De nieuwe Yamaha Xmax 300

Over een maand heb ik mijn Xmax 300 precies 3 jaar. Vandaag de 40.000 km aangetikt. Inmiddels al weer 15.000 met 'de nieuwe kop'. (Zie ook mijn post van ongeveer een jaar geleden).
Nog wat feiten:
  • 107 tankbeurten
  • 1198 liter brandstof
  • gemiddeld verbruik over alles 1L op 33,3 km
  • kosten per tankbeurt 2019: 17 Euro
  • kosten per tankbeurt 2022: 25 Euro
39999.jpg

40000.jpg
 
Hallo ikrijgoedkoop.
Dat zijn mooie cijfers die je daar laat zien, tank je E10 of E5. De 2e grote beurt zit er ook al weer aan te komen, ik ben benieuwt of de klepspeling nog steeds goed staat zoals bij de 20.000 beurt. De mijne heeft nu 33.700 km gelopen , dus over een halfjaar ben ik ook aan de 40 k beurt toe.
Voor de rest nog veel rijplezier met je scooter.

Groeten eip.
 
Hallo ikrijgoedkoop.
Dat zijn mooie cijfers die je daar laat zien, tank je E10 of E5. De 2e grote beurt zit er ook al weer aan te komen, ik ben benieuwt of de klepspeling nog steeds goed staat zoals bij de 20.000 beurt. De mijne heeft nu 33.700 km gelopen , dus over een halfjaar ben ik ook aan de 40 k beurt toe.
Voor de rest nog veel rijplezier met je scooter.

Groeten eip.
Hoi Eip, ik tank voornamelijk 95 E10. Heb er wel eens 98 E5 in gedaan maar merk niet echt dat ie zuiniger loopt ofzo. Ik heb nu vakantie en de Xmax kan ook een paar weken uitrusten. Daarom heb ik er nu E5 in getankt, schijnt beter te zijn.
De klepspeling heb ik bij 20.000 laten controleren en was toen goed. Bij 25.000 is het blok vernieuwd en is ook het gedeelte met de kleppen weer als nieuw gemonteerd. Ik laat het weer controleren bij 50.000, dan zie ik wel. De riem gaat ook veel langer mee dan de voorgeschreven 20.000; die heb ik bij 30.000 laten vervangen maar dat was eigenlijk nog te vroeg zij de monteur :-) .
Dank je wel en jij ook veel rijplezier!
 
Bij mij komt de xmax onder een carport te staan. Ik wil niet dat de buurtkatten de scooter gaan gebruiken als slaapplek of krabpaal, dus ik wil er een hoes overheen.
Kan iemand een hoes aanraden met een goede pasvorm en van goede kwaliteit?
 
Weinig reacties hier voor zo'n populaire scooter.
Vanmorgen getekend voor een nieuwe xmax in de kleur Icon Blue.
Ik had liever een tech max gehad, maar daarvoor moet je geduld hebben tot het eerste kwartaal volgend jaar.
Als het RDW een beetje mee werkt, dan kan ik hem volgende week ophalen:]

Nog steeds het advies gevraagd voor een goed passende hoes.
 
Weinig reacties hier voor zo'n populaire scooter.
Vanmorgen getekend voor een nieuwe xmax in de kleur Icon Blue.
Ik had liever een tech max gehad, maar daarvoor moet je geduld hebben tot het eerste kwartaal volgend jaar.
Als het RDW een beetje mee werkt, dan kan ik hem volgende week ophalen:]

Nog steeds het advies gevraagd voor een goed passende hoes.
Gefeliciteerd met de aankoop. Mooie kleur dat Icon Blue

Aangaande die hoes, heb er ene van Yamaha zelf. Geen idee welk typenummer of zo maar veeeeeel te groot. Telkens als het wat harder waait vrees ik dat ie de lucht zal in gaan....
 
