Diameter tandwiel berekenen.

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.714
Andere kant van de evenaar
Heren,

Is het mogelijk om de diameter van een tandwiel te berekenen als je een andere maat wil?
Ik heb het geprobeerd met het aantal tanden, de diameter en de omtrek, maar het klopt steeds niet..
Wat doe ik fout?

Ik zit er aan te denken om een groter voor tandwiel te plaatsen, maar weet niet of ik genoeg ruimte heb, en de tandwielen zijn te duur om er een te kopen en even te proberen..
Ik heb nu 15 tanden, en wil eigenlijk naar 16 tanden, de diameter is zo'n 100mm.

Dank u
 
IMG_20211224_232512_2.jpg
IMG_20211224_232522_1.jpg
 
Zou die ketting maar in hele goede conditie houden zeker met het extra vermogen van die turbo,kettingen heb je
in verschillende sterkte,zou maar de beste monteren die je kan vinden.Ik heb het zelf voor elkaar gekregen een ketting bij een RGV te breken,dingetje van een pk of 45 aan het wiel,die sloeg gelukkig alleen maar het deksel kapot ,maar de schade had veel groter kunnen zijn,ik heb meegemaakt bij klanten motoren dat er een gat in het carter geslagen was.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb drie jaar met een ketting gereden die veel harde stukken had.
Achteraf dom, want ik merkte daarna minder wielspin in en uit de bochten op het circuit. _O-
Maar breken deed het niet met 190+ pk.
Ik ken de filmpjes, maar met meer dan veertig motorfietsen nog nooit een defecte ketting gehad. :)

Pas het voortandwiel van mijn kleine GS naar 17t gebracht.
Officieel niet verkrijgbaar, maar blijkbaar dezelfde asmaat als andere fietsen.
Weinig ruimte, maar heeft nog wel wat tussen de harde beschermingsdelen op het blok.
En een diameter van +6 mm zie je eigenlijk amper als je de kettingwielen op elkaar legt. :+
 
Zou die ketting maar in hele goede conditie houden zeker met het extra vermogen van die turbo,kettingen heb je
in verschillende sterkte,zou maar de beste monteren die je kan vinden.
Hoe groot is nou de kans dat een ketting breekt,dat materiaal is tegenwoordig zo goed.
Ik heb wel eens een nieuwe did ketting gemonteerd,en die rekte totaal niet
Op mijn speedway motoren rekte de kettingen altijd
Ik wil maar zeggen ,de kwaliteit is nu wel heel goed,als het bij bijna 180 pk totaal niet rekt,ik heb die nieuwe ketting niet bij hoeven stellen,ook niet naar een jaar,ik vind dat wel bijzonder
 
Hoe groot is nou de kans dat een ketting breekt,dat materiaal is tegenwoordig zo goed.
Ik heb wel eens een nieuwe did ketting gemonteerd,en die rekte totaal niet
Op mijn speedway motoren rekte de kettingen altijd
Ik wil maar zeggen ,de kwaliteit is nu wel heel goed,als het bij bijna 180 pk totaal niet rekt,ik heb die nieuwe ketting niet bij hoeven stellen,ook niet naar een jaar,ik vind dat wel bijzonder
De ene ketting is de andere niet,zoals ik al zei zijn er verschillende kettingen,en ik heb er heel veel moeten na stellen die wel opgerekt waren,ook bij 150+pk motoren.
 
Inderdaad ,maar wat ik wil zeggen wanneer breekt een ketting nou nog,dan laat je het wel heel ver komen
Ik heb een vastgeroeste bruine ketting wel eens per schakeltje voorzien van kruipolie.
En daarna nog een hele tijd met die motor gereden.
Ik had hem van iemand overgenomen waar die al enige jaren stilstond.
Het was een betaalmiddel voor een tatoeage.
Dus die had het aardig ver laten komen.
Nee, geen brekende ketting. :N
 
Ik heb een vastgeroeste bruine ketting wel eens per schakeltje voorzien van kruipolie.
En daarna nog een hele tijd met die motor gereden.
Ik had hem van iemand overgenomen waar die al enige jaren stilstond.
Het was een betaalmiddel voor een tatoeage.
Dus die had het aardig ver laten komen.
Nee, geen brekende ketting. :N
Ik heb het zelf wel 2x meegemaakt,met de eerder genoemde RGV en bij een KTM 500,beide met verder weinig schade,maar op m,n werk
4x meegemaakt dat er een stuk uit het carter geslagen was,de laatste was bij een ThunderAce toch ook een fiets met zo,n 150pk.
Het gebeurd zelden dat een ketting breekt,maar het komt dus wel voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het zelf wel 2x meegemaakt,met de eerder genoemde RGV en bij een KTM 500,beide met verder weinig schade,maar op m,n werk
4x meegemaakt dat er een stuk uit het carter geslagen was,de laatste was bij een ThunderAce toch ook een fiets met zo,n 150pk.
Het gebeurd zelden dat een ketting breekt,maar het komt dus wel voor.
Ik ken ook wel een filmpje van een brekende ketting op de snelweg.
Diegene die er achter reed en e.a. filmde kreeg hem richting zijn hoofd geslingerd. :X

Maar het kon ook een slecht geklonken ketting zijn. :?
Te strak gespannen?

