De Yamaha T-Max 500 !!

Goedenavond mensen!
Voor degene die het interessant vinden, vandaag is mijn 2018 Tmax DX op de testbank afgesteld m.b.v. een Powercommander V. Deze resultaten zijn nog niet definitief, er wordt binnenkort nog een Lambda emulator geïnstalleerd. Dit is nodig omdat naast de PCV, ook de ECU van de TMax op bepaalde momenten probeert bij te sturen.

Wat meteen na het afstellen merkbaar is tijdens het rijden, is dat de aan/uit reactie bij rustig op het gas gaan is verdwenen. Hij pakt duidelijk sneller op en reageert soepeler op het gas. Over het hele toeren bereik is het vermogen maar ook het koppel met ongeveer 8% toegenomen. Onder/midden is de toename zelfs meer dan 8%, waar je dus normaal gesproken tijdens het rijden op de openbare weg het meest van zou moeten merken.
Wat het verschil nog zal gaan zijn na installatie van de Lamda emulator laat ik nog weten.
Ik zal hieronder proberen de uitdraai van vandaag met jullie te delen.
.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2021-07-26-23-47-44-04.jpg
    Screenshot_2021-07-26-23-47-44-04.jpg
    138,4 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Interessant!
Ik hou je posts in de gaten
Goedemorgen mensen!

Gisteren heb ik zelf een Lambda emulator aangesloten op mijn TMax DX. Slechter is de motor er niet door geworden, maar veel lijkt het (nog?) niet te schelen vergeleken zonder de Lambda emulator.
Onder de streep leveren al mijn aanpassingen wel wat extra's op. Volgens de eerste GPS metingen zit ik nu in 4,6-4,9 sec met ongeveer een halve tank VPower op de 100. Ik had ook een run van 4 sec, maar dat zal wel een verkeerde meting geweest zijn. (Ik heb trouwens nog niet veel ervaring met de App die ik voor het testen heb gebruikt).
Na een korte straat test met een maat van me met dezelfde TMax met alleen een J Costa XRP en Akrapoviç, was het verschil niet groot (toen had ik de Lambda emulator nog niet aangesloten). Dit zijn overigens mijn eerste indrukken, de komende tijd probeer ik samen met die maat nog meer te testen.
Nou mis ik nog een klein beetje power, met name onder/midden in de toeren. Heeft er iemand een onderbouwde tip voor me m.b.t. wat ik nog eventueel zou kunnen aanpassen aan mijn TMax, zodat hij dusdanig hard gaat trekken dat hij zonder veel moeite op het achterwiel gaat? Andere koppeling/koppelingsplaten? Druk veren?
 
Ik ben de voorbije 4 jaar trouw gebleven aan mij Jcosta tot ik enkele maanden geleden mijn stiften nog is ging checken op slijtage..dit was nog ok maar de glijbus begon wat speling te krijgen dit was echt zeer miniem ..dus ik dacht laat ik is wat anders proberen en heb me meteen een Malossi MHR gekocht ...ik kan je het volgende meedelen...nooit eerder heeft mijn Tmax zo goed gepresteerd als nu met de Malossi vario . Ik heb hier ook nog een nieuwe Polini vario liggen die ik destijds is heb gekocht om te proberen en wat te testen maar vond het niet ok. De vario is 1 ding maar al de rest errond moet ook goed zijn om tot de ideale setup de te komen ...voor mij is dat misschien iets heel anders dan voor u ..gezien we niet allemaal dezelfde rijstijl hebben...de één is gek van acceleratie de andere van koppel ..dit kan je allemaal zelf bepalen door de gewichtjes in de vario, kleur drukveer ,torque driver , torsion controller.... je kan ook nog je (getande riem )tandwielen veranderen , ...enfin experimenteren is de boodschap ! De voorbije jaren heb ik al van alles over de vloer gekregen....de gekste setups tegen gekomen ...zelfs mensen die tot 8000 tr accelereren ..te gek voor woorden 😭. De huidige setup geeft me veel voldoening maar daarvoor heb ik mijn vario door de maanden heen ook zeker 12 keer voor moeten opendraaien en weer dicht ...part of the game 🤙
 