Na de eerste beurt bij 1100 km heb ik inmiddels weer 900 km gereden. Als ik nu naar mijn oliepeil kijk is deze dan nog vol of zit er bijna niks meer in? Ik vind het lastig om te zien
 

Bijlagen

  • F4C28335-C3B8-41AA-BBCE-052D6AD9CA30.jpeg
    F4C28335-C3B8-41AA-BBCE-052D6AD9CA30.jpeg
    133,2 KB · Weergaven: 24
  • E82676EC-0D3B-49AB-B35B-3B61C4F7BB01.jpeg
    E82676EC-0D3B-49AB-B35B-3B61C4F7BB01.jpeg
    143,8 KB · Weergaven: 23
Bij mij komt de xmax onder een carport te staan. Ik wil niet dat de buurtkatten de scooter gaan gebruiken als slaapplek of krabpaal, dus ik wil er een hoes overheen.
Kan iemand een hoes aanraden met een goede pasvorm en van goede kwaliteit?
gefeliciteerd ik heb deze hoes :VINZ Motorhoes / Scooterhoes - 4 maten (Zwart) in de maat L zit erg strak om de scooter prijs is niet al te duur werkt voor mij prima gebruik de hoes ook vaak als ik ergens ben waar ik niet wil dat de xmax teveel opvalt. je kunt gaan voor een maat groter alleen zit maat L goed strak om de scooter.
 
@hlouwen het bovenste streepje is de max. De onderste de min. Volgens de handleiding moet je de motor enkele minuten laten draaien. Dan afzetten en de motor op een recht oppervlak hebben staan. En dan kan je de juiste stand aflezen aan het glaasje.
 
:WHoi,
Vanmorgen mijn X-max opgehaald. Het lijkt er op dat het één van de laatste is die dit jaar geleverd kan worden. Wil je een nieuwe bestellen, dan moet je wachten tot einde eerste kwartaal 2023.
I.v.m. het inrijden ben ik lekker binnendoor naar huis gereden:] Heerlijk weertje en door leuke, kleine dorpjes gekomen.
Ik heb tevens een matchende helm gekocht. Een Scorpion EXO 1400 AIR carbon solid blue :9~

2Q==.jpg

Past mooi bij de kleur Icon Blue.
 
gefeliciteerd ik heb deze hoes :VINZ Motorhoes / Scooterhoes - 4 maten (Zwart) in de maat L zit erg strak om de scooter prijs is niet al te duur werkt voor mij prima gebruik de hoes ook vaak als ik ergens ben waar ik niet wil dat de xmax teveel opvalt. je kunt gaan voor een maat groter alleen zit maat L goed strak om de scooter.
ik gebruik al jaren voor mijn xmax 400 de grote lidl hoes, tientje en eens per jaar vervangen, ik bedoel de zilverkleurige, blijft superdroog, ruim genoeg en klein op te vouwen om evt mee te nemen.
 
De eerste 300+ km staan op de teller. In verband met het inrijden van het blok heb ik alles.lekler binnendoor gereden. Nog niet harder dan 80 gereden en niet boven de 5500 rpm geweest. Het gemiddelde verbruik is 2,4L/100km, oftewel 1L/41,6km.
Ik had niet gedacht dat hij zo zuinig zou zijn.
IMG-20220826-WA0001.jpg
 
Dat gaat nog wel stijgen, hoor... zeker als je wat harder begint te rijden en de winddruk hoger wordt... dan moet dat motortje flink beginnen zwoegen en dat kost peut...
Ik las wel dat de XMax behoorlijk wat lichter is, dan de BMW C400X, die ik heb en over de 200 kg aantikt... die laatste heeft wel 50 cc méér, zodat de prestaties niet veel zullen verschillen (en een verbruik van 3,5 l/ 100 km), maar een lichtere scooter is meer handelbaar ...
 
