen en remolie flushen
- olie en luchtfilter vervangen

Ik doe liever een stapje te veel dan een stapje te weinig. En ja, ik kan ook gewoon opstappen en dat ding op zijn donder geven. Maar doe het dit keer liever met iets meer beleid.

Gaat om een Yamaha FZ6 uit 2006.

Dank alvast voor het meedenken!
Niet te veel medelijden hebben.
Natuurlijk niet van uit jaren stilstand vol in de toeren knallen, maar wanneer je een paar kilometer hebt gemaakt, kan het blok de belasting wel aan.
 
Vraagje heren.

Wat zouden jullie doen aan een motor uit 2006 die veeeeeel te weinig heeft gereden. Slechts 19.000km. Gereden door iemand die hem nooit door heeft getrokken.

Hoe maak je zo’n blok wakker uit zijn saaie leventje zonder meteen te ver te gaan?

In ieder geval:
- verse olie
- verse kvs
- remleidingen vervangen en remolie flushen
- olie en luchtfilter vervangen

Ik doe liever een stapje te veel dan een stapje te weinig. En ja, ik kan ook gewoon opstappen en dat ding op zijn donder geven. Maar doe het dit keer liever met iets meer beleid.

Gaat om een Yamaha FZ6 uit 2006.

Dank alvast voor het meedenken!
vloeistoffen en inrijden als een nieuwe
 
Niet te veel medelijden hebben.
Natuurlijk niet van uit jaren stilstand vol in de toeren knallen, maar wanneer je een paar kilometer hebt gemaakt, kan het blok de belasting wel aan.
de rek van drijfstangen etc is bij 12.000 tpm meer dan bij 4000 tpm. Bij een motor die lang alleen bij lage toerentallen is bereden zijn de zuigerveren minder hoog en laag gekomen. Daar zit soms een stootrandje. Dat moet je er niet af rossen, maar rustig laten wennen aan de nieuwe brutus, anders kans op olie gebruik.
 
Goede informatie! Dankjewel.

Ik acht de kans zeker aanwezig dat dat bij deze motor zo is. De vorige eigenaar gaf aan dat hij nog nooit boven de 120 was gekomen....
Met heel weinig toeren er naar toe.
 
Goede informatie! Dankjewel.

Ik acht de kans zeker aanwezig dat dat bij deze motor zo is. De vorige eigenaar gaf aan dat hij nog nooit boven de 120 was gekomen....
Met heel weinig toeren er naar toe.
een maatje van me kocht een GSX1000R, de verkoper vertelde dat hij de motor weg deed omdat hij er een beetje bang van was.
Tijdje later komt diezelfde maat foto's tegen van de verkoper die wheelies aan het maken was met die motor. :P
 
de rek van drijfstangen etc is bij 12.000 tpm meer dan bij 4000 tpm. Bij een motor die lang alleen bij lage toerentallen is bereden zijn de zuigerveren minder hoog en laag gekomen. Daar zit soms een stootrandje. Dat moet je er niet af rossen, maar rustig laten wennen aan de nieuwe brutus, anders kans op olie gebruik.
Dat stukje had ik even gemist, en :^
 
Kleine controle is zo gedaan en is wel zo fijn bij een onbekende motor (die misschien ook nog eens lang stil heeft gestaan?): dikte van remblokjes, kettingschakels nog los en ketting nog redelijk in orde, en de dingen van hierboven zoals banden, remleidingen checken (of vervangen zoals je al zei), lopen de remmen niet aan, bandenspanning in orde, kan het stuur de volle slag maken zonder iets klem te drukken.
 
een maatje van me kocht een GSX1000R, de verkoper vertelde dat hij de motor weg deed omdat hij er een beetje bang van was.
Tijdje later komt diezelfde maat foto's tegen van de verkoper die wheelies aan het maken was met die motor. :P
Ik heb ook wel wheelies gemaakt met verschillende motoren waar ik spaans benauwd voor ben in bepaalde situaties...
 
Terug
Bovenaan Onderaan