Laatst bewerkt:
Ik ben de voorbije 4 jaar trouw gebleven aan mij Jcosta tot ik enkele maanden geleden mijn stiften nog is ging checken op slijtage..dit was nog ok maar de glijbus begon wat speling te krijgen dit was echt zeer miniem ..dus ik dacht laat ik is wat anders proberen en heb me meteen een Malossi MHR gekocht ...ik kan je het volgende meedelen...nooit eerder heeft mijn Tmax zo goed gepresteerd als nu met de Malossi vario . Ik heb hier ook nog een nieuwe Polini vario liggen die ik destijds is heb gekocht om te proberen en wat te testen maar vond het niet ok. De vario is 1 ding maar al de rest errond moet ook goed zijn om tot de ideale setup de te komen ...voor mij is dat misschien iets heel anders dan voor u ..gezien we niet allemaal dezelfde rijstijl hebben...de één is gek van acceleratie de andere van koppel ..dit kan je allemaal zelf bepalen door de gewichtjes in de vario, kleur drukveer ,torque driver , torsion controller.... je kan ook nog je (getande riem )tandwielen veranderen , ...enfin experimenteren is de boodschap ! De voorbije jaren heb ik al van alles over de vloer gekregen....de gekste setups tegen gekomen ...zelfs mensen die tot 8000 tr accelereren ..te gek voor woorden 😭. De huidige setup geeft me veel voldoening maar daarvoor heb ik mijn vario door de maanden heen ook zeker 12 keren voor moeten opendraaien en weer dicht ...part of the game 🤙
Dat experimenteren daar ben ik wel achter ondertussen haha. Maar dat vind ik leuk om te doen gelukkig.
Morgen ga ik maar eens overleggen met de Ruijter scooters Amsterdam, eens kijken wat zij denken wat eventueel nog zin heeft. Ook ga ik eens proberen meer te weten te komen over een eventuele drukveer/torque driver of torsion controller. En natuurlijk de Vario gewichtjes.
Nu geef je aan dat de Malossi MHR Vario je beter bevalt dan de J Costa. Welke vario had je dan precies van J Costa? Er zijn er namelijk verschillende. Ik heb de laatste XRP.
 
Ok
Ik had de Evo4R
Wat ik heb begrepen is dat de J Costa XRP een zeer goede vario is en zeker niet slechter presteert dan een Malossi MHR.
Volgende week laat ik de TMax bij de Ruijter Amsterdam nakijken. Eerst wordt bekeken wat er nog eventueel gemonteerd kan worden. Waar de Ruijter in ieder geval als eerste aan dacht met mijn setup, waren andere koppelingsplaten. Misschien nog wat meer, maar dat hangt ook af van de kosten. Daarna wordt de injectie en Vario afgesteld. Ben benieuwd, want diegene waar ik ben geweest voor het afstellen van de Powercommander, heeft daarbij op de testbank de Vario niet vastgezet.
 
Heb ook de Malossi MHR next. Ik had de mix van 18 en 15 gram toegepast, beviel goed. Maar na een 4000 km vond ik de scooter minder snel optrekken. De vario opengemaakt en de rollen van 18 gram hadden al platte vlakken, van 15 gram niets aan te zien. Torsion controller en witte veer van Malossi geplaatst. Weer een gelijke set rollen geplaatst (vanuit aankoop vario) en reed toch niet lekker zoals eerder en merkte geen verbetering met de nieuwe (lees stuggere veer). Vario weer geopend alles weer schoongemaakt en 18gram besteld, morgen halen en monteren. Ook de nieuwe koppelingsplaten van ECB gemonteerd, ben benieuwd wat het resultaat is van de aanpassingen.
 

Bijlagen

  • 52ABC076-C155-46E1-924F-DDE1AD35FC19.jpeg
    52ABC076-C155-46E1-924F-DDE1AD35FC19.jpeg
    173,4 KB · Weergaven: 23
  • 718AE613-0595-4BDD-9C74-983C280F37D7.jpeg
    718AE613-0595-4BDD-9C74-983C280F37D7.jpeg
    365,1 KB · Weergaven: 21
  • 20090FF3-ABC7-402B-A50E-99B22105DE3D.jpeg
    20090FF3-ABC7-402B-A50E-99B22105DE3D.jpeg
    223,2 KB · Weergaven: 22
  • 0799B179-0086-42F9-961C-24B6889F2501.jpeg
    0799B179-0086-42F9-961C-24B6889F2501.jpeg
    127,8 KB · Weergaven: 20
Heb ook de Malossi MHR next. Ik had de mix van 18 en 15 gram toegepast, beviel goed. Maar na een 4000 km vond ik de scooter minder snel optrekken. De vario opengemaakt en de rollen van 18 gram hadden al platte vlakken, van 15 gram niets aan te zien. Torsion controller en witte veer van Malossi geplaatst. Weer een gelijke set rollen geplaatst (vanuit aankoop vario) en reed toch niet lekker zoals eerder en merkte geen verbetering met de nieuwe (lees stuggere veer). Vario weer geopend alles weer schoongemaakt en 18gram besteld, morgen halen en monteren. Ook de nieuwe koppelingsplaten van ECB gemonteerd, ben benieuwd wat het resultaat is van de aanpassingen.
Daar ben ik ook zeer nieuwsgierig naar, en dan met name naar die ECB koppelingsplaten. Die ken ik ook niet trouwens.
 
De Malossi is een Vario...de automaat.
De hit clutch is de achterste bij t achterwiel en daarmee regel je via verschillende sterktes veren de manier waarop de koppeling aangrijpt.

Volgens mij doen die wheelie trekkers dat zo, maar ikzelf heb er nog nooit een gehad.
 
De Malossi is een Vario...de automaat.
De hit clutch is de achterste bij t achterwiel en daarmee regel je via verschillende sterktes veren de manier waarop de koppeling aangrijpt.

Volgens mij doen die wheelie trekkers dat zo, maar ikzelf heb er nog nooit een gehad.
Ik vroeg naar het verschil tussen een koppeling van Malossi en een (Dr Pulley) hit-clutch. Als ik het goed begrijp, heeft Malossi namelijk ook een koppeling in het assortiment.
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg naar het verschil tussen een koppeling van Malossi een (Dr Pulley) hit-clutch. Als ik het goed begrijp, heeft o.a. Malossi namelijk ook een koppeling in het assortiment.
Ik zie trouwens alleen maar koppelingsplaten van Malossi voor mijn Tmax. Geen koppeling.
Maar goed misschien wordt het advies volgende week wel zo'n Hit-clutch Ferry
 
Bedoel jemet de hitclutch de verschillende veren van Malossi?
Deze zijn er in verschillende kleuren en de kleur staat voor de sterkte.
Vergis je niet want als je de sterkste veer toepast krijgen de koppelings platen enorm op hun donder.
 
Bedoel jemet de hitclutch de verschillende veren van Malossi?
Deze zijn er in verschillende kleuren en de kleur staat voor de sterkte.
Vergis je niet want als je de sterkste veer toepast krijgen de koppelings platen enorm op hun donder.
Volgens mij zou Dr Pulley zo'n Hit clutch moeten hebben Fred.
Heb jij ervaring met die Malossi (MHR?) koppelingsplaten met die 3 kleuren veertjes? Ik zou je ervaringen graag lezen. Daar ben ik ook naar aan het kijken namelijk.
 
met welk leverancier hebben jullie goede ervaringen met betrekking tot een MHR van Malossi?

Weet iemand of er een alternatief is van de handgrepen achter? Bij mijn 2009 (modeljaar 2007) loopt deze nog door.. De latere vind ik mooier maar daar is de steek van de gaten anders van.
 
Volgens mij zou Dr Pulley zo'n Hit clutch moeten hebben Fred.
Heb jij ervaring met die Malossi (MHR?) koppelingsplaten met die 3 kleuren veertjes? Ik zou je ervaringen graag lezen. Daar ben ik ook naar aan het kijken namelijk.
In de T-max 500 uit 2006 ( bouwjaar van de mijne) zit gewoon een koppeling met platen.
De hitclutch is met schoentjes aan de buitenkant, ik weet dat de X-max 250 dit systeem heeft. (Heb het even op youtube gezocht)
ik heb zoals op de voorgaande fotos is te zien, de veer vervangen voor een witte van Malossi deze zou 15% stugger zijn.
heb zojuist alles weer gemonteerd met 18 gram malossi rollen. Nog geen tijd gehad om te kijken wat de verschillen zijn, hou jullie op de hoogte.
 
Vandaag ff rondje gemaakt om te kijken wat er nu is verandert na het plaatsen van de onderdelen. Met de 18 gram Malossi rolletjes klimt het toerental mooi op tot rond de 6500 rpm. Hij pakt in alle toerentallen mooier op en op rijksweg bij 100km rond de 5000 rpm.
Door de drukveer is er direct reactie op het gas. Koppelingsplaten zijn lastig te beoordelen maar ach was nu toch bezig en voor €110,00 incl. nieuwe pakking kan de scoot er weer 50K tegen (hoop ik).
 

Bijlagen

  • A63E4554-DAB6-4652-B3C4-DCD30CFAFD6F.jpeg
    A63E4554-DAB6-4652-B3C4-DCD30CFAFD6F.jpeg
    515,4 KB · Weergaven: 12
Wie gebruikt er hier een Lambda sensor eliminator icm met deze uitlaat? Zo ja, wat zijn je ervaringen?
Ik krijg namelijk tegenstrijdige adviezen mbt het gebruik van een Lambda sensor eliminator van tuners.
 

Bijlagen

  • IMG20210813074601.jpg
    IMG20210813074601.jpg
    260,6 KB · Weergaven: 24
Ok, misschien een makkelijke vraag, maar de stiftjes van een J Costa XRP horen er na 2500 km toch niet zo uit te zien? Verder lijkt het er op dat ze de variateur verkeerd hebben gemonteerd, want ik zie vet op plaatsen waar dit niet hoort volgens mij.
En die laatste foto, wat zie ik daar op de rand?
 

Bijlagen

  • IMG20210821171220.jpg
    IMG20210821171220.jpg
    253,4 KB · Weergaven: 27
  • IMG20210821172149.jpg
    IMG20210821172149.jpg
    70 KB · Weergaven: 26
  • IMG20210821175711.jpg
    IMG20210821175711.jpg
    235,9 KB · Weergaven: 27
  • IMG20210821175102.jpg
    IMG20210821175102.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 25
Ok, misschien een makkelijke vraag, maar de stiftjes van een J Costa XRP horen er na 2500 km toch niet zo uit te zien? Verder lijkt het er op dat ze de variateur verkeerd hebben gemonteerd, want ik zie vet op plaatsen waar dit niet hoort volgens mij.
En die laatste foto, wat zie ik daar op de rand?
Koop gewoon een Malossi. Dan ben je van alle ellende af. 😉
 
Het lijkt wel alsof de schijf heeft geschuurd/aangelopen. Stiften mogen er zeker gezien de km niet zo uitzien. Dit is wel een reden waarom ik na het lezen van de diverse ervaringen en verschillen tussen de vario.s om voor een Malossi te kiezen ook de prijs hoor. Maar verder geen idee wat de oorzaak kan zijn.
 
Het lijkt wel alsof de schijf heeft geschuurd/aangelopen. Stiften mogen er zeker gezien de km niet zo uitzien. Dit is wel een reden waarom ik na het lezen van de diverse ervaringen en verschillen tussen de vario.s om voor een Malossi te kiezen ook de prijs hoor. Maar verder geen idee wat de oorzaak kan zijn.
Wel een snelle conclusie hoor Fred. De XRP is een heel goede vario. Ik lees voornamelijk positieve berichten over de XRP.
Het heeft er alle schijn van dat bij mij de Vario verkeerd is gemonteerd. Er zit vet op plaatsen waar nadrukkelijk wordt beschreven geen vet te doen. Dinsdag ga ik even overleggen met de monteur, komt goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan