Dick Mann replica

Van een buitenlandse kennis had ik de maten doorgekregen van een echte CR750 krukas die hij voor mij had uitgebouwd en opgemeten.
Nu heb ik een aantal dingen iets anders gedaan zoals het uniform afdraaien van de krukwangen, kogels vervangen en straks nog schuren en polijsten en uiteraard laten balanceren. Zie ook de foto waarbij 1 hele krukaswang totaal nog niet geraakt was, van de diameter is ruim 2,3mm afgedraaid voor alle wangen schoon waren.
Al met al wel een boel werk mede door het elke keer verzetten van de vaste bril, kikkers etc. maar wel een mooi resultaat.
 

Bijlagen

  • IMG_4448.JPG
    IMG_4448.JPG
    146,1 KB · Weergaven: 62
  • IMG_4453.JPG
    IMG_4453.JPG
    153,2 KB · Weergaven: 60
  • IMG_4460.JPG
    IMG_4460.JPG
    270,5 KB · Weergaven: 64
  • IMG_4464.JPG
    IMG_4464.JPG
    367 KB · Weergaven: 63
En ondertussen is het staalwerk van de endurance/straatfiets ook weer terug van de poedercoater.
Dus het opbouwen van deze CR met verse boutjes van de verzinker en andere glimmende delen kan nu beginnen.
 

Bijlagen

  • 222550726_5972618652779302_7710085664730135543_n.jpg
    222550726_5972618652779302_7710085664730135543_n.jpg
    301,8 KB · Weergaven: 35
  • 223421880_5972617692779398_5144136274064321112_n.jpg
    223421880_5972617692779398_5144136274064321112_n.jpg
    319,6 KB · Weergaven: 35
Het voordeel van mooie glimmende onderdelen is dat je precies kunt zien waar je met je vette klauwen de boel hebt vastgehouden....
 

Bijlagen

  • IMG_4520.JPG
    IMG_4520.JPG
    293,2 KB · Weergaven: 57
  • IMG_4516.JPG
    IMG_4516.JPG
    396 KB · Weergaven: 57
  • IMG_4515.JPG
    IMG_4515.JPG
    222,5 KB · Weergaven: 59
  • IMG_4508.JPG
    IMG_4508.JPG
    169,5 KB · Weergaven: 60
  • IMG_4502.JPG
    IMG_4502.JPG
    203,6 KB · Weergaven: 59
Ach dat mag de pret niet drukken. Poedercoating kun je prima ontvetten met brandspiritus zonder dat het misgaat. Jij hebt tenminste nog zwarte coating;)
En het blijft een "oude" fiets, ook al kan die er als nieuw uitzien. Ik ben denk ik niet zo van de perfect gepoetste fietsen_O- Hij moet gewoon heel hard broem doen.

Het tempo zit er zo wel lekker in zeg :t Wanneer is deze af?
 
Deze "Endurance-racer" met kenteken, optionele verlichting etc. (vandaar ook de electra) wil ik eigenlijk zo snel mogelijk verkopen nadat ik de boel flink heb getest. Dan heb ik geld om een replica achternaaf van E4000,- te kopen voor mijn echte racer. Ik hoop dat het glimmende nieuwe potentiele caferacer liefhebbers meer aanspreekt. Voor mezelf mag het idd ook wel meer richting satijn of zijdeglans.

De kuip, tank, zitje en het voorspatbord moeten nog gespoten worden. Dit kan eigenlijk pas nadat de kuip helemaal is uitgegast over een maandje.
Er zijn nog een paar "kleine" dingen die pas gemaakt moeten worden zoals de replica achterremkabel bijv. maar dat zal denk ik nog een week of 3 duren.

Waarschijnlijk zal het ergens eind november zijn dat alles helemaal af is en naar wens.
 
Het voordeel van alle onderdelen terug van de coater en verzinker is dat je nu alles echt pas kunt gaan maken.
Ik ben begonnen met de achterkant en heb volgens de originele specificaties een lange en korte remkabel gemaakt.
Zo kan er links of rechts geschakeld worden al naar gelang wat de wens is van de rijder en hoe dicht je bij de "Dick Mann fiets" wilt komen.

En gelukkig werkt alles ook zoals ik bedacht had met de zelf gemaakte retourveer, kabel, rempedaal en alle overige onderdelen.
 

Bijlagen

  • IMG_4528.MOV
    10,8 MB
  • IMG_4527.JPG
    IMG_4527.JPG
    168,9 KB · Weergaven: 26
  • IMG_4524.JPG
    IMG_4524.JPG
    124,3 KB · Weergaven: 26
  • IMG_4523.JPG
    IMG_4523.JPG
    178,8 KB · Weergaven: 25
Ook heb ik voor de "echte" racer weer wat onderdelen binnen gekregen.
In plaats van een gegoten drukplaat voor de koppeling een exemplaar wat iets lichter is en CNC gefreesd/gedraaid.

En de NOS tellerkabel is ook net binnen, nu heb ik echt alle bedieningskabels die er zijn NOS thuis liggen.
In dit geval is de binnenkabel niet uitneembaar, wat logisch is want je wilt niet elke keer dat je iets verwijderd een stukje motor per ongeluk kwijtraken.
 

Bijlagen

  • 241028269_2127687870705733_8457852725889535992_n.jpg
    241028269_2127687870705733_8457852725889535992_n.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 16
  • 240969174_2127687854039068_8753518921384175773_n.jpg
    240969174_2127687854039068_8753518921384175773_n.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 16
  • 241164521_2130120423795811_2874647132246123706_n.jpg
    241164521_2130120423795811_2874647132246123706_n.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik een 2e originele toerenteller met nog een oliedrukmeter binnen gekregen.
Nu heb ik 3 oliedrukmeters, 2 originele toerentellers en 1 replica toerenteller liggen voor 2 fietsen.
 

Bijlagen

  • 241956384_627926708193310_1683712083007327489_n (1).jpg
    241956384_627926708193310_1683712083007327489_n (1).jpg
    171,3 KB · Weergaven: 19
  • 242061129_383231376754464_5824136740487532935_n (1).jpg
    242061129_383231376754464_5824136740487532935_n (1).jpg
    161,7 KB · Weergaven: 19
Voor de tellers heb je natuurlijk ook een mooie tellerplaat nodig, dus die maken we dan ook nog even.
Net als de anti-vibratiebeugels die ook al bijna helemaal uitontwikkeld zijn.
Nog even en ik kan gewoon serieproductie draaien...
 

Bijlagen

  • 264850158_4494357200661917_208681394128009994_n.jpg
    264850158_4494357200661917_208681394128009994_n.jpg
    227 KB · Weergaven: 34
  • 263525551_576625279982807_173857225452881214_n.jpg
    263525551_576625279982807_173857225452881214_n.jpg
    237,3 KB · Weergaven: 34
  • 262956951_4578022972234282_3700422146564632246_n.jpg
    262956951_4578022972234282_3700422146564632246_n.jpg
    444,8 KB · Weergaven: 35
Wat een mooi project. Vandaag ontdekt binnen mijn zoektocht naar info omtrent CR750 om reden dat ik zelf bezig ben met de bouw van een CR750 replica. Prachtig.
 
Deze onderdelen zorgen ervoor dat je "omgekeerd" kan remmen en schakelen, wat vroeger voor de Engelse coureurs standaard was.
Dit is een houder voor een speciaal lager, de overige onderdelen heb ik ook al deels liggen maar de set zelf heb ik nog niet volledig af.
Ook een van die klusjes wat stiekem toch best veel tijd kost om helemaal goed af te maken.

De lagerbus met lager wat als tegendeel hiervan en opsluiting dient zit in het frame gelast en is ook een Daytona en kit modificatie.
 

Bijlagen

  • ScreenShot004.jpg
    ScreenShot004.jpg
    15,4 KB · Weergaven: 42
  • 272830338_663853678365733_2265973970094473211_n.jpg
    272830338_663853678365733_2265973970094473211_n.jpg
    309,3 KB · Weergaven: 41
  • 272663945_331191522348379_6665616714487391380_n.jpg
    272663945_331191522348379_6665616714487391380_n.jpg
    343,3 KB · Weergaven: 35
  • 266658327_609119950205327_6275804113313519317_n.jpg
    266658327_609119950205327_6275804113313519317_n.jpg
    214 KB · Weergaven: 33
  • 266395914_1350257778737455_1478947329013469551_n.jpg
    266395914_1350257778737455_1478947329013469551_n.jpg
    407,2 KB · Weergaven: 35
  • cr750-frame 002a.JPG
    cr750-frame 002a.JPG
    74,4 KB · Weergaven: 39
De mallen en en vlakke platen voor de tellerplaat (53232-300-970 Bracket, meter) zijn ook eindelijk helemaal uitontwikkeld en leveren hele mooie onderdelen op. Op aanvraag kan ik er natuurlijk een paar extra maken mocht hier behoefte voor zijn.
 

Bijlagen

  • 276134824_2307472859393899_2396871307547432239_n.jpg
    276134824_2307472859393899_2396871307547432239_n.jpg
    300,3 KB · Weergaven: 26
Er zal wel wat handel in zitten, maar voor het merendeel van de onderdelen kan de investering in tijd eigenlijk niet uit.
Mensen zien dan ook liever een bijna volledig bouwpakket bij 1 aanbieder, wellicht als ik straks tijd over heb en de rest van de anti-vibratie ringen en alle kuipsteunen helemaal klaar heb dat ik volledige sets ga verkopen.

Het gaat mij ook gewoon om de lol en uitdaging van het maken van zulke onderdelen. Dan sta je straks naast je motor en kan je echt zeggen dat je bijna alles zelf hebt gemaakt :)
 
Er zal wel wat handel in zitten, maar voor het merendeel van de onderdelen kan de investering in tijd eigenlijk niet uit.
Mensen zien dan ook liever een bijna volledig bouwpakket bij 1 aanbieder, wellicht als ik straks tijd over heb en de rest van de anti-vibratie ringen en alle kuipsteunen helemaal klaar heb dat ik volledige sets ga verkopen.

Het gaat mij ook gewoon om de lol en uitdaging van het maken van zulke onderdelen. Dan sta je straks naast je motor en kan je echt zeggen dat je bijna alles zelf hebt gemaakt :)
Dat laatste is inderdaad heel vet. Levert altijd leuke praatjes op :t
 
De krukas had ik een tijd terug al gefreesd naar de originele CR specificaties, op de draaibank heb ik toen ook net een klein beetje extra materiaal afgehaald voor een gladder en gelijker oppervlak. Als je dan toch bezig bent is het wegslijpen van de gietovergangen tussen de krukwangen een kleine moeite.

Ook de kogels die normaal de oliekanalen afdichten had ik eruit gehaald.
Met een geweer borstel en kleiner boortje kan je de kanalen dan helemaal goed schoonmaken, onvoorstelbaar wat een troep zich hier kan ophopen. De inbus borgschroeven zijn met een temperatuurbestendige locktite teruggeplaatst waarbij de laatste gang zo getapt was dat deze vastliep. Omdat veiligheid boven alles gaat heb ik daarna ook nog rondom de borgschroef mechanisch de boel geborgd door een paar deukjes te slaan...

Op dit moment past een professioneel bedrijf de gaten van de olie-smeerkanalen bij de lagerpunten aan en balanceren ze hem ook.
 

Bijlagen

  • IMG_6261.JPG
    IMG_6261.JPG
    126,8 KB · Weergaven: 25
  • IMG_6316.JPG
    IMG_6316.JPG
    362,6 KB · Weergaven: 25
  • IMG_6315.JPG
    IMG_6315.JPG
    352,1 KB · Weergaven: 25
  • IMG_6293.MOV
    18,7 MB
Tijd om de verlichting van de endurance fiets af te maken, zodat je er ook de weg mee op kan.
Uiteraard kan dit met een paar bouten snel worden verwijderd en zie je dan niets meer van de mogelijkheid van verlichting.
Van diverse oude beugels, gesneden platen en wat laswerk een beugel gemaakt waar ik tevreden over ben.

Hier nog met oude onderdelen maar ik had nieuwe knipperlichten en een achterlichtglas besteld zodat dit straks allemaal netjes oogt.
En omdat ik natuurlijk een afwijking heb moest alles Honda, tijdsorigineel en zo licht/race-achtig mogelijk.
 

Bijlagen

  • IMG_6537.JPG
    IMG_6537.JPG
    178,3 KB · Weergaven: 18
  • IMG_6529.JPG
    IMG_6529.JPG
    271,7 KB · Weergaven: 16
  • IMG_6548.JPG
    IMG_6548.JPG
    178,2 KB · Weergaven: 19
  • IMG_6558.JPG
    IMG_6558.JPG
    205,4 KB · Weergaven: 21
  • IMG_6560.JPG
    IMG_6560.JPG
    211,7 KB · Weergaven: 22
Voor heb ik een normaal licht en een verstraler met custom beugel gezet, zoals ik vind dat het toendertijd ook op een endurance fiets had kunnen zitten.
De bekabeling van deze lichten loopt door de beugel zelf en ook deze is redelijk snel verwijderbaar mocht je op het circuit willen rijden en je de fiets meer richting daytona of kit wilt laten zien.

De knipperlichten heb ik via aparte beugels hier weer aan verbonden en de bekabeling loopt hier nu los naast.
Zodat je de knipperlichten snel los kan halen van het geheel om diverse opties te hebben.
Uiteraard kon er na het plaatsen van de verlichting eindelijk "echt" gereden worden en begint nu het afstellen pas echt.
 

Bijlagen

  • IMG_6534.JPG
    IMG_6534.JPG
    170,1 KB · Weergaven: 35
  • IMG_6504.JPG
    IMG_6504.JPG
    126,6 KB · Weergaven: 32
  • IMG_6499.JPG
    IMG_6499.JPG
    162,5 KB · Weergaven: 35
  • CYBQ2619.JPG
    CYBQ2619.JPG
    205,8 KB · Weergaven: 35
Deze wel idd, waarschijnlijk nog even een paar kleine dingen aanpassen wat niet goed zit/werkt qua ergonomie.
Als ik erop rij dan snijdt de kuip in m'n knieën dus daar moet een klein stukje vanaf of uit en dan kan de tank, zitje, kuip en voorspatbord gespoten worden. Dat is in principe het laatste wat nog "echt" moet gebeuren aan deze fiets.

De ander heeft eigenlijk alleen een weekje snijden/lassen aan het frame om de laatste details kloppend te krijgen.
Dan de mockup goed krijgen zodat ik pers mallen kan maken voor een benzinetank en oliekoeler en deze door een ander laat lassen.
Het spuiten kost daarna een klein vermogen in candy en voor ik dat geld bij elkaar heb zijn we wel weer een jaartje verder denk ik.

Wellicht dat ik het wel eens eerder zijdelings heb vermeld maar ik heb nog een hobby die nog veel meer geld en tijd kost.
In mijn sport ben ik meervoudig Nederlands kampioen op 3 onderdelen en mag ik in augustus ook naar het WK om op 2 onderdelen Nederland te vertegenwoordigen wat ook een volledige week kost. Kortom chronisch tijd en geld tekort zorgt ervoor dat alles lang duurt.
 
Deze wel idd, waarschijnlijk nog even een paar kleine dingen aanpassen wat niet goed zit/werkt qua ergonomie.
Als ik erop rij dan snijdt de kuip in m'n knieën dus daar moet een klein stukje vanaf of uit en dan kan de tank, zitje, kuip en voorspatbord gespoten worden. Dat is in principe het laatste wat nog "echt" moet gebeuren aan deze fiets.

De ander heeft eigenlijk alleen een weekje snijden/lassen aan het frame om de laatste details kloppend te krijgen.
Dan de mockup goed krijgen zodat ik pers mallen kan maken voor een benzinetank en oliekoeler en deze door een ander laat lassen.
Het spuiten kost daarna een klein vermogen in candy en voor ik dat geld bij elkaar heb zijn we wel weer een jaartje verder denk ik.

Wellicht dat ik het wel eens eerder zijdelings heb vermeld maar ik heb nog een hobby die nog veel meer geld en tijd kost.
In mijn sport ben ik meervoudig Nederlands kampioen op 3 onderdelen en mag ik in augustus ook naar het WK om op 2 onderdelen Nederland te vertegenwoordigen wat ook een volledige week kost. Kortom chronisch tijd en geld tekort zorgt ervoor dat alles lang duurt.
Je snapt natuurlijk dat je nu hardop moet vermelden waar jij Nederlands kampioen in bent ;) _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan