De nieuwe Yamaha Xmax 300

Ik ga vrijdag een xmax 300 tech max bestellen, al twijfel ik nog over de kleur. Bij de dealer staat een Tech kamo, mooie kleur alleen die gouden velgjes…….ik weet het niet. De andere optie is een Power Grey, alleen deze heb ik nog niet in het echt gezien. De laatste optie is een zwarte (2020 model)…….erg mooi maar is dan wel een euro4 van 2020. Wat vinden jullie van de kleuren?

Die Icon Grey vind ik persoonlijk de mooiste kleur...
 
jongens heeft elk bouwjaar xmax dit? die van mij is 2021
 

Bijlagen

  • IMG_20210716_213820.jpg
    IMG_20210716_213820.jpg
    104,5 KB · Weergaven: 54
  • IMG_20210716_215306.jpg
    IMG_20210716_215306.jpg
    106,1 KB · Weergaven: 53
geweldig de 2021 heeft er een er zijn geen uitlaten voor de 2021 versie

Er zijn wel wat goedgekeurde zoals de Akra die wel de connector hebben voor de lambda sonde.

Ik weet niet m.b.t. andere merken, maar misschien heb je geluk. Check de sites van de individuele fabrikanten, d'r zal wel wat te vinden zijn. Heeft ws iets te maken met het EURO5 gebeuren...
 
Ik mag volgende week mijn nieuwe Xmax ophalen. Ik ben 1,88 meter dus wil graag een andere ruit gaan monteren om lekker uit de wind te zitten, welke adviseren jullie? Puig of Givi, of zijn er nog andere merken ?
 
Heb de x-max nu net een weekje en voor de tweede keer getankt en de eerste keer dat ik het verbruik heb bijgehouden. *D
Er staat nu iets meer dan 600km op de odo teller en ben dus nog aan het inrijden.
Niet meer dan ±5700 toeren bij optrekken, geen lange stukken met hetzelfde toerental achtereen en vooral binnendoor en wisselend rijden.
Wel lange stukken zodat het blokje lekker warm wordt. :]

Volgens de boordcomputer zou ik over bijna 380km 1 op 39,7 verbruikt hebben.
Dit leek mij erg overdreven, maar bij berekening na het tanken kwam ik op een verbruik van 1 op 39,3 uit.
Zowel het verbruik als ook de [bijna] juistheid van de boordcomputer vond ik verbazend. :}

Ik ben benieuwd wat het verbruik zal gaan zijn na de inrij periode wanneer je en meer toeren zal draaien bij het optrekken en meer snelweg kilometers zal gaan maken. :Y
 
Laatst bewerkt:
De mijne ongeveer 1 op 33.7 over alle ritten. Vorig jaar een keer 1 op 42 gehaald met het mooie weer. Ik haal vanmiddag mijn xmax 300 weer op bij de dealer. De scooter was wegens omstandigheden drie weken uit logeren geweest. Hierover later meer..
 
Zoals ik aangaf is mijn Xmax de afgelopen drie weken uit logeren geweest. Vrijdagmiddag 2 juli zou ik even lunchen bij Van der Valk in Assen. Zonder problemen er naar toe gereden, ook nog een stukje A28 meegepakt en lekker de gang er in. Bij aankomst een plekje gezocht op de parkeerplaats en moest heel even stilstaan. Op het moment dat ik wilde optrekken sloeg de motor vast. Starten lukte ook niet meer. Ik had al het idee dat er iets goed mis moest zijn.
Eerst de scooter maar op zijn plek geduwd en daarna de hulp van de dealer ingeroepen. Hulpvaardig zoals ze zijn werd er gelijk iemand op pad gestuurd om mijn scooter op te halen. Die was er na een uurtje al.
De scooter werd per bus meegenomen, ik ben zelf door een collega bij huis afgezet.
bus.jpg

Daar gaat ie dan..

Het weekend maar even afgewacht en in de week er na heb ik gebeld met de dealer. Er was toch wel het een en ander stuk binnenin de motor. Er bleek een boutje losgelopen te zijn. Zie de tekening om welk boutje het gaat:
nokkenas2.jpg

Zo zag het er dus uit binnenin:
opbouwen0.jpg

Zelfs de nokkenas heeft schade:
nokkesas.jpg

Het probleem is gemeld bij Yamaha en die vergoedt alle opgelopen schade. Van het bovenste gedeelte van de kop is nu alles nieuw.
Van de monteur hoorde ik dat het boutje de nokkenas op zijn plek moet houden. Zoals te zien is heeft de motor waarschijnlijk een tijdje gelopen met een los boutje. Daardoor zal door niet-optimale verbranding de zuiger ook zo zwart zijn geworden (er zat veel kool op).
opbouwen2.jpg

Linksboven de oude en nieuwe zuiger. Rechts de nieuwe kop.

Afgelopen vrijdag heb ik de scooter weer opgehaald, erg blij met de hulp die ik gekregen heb!
 

Bijlagen

  • opbouwen0.jpg
    opbouwen0.jpg
    235,3 KB · Weergaven: 14
Zoals ik aangaf is mijn Xmax de afgelopen drie weken uit logeren geweest. Vrijdagmiddag 2 juli zou ik even lunchen bij Van der Valk in Assen. Zonder problemen er naar toe gereden, ook nog een stukje A28 meegepakt en lekker de gang er in. Bij aankomst een plekje gezocht op de parkeerplaats en moest heel even stilstaan. Op het moment dat ik wilde optrekken sloeg de motor vast. Starten lukte ook niet meer. Ik had al het idee dat er iets goed mis moest zijn.
Eerst de scooter maar op zijn plek geduwd en daarna de hulp van de dealer ingeroepen. Hulpvaardig zoals ze zijn werd er gelijk iemand op pad gestuurd om mijn scooter op te halen. Die was er na een uurtje al.
De scooter werd per bus meegenomen, ik ben zelf door een collega bij huis afgezet.

Pfff, leuk is anders..... Hopelijk nu verder geen problemen meer....
 
Best heftig!
Locktite vergeten in de fabriek..?
Goeie service van werkplaats en importeur, dat wel.
Heb je niets gemerkt voorafgaande aan de vastloper?
Hoeveel kilometers had het blok gedraaid?
Succes verder met de scoot.
Het is netjes verholpen, dus op naar een hoge kilometerstand :)
 
Inderdaad wel heftig, ben blij dat me dit niet gebeurde bij hogere snelheid dan stapvoets rijden.
Het lijkt er op dat ze de loctite in de fabriek zijn vergeten.
Ik had inmiddels 25750 km er mee gereden. Mijn doel is om door te rijden tot de 100.000.
Het onderhoud doe ik grotendeels zelf, op het vervangen van de riem en controleren klepspeling na. De klepspeling was bij 20.000 gecontroleerd en er was geen aanpassing nodig.
Hopelijk gaan de komende 75000 probleemloos!
 
Terug
Bovenaan Onderaan