deuk/slag in de velg, en nu?

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.763
580
Hoe ik eraan kom geen idee, ook niet echt interessant natuurlijk maar vermoed dat het na een diepliggende putdeksel is gekomen die ik te laat zag en met volle vaart overheen ging.

Als het voorwiel ronddraait voel je iets een deukje als het ware en als het wiel draait zie je het ook. Vertekent echter doordat de velgen gepolijst zijn enkel de randjes net langs de band nog niet, op sommige plekken verder weggeschuurd dan eerder zodat het erger lijkt dan het is.

Heb een adres gekregen voor het richten van gietwielen, remschijven voorvorken e.d. maar vroeg me de hele dag al af hoe dat dan gericht wordt? iemand hier die me dat kan vertellen??

Hoop namelijk niet dat ik daarna weer opnieuw kan beginnen met polijsten ofzo.

Ook enig idee omtrend de kosten?

Joe Tosh

MF veteraan
23 feb 2003
5.941
0
Je hebt al een adres die kan richten.
Het lijkt me dan logisch, dat je hun vraagt wat het kost en hoe ze het doen.
:? :Z
:Z

Toffe reactie :r !

[on-topic]
Heb het ooit laten doen met alu-velg van wagen. Als ik me ni vergis wordt de velg verhit en dan terug in vorm gebracht. Als het goed gedaan wordt zie je er niks van. Hierdoor ontstaat natuurlijk wel lakschade, kan niet anders.
Als je velg reeds 'naakt' is, dan kan je 'm gewoon ff bijpolieren. :)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.763
580
:Z

Toffe reactie :r !

[on-topic]
Heb het ooit laten doen met alu-velg van wagen. Als ik me ni vergis wordt de velg verhit en dan terug in vorm gebracht. Als het goed gedaan wordt zie je er niks van. Hierdoor ontstaat natuurlijk wel lakschade, kan niet anders.
Als je velg reeds 'naakt' is, dan kan je 'm gewoon ff bijpolieren. :)

ik heb gebeld maar enkel via de telefoon kon hij me weinig duidelijkheid verschaffen. hing er vanaf in hoeverre de velg onzet was en zodoende verhit moest worden.

ik combineer het volgende maand met een nieuwe voorband, eerst band eraf dan laten richten, kan dan mooi de randjes nog ff mooi rondom polijsten en dan nieuwe band erop :)

mijn angst is een beetje in hoeverre de structuur van de velg na verhitting veranderd is. het hart is gepoedercoat en heb velgbed en rand gepolijst dus. zou ik na het richten van het wiel de velg weer in dezelfde staat krijgen als ie nu is?? (of nog mooier :) )

Bvd.

Joe Tosh

MF veteraan
23 feb 2003
5.941
0
ik heb gebeld maar enkel via de telefoon kon hij me weinig duidelijkheid verschaffen. hing er vanaf in hoeverre de velg onzet was en zodoende verhit moest worden.

ik combineer het volgende maand met een nieuwe voorband, eerst band eraf dan laten richten, kan dan mooi de randjes nog ff mooi rondom polijsten en dan nieuwe band erop :)

mijn angst is een beetje in hoeverre de structuur van de velg na verhitting veranderd is. het hart is gepoedercoat en heb velgbed en rand gepolijst dus. zou ik na het richten van het wiel de velg weer in dezelfde staat krijgen als ie nu is?? (of nog mooier :) )

Bvd.
Ja, natuurlijk, polijsten gaat altijd. Eventueel achteraf terug laten poederen zal misschien een noodzaak zijn... Dat kan niemand je vertellen op voorhand :) .