Ik weet wel dat die jongens overal op hun achterwiel reden.
Ook gewoon op de snelweg tijdens het inrijden van een tunnel. _O-
 
Ik ken ook wel een filmpje van een brekende ketting op de snelweg.
Diegene die er achter reed en e.a. filmde kreeg hem richting zijn hoofd geslingerd. :X

Maar het kon ook een slecht geklonken ketting zijn. :?
Te strak gespannen?

Ik weet wel dat die jongens overal op hun achterwiel reden.
Ook gewoon op de snelweg tijdens het inrijden van een tunnel. _O-
Heb het allemaal meegemaakt,mensen die met een strak gespannen ketting reden,een ketting vol met vast zittende schakels,
geroeste schakels,tandwielen als een ketting zaag,scheef uitgelijnde wielen,los zittende kettingspanners,bussen in het achterwiel
verkeerd gemonteerd,of gewoon weggelaten,een ketting die letterlijk bijna de straat raakte bij een Deen die heel Europa rondgereden had,niet goed geklonken sluitschakels,ontbrekende borgvisjes,een klant die van huis naar ons was gereden met een niet geklonken sluitschakel ,of we die even voor hem wilde klinken ,ik smeer m,n ketting niet omdat dan m,n achterwiel vies word enzzzzzzzzzzzz,je kunt het zo gek niet verzinnen of ik heb het meegemaakt:Y
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de formules voor tandwielen niet gebruiken om berekeningen aan een kettingwiel uit te voeren.
Dat zijn totaal andere dingen.
Zeker kan dat wel, als je niet op de details ingaat, de basis berekeningen voor verhoudingen (tussen aantal tanden) zijn voor ketting- of tandwielen gewoon gelijk. De berekkingen die daar dieper op ingaan, om bij diameters / steekcircels etc te komen zijn uiteraard wel anders
 
De ene ketting is de andere niet,zoals ik al zei zijn er verschillende kettingen,en ik heb er heel veel moeten na stellen die wel opgerekt waren,ook bij 150+pk motoren.
Ondanks dat dit een dikke ketting is rekte die best wel, en het voortandwiel slijt ook best wel hard.
Deze ketting is de eerste die ik goed heb onderhouden, en het verschil is goed merkbaar
 
Ondanks dat dit een dikke ketting is rekte die best wel, en het voortandwiel slijt ook best wel hard.
Deze ketting is de eerste die ik goed heb onderhouden, en het verschil is goed merkbaar
Ja maar ook in dikke kettingen zit kwaliteitsverschil,zelf zweer ik bij RK of DID ,is vaak ook eerste montage bij de Jappen,
maar ook die hebben kettingen in verschillende kwaliteit,op de site van de fabrikant kan je meestal wel vinden welke sterkte de kettingen hebben,maar ook de afwerking en rondheid van kettingwielen moet goed zijn,een kettingwiel wat bv onrond is is een ketting moordenaar,beste kettingwielen zijn de originele,maar ook JT is goed.
 
Wat je kan doen om de slijtage wat te verminderen is een even en een oneven aantal tanden nemen.
Bijvoorbeeld voortandwiel/kettingwiel een even aantal en achter oneven.

En wat bij offset kettingwielen/tandwielen heel belangrijk is de uitlijning.
Ik zie daar heel veel fout gaan en dan is het vaak al naar een paar duizend kilometer compleet versleten.

Wat ook helpt is gefreesde tandwielen/kettingwielen te nemen.
JT is bijvoorbeeld gestanst en hebben hier en daar toch wat afwijking.
 
Ja maar ook in dikke kettingen zit kwaliteitsverschil,zelf zweer ik bij RK of DID ,is vaak ook eerste montage bij de Jappen,
maar ook die hebben kettingen in verschillende kwaliteit,op de site van de fabrikant kan je meestal wel vinden welke sterkte de kettingen hebben,maar ook de afwerking en rondheid van kettingwielen moet goed zijn,een kettingwiel wat bv onrond is is een ketting moordenaar,beste kettingwielen zijn de originele,maar ook JT is goed.
Ik heb een RK ketting.
Ik koop, als ie het heeft, altijd mijn onderdelen bij de Suzuki dealer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan