- Onderwerp starter
- #501
Weer heeft een NOS onderdeel de weg naar mijn huis weten te vinden, nu heb ik zowel de binnenste (2x) als buitenste klepveer liggen.
Van links naar rechts en boven naar beneden:
14751-300-970 Spring, valve, inner
14761-300-970 Spring, valve, outer
Standaard
Cycle X
Wat mij opviel is dat er nogal wat verschil in "draairichting" zit tussen de binnenste en buitenste veer.
Elke keer als de klep naar beneden wordt geduwd zorgt de veer geometrie er voor dat de klepveerschotel kan gaan draaien.
Zowel de standaard als Cycle-X variant zijn "tegengesteld" waardoor de klepveerschotel in principe stil zou moeten blijven staan doordat beide veren zich "vastbijten". De CR750 combinatie zorgt ervoor dat de boel "vrij" ronddraait?
Een race-trucje wat niet heel veel wordt toegepast is de platte bovenkant van de veer helemaal te polijsten en de "scherpe" randjes aan de zijkant en voorkant af te ronden. Op die manier bijt de veer niet telkens in klepveerschotel, zeker bij hogere toerentallen en relatief veel veerspanning levert dit vervelende dingen op.
Omdat ik de veel lichtere Cycle-X veren ga gebruiken in combinatie met titanium klepveerschotels (hebben meer/eerder last van vreten) wil ik alle veren nog een goede polijstbeurt geven met diamant vijlen.
Van links naar rechts en boven naar beneden:
14751-300-970 Spring, valve, inner
14761-300-970 Spring, valve, outer
Standaard
Cycle X
Wat mij opviel is dat er nogal wat verschil in "draairichting" zit tussen de binnenste en buitenste veer.
Elke keer als de klep naar beneden wordt geduwd zorgt de veer geometrie er voor dat de klepveerschotel kan gaan draaien.
Zowel de standaard als Cycle-X variant zijn "tegengesteld" waardoor de klepveerschotel in principe stil zou moeten blijven staan doordat beide veren zich "vastbijten". De CR750 combinatie zorgt ervoor dat de boel "vrij" ronddraait?
Een race-trucje wat niet heel veel wordt toegepast is de platte bovenkant van de veer helemaal te polijsten en de "scherpe" randjes aan de zijkant en voorkant af te ronden. Op die manier bijt de veer niet telkens in klepveerschotel, zeker bij hogere toerentallen en relatief veel veerspanning levert dit vervelende dingen op.
Omdat ik de veel lichtere Cycle-X veren ga gebruiken in combinatie met titanium klepveerschotels (hebben meer/eerder last van vreten) wil ik alle veren nog een goede polijstbeurt geven met diamant vijlen.