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.763
580
bedankt voor de informatie.

al met al baal ik er als een stekker van. vrij kort geleden de velgen helemaal met de hand gepolijst tot korrengroote 2000 aan toe, glimmen als een gek en lijken wel verchroomd en kom ik nu tot de ontdekking dat het wiel iets een tikje heeft.

als ik het velgbed en de velgrand weer zo mooi kan krijgen als het nu is overweeg ik het wel, hart van de velg is grijsachtig gecoat en zou dat eventueel nog zwart kunnen maken, eerder overwogen maar niet toe gekomen.

twijfel alleen wel een beetje over het nut van richten; het is een klein tikje/slagje, in eerste instantie niet zichtbaar en band loopt niet leeg...

motor kan het altijd al gehad hebben maar ben er sinds kort achter, ga er dan extreem op zitten letten en uiteraard merk je het dan opeens wel, ook al zo het alleen maar zijn omdat je iets wil merken :)

zag op de site dat het wiel naast de band ook de schijven moet missen en die dingen zitten godsgruwelijk vast. kwam zodoende al denkend op iets anders; zou het niet handiger zijn als ik bij mn bandenleverancier (die me de band er dan afhaalt) eerst eens te informeren naar zijn mening omtrend de onzuiverheid van deze velg??

zou het niet mogelijk zijn met wat plaklood??

ben opzich vrij perfectionistisch en zou het liefst de velg professioneel laten richten maar anderzijds haal ik me dan zo'n hoop werk (band eraf, schijven eraf, velg zwart spuiten) en ellende (vaste schijven, wiel kwijt -> geen vervoer) op mn dak dat ik mischien toch liever een andere oplossing zou kiezen als die voor handen is.

heb geen enorme slag erin, meende eerder dat het optisch was en is me pas opgevallen sinds ik een bok heb gemaakt waar het wiel in kan draaien. velgrand gepolijst maar kon langs de band er slecht bij, het idee was om bij verwisselen van de band die randjes nog ff snel te doen en dacht zodoende dat het optisch versterkt werd.

blijf het moeilijk vinden, mischien anders van de week eens bij dat zaakje hier in de buurt langsrijden

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.763
580
Ik heb gewoon 2 andere velgen gehaald, kreeg niet de indruk dat ze er weer 100% van zou worden.......
waarom 2??

mn achtervelg is niks mis mee!

en losstaand daarvan zit er in deze twee velgen 30 tot 35 uur handarbeid, blaren en nagels half weggeschuurd dus ben er nogal aan gehecht :)

bladezzz

MF veteraan
22 nov 2002
3.126
0
42
Hoofddorp
Heb 't niet over jouw achtervelg......maar die van mij.

Had voor 150 euro een set andere velgen......richten was ook dik 100 euro, dus......ben ik voor zeker gegaan

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.763
580
Heb 't niet over jouw achtervelg......maar die van mij.

Had voor 150 euro een set andere velgen......richten was ook dik 100 euro, dus......ben ik voor zeker gegaan
misverstandje dus, ik las het meer als; als ik jou was dan had ik twee nieuwe gehaald, mn excuses.

bij mij viel de schade toch weer mee, heb er iemand anders naar laten kijken en die was van mening dat het beetje overdreven was om deze kleine oneffenheid te gaan richten, zelfs de mening bedeeld dat ik hier amper wat van kon merken.

Pistonpen

Die hard MF'er
Ik vraag mij af of een aluminium velg MET spaken ook gericht kan worden als er een deuk inzit.

Iemand daar ervaring mee?
Nou niemand dus blijkbaar... :z

Nu het weekeind voorbij is heb ik zelf Wheeltrim maar ff gebeld, en zal mijn bevindingen ff meedelen hier zodat iemand anders er misschien nog wat aan heeft. O-)

(Ik :r van die topic's waar aan het eind niet staat hoe een probleem uiteindelijk opgelost is ( áls het opgelost is natuurlijk ;) )

Waar waren we ook alweer gebleven..
Wheeltrim..... die man heeft me haarfijn en duidelijk uitgelegd dat het niet mogelijk is om een gespaakt wiel met 'n deuk weer goed te krijgen.. ;(

Dus die adviseerde me ook om een goede velg opnieuw te laten spaken, ik kreeg zelfs nog een adresje alleen zat dat vlak bij Groningen, 'n beetje ver weg.. B|

Zit er aan te denken dan gelijk RVS-spaken te nemen, alhoewel ik ergens een keer gelezen meen te hebben dat het een chemische reactie zou aangaan met aluminium, weet iemand hier meer over? :?

Laatst bewerkt: