Demper e-keurmerk zonder db-killer?

angarali

Die hard MF'er
13 nov 2019
536
475
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een nieuwe demper gekocht (uit de winkel dus), waarbij aangegeven is dat er een e-keurmerk op zit. Nu kwam het pakket gisteren aan en ik dus meteen uitpakken. Echter zag ik dat de demper geen db-killer bevat, wel netjes de e-keur op de zijkant alsook een kaartje met deze aanduiding, maar geen db-killer.

Zodoende vroeg ik mij af; voldoet deze uitlaat nu wel of niet aan de e-keurmerk?

Overigens heb ik de betreffende winkel al aangeschreven, maar zij geven aan: "deze uitlaat heeft e-keur zonder db-killer. Deze zit er dus niet bij en hoort er ook niet bij."
Inmiddels ook het merk zelf aangeschreven, maar de reactie daar zal denk wel even op zich laten wachten.

Groetjes, angarali
 
Ja, die voldoet. Voor een e-keur met db-killer moet deze vast in de demper zitten en niet zo verwijderd kunnen worden.
Deze snap ik even niet.. Volgens jou voldoet ie, maar voor ekeur zou die db-killer vast moeten zitten? Deze demper heeft dus geen db-killer, geen vaste of verwijderbare.. Hiernaast is mijn huidige demper, als ook eerdere dempers die ik had, van alle met e-keurmerk waarvan ook de db-killer te verwijderen was. Verlies je uiteraard wel de e-keur (alsook wanneer je geen katalysator meer hebt, ongeacht de db-killer).
 
Deze snap ik even niet.. Volgens jou voldoet ie, maar voor ekeur zou die db-killer vast moeten zitten? Deze demper heeft dus geen db-killer, geen vaste of verwijderbare.. Hiernaast is mijn huidige demper, als ook eerdere dempers die ik had, van alle met e-keurmerk waarvan ook de db-killer te verwijderen was. Verlies je uiteraard wel de e-keur (alsook wanneer je geen katalysator meer hebt, ongeacht de db-killer).

Nieuwe wetgeving: E-Keur krijg je alleen wanneer de db-killer niet meer makkelijk te verwijderen is.
Kortom die moet er vast inzitten met een laspunt o.i.d. ipv een boutje.

Maar het is wel handig wanneer je verteld welke uitlaat het is, nu kunnen we er sowieso niets van zeggen.
 
Nieuwe wetgeving: E-Keur krijg je alleen wanneer de db-killer niet meer makkelijk te verwijderen is.
Kortom die moet er vast inzitten met een laspunt o.i.d. ipv een boutje.

Maar het is wel handig wanneer je verteld welke uitlaat het is, nu kunnen we er sowieso niets van zeggen.

Het betreft de Termignoni S060080TCT uitlaat voor de GSX-R 750 2009
term.jpg
 
Ik heb hier 2 dempers liggen, beide zonder dB killer, beide met e-keur. Samen met de katalysator is de demper zo stil dat de motor voldoet aan de geluidseisen. Een dB killer is dus niet voorwaardelijk voor de e-keur.
Zoals hierboven al gezegd, het hangt van je demper en je motor af of de e-keur wel of niet is afgegeven. Dit staat volgens mij ook in de papieren die bij je demper horen.

Mijn referentie is een Akrapovic en een Bodis.
 
Het betreft de Termignoni S060080TCT uitlaat voor de GSX-R 750 2009
Bekijk bijlage 1725289
Hmmmm, jou motor staat niet op de site van Termignoni ... dan weet ik ook niet of de e-keur juist is. Zo ver mij bekend wordt de e-keur specifiek gekoppeld aan type motor.

[edit] voorbeeld van mijn Bodis, een formulier per demper - motor: https://www.bodis-exhaust.com/upload/files/00048G EC-Certificate.pdf
 
Hmmmm, jou motor staat niet op de site van Termignoni ... dan weet ik ook niet of de e-keur juist is. Zo ver mij bekend wordt de e-keur specifiek gekoppeld aan type motor.

[edit] voorbeeld van mijn Bodis, een formulier per demper - motor: https://www.bodis-exhaust.com/upload/files/00048G EC-Certificate.pdf
Hij staat inderdaad -niet meer- op de website van Termignoni. Heb op het internet nog wel een brochure kunnen vinden waarin deze terug te vinden is. Echter staat hier niet hoe deze 'goedgekeurd' is, enkel dat ie ABE heeft:
pagina 24
termig.png
 
[edit] voorbeeld van mijn Bodis, een formulier per demper - motor: https://www.bodis-exhaust.com/upload/files/00048G EC-Certificate.pdf

In het voorbeeld certificaat zelfs:
Single silencer without dB-Killer, without catalytic converter,
in combination with the original header.