Dat gaat nog wel stijgen, hoor... zeker als je wat harder begint te rijden en de winddruk hoger wordt... dan moet dat motortje flink beginnen zwoegen en dat kost peut...
Ik las wel dat de XMax behoorlijk wat lichter is, dan de BMW C400X, die ik heb en over de 200 kg aantikt... die laatste heeft wel 50 cc méér, zodat de prestaties niet veel zullen verschillen (en een verbruik van 3,5 l/ 100 km), maar een lichtere scooter is meer handelbaar ...
De eerste 300+ km staan op de teller. In verband met het inrijden van het blok heb ik alles.lekler binnendoor gereden. Nog niet harder dan 80 gereden en niet boven de 5500 rpm geweest. Het gemiddelde verbruik is 2,4L/100km, oftewel 1L/41,6km.
Ik had niet gedacht dat hij zo zuinig zou zijn.
Bekijk bijlage 1797536
dat is erg zuinig. mijn Honda ADV 350 ( 330cc) gebruikt bij dezelfde rijstijl tussen 1L/32km en 1L/34 km.
 
Dat gaat nog wel stijgen, hoor... zeker als je wat harder begint te rijden en de winddruk hoger wordt... dan moet dat motortje flink beginnen zwoegen en dat kost peut...
Ik las wel dat de XMax behoorlijk wat lichter is, dan de BMW C400X, die ik heb en over de 200 kg aantikt... die laatste heeft wel 50 cc méér, zodat de prestaties niet veel zullen verschillen (en een verbruik van 3,5 l/ 100 km), maar een lichtere scooter is meer handelbaar ...
Dit is wel de euro5 (2022). Hij zou wat economischer moeten zijn dan de euro4 (2017-2020).
Maar het verbruik zal inderdaad wel omhoog gaan na de 1000km beurt. Dan zal ik ook wel wat meer aan het gas gaan hangen vermoed ik:] Toch vermaak ik me prima met woon-werk binnendoor rijden. Het duurt alleen 2 keer zo lang.
 
Ik vind dat best behoorlijk zuinig.. Mijn Beverly350 gebruikt per 100 ong. 3,6/3,7. Een prima verbruik, maar het is geen 100/3. Hij rijdt denk ik wel iets feller en sneller, dat dan weer wel.
 
In feite is dat NIET zo'n schitterend resultaat voor wat uiteindelijk een slap motortje is...

Mijn forse auto (6 cilinder met bijna 400 PK) gebruikt ongeveer 6,8 liter benzine per 100 km aan meestal 135 km/ u op de autostrade, met 2 personen aan boord, de hond en een hoop bagage en voorziet daarenboven alle aanwezigen dan nog eens van gekoelde lucht en muziek.

Mijn R1250GS met 136 PK en 2 personen aan boord verbruikt 4,9 liter /100 km in de Franse bergen hier en bereikt hierbij verbluffende acceleraties .

Mijn vrij amechtige C400X scooter met amper 34 PK en met mij alleen aan boord verbruikt minstens 3,5 l/100 km, doch vaak meer .

Dat vind ik helemààl geen zuinig resultaat, wanneer vergeleken met mijn andere voertuigen...
 
Die zal in de praktijk bij normaal gebruik wel ergens rond de 3l/100km uitkomen (1 op 33).
Ja dat klopt wel zo ongeveer. Ik heb ook een Xmax300 van 2018 en die loopt ook altijd zo 1 op 34 ook met snelweg gebruik. In de winter is het iets minder.

Groeten.
 
Ja dat klopt wel zo ongeveer. Ik heb ook een Xmax300 van 2018 en die loopt ook altijd zo 1 op 34 ook met snelweg gebruik. In de winter is het iets minder.

Groeten.
In de winter iets minder? Ik heb met de Beverly de omgekeerde ervaring: in de winter iets meer.
In de winter ergens rond 3,3 l/100km (1 op 30) en in de zomer iets onder de 3 l/100km (1 op 33). Ik zie dat verschil al 3 jaar na elkaar terugkomen. Scheelt toch ongeveer 10%.
 
Terug
Bovenaan Onderaan