De nieuwe Yamaha Xmax 300

Mooi vooruitzicht, gefeliciteerd voor zover je daar over kan spreken. Ik ben wel benieuwd of het brandstof verbruik ook verbeterd is met de euro 5 motor. Verder is er volgens mij niet zoveel aan veranderd.
 
Ja, aan de praatjes mankeert niks.
Na alle emissie aanscherpingen middels Euro 2 t/m 6 zou je verwachten dat hij net zo zuinig was als je zippo aansteker.
Jaaaaa, E10 in de Zippo en dan wasbenzine in de in de nieuwe scooter van Theunie. Ff vragen of hij/zij dan wel filmpje maakt:)
 
Heb vanmorgen een nieuwe Icon Grey besteld.
Zoals ik al eerder heb vermeld maakt mijn Tech Max een schurend geluid bij inveren,ook na plaatsing nieuwe schokbrekers is het geluid niet verdwenen.
Was het dus nu zat en krijg in januari een nieuwe,hopelijk is die niet op maandag gemaakt.....
Wordt de nieuwe Xmax met euro 5 in Januari al uitgeleverd?
Heb zelf m'n zinnen gezet op de nieuwe Forza 350, maar dat lijkt niet eerder dan Maart te gaan gebeuren.
 
Vandaag de scooter weer opgehaald voor klepspeling controle. Beide waarden waren nog binnen de normen, er hoefde niets bijbesteld te worden. Ik kan dus gerust weer 20.000 verder.
Het was voor de monteur een uurtje werk.
Nog 5000 te gaan, dan laat ik de riem vervangen.

Edit: bougie ook maar vervangen
20201219_205532.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de scooter weer opgehaald voor klepspeling controle. Beide waarden waren nog binnen de normen, er hoefde niets bijbesteld te worden. Ik kan dus gerust weer 20.000 verder.
Het was voor de monteur een uurtje werk.
Nog 5000 te gaan, dan laat ik de riem vervan

Vandaag de scooter weer opgehaald voor klepspeling controle. Beide waarden waren nog binnen de normen, er hoefde niets bijbesteld te worden. Ik kan dus gerust weer 20.000 verder.
Het was voor de monteur een uurtje werk.
Nog 5000 te gaan, dan laat ik de riem vervangen.

Edit: bougie ook maar vervangenBekijk bijlage 1574984
Dat hebben ze snel gedaan, mooi ook dat de kleppen niet bijgesteld hoefden te worden. Een monteur wist mij te vertellen dat bij hun de gecontroleerde x maxen 300 de kleppen niet bijgesteld hoefden te worden. En de riem het wel tot 30,000km kan volhouden. Heb je een leenmotor mee gekregen, want het is nog een hele rit van huis naar de dealer.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt eip, ik overweeg om dan nog 10.000 door te rijden. Meestal rijd ik erg rustig namelijk, max 90 op de teller, met een klein stukje 100 Piet uur.
 
Iemand deze al gemonteerd?
nee..ik zie de toegevoegde waarde er ook niet van in. Net als eerder opgemerkt door @BertH hou ik ook mijn benen wel binnenboord. Als het echt koud wordt buiten dan wil je als eerste warme handen. Daarom heb ik de verwarmde handvatten erbij gekocht. Heerlijk!
 
En ik bedoelde met, dat ik al genoeg wind vang, dat dit de aerodynamica voor benzineverbruik niet ten goede komt en dus ook het benzineverbruik. En dit is voor @ikrijgoedkoop natuurlijk wel ff een dingetje van groot belang omdat die beendingen natuurlijk ook weer windvangers zijn. Wat is de bedoeling eigenlijk van die dingen? Ben er niet echt uit, voor als je valt of zo? Afkloppen😳
 
Hoe is het met @Tommy D zijn handvatten?
Goed hoor, ze doen wat ze moeten doen. Worden lekker warm, ook met deze temperaturen geen koude handen.

Wel is er iets anders, namelijk dat hij na een tussenstop slecht wil starten.. Koude starts gaan prima, maar als ik ergens heen ben, even snel iets ga halen (pakje sigaretten bij benzinepomp oid) en daarna weer wil starten slaat hij niet direct aan. Pas na de 2e keer start hij weer.
De accu spanning is prima, zit altijd ruim boven de 14 volt.
 
Goed hoor, ze doen wat ze moeten doen. Worden lekker warm, ook met deze temperaturen geen koude handen.

Wel is er iets anders, namelijk dat hij na een tussenstop slecht wil starten.. Koude starts gaan prima, maar als ik ergens heen ben, even snel iets ga halen (pakje sigaretten bij benzinepomp oid) en daarna weer wil starten slaat hij niet direct aan. Pas na de 2e keer start hij weer.
De accu spanning is prima, zit altijd ruim boven de 14 volt.
Even langs de dealer gaan, en die kan hem zo aan de computer hangen. Tank je toevallig E10 misschien ligt het daar aan of de klepspeling is verlopen.
 
Dat is het nu juist, er zijn geen foutcodes of watdanook. Spanning is ook goed. En dan kan je met uitlezen ook niet veel meer..
Wat betreft E10, ik tank wat er beschikbaar is, meestal idd de normale 95 e10, maar de laatste 3x heb ik sowieso “premium” getankt. Dus 98 V-power of vergelijkbaar. Qua rijden maakt het in ieder geval niet merkbaar verschil vind ik.
 
Dat is het nu juist, er zijn geen foutcodes of watdanook. Spanning is ook goed. En dan kan je met uitlezen ook niet veel meer..
Wat betreft E10, ik tank wat er beschikbaar is, meestal idd de normale 95 e10, maar de laatste 3x heb ik sowieso “premium” getankt. Dus 98 V-power of vergelijkbaar. Qua rijden maakt het in ieder geval niet merkbaar verschil vind ik.
Hebben ze ook nog naar de bougie gekeken. Ik heb het heel af en toe dat ie bij een koudstart niet aan wil slaan. Een streepje gas er bij en hij start dan gelijk. Hopelijk is het tijdelijk van aard. De mijne heeft ook al weer 21.000km gelopen, dus van de lente, een grote beurt inplannen.
 
Laatst bewerkt:
@Tommy D Ik zit eerder te denken aan automatische choke probleempje. Ik heb het met de auto ook nog wel eens. Het komt er op neer dat als je na dat korte stukje weer start de choke ook weer voluit gaat. Hierdoor verzuipt de motor als het ware omdat hij eigenlijk al een beetje warm is en de choke net niet meer voluit nodig is. Het klopt dan ook wel dat als je een beetje gas geeft dat hij dan wel start omdat je bij gas geven ook meer lucht in de cylinder geeft waardoor het mengsel weer armer wordt en daardoor beter ontvlambaar is. Het is bij die xmax van mij ook al een keer gebeurd, zit nog steeds net niet aan de 1000 km, maar een bougie van 20.000 zou het theoretisch ook kunnen verergeren. Kijk maar naar het korte lontje op de bougie foto's ergens hierboven van @ikrijgoedkoop. Hij heeft weer een mooie, verse Cobra :)
Tja, ik stam nog uit de handchoke periode, dat was pas lachen. Moest je nou choken of juist weer gas geven en zo. Zal ik ook ff over rotorkappen beginnen🥴
 
Dat is het nu juist, er zijn geen foutcodes of watdanook. Spanning is ook goed. En dan kan je met uitlezen ook niet veel meer..
Wat betreft E10, ik tank wat er beschikbaar is, meestal idd de normale 95 e10, maar de laatste 3x heb ik sowieso “premium” getankt. Dus 98 V-power of vergelijkbaar. Qua rijden maakt het in ieder geval niet merkbaar verschil vind ik.
Het doet me denken aan een verschijnsel dat vapour lock wordt genoemd.
Zet je de motor met warme motor af dan kan benzine ergens in de leidingen of de pomp doorwarmen en beginnen te verdampen. Die damp vormt een gasbel die de brandstoftoevoer hindert.
Heeft hij dat altijd gehad of is het een recent verschijnsel?
 
Beide verklaringen klinken wel aannemelijk, zal eens proberen een beetje gas te geven wanneer het weer voorkomt. Het is wel iets van de laatste tijd ja, toen ik hem net had sloeg hij altijd direct ook aan. Misschien dat het ook te maken heeft met het natte koudere weer van de laatste tijd..
 
Beide verklaringen klinken wel aannemelijk, zal eens proberen een beetje gas te geven wanneer het weer voorkomt. Het is wel iets van de laatste tijd ja, toen ik hem net had sloeg hij altijd direct ook aan. Misschien dat het ook te maken heeft met het natte koudere weer van de laatste tijd..
Natter en kouder weer kan het starten bij koudstart beïnvloeden, maar niet het starten als de motor warm is. Dan "voelt" de motor die omgevingsfactoren niet want die is warm en dus droog.

Je had het in het begin niet. En anderen hier op het forum met een XMAX 300 hebben voor zover mij bekend niet hetzelfde probleem/ verschijnsel gemeld.
Dus moet er toch een specifieke oorzaak voor zijn. En iets wat niet door de motorsturing wordt opgemerkt, want er zijn geen foutmeldingen.
Misschien toch iets met de temperatuursensor die de mengselverrijking regelt bij koude motor. Maar als die stuk zou zijn dan zou de motor, eens warm, onregelmatig moeten lopen, zeker bij stationair, en dat probleem heb je kennelijk niet.
 
Voor de laatste keer dit jaar de tank gevuld van mijn Xmax. Daarmee komt de stand voor dit jaar op ongeveer 14000. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer wat vaker rijden.
Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling en voor volgend jaar veel motorscooter plezier!
 
Terug
Bovenaan Onderaan