Hij is dus zonder db-killer alsook zonder katalysator in combinatie met oringele headers goedgekeurd.. Nota bene een Bodis die bekend staat om hun kabaal _O-

@Ninjaturtle Je bracht mij op het idee om het certificaat te achterhalen.. So i did :+

Het e-nummer etc komen overeen, dus dit is hem.. Zover ik kan zien, zit er idd geen db-killer in. Wel staat er dat er getest is icm katalysator en originele headers.. Of zie ik iets over het hoofd?

Uiteraard nu de volgende hamvraag... Wat als de politie je nu staande houdt? En zegt, heuj er zit geen db-killer in.. Meekomen jij? o_0
 
Laatst bewerkt:
Niet zo paniekerig doen hoor, je hebt een demper met E-keur, wat is t probleem nu..??
Je hebt een Abe formulier wat voor de Duitse Tuv is.
Als een overijverige diender je hiervoor wilt bekeuren moet die van goede huize komen.
Laat voor je eigen gemoedsrust een db test doen, en dan wel zoals de fabrikant/wetgever voorschrijft. RDW kan dit wel..,
 
Eerst een afwijkende uitlaat met gewone E keur kopen en dan nu peentjes zweten om ....?
Ja wat? Politie heeft wel wat beters te doen dan een motorrijder staande te houden voor de lol.
Je moet aandacht vragen om het te krijgen.
Zo lang jij niet op het achterwiel door rood rijdt (of meer van dat soort SOA gedrag), is er geen reden om jou staande te houden.
Je uitlaat maakt niet te veel lawaai, want die is goedgekeurd.
 
Eerst een afwijkende uitlaat met gewone E keur kopen en dan nu peentjes zweten om ....?
Ja wat? Politie heeft wel wat beters te doen dan een motorrijder staande te houden voor de lol.
Je moet aandacht vragen om het te krijgen.
Zo lang jij niet op het achterwiel door rood rijdt (of meer van dat soort SOA gedrag), is er geen reden om jou staande te houden.
Je uitlaat maakt niet te veel lawaai, want die is goedgekeurd.

Het m.i. een valide vraag, die helemaal niet gek is. Dat jij er 'nu peentjes zweten om' van maakt.. Tja.. what can i say?
 
In het voorbeeld certificaat zelfs:
Single silencer without dB-Killer, without catalytic converter,
in combination with the original header.


Hij is dus zonder db-killer alsook zonder katalysator in combinatie met oringele headers goedgekeurd.. Nota bene een Bodis die bekend staat om hun kabaal _O-

@Ninjaturtle Je bracht mij op het idee om het certificaat te achterhalen.. So i did :+

Het e-nummer etc komen overeen, dus dit is hem.. Zover ik kan zien, zit er idd geen db-killer in. Wel staat er dat er getest is icm katalysator en originele headers.. Of zie ik iets over het hoofd?

Uiteraard nu de volgende hamvraag... Wat als de politie je nu staande houdt? En zegt, heuj er zit geen db-killer in.. Meekomen jij? o_0
Goed gedaan. Papieren kan je meenemen (of foto van maken met je telefoon), kan je geen gezeur krijgen. Wel je katalysator laten zitten.
Op het circuit ook al regelmatig moeten uitleggen. Ik heb geen dB killer, wel een hele grote in de vorm van een kat ;). En geluid is altijd keurig binnen de normen. Op straat geen gezeur, want uitlaat is rustig. Politie gaat je dus echt niet staande houden. En zo wel, dan heb je de papieren.
 
Uiteraard nu de volgende hamvraag... Wat als de politie je nu staande houdt? En zegt, heuj er zit geen db-killer in.. Meekomen jij? o_0
Het hebben van een (losse) dB-killer is géén vereiste. Waar het enkel om draait is dat de motor niet teveel geluid produceert. (In Duitsland hechten ze daarnaast ook waarde aan de E-keur, in Nederland niet)
 
Om het verhaal compleet te maken heb ik een soortgelijke vraag ook aan de politie gesteld, dit is het antwoord van de Poltie. Voor andere wellicht handig in de toekomst:

- Het rijden zonder dB-killer is niet per definitie verboden, dit is alleen het geval wanneer de uitlaatdemper een uitneembare dB-killer heeft.

- Als uw uitlaatdemper zonder uitneembare dB-killer is gemaakt, kunt u geen bekeuring krijgen voor het rijden zonder dB-killer.

- U kunt wel ter controle worden stilgehouden. Inspectie zal dan uitwijzen dat uw uitlaatdemper zonder uitneembare dB-killer is geconstrueerd. Dit is duidelijk zichtbaar, zo zit er bijvoorbeeld geen gaatje voor de borging van een dB-killer.

- Als uw uitlaatdemper van een E-keur is voorzien, staat dit op de demper vermeld. Een kopie van het E-keur certificaat hoeft u niet te tonen, maar een (digitale) kopie kan bij een controle wel extra duidelijkheid verschaffen.
 
Je hebt toch al antwoord van de winkel gehad, wat is daar niet duidelijk aan?

"deze uitlaat heeft e-keur zonder db-killer. Deze zit er dus niet bij en hoort er ook niet bij."

Wanneer een winkelier dus zegt; neem van mij aan dat dit de beste van de beste is, geloof jij hem/haar direct?
Ik niet in ieder geval. Hij/zij zal het moeten bewijzen en in dit geval zou de winkelier het met een certificaat kunnen bewijzen.

Anyway, anyhow. Voor mij is het duidelijk = case closed!
 
Wanneer een winkelier dus zegt; neem van mij aan dat dit de beste van de beste is, geloof jij hem/haar direct?
Ik niet in ieder geval. Hij/zij zal het moeten bewijzen en in dit geval zou de winkelier het met een certificaat kunnen bewijzen.

Anyway, anyhow. Voor mij is het duidelijk = case closed!
Ik snap jouw niet zo goed, je koopt een demper met E keur, je krijgt een demper met E keur. En dan ga je aan de winkelier en de politie vragen of je een demper met E keur hebt gekocht. Zelfs aan ons op het forum vraag je of je echt een demper met E keur hebt gekocht.

Gelukkig dat je er nu uit bent,...
 
… en dan wordt je in Duitsland aangehouden en zegt de agent:
In deinem Auspuff ist kein DB-Killer!

Jij laat een papier zien, maar hij herhaalt:
aber der DB-Killer fehlt

Je mag de DB-killer monteren of de motor laten staan. Wat doe je dan?
Jij hebt gelijk, maar hij is een beëdigd ambtenaar.
 
Om het verhaal compleet te maken heb ik een soortgelijke vraag ook aan de politie gesteld, dit is het antwoord van de Poltie. Voor andere wellicht handig in de toekomst:

- Het rijden zonder dB-killer is niet per definitie verboden, dit is alleen het geval wanneer de uitlaatdemper een uitneembare dB-killer heeft.

- Als uw uitlaatdemper zonder uitneembare dB-killer is gemaakt, kunt u geen bekeuring krijgen voor het rijden zonder dB-killer.

- U kunt wel ter controle worden stilgehouden. Inspectie zal dan uitwijzen dat uw uitlaatdemper zonder uitneembare dB-killer is geconstrueerd. Dit is duidelijk zichtbaar, zo zit er bijvoorbeeld geen gaatje voor de borging van een dB-killer.

- Als uw uitlaatdemper van een E-keur is voorzien, staat dit op de demper vermeld. Een kopie van het E-keur certificaat hoeft u niet te tonen, maar een (digitale) kopie kan bij een controle wel extra duidelijkheid verschaffen.
Dat voorlaatste punt is een beetje apart: ik heb op mijn S1000RR (2021) een Akra demper zitten (officieel BMW-accessoire, af fabriek gemonteerd) met E-keur, maar er zit een schroefje in waarmee een losse db-killer kan worden gemonteerd i.g.v. een vol systeem, of bij circuitgebruik. Als ik dat schroefje losmaak en thuislaat zou meneer agent kunnen denken dat ik de db-killer eruit heb geschroefd (want er zit een gaatje). Maar aangezien mijn motor aan de euro5 normen voldoet, wordt dat nog een leuke discussie 😬.

72B6C2B7-92F2-4F5C-849C-418CC8A56DE9.jpeg
 
… en dan wordt je in Duitsland aangehouden en zegt de agent:
In deinem Auspuff ist kein DB-Killer!

Jij laat een papier zien, maar hij herhaalt:
aber der DB-Killer fehlt

Je mag de DB-killer monteren of de motor laten staan. Wat doe je dan?
Jij hebt gelijk, maar hij is een beëdigd ambtenaar.
Maak hem helemaal gek zou ik zeggen, nu mailt hij straks ook met de Duitse overheid of hij een uitlaat met E-keur heeft gekocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan